Gå til innhold

Broren min kommer ikke hvis jeg er der i jula


Gjest Axl Rose

Anbefalte innlegg

Det er du som har oppført deg som en tulling, hold deg unna denne julen. 

Anonymkode: 1fa5e...ec1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet hvor glad jeg er i broren min..jeg tenker at det kanskje ligger mye under her. At han har holdt ut så lenge med redsel, sinne, fortvilelse, sorg når du har ruset deg og kommet i trøbbel. Jeg tror han bærer på mye bitterhet ifht til hvor mye bekymring det har kostet han og resten av familien din pga din fortid? Har du noen gang bedt dem alle om unnskyldning for det du har påført dem? En skikkelig unnskyldning. Det er harde ord, men det er en konsekvens av handlinger og valg du har tatt tidligere. At du nå er rusfri og har stablet deg på beina står det enorm respekt av, men, husk at dine nærmeste fortsatt kan bære på redsel og sinne over fortiden din. Og, redsel for at du skal falle tilbake til gamle vaner. Jeg vet at jeg brukte mange år på å stole på en jeg kjenner som hadde samme livsførsel som deg. Vil han egentlig bare beskytte øvrig familie? Er han redd de skal bli skuffet? Jeg aner ikke, jeg bare synser. Har du prøvd å invitere han på feks lunsj for å ha en skikkelig samtale? Det er skikkelig vanskelig, for dere begge, men ingenting er umulig.

Anonymkode: 88d90...9a6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som har oppført deg som en tulling, hold deg unna denne julen. 

Anonymkode: 1fa5e...ec1

Han har oppført seg som en tulling i fortiden. Han har skjerpet seg nå og har bedt om unnskyldning. Resten av familien har tatt han inn i varmen igjen. Ingen trenger å holde seg unna julen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Det jeg sa til han var stygt så jeg skjønner jo han er sint for det. Det kokte over hos meg for noe han sa. Jeg har alltid vært glad i han men ikke omvendt og det forstår jeg jo. Det har vært vondt og når han fornærmet meg så kokte det over. Jeg vet det ikke har vært enkelt for noen av de, og prøver å gjøre det godt igjen, hvis han bare kunne gi meg en sjanse. Skal prøve å snakke med han og si jeg vil gjøre det godt igjen en gang til. Håper vi kan være sammen i jula alle. Jeg vet liksom ikke mer hva jeg skal si? Hvis ikke skal jeg la han få fred. Siden han ikke får møte de så ofte så vil jeg ikke ødelegge det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Axl Rose skrev:

Det jeg sa til han var stygt så jeg skjønner jo han er sint for det. Det kokte over hos meg for noe han sa. Jeg har alltid vært glad i han men ikke omvendt og det forstår jeg jo. Det har vært vondt og når han fornærmet meg så kokte det over. Jeg vet det ikke har vært enkelt for noen av de, og prøver å gjøre det godt igjen, hvis han bare kunne gi meg en sjanse. Skal prøve å snakke med han og si jeg vil gjøre det godt igjen en gang til. Håper vi kan være sammen i jula alle. Jeg vet liksom ikke mer hva jeg skal si? Hvis ikke skal jeg la han få fred. Siden han ikke får møte de så ofte så vil jeg ikke ødelegge det. 

Så du skal kope alene i jula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke anbefale å lyve, nei. Blir bare trøbbel.
Hvem av dere som skal få komme, må nesten din mor få bestemme, hun er jo vertinnen.

Anonymkode: 7b905...f34

Jeg ville ikke lagt denne byrden med å velge mellom to sønner på moren, det er ikke hun som har stelt i stand konflikten. Hun bør få slippe å ta det valget i vært fall.

Anonymkode: 3de56...cd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten at jeg vet hele fulle bildet her så sier det sitt når din bror heller sitter alene enn i samme rom som deg. Altså han velger bort alle han er glad i pga det, noe som er veldig drøyt. Tror bare det var siste dråpen for han. Må du feire med denne familien din da?

Anonymkode: ae94d...fd9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Axl Rose skrev:

Takk for svar. Da dropper jeg å lyve til han.

Når jeg reiser hjem varierer. Alt fra en uke før til to dager før. To av mine venner har sagt jeg kan feire med de men de blir så mange og jeg orker ikke det. Bedre å være alene å slappe av. 

Reis nå hjem. 

Hvem vet. Kanskje noen kommer til broren din i en skikkelig klissete anerikansk familiegjenforenings ånd eller noe... Snakker han til rette. Og så kommer han hjem han også. 

 

Hvis ikke. Jaja, kjipt for han da. Han valgte det selv.

Endret av yeans
Tommeltotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Så du skal kope alene i jula?

Det blir sikkert litt deilig også hvis jeg blir alene. Fikk jo tilbud fra to venner, men takket nei. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten at jeg vet hele fulle bildet her så sier det sitt når din bror heller sitter alene enn i samme rom som deg. Altså han velger bort alle han er glad i pga det, noe som er veldig drøyt. Tror bare det var siste dråpen for han. Må du feire med denne familien din da?

