Gå til innhold

Er dere enige med Live Nelvik ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir ganske matt av å lese dere som skriver at dere har "lukket Facebook-profil og dermed er det greit". Alt dere gjør og skriver på fb lagres. Barna deres lagres digitalt fra første stund...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Mnjah skrev:

Blir ganske matt av å lese dere som skriver at dere har "lukket Facebook-profil og dermed er det greit". Alt dere gjør og skriver på fb lagres. Barna deres lagres digitalt fra første stund...

Hehe, jeg publiserer ikke bilder av barna mine, men det er fordi de skal få velge sitt eget digitale liv. 

Å være paranoid på nett vitner bare om uvitenhet. Sett deg inn i regelverk så skjønner du etterhvert at du overdriver til de grader. 

Facebook har ikke lov til å lagre noe man sletter, ei heller bruke det på noe vis. Å lese gjennom (og forstå) brukervilkårene er ganske essensielt når man benytter et medium.

Anonymkode: a0a8c...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg publiserer ikke bilder av barna mine, men det er fordi de skal få velge sitt eget digitale liv. 

Å være paranoid på nett vitner bare om uvitenhet. Sett deg inn i regelverk så skjønner du etterhvert at du overdriver til de grader. 

Facebook har ikke lov til å lagre noe man sletter, ei heller bruke det på noe vis. Å lese gjennom (og forstå) brukervilkårene er ganske essensielt når man benytter et medium.

Anonymkode: a0a8c...be4

Jo, alt som slettes er allerede lagret av FB.

Anonymkode: 13cd0...892

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg publiserer ikke bilder av barna mine, men det er fordi de skal få velge sitt eget digitale liv. 

Å være paranoid på nett vitner bare om uvitenhet. Sett deg inn i regelverk så skjønner du etterhvert at du overdriver til de grader. 

Facebook har ikke lov til å lagre noe man sletter, ei heller bruke det på noe vis. Å lese gjennom (og forstå) brukervilkårene er ganske essensielt når man benytter et medium.

Anonymkode: a0a8c...be4

Haha. Edward Snowden, hørt om han? Lest noen dokumenter derfra?

Facebook lagrer alt du skriver og sletter, det lagres på servere i USA, og amerikanske myndigheter (NSA) overvåker alt innhold på disse serverne. Det er til og med avslørt at Facebook lagrer det du begynte å skrive på, men aldri publiserte - for å bli "bedre kjent med" brukerne sine. (Kilde: http://www.businessinsider.com/facebook-saves-stuff-you-start-typing-and-the-delete-2013-12?r=US&IR=T&IR=T)

Jeg kjenner godt til det norske regelverket, samt at vi har null beskyttelse under amerikanske regelverk som norske borgere, når vi bruker amerikanske plattformer (noe jeg ikke gjør, fordi jeg har lest brukervilkårene).

At kaller meg paranoid og uvitende viser til at du ikke har hørt om NSA. Jobber forøvrig innen IT selv. 

Du bruker vel kanskje også gmail i god tro om at google ikke lagrer alt på sine servere? Og du tror kanskje også at snapchat-bildene virkelig forsvinner og ikke lagres noe sted? 

 

Noen få eksempler:

http://itavisen.no/2016/03/03/slik-sletter-du-innhold-fra-facebooks-skrekklogg/

http://komputer.no/internett/facebook/facebook-lagre-innleggene-dine-pa-pc-en

https://www.tu.no/artikler/slik-finner-du-ut-hva-facebook-vet-om-deg/22400

 

ang. Sletting - allerede i 2009 ble det skrevet om at bilder beholdes:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/8060407.stm

https://www.google.no/amp/s/www.digitaltrends.com/social-media/deleting-facebook-posts-fail/amp/

 

Håper du leser deg litt opp på emnet, slik at du slipper å kalle andre mennesker uvitende når du selv er uvitende. Samt at du legger fra deg samfunnsuvanen å kalle opplyste og informerte mennesker paranoide.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis enig. Syns det er en uting å bruke barna for å få likes og oppmerksomhet, men det finnes andre grunner til å gjøre det. Mannen min er ikke fra Norge, noe som vil si at godt over halvparten av familien til barna våre ikke har mulighet til å ta så mye del i livene deres. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å legge ut bilder og små videosnutter på min lukkede Facebook profil hvor jeg kun har familie og nærmeste venner, så de som bor langt unna kan følge litt med de også. 

