Gå til innhold

SSB: Personer med innvandrerbakgrunn oftere siktet for kriminalitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trodde dette var 10.klassepensum? Håper du vet årsaken til også

Anonymkode: 8e9d6...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

På tide dette ble opplyst, men det var ikke en overraskelse akkurat..

Anonymkode: 7185f...36e

Om man var så opptatt av slike statistikker så burde man kanskje også fokusere på hvilket kjønn som står bak det meste av kriminaliteten?

Det er tross alt den beste markøren for kriminell atferd. 

Anonymkode: 15336...fda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så betimelig av SSB å komme med denne statikken nå. (kjøpt og betalt). 

Anonymkode: 55b52...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få se, de med minst ressurser siktes oftere enn de som kan kjempe sin sak? Jeg er overrasket altså. Veldig.

Anonymkode: ef066...7b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man var så opptatt av slike statistikker så burde man kanskje også fokusere på hvilket kjønn som står bak det meste av kriminaliteten?

Det er tross alt den beste markøren for kriminell atferd. 

Anonymkode: 15336...fda

Er så enig. Statistikk er jo mer enn bare et tall, for å bruke en klisjé :P

Anonymkode: 1b281...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snart kommer det vel noen "multikulturelle" sosialister for å fortelle oss at det er så fryktelig synd på alle disse "flyktningene" og asylsøkerne. 

I tillegg er det vel egentlig Norge og nordmenn sin feil at denne statistikken er sånn...

 

Anonymkode: 97e7c...de0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så betimelig av SSB å komme med denne statikken nå. (kjøpt og betalt). 

Anonymkode: 55b52...2a3

Skulle vært ute for årevis siden. Er trenert til bristepunktet.

Anonymkode: de657...05d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Om man var så opptatt av slike statistikker så burde man kanskje også fokusere på hvilket kjønn som står bak det meste av kriminaliteten?

Det er tross alt den beste markøren for kriminell atferd. 

Anonymkode: 15336...fda

Når over 80% av de som kommer er menn, så øker risikoen enda mer. Hvor er kvinnene som liksom tar med myke verdier? Hjemme, mens mennene stikker av.

Jeg sikter selvfølgelig til ikkevestlig innvandring, da den vestlige ikke medfører store problemer.

Man vil se at Afghanistan spesielt, er overrepresentert, og denne gruppen har hatt en eksplosjonsartet økning i Norge. Det er også her de "oktoberbarna" kommer fra. Hvert "oktoberbarn" er en risiko. De blir en større risiko, siden de er nærmest 100% menn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/integrering-og-innvandring/ssb-personer-med-innvandrerbakgrunn-oftere-siktet-for-kriminalitet/a/24207841/

b1d3d42caa27a3ef1213f55138107728.jpg?t%5B%5D=crop%3Awidth%3D526%2Cheight%3D770%2Cx%3D0%2Cy%3D0&t%5B%5D=maxSize%3Awidth%3D654&publicKey=drpublish&accessToken=c9cdc2de3b0f7d6a6d98fec3be66da276feff0e31f27a50be17e9a95600b9a9aPå tide dette ble opplyst, men det var ikke en overraskelse akkurat..

Anonymkode: 7185f...36e

For det første SSB sine statistikker har for meg mistet sin troverdighet etter Christine Meyer saken og det som kom frem rundt den saken. For det andre, å være siktet betyr ikke at en person har gjort og dermed blir dømt for det personen er siktet for. Her kan det jo og ligge at det er lettere og mer passende for politiet å sikte en utlending enn å ikke sikte noen i det hele tatt. Bak statistikk finnes det menenser som "spisser" sin statistikk mot formålet og eller mot sin oppdragsgiver. 

Anonymkode: 9a10a...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

For det første SSB sine statistikker har for meg mistet sin troverdighet etter Christine Meyer saken og det som kom frem rundt den saken. For det andre, å være siktet betyr ikke at en person har gjort og dermed blir dømt for det personen er siktet for. Her kan det jo og ligge at det er lettere og mer passende for politiet å sikte en utlending enn å ikke sikte noen i det hele tatt. Bak statistikk finnes det menenser som "spisser" sin statistikk mot formålet og eller mot sin oppdragsgiver. 

