Gå til innhold

#metoo-kampanjen: Hvorfor anmelder/outer ikke kvinner disse mannfolka?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Forskjellen er mengden. Den ene episoden var utvilsomt ubehagelig for din kollega, (og jeg håper det ble tatt tak i!), men om du snakker med de kvinnelige kollegene dine så vil du neppe finne en som ikke har opplevd noen form for seksuell trakassering.

Anonymkode: a5255...172

Jeg er kvinne, og har jobbet mange år i mannsdominerte miljøer. Jeg har fått min del, for å si det sånn. Jeg støtter aksjonen.

Anonymkode: 64e0b...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg er kvinne, og har jobbet mange år i mannsdominerte miljøer. Jeg har fått min del, for å si det sånn. Jeg støtter aksjonen.

Anonymkode: 64e0b...898

Det ble kanskje litt feil. Jeg tror ikke jeg har fått mer uønsket seksuell oppmerksomhet enn snittet av kvinner i arbeidslivet. Men kanskje litt mer enn sykepleiere.

Anonymkode: 64e0b...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en del som drar frem historier helt tilbake fra 1980-tallet...            

Anonymkode: 458df...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også en del som drar frem historier helt tilbake fra 1980-tallet...            

Anonymkode: 458df...96c

Så at jeg ble voldtatt i 1984 teller ikke? Eller at det første gang skjedde i 1979? Mener du jeg burde være over det nå? 

Anonymkode: b1790...8e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er også en del som drar frem historier helt tilbake fra 1980-tallet...            

Anonymkode: 458df...96c

Ja? Jeg var tenåring på 80-tallet, og de som trakasserte meg er døde av alderdom nå. Men det har likefullt skjedd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Tibbie skrev:

...Og å "OUTE" er det mest barnslige jeg vet om! Herregud, så teit folk som "outer" andre er!! Hva er pointet? For å få oppmerksomhet? At man vil drite seg selv litt ut i samme sleng?

Det er noe annet å bli utsatt for overfallsvoldtekt, men å oute folk fordi de har sendt deg et "sexy" bilde uten at du ville ha det, eller at de lot deg bruke kopimaskinen først fordi "rumpa di ser bra ut i det skjørtet" er lattelig.

Ganske naturlig å fortelle noe sånt til noen andre da. Man prater jo om alt mulig  annet rart så hvorfor skal man plutselig holde det for seg selv at man har blitt voldtatt, eller seksuelt trakassert for den del? 

Anonymkode: 559af...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste riktige, når man blir utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet, er å fortelle noen om det. Enten det er på bussen, og en sleiping legger hånda på låret ditt, og du roper ut: hold hånda di for deg sjæl. Eller det er på jobben, og du forteller det til kolleger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Example skrev:

Du svarer ikke på spørsmålet direkte, men indirekte ser jeg du gjør det.

Siden dette åpenbart er et problem som har med menn å gjøre, menn som voldtar, menn som trakassører, da må også endringen skje derfra. Da kan det være greit å inkludere menn som også er ofre for det samme. Å ikke anerkjenne at det også er et problem for de som opplever det som menn også er en svært dårlig start for å gjøre noe med problemet. 

Da blir konsensus at slike kampanjer er en slags egotrip for kvinner, og at de ikke klarer å bry seg utenfor sitt eget kjønn. Det er der feminismen har tapt seg. Det handler idag i stor grad om økonomi, og man regelrett driter i for eksempel kvinnesynet i islam. Muslimske kvinner får klare seg selv. Det samme får menn som blir voldtatt. "Dette er tross vår greie!"

Igjen sitter menn som meg, som aldri har voldtatt eller trakassert noen og tviler på om dette er en kampanje jeg støtter. Fordi bottom line virker det hele som at man kun tenker på seg selv. Nærmest trendy å stå fram som offer.

Nei, du ser ikke at jeg svarer på spørsmålet, du ser bare deg selv og ditt og dine meninger.

Jeg har bare prøvd å forklare bakgrunnen for at noen kan mene menn ikke bør bruke akkurat den hashtagen, men samtidig skrevet at jeg personlig synes det bør være greit. Men med unntak av menn akkurat som deg, som presterer å bli sint på kvinner for at de tar opp at de blir trakassert, i stedet for å være sint på at trakassering av kvinner er så utbredt. Ryggmargsrefleksen til de fleste menn som ser venninnene sine skrive "me too" er at det er leit at de har blitt utsatt for det, ryggmargsrefleksen din er "det driter jeg i, hva med MEG da". Så ikke snakk om at det blir noe konsensus her, alle menn er ikke så navlebeskuende og ufølsomme som deg.

Du fremmer forøvrig ikke meningene dine om at det er like ille for begge kjønn når du sitter der og kaller det å som kvinne stå frem med at man har blitt trakassert eller voldtatt for trendy og egotrip. Det virker på ingen måte som du tar innover deg at dette er noe ille for kvinner. 

18 timer siden, Callisto83 skrev:

Hva er poenget med denne kampanjen?

