Gå til innhold

Er man for gammel til å ønske seg barn når man er 47


Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En dame på 47 er vel ikke fruktbar lengre, menn er fruktbare hele livet

Anonymkode: 99c19...3be

Mange som er fruktbare langt opp i alder. Hvorfor kunne man være det før, men ikke nå lenger? 

(Mon tro om ts har email-adressen sin som brukernavn for å få noen å få barn med?)

 

Anonymkode: 9918d...b8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som er fruktbare langt opp i alder. Hvorfor kunne man være det før, men ikke nå lenger? 

(Mon tro om ts har email-adressen sin som brukernavn for å få noen å få barn med?)

 

Anonymkode: 9918d...b8d

Dette må du utdype. Mener du at kvinner før var fruktbare i gjennomsnittlig høyere alder enn nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg ble født da mor og far var nærmere 40 år. Hun fikk selv barn noe sent. Siste da hun var 38 år. Hun hadde en flott oppvekst, sier hun, og det plaget henne ikke da at foreldrene var eldre enn mange andre foreldre. Men nå er hun utslitt. Mindre barn som skal følges opp, og begge foreldrene sliter med helse. "Du aner ikke hvor heldig du er som har oppegående foreldre! " sier hun. Jo, jeg ser hvor sliten hun er, og aner. Faren hennes burde være på pleiehjem, men det er ikke ledige plasser. Mor er selv dårlig, og utslitt, og tyr til min venninne for alt.

Man er ikke gammel når man er 47 år, men man burde kanskje tenke litt lenger. Før barnebarn kommer er man gammel, og barnet havner fort i min venninnes situasjonen. 

Anonymkode: 74037...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er kvinne, så synes jeg at det er for gammelt, med tanke på selve svangerskapet og farene for barnet. Dersom det er aktuelt å adoptere/få eggdonasjon/fosterbarn, så synes jeg ikke at kvinner og menn på 47 er for gamle til å kunne få og oppdra barn, hvis de føler seg klare for det. En 60 åring i dag er sprekere enn det en 40åring var for 30 år siden, så det er ikke noe praktisk i veien for å ha barn. Men man må jo reflektere over hvordan hverdagen vil bli de neste 20 - 30 årene, og legge livsstilen sin opp deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Arabella skrev:

Dette må du utdype. Mener du at kvinner før var fruktbare i gjennomsnittlig høyere alder enn nå?

Det kan jo godt være. De fikk vel ikke så mye miljøgifter i kroppen som man kan få nå. Jeg er interessert i slektsforskning og ut fra det kan man få vite morens alder ved fødsel. I min slekt så har kvinner fått barn hovedsakelig fra 25-64 års alder. Sistnevnte trodde jeg var noe feil, men det er altså riktig. Hun levde til godt over 90+ år. På 1700-tallet. 

Anonymkode: 9918d...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Arabella skrev:

Dette må du utdype. Mener du at kvinner før var fruktbare i gjennomsnittlig høyere alder enn nå?

Jeg er ikke den du siterer. Med attpåklatter med eldre foreldre enn det som er normen i dag var veldig vannføring har jeg inntrykk av. Tenker nå et stykke tilbake i tid, pre 60-70-tallet. Og jeg tror det er pga prevensjon, ikke fruktbarhet alene. 

Man har bedre og tryggere familieplanlegging nå, damer på 45 vet at de fortsatt kan få barn om de menstruerer og passer på om de ikke vil ha barn. Som de færreste på 45 ønsker. 

Anonymkode: 5ce25...627

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg ble født da mor og far var nærmere 40 år. Hun fikk selv barn noe sent. Siste da hun var 38 år. Hun hadde en flott oppvekst, sier hun, og det plaget henne ikke da at foreldrene var eldre enn mange andre foreldre. Men nå er hun utslitt. Mindre barn som skal følges opp, og begge foreldrene sliter med helse. "Du aner ikke hvor heldig du er som har oppegående foreldre! " sier hun. Jo, jeg ser hvor sliten hun er, og aner. Faren hennes burde være på pleiehjem, men det er ikke ledige plasser. Mor er selv dårlig, og utslitt, og tyr til min venninne for alt.

Man er ikke gammel når man er 47 år, men man burde kanskje tenke litt lenger. Før barnebarn kommer er man gammel, og barnet havner fort i min venninnes situasjonen. 

Anonymkode: 74037...bc6

38-40 er jo ikke det samme som 47 som nesten er 10 år mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, [email protected] skrev:

Er man gal da ....

Selvfølgelig ikke. Faren min var 53 da jeg kom til verden han, som hans yngste. Det at han fikk barn så sent gjorde at han har holdt seg ung og sporty, og jeg ser over hodet ikke noe negativt i å ha en eldre pappa. Mannfolk opprettholder jo fruktbarheten mye lenger enn kvinner. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde jeg var for gammel, og jeg er 37...

Anonymkode: 7e8d8...654

Ja, det er jo den vanlige tanken det. Mange som har tenkt at de er for gamle og så plutselig blir de gravide. Ei jeg jobbet sammen med blr gravid første gang da hun var 39, og så sist som 42 åring. Hun så ut som hun var i slutten av 20-årene for øvrig. Kronologisk alder er ikke nødvendigvis den samme som alderen på livmoren (biologisk). 

Anonymkode: 9918d...b8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vannføring skal være "vanlig før" 

Anonymkode: 5ce25...627

Komplett off topic, men jeg digger at autocorrecten din foretrekker vannføring fremfor vanlig før :ler: 

Til TS: Det er generelt fysisk mulig for menn å få barn lengre enn det er det for kvinner, men sannsynligheten for spontanabort og kromosomavvik øker også med mannens alder, ikke bare med kvinnens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...