Anonymkode: 9d5bb...fbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Digger meg at Live gikk ut på den måten! Var virkelig på tide at noen med kjendisstatus sa ifra. Samtidig kunne jeg ønske hun hadde gått enda hardere ut mot de som BRUKER barna sine for økonomisk vinning for jeg syns det helt klart er en forskjell på å dele noen bilder og det å selge barna sine som enkelte gjør. Jeg syns sistnevnte er et mer alvorlig problem, selv om begge så klart er kritikkverdig. 

Dessuten vil jeg si at det jo er tydelig forskjell på de som velger å selge barn og ikke. På den ene siden har du Jenny Skavlan, Live og også "Blondinbella". Alle har karrierer som går ut på deres eget talent og hardt arbeid. Så har du CB, Anna Rasmussen og Anne Brith. Trenger jeg utdype mer.... Det er en klar sammenheng mellom overeksponering av barn og kulturell kapital. Det ser jeg også i min egen omgangskrets. 

 

Anonymkode: 25b0d...cba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Live og legger ikke ut bilder av mitt barn, samtidig så er det ikke noen fanesak for meg. De fleste jeg kjenner har et ganske bevisst forhold til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke helt, det er kun når bildet er delt offentlig at dette er mulig. Hvis bildet kun er delt med venner så kan ikke dine venner se det hvis du liker det.

Anonymkode: 13cd0...892

Nei, desverre. Du har en innstilling som heter venner av venner også. Og den tror jeg er ganske vanlig å ha på. Ut fra min feed hvertfall. 

Anonymkode: 2daa5...c12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette er da virkelig godkjent, i alle år tidligere har man lagt inn annonse i AVISEN med bilde, navn, mål, samt fødselsdato. Da jeg ble født for over 30 år siden var det uten bilde, men fortsatt annonsering med like mange detaljer. Avisen kan alle lese, på facebook kan kun mine 300 venner og bekjente lese en slik status. 

Resten er jeg helt enig i. Barna har lovfestet rett til privatliv.

Anonymkode: a0a8c...be4

Ja, jeg ser selv at jeg gikk veldig i spissen med det jeg skrev. Hovedpoenget med det var at mange kanskje skal tenke seg om et par ekstra ganger før de legger ut ting om barna. Selv om jeg hadde dårlig eksempel :P

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke akkurat for vane og legge ut bilder i hytt og gevær men når jeg først gjør det er det med sterkt personvernfilter hvor kun er knippe får se, og fordi en større mengde av vår familie kan vi ikke be over på kaffe. De bor for langt unna, og vi ser de Max 2 ganger i året. Farfar pleier å lagre og printe ut bildene vi legger ut på Facebook. Det har i tillegg en funksjon med at vi får kontakt over bildene, altså den spredte familien  i alle verdenshjørner samles litt over SoMe. Så derfor legger jeg ut for familie.

Anonymkode: aaedf...fe6

Du vet best hva som fungerer for deg og dine. Jeg mener ikke å kritisere, men bare at flere skal tenke seg mer om før de legger bilder av barna på nettet. Det er flott at du kan holde storfamilien samlet gjennom SoMe :) 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvem bryr seg om sånn informasjon? 
En morder? En stalker? 
Så lenge man har lukket profil er ikke hackere no risiko om man kun godtar venneforespørsler fra de man kjenner, dessuten, hva skal en hacker eller scammer i russland med info om når et barn i norge ble født og når det barnet har vært på trilletur i parken? 

Anonymkode: 98741...e34

Man vet nå aldri når noen vil misbruke bilder og info. Jeg mener ikke at man skal gå og være redd for sånt, men at man skal tenke seg om flere ganger før man legger ut bilder og info om barna sine. Det er ikke alt som hører hjemme på facebook, noe kan man kanskje overlate til telefonsamtaler og kaffebesøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig.

Forsiktighet på nett og respekt for barnets integritet som egen person er viktig, veldig viktig! Men når det bikker over i den andre retningen der "alt" er superfarlig og gale, pedofile øksemordere hacker seg inn overalt og loggfører bevegelsene til Brita (34) fra Mo i Rana og hennes lille, kjedelige baby virker argumentasjonen mot sin hensikt, synes jeg. Det blir så søkt.

