Gå til innhold

Hvorfor er det ingen fysioterapeuter som masserer lengre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

6 minutter siden, Duckie skrev:

Når TS har vært hos 3 fysioterapauter med lang utdannelse og sannsynligvis en del erfaring, og alle sier det samme, hvem tror du har rett? Fagfolkene eller TS?

Det er selvfølgelig ikke sånn for alle plager, lymfødemer for eksempel må ha massasje. Du kan ikke trene bort et lymfødem.

Mest sannsynlig TS, da vi er flere som opplever det samme. Fagfolk er ikke overmennesker. Fagfolk kan ta feil. I noen tilfeller vet pasient selv bedre enn fagfolk, da de er eksperter på sin sykdom og ikke nødvendigvis fagolka.

Anonymkode: cdfee...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker på vegne av alle sykdommer og alle pasienter? Nei, for noen vil ikke øvelser løse problemet. Som sagt kan fysioterapeuter ta feil eller ikke alltid vite hva som er best. Jeg trodde jeg var den eneste som opplevde det slik, men jeg ser jo nå at det overhodet ikke er sånn! Det er faktisk slik rundt om i landet. Det er nok flere tilfeller enn vi som har svart i tråden!

Anonymkode: cdfee...b4f

Når 3 forskjellige fysioterapeuter har fortalt deg at du må trene og at massasje ikke vil hjelpe, så bør du ta det til deg. Selvsagt er ikke du den eneste som har opplevd dette, det er vanlig praksis at de anbefaler øvelser du skal gjøre, noen masserer litt for å lindre der og da, men det gir ingen varig løsning på på problemet. 

Anonymkode: 16767...028

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ejg blir verre av trening. Hr flere diagnoser i tillegg. Jeg trenger dyp massasje og varmebehandling jevnlig for å holde kroppen i sjakk, men fysioterapeuter tar jo  ikke deg nå til dags. Får ikke frikort på manuell og naprapat 

Anonymkode: ad59f...50d

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når 3 forskjellige fysioterapeuter har fortalt deg at du må trene og at massasje ikke vil hjelpe, så bør du ta det til deg. Selvsagt er ikke du den eneste som har opplevd dette, det er vanlig praksis at de anbefaler øvelser du skal gjøre, noen masserer litt for å lindre der og da, men det gir ingen varig løsning på på problemet. 

Anonymkode: 16767...028

Ta til deg det ts sier. Noen ganger kan trening gjøre enkelte sykdommer verre. Ts mottar massasje som holder kroppen i sjakk og hun er kroniker. Hun opprettholder en verdig livssituasjon ved å motta massasje.

Anonymkode: cdfee...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mest sannsynlig TS, da vi er flere som opplever det samme. Fagfolk er ikke overmennesker. Fagfolk kan ta feil. I noen tilfeller vet pasient selv bedre enn fagfolk, da de er eksperter på sin sykdom og ikke nødvendigvis fagolka.

Anonymkode: cdfee...b4f

Hva er vitsen med å ta en lang utdannelse om man ikke lærer noe uansett? En person som kjenner etter hvor det gjør vondt og med tilgang på google gjør jo en mye bedre jobb. :rolleyes:

Jeg sier ikke at fagfolk aldri tar feil, det gjør de jo selvfølgelig. Men det her er ikke akkurat et veldig kontroversielt tema. Nå tar vi utgangspunkt i at TS kun har skrevet muskelsmerter, om det skulle være noe mer eller spesielt går jeg ut ifra at det hadde blitt opplyst om dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duckie skrev:

Hva er vitsen med å ta en lang utdannelse om man ikke lærer noe uansett? En person som kjenner etter hvor det gjør vondt og med tilgang på google gjør jo en mye bedre jobb. :rolleyes:

Jeg sier ikke at fagfolk aldri tar feil, det gjør de jo selvfølgelig. Men det her er ikke akkurat et veldig kontroversielt tema. Nå tar vi utgangspunkt i at TS kun har skrevet muskelsmerter, om det skulle være noe mer eller spesielt går jeg ut ifra at det hadde blitt opplyst om dette.

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ta til deg det ts sier. Noen ganger kan trening gjøre enkelte sykdommer verre. Ts mottar massasje som holder kroppen i sjakk og hun er kroniker. Hun opprettholder en verdig livssituasjon ved å motta massasje.

Anonymkode: cdfee...b4f

 

Anonymkode: cdfee...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Ta til deg det ts sier. Noen ganger kan trening gjøre enkelte sykdommer verre. Ts mottar massasje som holder kroppen i sjakk og hun er kroniker. Hun opprettholder en verdig livssituasjon ved å motta massasje.

Anonymkode: cdfee...b4f

Det er stor forskjell på trening sånn de fleste bruker det ordet og øvelser man får av en fysioterapaut. Hva TS mener her er ikke så godt å si.

