Gå til innhold

marsvin som kjæledyr?


sti9

Anbefalte innlegg

tenker på å skaffe meg to marsvin. Jeg har hatt hamster og rotter tidligere. Jeg syntes rottene var helt fantastisk, men ble allergisk mot dem og kan derfor ikke ha det lenger. Hamster var kjekt å ha men var mer kjedelige, derfor tenker jeg på å skaffe marsvin. Jeg har et kontor hvor jeg har plass til stort bur, og hvor jeg kan ha dem ute på gulvet. Noen som har erfaringer med å ha marsvin? jeg har lest at det er noen som bruker spon og noen bruker fleece teppe i buret, hva er best? Ca hvor ofte skal det skiftes i buret? Erfaringer men hvilket kjønn som er best å ha? (tenker lukt og aktivitet). Blir glad for all informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ti marsvin i to flokker. Har mye glede av dem. Skifter buret en gang i uka. Har dørmatter i bunn for å unngå støv. Hvis du skal ha det helt lukyfritt må du nok skifte litt oftere. Kjønn synes ikke jeg har noe å si på lukt og aktivitet.

Anonymkode: 640a6...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin er flotte, mye underholdning i de. Bare sørg for å ikke kjøp bare en, de er flokkdyr de også :)  Lukt vil vel avhenge litt av hvor stort buret er og hvor mange du skaffer. Jeg har selv heller ikke opplevd noen spesiell forskjell mellom kjønnene atferdsmessig eller luktmessig. 

Anonymkode: bd83b...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye arbeid med rengjøring av bur syns jeg, og de driter jo over alt de marsvinene. Da ville jeg mye heller hatt kanin. Kaninen trenger ikke ha bur en gang, lærer seg å gå på do i ei kasse med strø (der har den høy også) og blir like koselige som hund og katt hvis du har dem fra de er små og de får være sammen med deg løs i leiligheten. Men etter min erfaring er det best å ha bare en og den bør være kastrert, de er veldig territoriale og de blir mye usynlig maktkamp med to der en mobber den andre i smug.

Anonymkode: c2b3b...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mye arbeid med rengjøring av bur syns jeg, og de driter jo over alt de marsvinene. Da ville jeg mye heller hatt kanin. Kaninen trenger ikke ha bur en gang, lærer seg å gå på do i ei kasse med strø (der har den høy også) og blir like koselige som hund og katt hvis du har dem fra de er små og de får være sammen med deg løs i leiligheten. Men etter min erfaring er det best å ha bare en og den bør være kastrert, de er veldig territoriale og de blir mye usynlig maktkamp med to der en mobber den andre i smug.

Anonymkode: c2b3b...8bd

Marsvin driter over alt hvis de ikke blir trent til å gå på do! Har hatt en del marsvin igjennom livet. Men de som andre dyr trenger tilrettelegging. 

Det er et kostbart lite dyr å ha i forhold til kanin og hamster... men så fantastiske dyr. De har så mye personlighet. Og fine rutiner. 

Men for å ha de som kosedyr så kreves det mye håndtering fra de er små! Men da har du kosedyr og ikke gnager. Vi tar med våre ut på shoppingturer. Vi får mer oppmerksomhet med marsvin en de med hunder!

Kaniner er også koselige dyr, men de er veldig territorielle. 

Velg med omhu! Lykke til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okay, så til det viktigste først. Grunnen til at flere og flere bruker fleecetepper til marsvin isteden for spon, er fordi marsvin ofte kan få problemer med respirasjonssystemet av spon fordi det produserer mye støv. Vil derfor anbefale å holde marsvin på fleece hvis du velger å skaffe deg marsvin. Marsvin trenger også mye større plass enn disse småburene man får kjøpt i dyrebutikker her i Norge, og de er også flokkdyr, så de kan ikke være alene. 

 

Hvis du bruker fleece, så vil jeg si du trenger å skifte buret ca en gang i uken, men du må gjøre en liten opprydding en gang om dagen. Marsvin kan trenes til å gå på do på ett sted, men uansett om du trener de, så kommer det til å være litt bæsj her og der, gammelt høy og matrester som må ryddes opp. Da kan det være lurt å gå til innkjøp av en av disse små håndholdte støvsugerene, eller du kan bare bruke et feiebrett.

 

Hanner kan lukte mer enn hunner fordi de har duftkjertler, men så lenge du bader marsvinene en gang i blant bør det ikke være noe stort problem. Jeg har erfaring med at hanner ofte er litt mere rotete enn hunnene, det er den største forskjellen.

Marsvin er veldig fine dyr å ha, men de krever mer enn de fleste tror.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Altan skrev:

Marsvin driter over alt hvis de ikke blir trent til å gå på do!

Nei. De kan rett og slett ikke trenes til å gå på do sånn som en katt eller kanin kan. Det er umulig. De går på ett område i buret, som til og med hamstere og reptiler gjør, men de kan ikke læres til å gå løse i huset og ikke gjøre fra seg andre steder enn i buret sitt. Det er et faktum.