 

Å vise omfanget av seksuell trakassering, tanken er at hvis alle som har opplevd det skrev "me too" så ville man sett hvor mange det faktisk er.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, T-Rex skrev:

Det eneste riktige, når man blir utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet, er å fortelle noen om det. Enten det er på bussen, og en sleiping legger hånda på låret ditt, og du roper ut: hold hånda di for deg sjæl. Eller det er på jobben, og du forteller det til kolleger.

Jeg støtter absolutt din måte å reagere mot slike overgrep på, og overgrepene trenger ikke være så alvorlige som dette før det sies fra høyt og tydelig. Spesielt på arbeidsplassene der folk omgås de samme daglig, kan det å tydelig gi til kjenne når en er utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet, være effektivt for å plassere overgriperen i skammekroken (før han blir oppsagt).

Nulltoleranse for seksuelle overgrep innebærer likevel at slike tildragelser alltid bør politianmeldes. Dette gjelder alt fra plystring, små bemerkninger med seksuell farge (ex kommentarer til påkledning, utseende etc) og uønskede blikk til forsøk på voldtekt. Alle former for seksuell trakassering må slås ned på, og dette er politiets oppgave.

Anonymkode: 5e576...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nulltoleranse for seksuelle overgrep innebærer likevel at slike tildragelser alltid bør politianmeldes. Dette gjelder alt fra plystring, små bemerkninger med seksuell farge (ex kommentarer til påkledning, utseende etc) og uønskede blikk til forsøk på voldtekt. Alle former for seksuell trakassering må slås ned på, og dette er politiets oppgave.

Anonymkode: 5e576...e82

Moroklumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, T-Rex skrev:

Moroklumpen.

Trist å se at du prøver å bagatellisere vårt samfunns desidert største helse- og kriminalitetsproblem.

Anonymkode: 5e576...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er så vanskelig å forstå enkle psykologiske mekanismer er en av grunnene til at mennesker er en bedritten rase

Anonymkode: 4cedd...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en feministnettside jeg er medlem i er de begynt å samle sammen navn på de som har begått overgrep, gå gjennom for å finne ut av hvem osv. I tillegg til å gi ofrene for samme mann en mulighet til å få prate med hverandre.

Anonymkode: b18d3...add

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På en feministnettside jeg er medlem i er de begynt å samle sammen navn på de som har begått overgrep, gå gjennom for å finne ut av hvem osv. I tillegg til å gi ofrene for samme mann en mulighet til å få prate med hverandre.

Anonymkode: b18d3...add

Dette er et flott tiltak som kan hjelpe til å advare mot farlige menn. Navnelisten bør kopieres og spres på alle sosiale medier med link til mennenes profiler. Det er imidlertid en fare for at navnelisten på sikt kan komme til å omfatte flertallet av alle menn, kanskje henimot alle. Det er derfor viktig at det kommer klart fram både hvor mange som har opplevd ubehageligheter med den enkelte mann og hva overgrepene har gått ut på.

Anonymkode: 5e576...e82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 6.57, Cuntzilla skrev:

Nei, du ser ikke at jeg svarer på spørsmålet, du ser bare deg selv og ditt og dine meninger.

Jeg har bare prøvd å forklare bakgrunnen for at noen kan mene menn ikke bør bruke akkurat den hashtagen, men samtidig skrevet at jeg personlig synes det bør være greit. Men med unntak av menn akkurat som deg, som presterer å bli sint på kvinner for at de tar opp at de blir trakassert, i stedet for å være sint på at trakassering av kvinner er så utbredt. Ryggmargsrefleksen til de fleste menn som ser venninnene sine skrive "me too" er at det er leit at de har blitt utsatt for det, ryggmargsrefleksen din er "det driter jeg i, hva med MEG da". Så ikke snakk om at det blir noe konsensus her, alle menn er ikke så navlebeskuende og ufølsomme som deg.

Du fremmer forøvrig ikke meningene dine om at det er like ille for begge kjønn når du sitter der og kaller det å som kvinne stå frem med at man har blitt trakassert eller voldtatt for trendy og egotrip. Det virker på ingen måte som du tar innover deg at dette er noe ille for kvinner. 

Å vise omfanget av seksuell trakassering, tanken er at hvis alle som har opplevd det skrev "me too" så ville man sett hvor mange det faktisk er.

Nå vet jeg ikke om du misforstår meg med vilje, eller ikke. Det skjer til stadighet her på KG, om man ytrer noe skepsis til hvordan noe er, så blir man automatisk satt i bås for å være imot. Det jeg er reagerte på var hvordan noen i denne tråden mente at menn som har opplevd det samme ikke burde bruke denne hashtaggen. Det blir for meg for dumt.

Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om trakassering og voldtekter, der hopper du alt for fort til en helt feil konklusjon. 

