Gå til innhold

Me too - #metoo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så da er du egentlig enig med meg? 

Anonymkode: e0e10...4ff

Nei, jeg er ikke enig med deg at du stempler et helt kjønn slik. Jeg tror ikke de fleste menn er slik du beskriver. Jeg tror ikke de fleste menn ler og ser en annen vei. Jeg tror ikke de fleste menn har en slik oppførsel. Jeg tror det er mange som ikke tør å gripe inn i en situasjon offentlig, men dette er ikke kjønnsbestemt. Dette gjelder både menn og kvinner. 

Anonymkode: 0c832...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare mange nok. Mange nok til at nesten alle damer har opplevd det. Mer enn en gang.

Anonymkode: 105cb...147

1 er mange nok. Det er mange NOK både menn og kvinner med slik oppførsel. I en ideell verden ville vi hatt 0. Mange menn har også opplevd det mer enn én gang, men dette er vanskelig å måle opp mot hverandre med konkrete tall, fordi det er individuelle forskjeller hvor man syns grensa går, og hvem som faktisk tør å oppgi at det har skjedd mot en.

Anonymkode: 0c832...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen samfunn er det å bli utsatt for overgrep så skamfullt at selvmord begås når slikt blir kjent. Hvis mange står fram kan det bli lettere for mange som er rammet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 er mange nok. Det er mange NOK både menn og kvinner med slik oppførsel. I en ideell verden ville vi hatt 0. Mange menn har også opplevd det mer enn én gang, men dette er vanskelig å måle opp mot hverandre med konkrete tall, fordi det er individuelle forskjeller hvor man syns grensa går, og hvem som faktisk tør å oppgi at det har skjedd mot en.

Anonymkode: 0c832...b13

Jeg sier i fra om jeg opplever at kvinner går over grensen. Tar du opp hansken og gjør det samme når du ser menn gjøre dette?

Du må gjerne fortsette å stikke hodet i sanden, men da må du også forholde deg til at du er en del av problemet.

Anonymkode: 105cb...147

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er heldige at de slipper å bli utsatt for seksuelle overgrep.

Anonymkode: ae994...943

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier i fra om jeg opplever at kvinner går over grensen. Tar du opp hansken og gjør det samme når du ser menn gjøre dette?

Du må gjerne fortsette å stikke hodet i sanden, men da må du også forholde deg til at du er en del av problemet.

Anonymkode: 105cb...147

Jeg har som sagt ikke vært vitne til dette. Jeg ser ikke hva jeg sier som er så kontroversielt? Det eneste jeg har sagt, er at dette skjer begge kjønn, og at jeg syns det er fælt når noen generaliserer alle menn som trakassører. Stikker da vel ikke noe hode nedi noe sand av å poengtere dette. Har du gått tom for argumenter?

Anonymkode: 0c832...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har som sagt ikke vært vitne til dette. Jeg ser ikke hva jeg sier som er så kontroversielt? Det eneste jeg har sagt, er at dette skjer begge kjønn, og at jeg syns det er fælt når noen generaliserer alle menn som trakassører. Stikker da vel ikke noe hode nedi noe sand av å poengtere dette. Har du gått tom for argumenter?

Anonymkode: 0c832...b13

Det som er kontroversielt er at du som mann, forteller meg, som kvinne, at min erfaring ikke kan stemme, fordi din erfaring er en annen. Selv om du aldri har vært kvinne og selv om du aldri har blitt utsatt for disse tingene. At du nekter å se at verden oppleves helt annerledes enn deg for 50% av befolkningen vil jeg si er å stikke hodet i sanden.

Anonymkode: 105cb...147

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn er heldige at de slipper å bli utsatt for seksuelle overgrep.

Anonymkode: ae994...943

Hallo der. Hvilken verden bor du i? Men menn tier mer om dette. De føler så stor skam. Men det skjer. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er kontroversielt er at du som mann, forteller meg, som kvinne, at min erfaring ikke kan stemme, fordi din erfaring er en annen. Selv om du aldri har vært kvinne og selv om du aldri har blitt utsatt for disse tingene. At du nekter å se at verden oppleves helt annerledes enn deg for 50% av befolkningen vil jeg si er å stikke hodet i sanden.