Anonymkode: c2b3b...8bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De kan rett og slett ikke trenes til å gå på do sånn som en katt eller kanin kan. Det er umulig. De går på ett område i buret, som til og med hamstere og reptiler gjør, men de kan ikke læres til å gå løse i huset og ikke gjøre fra seg andre steder enn i buret sitt. Det er et faktum.

Anonymkode: c2b3b...8bd

No har æ hatt marsvin i 5 år. Mine bruker en do i hjørne!😉 men viktig å begynne når de er små! Det er utrolig hva de kan lære!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Altan skrev:

No har æ hatt marsvin i 5 år. Mine bruker en do i hjørne!😉 men viktig å begynne når de er små! Det er utrolig hva de kan lære!

Ja, i et hjørne. I buret! Men de makter ikke å greie å gå løse i huset, som katter og kaniner, og utelukkende tisse og bæsje i doen sin som står ett eller annet sted i huset. De må drite over alt når de er utenfor buret. Det kommer av at tarmen deres ikke fungerer på den måten at de greier å lagre avføring. Den kommer ut der de går og står, det eneste de greier er å løpe en meter bort til hjørnet av buret sitt. Jeg har hatt marsvin i mange år før jeg fikk kanin, og aldri mer. Kaniner trenger ikke bur en gang, bare en dokasse med strø og høy i. Går løs i huset hele døgnet og er 100% renslige.

Anonymkode: c2b3b...8bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye arbeid med rengjøring av bur syns jeg, og de driter jo over alt de marsvinene. Da ville jeg mye heller hatt kanin. Kaninen trenger ikke ha bur en gang, lærer seg å gå på do i ei kasse med strø (der har den høy også) og blir like koselige som hund og katt hvis du har dem fra de er små og de får være sammen med deg løs i leiligheten. Men etter min erfaring er det best å ha bare en og den bør være kastrert, de er veldig territoriale og de blir mye usynlig maktkamp med to der en mobber den andre i smug.

Anonymkode: c2b3b...8bd

Kaniner skal alltid være minst to! 

Anonymkode: 640a6...e62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du allergisk mot rotter, ville jeg latt vær. Jeg hadde marsvin, og syns det var fryktelig å måtte gi de bort pga allergi iallefall.

Anonymkode: ee33d...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Anbefaler marsvin på det sterkeste. Jo større bur, jo bedre. Lag gjerne noe selv. De trenger ikke høye kanter, de er ikke så gode på å hoppe. Ene siden kan man ha i pleksiglass, så kan de se ut også. Finnes mange gode ideer til bur på ulike marsvingrupper på Facebook. Mine bråker veldig lite. De småsnakker når de er på fanget, men det er sjeldent at de roper fra buret. Det skyldes jo at jeg er smart nok til ikke å ha nøyaktige tidspunkter å gi grønnsaker på, og ikke går rett fra kjøleskap og inn til de, for da tenker de at kjøleskapslyd=mat og da blir det skriking. 

Kjøp av seriøse oppdrettere, så vet du at de er av ulikt kjønn, ikke er drektige, og er avlet frem på gode og sunne dyr. Luktmessig kommer det jo an på hva du velger av strø/underlag. Vanlig flis er billigst, men luktmessig helt grusomt synes jeg. Går du litt opp i pris, er det ikke så galt. Igjen, spør på marsvingrupper på Facebook. De deler gladelig

Anonymkode: 12e8e...201

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin er herlige kjæledyr. De går på do i et hjørne i burdet sitt. Er renslige og trivelige dyr. Mye skriking når det knitrer i en plastpose eller noe annet som kan høres ut som salat.

En snakker om bading... har aldri badet mine marsvin. Hatt flere i perioder.

De er sosiale og en gang vi hadde et par som fikk unger, var det helt rørende å se oppdragelsen, hvordan de hjalp ungene, delte dem seg imellom etc.

Vi brukte alltid spon, hørte aldri om noe annet alternativ den gangen. (noen år siden)

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Mye arbeid med rengjøring av bur syns jeg, og de driter jo over alt de marsvinene. Da ville jeg mye heller hatt kanin. Kaninen trenger ikke ha bur en gang, lærer seg å gå på do i ei kasse med strø (der har den høy også) og blir like koselige som hund og katt hvis du har dem fra de er små og de får være sammen med deg løs i leiligheten. Men etter min erfaring er det best å ha bare en og den bør være kastrert, de er veldig territoriale og de blir mye usynlig maktkamp med to der en mobber den andre i smug.

Anonymkode: c2b3b...8bd

Kaniner skal aldri være alene. Man skal kastrere dem og bånde dem slik at de ikke blir uvenner. Så om din erfaring er at man bare bør ha en så har du ikke gjort en god nok jobb. 

Anonymkode: bf6e4...999

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Marsvin er helt fantastiske. Hadde to som barn og de førte til så mye glede! Begge hadde spesielle personligheter, den ene var tøff som bare det og kunne finne på å spise fra matskålen til katten samtidig som katten, mens den andre var mer sky og gjemte seg under rumpa til den andre mens de gikk 😂 veldig viktig at det er 2 stk eller mer, marsvin er sosiale dyr og de kan bli deprimerte, de kan til og med dø av sorg! I Sverige er det til og med ulovlig å kjøpe bare ett marsvin.