Anonymkode: 71f58...c50

Hennes lille kjedelige baby, faktisk😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig. Jeg bemerker meg at mange legger ut mange bilder av barna sine i hytt og pine, også av andre sine barn uten å spørre om godkjennelse. Det er noe som stadig tas opp på blant annet foreldremøter. Det som jeg personlig syns er trøblete med facebook er at den plutselig ser ut til å ønske og ha dialog med bildene mine på telefonen. Vil du legge ut dette, vil du legge ut dette og da blir jeg sittende å tenke på om de da lagrer disse bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hensikten med å legge ut bilder er å holde kontakten med familie i andre deler av landet eller verden, er det bedre å lage en lukket gruppe eller hemmelig gruppe, der kun familien er med.

Anonymkode: b0aee...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enig. Synes det har tatt helt av dette med sosiale medier. Forstår ikke hvordan noen kan blottlegge livet sitt for alle og enhver og dokumentere hver minste lille ting. Tragisk rett og slett.

Anonymkode: a26fa...a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Puny skrev:

Jeg er enig med Live og legger ikke ut bilder av mitt barn, samtidig så er det ikke noen fanesak for meg. De fleste jeg kjenner har et ganske bevisst forhold til dette. 

Jeg er ikke enig med Live og legger ut bilder av barna ca 4-6 ganger i året. På bildene har de vinterdresser/solbriller eller er fullt påkledd i regndresser og gummistøvler. 

Det er lov å puste.

Anonymkode: 09f27...292

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig med Live og legger ut bilder av barna ca 4-6 ganger i året. På bildene har de vinterdresser/solbriller eller er fullt påkledd i regndresser og gummistøvler. 

Det er lov å puste.

Anonymkode: 09f27...292

Det syntes jeg egentlig er helt greit. Det er nettopp lov å puste. Og ikke minst er det forskjell på det du beskriver og folk som legger ut bilder av barna når de er syke/avkledde etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hensikten med å legge ut bilder er å holde kontakten med familie i andre deler av landet eller verden, er det bedre å lage en lukket gruppe eller hemmelig gruppe, der kun familien er med.

Anonymkode: b0aee...481

Jeg skrev om at jeg la ut i ny og ne (max 3-4 ganger pr år) å holde familie oppdatert, men jeg har jo en egen liste på de som har tilgang til bildene i feeden. Enkelt å fikse når man legger ut. Holder ikke Det? MÅ det være en hemmelig gruppe ? Er jo ingen andre som får sett bildene!

Anonymkode: aaedf...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bilder av guttungen fra ferieturer ol, men så har jeg kun venner, familie og kolleger på vennelisten også da, og låst profil. Har familie langt vekk og syntes det er hyggelig å dele med de, på samme måte som jeg syntes det er hyggelig å se litt fra ferieturen med ungene til ri venninne som har flyttet langt vekk. 

Anonymkode: 9967b...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger aldri ut bilder av ungene på Facebook og har aldri gjort det heller. Syns veldig mange har feil fokus her når det gjelder grunnene til at man ikke skal gjøre det.
For min del har det ingenting med misbruk av bilder å gjøre, eller å være overbeskyttende. Det handler rett og slett om respekt for ungenes privatliv. Ungene er for små til selv å vite eventuelle konsekvenser av at bildene ligger på nett, så det er ingen vist i å spørre en 5-8 eller 10åring om det er greit at mamma legger ut bilder på nett. De aller fleste unger sier ja, fordi de tenker det er stas å være på nett.
Min 14-åring har sagt klart i fra at det ikke er greit at jeg deler bilder av h*n på Facebook, Instagram eller Snapchat. H*n er nå så stor at h*n vet hva dette betyr, så da betyr meningen noe også, men om 10-åringen hadde kommet og sagt at det var greit at jeg delte ville jeg ikke brydd meg om det, nettopp fordi h*n er for liten til å skjønne hva det betyr.

Jeg er sjeleglad for at jeg var barn og ungdom i en tid der bilder kun ble delt gjennom å vise frem lysbilder eller fotoalbum i familieselskap og at det ikke finnes drøssevis av bilder av meg der ute som jeg ikke har kontroll på.
For uansett om man har satt aldri så mye restriksjoner på bruk av bildene på Facebook, så er det ikke noe problem for noen av dine venner å lagre bildet lokalt hos seg selv for så å bruke det i andre sammenhenger, helt uten at du vet om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig. 😊 Selv har jeg aldri lagt ut bilde av meg selv og kommer selvsagt aldri til å gjøre det av barnet mitt heller. Men jeg er privat av meg og ser ikke helt hensikten med å legge ting ut i det offentlige. De få som jeg har på Facebook vet hvordan jeg og barnet mitt ser ut og jeg ser ikke helt hensikten med å legge ut utallige bilder  verken med meg eller han. 

Anonymkode: 04d7c...1b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...