Gå til innhold

Me too - #metoo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei sånne ting. I en periode fremover så skal alle kvinner dele sine vonde opplevelser osv. men etterhvert så dør det ut. Hva med å heller forsøke å mobilisere for forandring politisk isteden for å dele sånne ting på FB, insta osv. 

 

 

Anonymkode: b559b...b98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Rødtoppen skrev:

#MeToo inkluderer både seksuell trakasering, overgrep og voldtekt. Det er ein kampanje for å synliggjere kor mange som faktisk er utsatt for dette.

jaja, det er et problem for alle, men når man begynenr å dele sånne ting på sosiale medier - hva får man egentlig ut av det? Ingenting endrer seg. Alle vet at dette problemet har eksistert..

Anonymkode: b559b...b98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig ingenting overraskende for min del med hvem som har oppdatert statusen. Og ettersom den favner så bredt sier det meg ikke så veldig mye.

Anonymkode: e11f4...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jaja, det er et problem for alle, men når man begynenr å dele sånne ting på sosiale medier - hva får man egentlig ut av det? Ingenting endrer seg. Alle vet at dette problemet har eksistert..

Anonymkode: b559b...b98

Folk som er utsatt for dette kan oppleve meir forståelse for at dei er eit offer, at dei ikkje er åleine. Dersom ein tar opp sånne tabubelagte tema ofte nok, så vil kanskje terskelen for å anmelde/få hjelp gå ned?
Seksuell trakasering, overgrep og voldtek bør ikkje vere noko me ikkje tør å snakke om, dette er jo tema som bør snakkast ihjel!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt leit hvis menn og kvinner blir utsatt for overgrep. Men heldigvis er dette så skjeldent at disse kampanjene er ikke så meningsfulle.

Anonymkode: d0a01...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så lyst å skrive Me Too som status på FB men så redd jeg da blir stempla av menn som løs/lettvint. At jeg har tillat å bli utsatt for overgrep. Allikevel er jeg jo trygg på at mange av mine venninner har oppover overgrep i en eller annen form. 

Men jeg er redd for stigmatiseringen fra mine mannlige venner på Facebook. 

Er der mange her som har delt denne statusen? 

Anonymkode: ab855...83e

Da er de bare å drite i. Sånne folk er ikke verdt det. 

Nei, men jeg har skrevet det på venners innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mange på fb som har delt, og også skrevet hva de har opplevd. Og folkes, vi må ta en samtale om hva som er overgrep i dette landet. Det er tydeligvis mange som har lett godt i barndommen for å finne noe som gjorde at de kunne være med på kampanjen. Å få hodet sitt klippet ut og limt på en samatha fox plakat er ikke et overgrep f.eks, mange slike statuser på min vegg. 

Anonymkode: 2c964...49c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rødtoppen skrev:

#MeToo inkluderer både seksuell trakasering, overgrep og voldtekt. Det er ein kampanje for å synliggjere kor mange som faktisk er utsatt for dette.

Det ville vært mye enklere dersom de som ikke har blitt utsatt for noe slikt skrev en statusoppdatering, for det må være svært få. 

Anonymkode: 24e1b...31f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delte, og jeg ser at flere jeg kjenner har delt. Det er ikke noe skammelig i å ha blitt utsatt for seksuell trakassering og overgrep. Jeg nekter ihvertfall å skamme meg.

Det er en slags støtte i at jeg ikke er alene om å oppleve disse tingene, selv om det selvsagt er mest trist at så mange har kjent dette på kroppen.

Anonymkode: 105cb...147

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Me, too.

If all the women who have been sexually harassed or assaulted wrote “Me, too” in their status, it might give people a sense of the magnitude of the problem

Ja, så om menn ønsker å skrive det samme fordi de også har blitt utsatt for overgrep eller seksuell trakassering så må de for all del ikke få lov til det. Dette er VÅR greie som kvinner! At menn blir utsatt for det samme er UHØRT! og må for all del IKKE får noe oppmerksomhet! Makan!!!! Menn ass! Her skal de inn å stjele dette fra oss og!

:ironi:

Måtte slenge med den, i tilfelle noen ikke var smarte nok til å skjønne at jeg faktisk ikke mener noe så dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del skriver jo om å ha opplevd voldtekt /overgrep.                         

Men det er jo også noen som bare skriver om for eksempel en person som ikke holdt en dør åpen for dem. Eller noen som var opptatte i mobiltelefonen eller noe, og ikke sier "god morgen" til dem... 

Så alt mulig blir "sauset sammen" til en smørje. Men dersom noen forsøker å påpeke dette, så blir man anklaget for å være positiv til voldtekt / overgrep...    