Anonymkode: 105cb...147

Bra du sier ifra :) jeg er så lei menn som ikke vil se ting fra vårt ståsted, men isteden trykker oss ned og sier vi er dumme som tror på sånt. Dette er maktovergrep. 

Anonymkode: ab855...83e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er kontroversielt er at du som mann, forteller meg, som kvinne, at min erfaring ikke kan stemme, fordi din erfaring er en annen. Selv om du aldri har vært kvinne og selv om du aldri har blitt utsatt for disse tingene. At du nekter å se at verden oppleves helt annerledes enn deg for 50% av befolkningen vil jeg si er å stikke hodet i sanden.

Anonymkode: 105cb...147

Jeg er kvinne :). Jeg sier ikke at din erfaring ikke stemmer, men jeg sier at jeg har en annen erfaring, og også ikke tror at de fleste menn har en slik oppførsel. Jeg tror også dette ikke har noe med kjønn å gjøre, men mer personlighet. Jeg vet så klart at alle opplever verden på sin måte, og jeg snakker ikke på vegne av verken menn eller kvinner, men på vegne av meg selv. Du bare antok at jeg var en mann og at jeg "forteller deg som kvinne". Nei, jeg snakker for meg selv og vil belyse argumenter fra en annen side enn din.

Anonymkode: 0c832...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo der. Hvilken verden bor du i? Men menn tier mer om dette. De føler så stor skam. Men det skjer. 

Bra du sier ifra :) jeg er så lei menn som ikke vil se ting fra vårt ståsted, men isteden trykker oss ned og sier vi er dumme som tror på sånt. Dette er maktovergrep. 

Anonymkode: ab855...83e

Jeg er ikke en mann, og jeg trykker heller ingen ned. Har ikke sagt at noen her er dumme, og driver ikke med maktovergrep. Jeg har da like mye/lite makt som dere. Det eneste jeg ville, var å lufte mine synspunkter.

Anonymkode: 0c832...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke en mann, og jeg trykker heller ingen ned. Har ikke sagt at noen her er dumme, og driver ikke med maktovergrep. Jeg har da like mye/lite makt som dere. Det eneste jeg ville, var å lufte mine synspunkter.

Anonymkode: 0c832...b13

OK. Det ble bare så utrolig mye kverulering frem og tilbake her. Jeg aner ikke hvem som starta, men jeg reagerte på situasjonen ble bagatellisert. Jeg føler ikke at mine opplevelser er noen bagatell. Så jeg sliter veldig med å fordøye sånt. Men så lenge du påpeker at du ikke har opplevd overgrep og samtidig ikke undergraver andres opplevelser av overgrep, så er det greit. Ellers forøverig enig med deg at ikke alle menn er overgripere. De er heldigvis i fåtall. Men de få er samtidig jævlig effektive. 

Tips er å se på bilde jeg la ut for et par poster siden. Den sier mye om bagatellisering. 

Anonymkode: ab855...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Det ble bare så utrolig mye kverulering frem og tilbake her. Jeg aner ikke hvem som starta, men jeg reagerte på situasjonen ble bagatellisert. Jeg føler ikke at mine opplevelser er noen bagatell. Så jeg sliter veldig med å fordøye sånt. Men så lenge du påpeker at du ikke har opplevd overgrep og samtidig ikke undergraver andres opplevelser av overgrep, så er det greit. Ellers forøverig enig med deg at ikke alle menn er overgripere. De er heldigvis i fåtall. Men de få er samtidig jævlig effektive. 

Tips er å se på bilde jeg la ut for et par poster siden. Den sier mye om bagatellisering. 

Anonymkode: ab855...83e

Jeg syns absolutt ikke overgrep er noe å bagatellisere. Det eneste jeg reagerte på, var en annen ab som skrev at de fleste menn drev med overgrep/trakassering eller liknende oppførsel. Jeg er fullt klar over at mange kvinner opplever dette, men at man også skal få frem at det også skjer menn, og at ikke kvinner som gruppe er offer, mens menn som gruppe er de som utfører handlingene. Jeg tar sterkt avstand fra de som driver med slike ting, uansett hvilket kjønn de har. 