Anonymkode: ae94d...fd9

Nei jeg må ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Axl Rose skrev:

Det jeg sa til han var stygt så jeg skjønner jo han er sint for det. Det kokte over hos meg for noe han sa. Jeg har alltid vært glad i han men ikke omvendt og det forstår jeg jo. Det har vært vondt og når han fornærmet meg så kokte det over. Jeg vet det ikke har vært enkelt for noen av de, og prøver å gjøre det godt igjen, hvis han bare kunne gi meg en sjanse. Skal prøve å snakke med han og si jeg vil gjøre det godt igjen en gang til. Håper vi kan være sammen i jula alle. Jeg vet liksom ikke mer hva jeg skal si? Hvis ikke skal jeg la han få fred. Siden han ikke får møte de så ofte så vil jeg ikke ødelegge det. 

Så han har på en måte hatet og mislikt deg hele livet helt uten grunn? Da skjønner jeg godt at du reagerte til slutt. 

Og en ting til. Det er hans eget valg at han ikke ser familien så ofte iom at han har bosatt seg så langt borte. Og ut fra det du skriver her så må jeg be deg om å gi fa** i å ta hensyn til han når han behandler deg slik.

Å gå i mange år og vite at en bror hater deg det gjør noe med deg. Og jeg ser at du bryr deg. Men kanskje du rett og slett skal gi slipp på "nå må jeg ordne opp" for du kan ikke ordne opp i noe som er din brors ansvar å fikse opp i. Ett sted går grensa. Om du hele tiden skal krype for han fordi du ønsker å ha et bedre forhold med han det ødelegger deg til slutt. Så ha selvrespekt og si at resten nå ligger på han. Husk det @Axl Rose

 

 

Endret av yeans
Måtte legge til noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
Akkurat nå, yeans skrev:

Så han har på en måte hatet og mislikt deg hele livet helt uten grunn? Da skjønner jeg godt at du reagerte til slutt. 

 

Vi har aldri vært gode venner nei. Søsteren min har jeg alltid hatt et godt forhold til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykkebamsen
13 minutter siden, Axl Rose skrev:

Det jeg sa til han var stygt så jeg skjønner jo han er sint for det. Det kokte over hos meg for noe han sa. Jeg har alltid vært glad i han men ikke omvendt og det forstår jeg jo. Det har vært vondt og når han fornærmet meg så kokte det over. Jeg vet det ikke har vært enkelt for noen av de, og prøver å gjøre det godt igjen, hvis han bare kunne gi meg en sjanse. Skal prøve å snakke med han og si jeg vil gjøre det godt igjen en gang til. Håper vi kan være sammen i jula alle. Jeg vet liksom ikke mer hva jeg skal si? Hvis ikke skal jeg la han få fred. Siden han ikke får møte de så ofte så vil jeg ikke ødelegge det. 

 

Du kan jo sette deg ned og skrive et brev til ham, slik at han får det før julefeiringen. Si det som det er, at du ønsker ham alt godt og at du er villig til å la ham få feire julen med familien selv om du også ønsker å være der. Si hvordan du hadde det da det stod på som verst, hvordan du opplevde hans kommentarer eller holdning til deg sist gang dere snakket ordentlig sammen, men at du har klart deg, og ser fremover. Skriv at du gjerne vil feire julen med ham, fortell ham at du vil sette ham foran deg, men at du aller helst vil være omgitt av familie og venner fordi det er jo tross alt jul kun én gang i året. 

Unnskyldningen blir vel det du skriver  -  rett fra hjertet. At du fortsatt kan ha dårlige perioder, men at du har lagt den tiden bak deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Axl Rose skrev:

Det blir sikkert litt deilig også hvis jeg blir alene. Fikk jo tilbud fra to venner, men takket nei. 

Nei jeg må ikke.

Hadde det vært meg som har begått så mange feil og levd livet så dumt så ville jo første steget vært å sette meg selv til side for broren min. Kanskje det er begynnelsen på nytt vennskap mellom dere.

Anonymkode: ae94d...fd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Axl Rose skrev:

Vi har aldri vært gode venner nei. Søsteren min har jeg alltid hatt et godt forhold til. 

Kanskje du kan spørre søsteren din om hun kan snakke med han, og forklare at du er lei deg og ønsker at dere alle skal kunne feire sammen? Eventuelt skriv et brev/ mail til han og sett ord på hva du føler og ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange her undervurderer hvor slitsomt det er å være pårørende til noen som driver med rusmisbruk og alt det medfører. Ts kan ikke regne med at en "sorry ass, mente det ikke" skal være nok til at alt er greit. Tilitt må bygges over tid. Jeg syns helt ærlig du kan holde deg unna i julen, det er du som har skapt situasjonen.

Anonymkode: 0f7d4...34a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange her undervurderer hvor slitsomt det er å være pårørende til noen som driver med rusmisbruk og alt det medfører. Ts kan ikke regne med at en "sorry ass, mente det ikke" skal være nok til at alt er greit. Tilitt må bygges over tid. Jeg syns helt ærlig du kan holde deg unna i julen, det er du som har skapt situasjonen.