Det er utallige eksempler på at folk ikke vet hva som er best for de i helsesituasjoner. Derfor har vi fagfolk, og derfor burde vi lytte til fagfolk fremfor å bare tro at vi alltid vet det beste for oss selv.

TS vet ikke en gang hva en manuellterapaut er, tviler på at hun er en ekspert på fagfeltet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Duckie skrev:

Det er stor forskjell på trening sånn de fleste bruker det ordet og øvelser man får av en fysioterapaut. Hva TS mener her er ikke så godt å si.

Det er utallige eksempler på at folk ikke vet hva som er best for de i helsesituasjoner. Derfor har vi fagfolk, og derfor burde vi lytte til fagfolk fremfor å bare tro at vi alltid vet det beste for oss selv.

TS vet ikke en gang hva en manuellterapaut er, tviler på at hun er en ekspert på fagfeltet.

Det vet jeg. Man kan vel skille mellom lett trening (øvelser) og trening. Når ts sier at hun trenger dyp massasje og varmebehandling for å holde kroppen i sjakk, samt at hun har gått til 3 fysioterapeuter har hun nok funnet en behandlingsform som hjelper på hennes sykdom. Når hun så forteller fysioterapeutene dette samt at hun ikke klarer å trene beviser dette at fysioterapeutene tar faktisk feil da de vil ha henne til å gjøre noe som gjør sykdommen hennes verre i stedet for å faktisk lytte til henne.

Jeg selv har opplevd kunnskapsløse fagfolk, dessverre. Dette gjelder også fysioterapeuter.

Anonymkode: cdfee...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt at fysioterapautene som har fått diagnosene i henvisningen fra legen vet hva de holder på med når det er snakk om sykdomsbildet til TS.

Sånn generelt er det jo mye mer behagelig å få massasje enn å måtte holde på med øvelser titt og ofte. Det hjelper gjerne på smertene der og da. Men det er jo en grunn til at det ikke anbefales.

Her er et eksempel, kronisk smerte i rygg, der er massasje ikke anbefalt behandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duckie skrev:

Eventuelt at fysioterapautene som har fått diagnosene i henvisningen fra legen vet hva de holder på med når det er snakk om sykdomsbildet til TS.

Sånn generelt er det jo mye mer behagelig å få massasje enn å måtte holde på med øvelser titt og ofte. Det hjelper gjerne på smertene der og da. Men det er jo en grunn til at det ikke anbefales.

Her er et eksempel, kronisk smerte i rygg, der er massasje ikke anbefalt behandling.

Massasje hos en fysioterapeut er langt i fra behagelig, det er faktisk ganske vondt. Du ville ha fått sjokk ;) Vi får være enige om å være uenig for jeg kjenner at jeg ikke gidder dette en lørdagskveld.

Anonymkode: cdfee...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Duckie skrev:

Eventuelt at fysioterapautene som har fått diagnosene i henvisningen fra legen vet hva de holder på med når det er snakk om sykdomsbildet til TS.

Sånn generelt er det jo mye mer behagelig å få massasje enn å måtte holde på med øvelser titt og ofte. Det hjelper gjerne på smertene der og da. Men det er jo en grunn til at det ikke anbefales.

Her er et eksempel, kronisk smerte i rygg, der er massasje ikke anbefalt behandling.

Dette! 

Anonymkode: 16767...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! 

Anonymkode: 16767...028

Hadde jeg kunne trent eller gjort øvelser og det hadde effekt hos meg hadde jeg LETT foretrukket det ovenfor den "massasjen" man får hos fysioterapeut ;) Prøv selv å få slik behandling med sterke muskelsmerter!

Anonymkode: cdfee...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg kunne trent eller gjort øvelser og det hadde effekt hos meg hadde jeg LETT foretrukket det ovenfor den "massasjen" man får hos fysioterapeut ;) Prøv selv å få slik behandling med sterke muskelsmerter!

Anonymkode: cdfee...b4f

Jeg har fått det mange ganger. Det hjelper ikke. Det er en lindring der og da, muskler må trenes, uansett du kommer ikke utenom det, uansett hvilken diagnose du har. 

Anonymkode: 16767...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått det mange ganger. Det hjelper ikke. Det er en lindring der og da, muskler må trenes, uansett du kommer ikke utenom det, uansett hvilken diagnose du har. 

Anonymkode: 16767...028

Dette er feil.

Anonymkode: cdfee...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil.

Anonymkode: cdfee...b4f

 Nei dessverre er det ikke det. Det hadde jo vært mye enklere om dette kunne løses av en fysioterapaut, og at man selv slapp å legge inn en stor egeninnsats, men uten trening - ingen bedring. 

Anonymkode: 16767...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har gått til flere fysioterapauter fordi du ønsker massasje og de sier at de ikke tilbyr det ettersom det (innenfor deres yrke) ikke er noe som gir noen varig effekt....

hvofor insisterer du på å gå til fysioterapaut, når de ikke tilbyr behandlingen du ønsker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...