Anonymkode: 0c832...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns absolutt ikke overgrep er noe å bagatellisere. Det eneste jeg reagerte på, var en annen ab som skrev at de fleste menn drev med overgrep/trakassering eller liknende oppførsel. 

Anonymkode: 0c832...b13

Nå er det på tide å gi seg. 

Anonymkode: e0e10...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det på tide å gi seg. 

Anonymkode: e0e10...4ff

Det er lov å si i fra om noe man er uenig i. Spesielt i et debattforum:) 

Anonymkode: 0c832...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns absolutt ikke overgrep er noe å bagatellisere. Det eneste jeg reagerte på, var en annen ab som skrev at de fleste menn drev med overgrep/trakassering eller liknende oppførsel. Jeg er fullt klar over at mange kvinner opplever dette, men at man også skal få frem at det også skjer menn, og at ikke kvinner som gruppe er offer, mens menn som gruppe er de som utfører handlingene. Jeg tar sterkt avstand fra de som driver med slike ting, uansett hvilket kjønn de har. 

Anonymkode: 0c832...b13

Takk da var det avklart :) 

Nei man skal så absolutt ikke henge ut alle menn. Heldigvis er det jo bare noen menn som ikke respekterer grenser. De fleste er heldigvis oppegående og flotte mennesker. Men overgriperne tar nok ganske stor plass. Dessverre. 

Anonymkode: ab855...83e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk da var det avklart :) 

Nei man skal så absolutt ikke henge ut alle menn. Heldigvis er det jo bare noen menn som ikke respekterer grenser. De fleste er heldigvis oppegående og flotte mennesker. Men overgriperne tar nok ganske stor plass. Dessverre. 

Anonymkode: ab855...83e

Ja, helt enig med det du sier.

Anonymkode: 0c832...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 8.55, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig liker ikke denne kampanjen fordi jeg ikke greier den utrolig enkle idéen om at mannen som klyper en jente i rumpa på bussen er en del av det samme problemet som voldtektsmannen min, bare i den andre enden av skalaen. Det er fullstendig bullshit, et forsøk på å skape mening i noe man ikke helt vet hvordan man skal forholde seg til. Det er helt utenkelig for meg å stå frem som voldtektsoffer i en sånn kampanje parallelt med at venninner graver frem rumpeklyping og påtrengende dansing for å få litt oppmerksomhet. Hadde det vært en "jeg har blitt voldtatt"-kampanje hadde det vært noe helt annet, for taushet om voldtekt er et reelt problem.

Anonymkode: 6be10...d64

Begge deler handler om holdningen til kvinner. Holdningen om at de bare kan forsyne seg. Holdningen om at det er greit å se på kvinner som gjenstander for dems egen nytelse uavhengig hva kvinnen måtte ønske. 
Det er det som heter voldtektkultur, og selv klyping av fremmede jenters rumpe er en del av voldtektskulturen, bare i et par trappetrinn lenger ned på skalaen. Vi kan ikke akseptere noe bare fordi det er mildere enn noe annet. Holdningene er uakseptable uansett! 

 

rapeculture.jpg

Anonymkode: 130c8...065

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, C.Tramell skrev:

Jeg synes det er flott med kampanjer som denne. Selv om det preller av som vann på gåsa hos de som begår overgrep og trakasserer andre grovt vil det synke inn hos mange bra folk som bare ikke helt har innsett hvor vanlig det egentlig er. Bevisstgjøring er bra, for det fører til økt oppmerksomhet og mindre aksept for uønsket oppførsel. Jeg er overbevist om at det finnes massevis av Weinsteins både i underholdningsbransjen og andre steder som med god grunn skjelver i buksene nå av frykt for å bli outet som en del av denne bølgen. Bra! Jeg håper de blir det, og at det på sikt fører til at også slimåler(av begge kjønn) uten særlig makt og innflytelse tenker seg om før de tar seg til rette med en som har drukket for mye og sovnet på nachspiel, eller klynger seg rundt og klår på en som ikke har bedt om det. Jeg håper gruppen mennesker som holder på sånn blir så stigmatisert at det til slutt kun er utskudd med manglende empati og stor kjønnsdrift som fortsetter.