Jeg er derimot en realist. Jeg vet, som du og de fleste andre, at essensen i problemet her er hvordan enkelte menn ser på kvinner. At mange kvinner har opplevd dette tviler jeg ikke, samtidig må vi være ærlige om at dette ikke gjelder alle menn, og at dette dreier seg om en del serial offenders, som har et dårlig kvinnesyn. Og da er det eneste som hjelper, holdningsendringer. Hvordan skal man få til dette? Neppe ved å støte vekk alle andre menn. Da skaper du heller slike holdninger.

Det er problemet feminister ikke skjønner. Hvis du frastøter deg alle menn, så vil du avle slike holdninger. Da skaper du en polarisering mellom kjønnene, og er med å opprettholde disse holdningene. Hvis man vil ha slutt på problemet, er det flere ting man kan gjøre. Det første vil være å anerkjenne det faktum at de fleste menn reagerer med avsky mot både seksuell trakassering og voldtekt. Det andre vil være å være litt mer politisk bevisst. Det innebærer å ta stor avstand fra islam og høy innvandring fra land hvor slik kultur er langt mer dominerende i Norge. 

Norge er tross alt et av de (om ikke det) beste landene i verden å være kvinne. Mye av grunnen til dette er at de fleste norske menn, til tross for hva enkelte liker å tro, har et godt kvinnesyn. Der er norske menn i verdensklasse, selv om det finnes noen råtne epler også her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg anmeldte samboeren min for trusler, vold og voldtekt når jeg flyttet fra han, men det ble henlagt.. Følelsen av å ikke bli trodd etter å ha måtte snakke om dette i detalj, med en fremmed, gjorde det bare vanskeligere for meg.

Anonymkode: 1c7bc...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anmeldte samboeren min for trusler, vold og voldtekt når jeg flyttet fra han, men det ble henlagt.. Følelsen av å ikke bli trodd etter å ha måtte snakke om dette i detalj, med en fremmed, gjorde det bare vanskeligere for meg.

Anonymkode: 1c7bc...8bb

Skjønner at det er vanskelig. Samtidig skal også hans rettssikkerhet tas vare på, så det er viktig å dokumentere det som skjer. Ta bilder av eventuelle merker, fortell det til noen og anmeld voldtekten med en gang det skjer. Da øker sjansene for at han blir dømt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Example skrev:

Skjønner at det er vanskelig. Samtidig skal også hans rettssikkerhet tas vare på, så det er viktig å dokumentere det som skjer. Ta bilder av eventuelle merker, fortell det til noen og anmeld voldtekten med en gang det skjer. Da øker sjansene for at han blir dømt for det.

Jeg hadde fått dokument to besøk på legevakten, med bilder og uttalelser fra legene. Blant annet for brukket nese. Hadde også bilder av sprukne blodkar i ansiktet og øynene etter å ha blitt kvalt. Alikevel var det ikke nok til at de fulgte opp saken.

Anonymkode: 1c7bc...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 12.13, Callisto83 skrev:

Hva er poenget med denne kampanjen?

 

 

På 20.10.2017 den 6.57, Cuntzilla skrev:

..........

Å vise omfanget av seksuell trakassering, tanken er at hvis alle som har opplevd det skrev "me too" så ville man sett hvor mange det faktisk er.

Nei, det gjør den så definitivt ikke. Å hevde at dersom noen henger seg på en hashtag kampanje med en story om at man har opplevd et eller annet, som man selv tolker som uønsket, er på ingen måte det samme som å finne ut hvor mange som faktisk er/blir utsatt for seksuell trakassering. Sistnevnte er også et begrep man mer enn gjerne tolker selv. 

Flere av oss har vel kampanjen #jegharopplevd friskt i minne, der tusenvis av kvinner delte sine opplevelser med ymse former for overgrep og overtramp. Formålet med #metoo er vel (igjen) å vise hvor utbredt problemet er. Men det gjør den altså ikke. 

Sorry folkens - dette er og blir en kampanje der svært mange bidrag kommer inn men det er en serie anekdoter som presenteres. Forskningsmessig har den tilnærmet null verdi. Dersom kampanjen hadde (be)vist hvordan verden faktisk er, burde vel menn - som sådan - vært karakterisert mye verre enn "ekle griser".  

Det som i tillegg mangler er det @Example gjør et forsøk på å problematisere men som han (selvsagt) ikke får gehør for, nemlig følgende interessante fakta (basert på undersøkelser/forskning etter allment aksepterte vitenskapelige prinsipper): En rapport fra Reform så sent som i vinter viser at 10% av alle gutter/menn er/blir utsatt for seksuelle overgrep. En NOVA undersøkelse fra 2015 viser at i 68% av tilfellene der gutter/menn utsettes for overgrep er overgriperen en kvinne. I USA viser en omfattende studie at 38% av ofre for seksuell vold og voldtekt er menn og overgriperne i disse sakene er 46% av dem kvinner. 

Fint med kampanjer, de kan gjerne starte en debatt, endre holdninger eller være en brekkstang for endring av lover og politikk. Men pass på blindsonene, spesielt når vi snakker om vold, seksuell trakassering og hvem som er sårbare, utsatte eller ofre - eller ikke. 

Endret av Gorgonzola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...