Anonymkode: 0f7d4...34a

Helt greit at rusmisbruk lager problemer og avstand. Det skjønner jeg godt. Men jeg vet og at når et søsken hater deg frabarnsben av så setter det tydelige spor hos den som bryr seg og lurer på hvorfor det er slik. Mao det kan faktisk trigge et evt rusmisbruk også.

Så kanskje broren ikke er helt uskyldig oppi dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, yeans skrev:

Helt greit at rusmisbruk lager problemer og avstand. Det skjønner jeg godt. Men jeg vet og at når et søsken hater deg frabarnsben av så setter det tydelige spor hos den som bryr seg og lurer på hvorfor det er slik. Mao det kan faktisk trigge et evt rusmisbruk også.

Så kanskje broren ikke er helt uskyldig oppi dette selv.

Du har kun ts sin versjon av at broren alltid har hatet han. En sak har alltid minst to sider, jeg tviler på ts er så uskyldig som han skal ha det til. 

Anonymkode: 0f7d4...34a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke vite hva som har blitt sagt, og gjort mellom deg, og broren din. Men kan si litt om hvordan det er å leve med noen som gjør gjentatt mye dumt, sårer, og svikter. Det er faktisk ikke bare å si unnskyld hver gang man har vært frekk eller gjort noe dumt.

Jeg ville virkelig prøvd å fikset forholdet ditt mellom broren din. Har det blitt så betent at familien må velge mellom deg, og han er det ganske ille. Det er antagelig ikke siste julen eller andre familierelaterte ting dere skal ha fremover. Må barna velge om hvilken onkel som skal komme i konfirmasjon, brylluper osv. Er det sånn dere vil ha det?

Livet er for kort til å ha slike krangler med de man er glad i. Familierelasjoner kan være kompliserte, men noen ganger må man legge forskjeller og uenigheter til side for å tenke på flere enn seg selv.

Mitt råd er dropp å prøve å lure han, og genuint prøv å få forholdet til broren opp å gå før jul. Det er fremdeles knapt, men det er tid. Du må si unnskyld på en sånn måte han skjønner du angrer. 

Anonymkode: 3297a...e7f

Veldig enig i dette. 

Og viss det ikke går så ville jeg latt ham få være med familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Axl Rose skrev:

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Planen var å feire jul hos mamma og kjæresten hennes. Søsteren min, kjæresten og barna hennes kommer også. Vi er alle alltid hjemme til etter nyttår. Jeg gleder meg alltid til å se barna igjen og de gleder seg til å se meg. Mormor kommer også og feirer med oss. Så gledet meg til å se henne. Storebroren min skulle også komme men nå nekter han å komme når jeg er der. Så da blir han alene. Barna hans feirer med moren.

Han bor langt borte så han ser de sjelden og han fortjener å feire jul sammen med de. 

Han og jeg har aldri vært gode venner. Han ble forbanna på meg etter jeg ruset meg, havnet i trøbbel, ble tatt av politiet osv. Likevel har vi feiret jul sammen helt til nå. Nå tåler han ikke trynet mitt mer etter en krangel. Jeg var kanskje litt frekk i kjeften men har angret på det, sagt unnskyld og bedt om at vi må tåle hverandre. Ingenting hjelper. Ingen i familien får han til å skifte mening. Det blir meg eller han.

Spørsmålet mitt er. Skal jeg si jeg holder meg hjemme sånn at han kommer, så kommer jeg når han er kommet? Se om han virkelig mener det at han ikke vil se trynet mitt? Jeg er litt redd det blir drama.

Eller skal jeg holde meg hjemme hos meg selv så de får feire og kose seg i fred uten drama. Det blir min første jul alene og jeg har virkelig lyst å feire med de andre men det er kanskje best sånn? Hva hadde dere gjort?

Jeg vil ikke at broren min skal sitte alene. Da får jeg ingen god jul uansett. 

Hva med å fere julen med den lille sønnen din? Selvom det da betyr exen også, får du dyrebar tid med han og se hans første skikkelige jul (om det stemmer han er født i 2016)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har kun ts sin versjon av at broren alltid har hatet han. En sak har alltid minst to sider, jeg tviler på ts er så uskyldig som han skal ha det til. 

Anonymkode: 0f7d4...34a

Akkurat. Og hvis ts er bare 1% av det han har fremstått som her inne på kg under alle brukernavnene han har hatt så er det rart at noen velger å tilgi og "glemme" alt han har gjort for han gjør de samme tabbene igjen og igjen og som pårørende blir man drittlei. Og menn er faktisk flinkere å gi opp destruktive forhold enn kvinner siden vi er "velsignet" med dette omsorgsbehovet, så jeg forstår denne broren godt og synes det er underlig at han ikke har gjort det før, men vi kommer alle til et punkt der vi blir drittlei og ikke gidder meg.

Anonymkode: aff95...24d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...