Anonymkode: 9a10a...7cb

Når man ser hvor store forskjellene er mellom forskjellige land og hvordan det er fordelt så blir det veldig lite sannsynlig. Hvorfor er det f.eks. mange flere dømte fra Kosovo enn fra Bosnia (som ser ganske like ut) eller Eritrea (som er mye mørkere i huden)?

Anonymkode: 8ae72...a26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikken gjelder kun de som har fått oppholdstillatelse og norsk personnummer.

I følge fengslenes statistikker, så er 34% av de innsatte utenlandske statsborgere. Personer med norsk personnummer, er i fengslenes statistikk norske statsborgere. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/fengsel/34-prosent-av-alle-innsatte-er-utlendinger/a/24084135/

Disse i SSBs nye tall, kommer altså i tillegg til de 34% som sitter i norske fengsler.

Ser dere hvordan vi blir lurt til å tro at kriminaliteten er mindre enn den er? Fengslene oppgir ikke tall over utenlandsfødte og personer født i Norge med utenlandske foreldre, og deres etnisitet. For dem, er de nordmenn.

SSB oppgir ikke tall over andre enn de med norsk personnummer, som er født i utlandet, eller født i Norge av utenlandske foreldre. For SSB, oppgis ikke all kriminaliteten begått av andre enn de med norsk statsborgerskap. Illegale innvandrere, tilreisende "tiggere", asylsøkere og asylsøkere med avslag som har gått under jorden.

Legger vi sammen disse tallene fra SSB og fengslene, da sliter vi.

Jeg har ikke tid til å finlese rapporten, siden jeg skal på jobb, men jeg lurer på om den er brutt ned til hvilke typer kriminalitet også. Voldtekt, for eksempel. Jeg er redd for at SSB ikke har tatt med det.

Finnes det tall som er offentliggjort, vil det komme ut i dag. Hvis ikke, så skjønner vi at vi må fortsette å gjette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man ser hvor store forskjellene er mellom forskjellige land og hvordan det er fordelt så blir det veldig lite sannsynlig. Hvorfor er det f.eks. mange flere dømte fra Kosovo enn fra Bosnia (som ser ganske like ut) eller Eritrea (som er mye mørkere i huden)?

Anonymkode: 8ae72...a26

Gosj, jeg lurte også på det. Hva med at Kosovo har 85% muslimer, i følge statistikk fra 2011?

Mens bare 50% i Bosnia er muslimer, i følge tall fra 2013?

Jeg skulle likt å se statistikk basert på religion, eller i det minste hvor mange vi tok imot fra Balkanhalvøya og fordelingen av religion.

Nei, det kan jo ikke ha noe med kriminaliteten å gjøre. <---- ironi

Kilder: https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Kosovo

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Bosnia_and_Herzegovina

https://www.dagbladet.no/kultur/islam-var-svopen-pa-balkan/60153642

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør nok ikke overraske noen, men fint statistikken kommer frem så flere forehåpentligvis får opp øynene for hvor skadelig og kontraproduktiv den høye innvandringen er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppgjør mot det norske samfunnet fra disse samfunnene? Voldsom krim i form av gruppevoldtekt mot andre grupper og hærverk (massiv ødeleggelser av biler og andre gjenstander). minner mer om krigstaktikk for å skade det som blir oppfattet som fienden. 

Anonymkode: 30dcc...f65

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å holde tungen rett i munnen når man leser statistikk.

Kriminaliteten har sunket i befolkningen generelt, men har sunket betydelig mer hos innvandrere.

Før alle går helt av skaftet så vil jeg anbefale å lese rapporten og analysene. Da kommer det frem et litt mer nyansert syn:

https://www.dagbladet.no/kultur/fun-facts-om-krimstatistikk/69021358

https://tjomlid.com/2017/12/11/innvandring-og-kriminalitet-noen-morgentanke-om-den-ferske-ssb-rapporten/

Hovdeproblemet er altså unge menn. Det er disse som begår flest kriminelle handlinger, både blant etnisk Norske og innvandrere. Justert for kjønn og alder så er kriminaliteten blant innvandrere bare ca 2-3 % høyere enn for etnisk norske og dette er så klart grunn til bekymring.

Ja, jeg er også tilhenger av en streng og restriktiv innvandringspolitikk hvis noen skulle lure på det. Men denne rapporten er faktisk litt mer nyansert enn det som kommer frem av overskriftene, så det er ingen grunn til å gå helt bananas

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...