Anonymkode: bb61f...8e8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men egentlig så må jo så og si alle kvinner bruke #metoo. Jeg har aldri møtt en kvinne som IKKE har opplevd seksuell trakassering i en eller annen grad. Aldri.

Jeg kommer ikke til å sette dette som status. Har aldri blitt voldtatt eller overfalt og kun opplevd trakassering,men det var ikke noe som jeg gidder å "hyle"over idag selvom jeg mener det er viktig å ta vare på unge kvinner og menn som blir utsatt for det.

Da jeg var 13 og ble klådd på av en mann på toget turte jeg ikke si ifra,og det er her problemet er. Vi må lære dem å TØRRE å si ifra. Nå som jeg er 30 og om noen hadde klådd på meg så tør jeg å si ifra,det er 0 problem..vi må gjøre ungdommen litt tøffere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt leit hvis menn og kvinner blir utsatt for overgrep. Men heldigvis er dette så skjeldent at disse kampanjene er ikke så meningsfulle.

Anonymkode: d0a01...ffe

Dette er noe av det dummeste jeg har lest hittil i år. 

Anonymkode: e0e10...4ff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

MeToo er kun og bare for kvinner. Du gjør det feil.

Anonymkode: 47df2...f25

Trodde da dette handlet om overgrep? Ikke enda en patetisk kjønnskamp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg delte, og jeg ser at flere jeg kjenner har delt. Det er ikke noe skammelig i å ha blitt utsatt for seksuell trakassering og overgrep. Jeg nekter ihvertfall å skamme meg.

Det er en slags støtte i at jeg ikke er alene om å oppleve disse tingene, selv om det selvsagt er mest trist at så mange har kjent dette på kroppen.

Anonymkode: 105cb...147

Fantastisk! Det er nettopp å eliminere skammen slike kampanjer bør hjelpe til med. Skam er ofte en av grunnene til at man ikke sier ifra. Tenk så flaut å si til noen at en onkel forgrep seg på deg i barndommen feks. Jeg vet i hvertfall dette er noe mange overgrepsofre sliter med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk deler denne statusen gir absolutt ikke et bilde av overgrep i verden. De som blir utsatt for de groveste overgrepene dag ut og dag inn har sannsynligvis ikke mulighet til oppdatere FB status, da de ikke har tilgang til dette.

Er det ikke liknende kampanjer nesten hvert år? Synes jeg har sett liknende før. 

De fleste opplever kjipe ting, det beste er å fortelle det til noen man stoler på i stedet. 

Hvorfor skal tante Hjørdis og sjefen min fra 2006 få vite at jeg har blitt utsatt for overgrep gjennom en FB status?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nok en gang går det inflasjon i bruk av overgrepsordet. Nok en gang er det kvinnens subjektive opplevelse som bestemmer hva som er "overgrep". Det er som om hun skriker "han har myrdet meg", så skal han dømmes for drap, for det var da slik kvinnen opplevde det.

Disse kampanjene er et overgrep mot rettsstaten, et overgrep mot det maskuline kjønn, og et overgrep mot de menn som blir hengt ut uten rettergang.

Kampanjene er også et nytt overgrep mot de kvinner som reelt sett har blitt utsatt for overgrep. De fleste av dem har ingen stemmer.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Metoo" kampanjen er kjempe bra. Du blir IKKE stemplet som løs for å bli med å promotere den! Du blir stemplet som en kvinne som respekterer seg selv og krever respekt fra andre. Det er ikke VÅR feil at menn beføler oss og voldtar oss. Jeg har delt, helt uten skam for å si det sånn ! 

Anonymkode: 130c8...065

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Horten Market skrev:

Kampanjene er også et nytt overgrep mot de kvinner som reelt sett har blitt utsatt for overgrep. De fleste av dem har ingen stemmer.

Så da bør vi alle tie i sympati, mener du? 

Anonymkode: e0e10...4ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Horten Market said:

Nok en gang går det inflasjon i bruk av overgrepsordet. Nok en gang er det kvinnens subjektive opplevelse som bestemmer hva som er "overgrep". Det er som om hun skriker "han har myrdet meg", så skal han dømmes for drap, for det var da slik kvinnen opplevde det.

Disse kampanjene er et overgrep mot rettsstaten, et overgrep mot det maskuline kjønn, og et overgrep mot de menn som blir hengt ut uten rettergang.

Kampanjene er også et nytt overgrep mot de kvinner som reelt sett har blitt utsatt for overgrep. De fleste av dem har ingen stemmer.

Kampanjen er jo "har noen sagt noen sagt eller gjort noe som du ikke likte, men som muligens ikke var vondt ment". Hvem skulle trodd at mange kvinner har opplevd det? ALLE har jo opplevd det.  Så lenge man ikke presiserer alvorlighetsgraden på det man har opplevd så blir "MeToo" for dumt. 

Anonymkode: 8235c...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...