AnonymBruker Skrevet 5. november 2017 #1 Del Skrevet 5. november 2017 Jeg har lyst til å prøve å lære å strikke sokker, men kjenner ingen som kan lære meg. Når jeg prøver å lese strikkeoppskrifter er det så mye tegn og ord jeg må lære først at jeg mister helt motet. Jeg kan strikke rett og vrangt, legge opp, men ikke felle av. Så langt ser jeg for meg at jeg klarer "røret" rundt ankelen og foten, men hælen og tærne blir utfordringen. Er det noen som har tips til et nettside/video/blogg e.l. som forklarer sokkestrikk enkelt uten å bruke så mye "fagtermer"? Ville satt veldig pris på det! Anonymkode: aa618...69a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 7. november 2017 #2 Del Skrevet 7. november 2017 Her er en oppskrift som forklarer godt, og med bilder. Strikke sokker Lykke til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #3 Del Skrevet 8. november 2017 Hei Kanskje du vil prøve deg på snurresokker/ tubesokker? De er svært enkle å strikke, og strikkes uten hel. Oppskrifter finner du i denne tråden: Anonymkode: 344f5...06b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #4 Del Skrevet 8. november 2017 Synes denne er bra: https://boerboelheidi.com/2013/10/01/hvordan-strikke-sokker-ull-labber/ra: Anonymkode: 235e1...b90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #5 Del Skrevet 10. november 2017 Tusen takk for linker! Nå ble det plutselig mer overkommelig... Gøy! Jeg vil ha med ordentlig hæl for syn og passforms skyld, så prøver meg nok på det. TS Anonymkode: aa618...69a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #6 Del Skrevet 11. november 2017 Gå på biblioteket og lån den store sokkeboken, eller kjøp den. Røret rundt hælen kalles å strikke hæl. Tåfelling er å få avsluttet sokken. Anonymkode: 81fc3...d7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #7 Del Skrevet 12. november 2017 På 11.11.2017 den 13.49, AnonymBruker skrev: Gå på biblioteket og lån den store sokkeboken, eller kjøp den. Røret rundt hælen kalles å strikke hæl. Tåfelling er å få avsluttet sokken. Anonymkode: 81fc3...d7e Har den, men er ikke helt inne i terminologien ennå. Med «rør» mente jeg tuben rundt ankelen, før hælen, det klarer jeg. Ser folk har ulike preferanser for tåfelling, jeg ønsker meg samme som bestemoren min kunne, de sokkene var så gode... 😍 men dere kan jo ikke vite hvordan det var, så der må jeg prøve meg litt frem. Skal begynne i morgen! Tusen takk for hjelp, damer. Jeg kommer tilbake hvis det stokker seg Anonymkode: aa618...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 15. november 2017 #8 Del Skrevet 15. november 2017 Hvis du virkelig vil lære å strikke sokker og har noenlunde greie engelskkunnskaper, så anbefaler jeg "Folk Socks" av Nancy Bush på det sterkeste. Her forklares (og tildels) illustreres ulike opplegg, fellinger, hæl- og tåmodeller, hvordan maskes skal tas opp, hvordan man regner ut maskeantall, osv. osv. osv. I tillegg er oppskriftene svært forklarende uten å virke overveldende. Sammenlignet med norske oppskrifter, så virker dette muligens som "strikking for idioter". Men samtidig er det veldig kjekt å vite at man har støtte og hjelp fra start til slutt. Jeg lærte å strikke sokker med denne boka og "Knitting Vintage Socks" av samme forfatter. Og kan jeg, så kan du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå