Gå til innhold

Har jødedommen, kristendommen og islam samme gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.12.2017 den 14.03, debatant skrev:

Islam er motstykket til kristendommen da de, muslimene, som sprer sitt budskap med terror og svik. Kristendom spres i dag ved det motsatte, elske din neste. 

Jødene har til Gode å se at Jesus er Messias, og Gud. Men Gud virker allikevel å velsigne jødene langt utover det normale, Da Han lovet å velsigne Abrahams og Davids etterkommere.

De som sprer terror blant muslimer er en promille i forhold til tradisjonelle muslimer. Arabere er etterkommere av Ismael sønn av Abraham.

Jødene kaller muslimer for fettere og brødre og især arabere. Så fra et teologisk perspektiv så er vi fettere og brødre og vår felles stamfar er Abraham. Vi er Abrahams barn.

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, omarel skrev:

Jesus er ikke Gud. Jødene fornekter hans budskap fra Gud.

For kristne så er det en helt grunnleggende del av troen at Jesus er Gud

For muslimer så var han en profet, men ikke Gud.

Anonymkode: 1b871...ccf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, debatant skrev:

Omarel er ikke kristen, men muslim og i likhet med  Muhammed, vrenger og vrir han på sannheten.

Hvorfor skal skal jeg vri på sannheten når Gud vil ta meg til ansvar for mine ord? Jeg frykter Gud og har ingen grunn til å si annet enn sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terence

Nei, de har ikke samme gud. Enten man ser på "Gud" som noe bokstavelig, eller som en metafor, så er det uansett klart at den kristne guden er av en helt annen karakter enn den jødiske og den islamske guden. Så han er enten en annen konkret, eller en metafor for noe annet.

Den kristne guden (altså den nytestamentlige guden) er en frihetselskende, tilgivende og kjærlig Gud. Som ikke-kristen, kan jeg fint stille meg bak denne gudens moralske kompass, selv om jeg ikke tror på den.

Den jødiske (altså gammeltestamentlige) guden, og den islamske guden, er derimot for psykopater/narsissister å regne. De er dypt hevngjerrige, og har et altoppslukende behov for total underkastelse. I deres øyne er vi her utelukkende for å tilbe dem. I både ord og gjerninger er de representanter for pur ondskap, og det er umulig for et anstendig, ikke-troende menneske å anerkjenne deres moralske kompass.

De gamle gnostikerne (utryddet av bl.a. katolikkene) er interessante i denne sammenheng. Dette var de virkelige kristne, de som fulgte Jesu lære om å bryte med Det Gamle Testamentet. I følge dem var den gammeltestamentlige/jødiske guden en laverestående "demon", ettersom han innehar nettopp de narsissistiske trekkene man klassisk forbandt med demoner. De ville nok tenkt det samme om den islamske guden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For kristne så er det en helt grunnleggende del av troen at Jesus er Gud

For muslimer så var han en profet, men ikke Gud.

Anonymkode: 1b871...ccf

Korrigering: Han er profet og sendebud. Det er to teologiske status med nyanseforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Terence skrev:

Nei, de har ikke samme gud. Enten man ser på "Gud" som noe bokstavelig, eller som en metafor, så er det uansett klart at den kristne guden er av en helt annen karakter enn den jødiske og den islamske guden. Så han er enten en annen konkret, eller en metafor for noe annet.

Den kristne guden (altså den nytestamentlige guden) er en frihetselskende, tilgivende og kjærlig Gud. Som ikke-kristen, kan jeg fint stille meg bak denne gudens moralske kompass, selv om jeg ikke tror på den.

Den jødiske (altså gammeltestamentlige) guden, og den islamske guden, er derimot for psykopater/narsissister å regne. De er dypt hevngjerrige, og har et altoppslukende behov for total underkastelse. I deres øyne er vi her utelukkende for å tilbe dem. I både ord og gjerninger er de representanter for pur ondskap, og det er umulig for et anstendig, ikke-troende menneske å anerkjenne deres moralske kompass.

