Gå til innhold

Lære å strikke sokker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å prøve å lære å strikke sokker, men kjenner ingen som kan lære meg. Når jeg prøver å lese strikkeoppskrifter er det så mye tegn og ord jeg må lære først at jeg mister helt motet. Jeg kan strikke rett og vrangt, legge opp, men ikke felle av. Så langt ser jeg for meg at jeg klarer "røret" rundt ankelen og foten, men hælen og tærne blir utfordringen. Er det noen som har tips til et nettside/video/blogg e.l. som forklarer sokkestrikk enkelt uten å bruke så mye "fagtermer"? Ville satt veldig pris på det! 

 

Anonymkode: aa618...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei  :) Kanskje du vil prøve deg på snurresokker/ tubesokker? De er svært enkle å strikke, og strikkes uten hel. Oppskrifter finner du i denne tråden:

 

Anonymkode: 344f5...06b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linker! Nå ble det plutselig mer overkommelig... Gøy! 
Jeg vil ha med ordentlig hæl for syn og passforms skyld, så prøver meg nok på det. 

TS

Anonymkode: aa618...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på biblioteket og lån den store sokkeboken, eller kjøp den. 

Røret rundt hælen kalles å strikke hæl. Tåfelling er å få avsluttet sokken. 

 

Anonymkode: 81fc3...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.11.2017 den 13.49, AnonymBruker skrev:

Gå på biblioteket og lån den store sokkeboken, eller kjøp den. 

Røret rundt hælen kalles å strikke hæl. Tåfelling er å få avsluttet sokken. 

 

Anonymkode: 81fc3...d7e

Har den, men er ikke helt inne i terminologien ennå. Med «rør» mente jeg tuben rundt ankelen, før hælen, det klarer jeg. Ser folk har ulike preferanser for tåfelling, jeg ønsker meg samme som bestemoren min kunne, de sokkene var så gode... 😍 men dere kan jo ikke vite hvordan det var, så der må jeg prøve meg litt frem. 

Skal begynne i morgen! Tusen takk for hjelp, damer. Jeg kommer tilbake hvis det stokker seg ;)

 

Anonymkode: aa618...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hvis du virkelig vil lære å strikke sokker og har noenlunde greie engelskkunnskaper, så anbefaler jeg "Folk Socks" av Nancy Bush på det sterkeste. Her forklares (og tildels) illustreres ulike opplegg, fellinger, hæl- og tåmodeller, hvordan maskes skal tas opp, hvordan man regner ut maskeantall, osv. osv. osv. 

I tillegg er oppskriftene svært forklarende uten å virke overveldende. Sammenlignet med norske oppskrifter, så virker dette muligens som "strikking for idioter". Men samtidig er det veldig kjekt å vite at man har støtte og hjelp fra start til slutt. 

Jeg lærte å strikke sokker med denne boka og "Knitting Vintage Socks" av samme forfatter. Og kan jeg, så kan du :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...