Det er ikke så viktig med størrelsen på buret så lenge marsvinene får gå fritt utenfor buret minst 30 min hver dag, men vi lagde to etasjer i buret for å gjøre det så romslig som mulig for dem! Det lukter en del, men så lenge man rengjør buret 1-2 ganger i uka så går det greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎11‎.‎2017 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Kaniner skal alltid være minst to! 

Anonymkode: 640a6...e62

Kaniner er kolonidyr, ikke flokkdyr. I naturen har alle hver sin hule, de deler aldri bolig og de er særdeles territorielle. Når kaninmor har diet i ungene i rundt 4 uker jager hun avkommet ut av hiet og går i gang med neste parring. Noen sameksistens ut over det har ikke kaniner. De skal ikke tvinges til å sitte i samme bur!

Jeg har hatt kaniner i 30 år. Og i 4 omganger har jeg hatt to sammen. Søstre fra samme kull, mor og sønn og mor og datter. Alle gangene har jeg måttet kastrere kaninene for at de skal kunne gå sammen, selv om de hadde masse plass å boltre seg på. Og hver gang, også etter kastrasjon, har en av kaninene blitt mobbet av den andre. Men det er subtile signaler og har man ikke erfaring nok oppfatter man ikke at den ene kaninen lider under den andres "regime".

Dette med at kaniner skal være minst to er noe man har funnet på i senere tid, og i veldig mange tilfeller er det direkte skadelig for kaninene og veldig problematisk. Det er ikke hyggelig å se to søsken bite hverandre til blods mens pelsdottene fyker fordi de har blitt kjønnsmodne. Dette gjør hunnkaniner og de gjør det selv om de har bodd sammen hele livet!

Den aller beste tilværelse man kan gi en kanin er å la den gå fritt i hjemmet, som hund og katt gjør. Man vil få et fantastisk forhold til kaninen fordi den kan oppsøke selskap akkurat når den vil og hvor den vil. Men den slipper å konkurrere med en artsfrend. 

Anonymkode: c2b3b...8bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaniner skal aldri være alene. Man skal kastrere dem og bånde dem slik at de ikke blir uvenner. Så om din erfaring er at man bare bør ha en så har du ikke gjort en god nok jobb. 

Anonymkode: bf6e4...999

Du kan jo lese innlegget mitt over her.

For å si det sånn så er det en grunn til at folk jobber så fælt med "bonding", det er nettop fordi det strider mot kaniners natur. Selv om man tvinger to kaniner til å sameksistere og inngå våpenhvile er det aldri greit å sette kaniner i bur, og særlig ikke når de er to. Det er kun en menneskelig egoisme dette går på, fordi det da vil føles bedre å stenge kaninen inne. "De har jo tross alt selskap". 

Legg merke til at når kaninen interagerer er det alltid en som er sjef. Det er den som ikke slikker den andre, til nød bare hvis den blir slikket først, det er alltid en som tar den mest populære soveplassen, en som kommer først frem når kaninene skal ut av buret.

Har du noen gang hørt noen si at hunder alltid skal være minst to sammen? Ikke? Men de er jo flokkdyr, hvorfor skal man ikke alltid ha minst to hunder i ett hjem? Åh jaaaa, fordi man ikke stenger dem inne i bur!

Kaniner skal ikke sitte i bur, og de skal ikke alltid være to i samme hjem. Tvert imot! Har du ikke tid til kaninen, la være å kjøpe kanin.

Anonymkode: c2b3b...8bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2017 den 10.34, AnonymBruker skrev:

Du kan jo lese innlegget mitt over her.

For å si det sånn så er det en grunn til at folk jobber så fælt med "bonding", det er nettop fordi det strider mot kaniners natur. Selv om man tvinger to kaniner til å sameksistere og inngå våpenhvile er det aldri greit å sette kaniner i bur, og særlig ikke når de er to. Det er kun en menneskelig egoisme dette går på, fordi det da vil føles bedre å stenge kaninen inne. "De har jo tross alt selskap". 

Legg merke til at når kaninen interagerer er det alltid en som er sjef. Det er den som ikke slikker den andre, til nød bare hvis den blir slikket først, det er alltid en som tar den mest populære soveplassen, en som kommer først frem når kaninene skal ut av buret.

Har du noen gang hørt noen si at hunder alltid skal være minst to sammen? Ikke? Men de er jo flokkdyr, hvorfor skal man ikke alltid ha minst to hunder i ett hjem? Åh jaaaa, fordi man ikke stenger dem inne i bur!

Kaniner skal ikke sitte i bur, og de skal ikke alltid være to i samme hjem. Tvert imot! Har du ikke tid til kaninen, la være å kjøpe kanin.

Anonymkode: c2b3b...8bd

Kaniner skal ikke bo i bur, så det var et dårlig eksempel! Hvorfor sammenigner du med hunder, når hunder er flokkdyr? Kaniner er jo ikke flokkdyr, men kolionidyr. Les deg opp! 

Anonymkode: 640a6...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...