De gamle gnostikerne (utryddet av bl.a. katolikkene) er interessante i denne sammenheng. Dette var de virkelige kristne, de som fulgte Jesu lære om å bryte med Det Gamle Testamentet. I følge dem var den gammeltestamentlige/jødiske guden en laverestående "demon", ettersom han innehar nettopp de narsissistiske trekkene man klassisk forbandt med demoner. De ville nok tenkt det samme om den islamske guden.

 

Du har tydeligvis mangler i din kunnkap om Kristendommen, Jødedommen og Islam.

Hva gjelder islam så har du ikke bare mangelfull kunnskap, men feil forståelse, på grensen til dårskap. Unnskyld at jeg sier dette, men det du sier er langt fra faglig. Kanskje Se og Hør😁 stoff!

Stoffet du skriver er gjenstand for stryk i ungdomsskolen og rød penn på barneskolen.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Terence
7 minutter siden, omarel skrev:

Du har tydeligvis mangler i din kunnkap om Kristendommen, Jødedommen og Islam.

Hva gjelder islam så har du ikke bare mangelfull kunnskap, men feil forståelse, på grensen til dårskap. Unnskyld at jeg sier dette, men det du sier er langt fra faglig. Kanskje Se og Hør😁 stoff!

Stoffet du skriver er gjenstand for stryk i ungdomsskolen og rød penn på barneskolen.

Et poeng en eller annen plass inni der hadde vært fint...

For øvrig er jeg enig med gnostikerne i den forstand at jeg anerkjenner Kristendommen som en gudetro, selv om jeg ikke er troende selv. Jødedom og islam anerkjenner jeg kun som demondyrkelse, selv om jeg ei heller tror på demoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Terence skrev:

Et poeng en eller annen plass inni der hadde vært fint...

For øvrig er jeg enig med gnostikerne i den forstand at jeg anerkjenner Kristendommen som en gudetro, selv om jeg ikke er troende selv. Jødedom og islam anerkjenner jeg kun som demondyrkelse, selv om jeg ei heller tror på demoner. 

Og hva er demon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Terence skrev:

Google it.

Har gjort det. Finner ikke at han har skapt verken menneske eller jorden, så hvordan kan du påstå at muslimer tilber noe som ikke har skapt noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Terence skrev:

Google it.

Du er ikke troende, men tror på demoner?

anchorman-meme-generator-that-doesn-t-ma

Anonymkode: e16d9...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terence
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke troende, men tror på demoner?

Anonymkode: e16d9...a04

Vær så snill, forsøk å lese før du svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, omarel skrev:

Korrigering: Han er profet og sendebud. Det er to teologiske status med nyanseforskjeller.

Det synes so om m muslimske land gjør det svært dårlig. Tror du det er fordi Gud ikke liker muslimske land? Eeller at de rett og slett ikke er produktive og skaper verdier i muslimske land. Med andre ord tenker feil med sine nyanser?

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, debatant skrev:

Det synes so om m muslimske land gjør det svært dårlig. Tror du det er fordi Gud ikke liker muslimske land? Eeller at de rett og slett ikke er produktive og skaper verdier i muslimske land. Med andre ord tenker feil med sine nyanser?

Hva har politikk med teologiske nyanseforskjeller? Har du skolegang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, omarel skrev:

Hva har politikk med teologiske nyanseforskjeller? Har du skolegang?

Er Allah delt når det kommer til politiske og teologiske sannheter?

Er ikke Allah klar over at det ene er avhengig av det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, debatant skrev:

Det synes so om m muslimske land gjør det svært dårlig. Tror du det er fordi Gud ikke liker muslimske land? 

Det er det neppe da den kristne gud ikke finnes. 

Anonymkode: e16d9...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er det neppe da den kristne gud ikke finnes. 

Anonymkode: e16d9...a04

Og griser kan fly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det neppe da den kristne gud ikke finnes. 

Anonymkode: e16d9...a04

Sett deg inn i historie og politikk. Koster ikke med en utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, omarel skrev:

Sett deg inn i historie og politikk. Koster ikke med en utdannelse.

Haha, morsom du .

Anonymkode: e16d9...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, debatant skrev:

Er Allah delt når det kommer til politiske og teologiske sannheter?

Er ikke Allah klar over at det ene er avhengig av det andre?

Sett deg inn i historie og politikk. Koster ikke med en utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...