Jeg er forresten spent på hvordan de som lever av å produsere russelåter har tenk å løse denne floka. Overgrep og slutshaming er jo ikke helt innafor for tida. Me too-jentene har kanskje ikke så veldig lyst til å rulle med sjåvinister som behandler dem som horer? 

Når russetiden kommer har alle Me too-jentene glemt hele kampanjen.

Tipper den er glemt allerede før 1.advent. Russetiden blir like fjasete som alltid, og med nye bekymringer og sjokkerte foreldre til galskapen og med det media-kjøret som følger med.. 

Endret av Minitroll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, chisandra skrev:

Seksuell trakassering er jo med i denne kampanjen, og definisjonen på seksuell trakassering er «uønsket seksuell oppmerksomhet» Da er spørsmålet mitt: Hvem i all verden, kvinner og menn, har ikke på et eller annet tidspunkt opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet?

Forøvrig ser jeg at noen her protesterer heftig på at kampanjen skal inkludere menn. Er det noen som virkelig trenger fokus på seksuelle overgrep, så må det da være menn? Hvis vi absolutt må velge, mener jeg.


Uønsket seksuell oppmerksomhet er en ting, å møte overgrepsholdninger som ikke tar nei for et nei er noe annet. 
En mann er fysisk sterkere enn en kvinne og mye mer truende og vanskeligere å komme unna. 

Det var en mann her som skrev at det bare var hyggelig om noen klapset han på rumpa og at om han ikke var interessert så avviste han bare jenta. Det er noe helt annet enn å bli befølt i skrittet, få en pikk oppetter ryggen når du er ute for å danse med venninder, bli stalket når du trekker deg vekk, få ti forskjellige hender ila en kveld på byen rundt livet ditt og på rumpa, bli spytta etter når du sier slutt, bli dytta inn når du prøver å gå ut fra do og får hender opp under toppen, når du sover på sofaen hos en kompis og våkner av at han tar av deg bhen, bli befølt av 1/3 av alle taxisjåførene som kjører deg hjem  og i fart med låste dører så du ikke kan trekke deg vekk, få trusler om å miste jobben om du ikke er samarbeidsvillig med sjefen som presser deg til sex eller som kommer å tar på puppene dine.... Jeg kunne holdt på i evigheter. 

Man kan IKKE sammenligne seksuell trakassering av menn med seksuell trakassering av kvinner! 


MENN snakker aldri om overgrep av menn med mindre de argumenterer i kampanjer om KVINNER.
MENN gjør ikke kampanjer selv fordi de er ofre, de prøver å overta kvinners kampanje for å gjøre kvinner til mindre ofre. 
Dere som sitter her å argumenterer med at menn også opplever dette, dere bryr dere jo aldri om dette problemet for menn, med mindre det er for å TIE at det er et problem for kvinner. 
Dere hopper inn i diskusjoner om overgrep , trakassering og diskriminering som ikke er om dere, kommer med helt rotløse argumenter, skifter emne fullstendig, og nesten sitter der å sier dere ønsker at det var dere som også ble befølt av skolelæreren deres på ungdomsskolen.  Om det er en viktig kamp og et stort problem for dere så lag en egen kampanje, ikke kom  med argumenter bare for å TIE og BAGATELLISERE problemet for kvinner! 
Jeg foreslår "#IWas #HearMe" #Ithappendtome" eller lignende. Sånn. Da er dere satt godt i gang. Værsågod! Jeg vil støtte den kampanjen og ikke prøve å overta den med kvinners problemer sånn dere gjør med menns problemer i kampanjer som handler om kvinner. 

Det ER fakta at kvinner opplever dette i MYE større og MYE mer alvorlig grad, og at menn er mye mer truende og ikke tar nei for et nei, enn hva kvinner er. Det betyr allikevel ikke at det ikke er like ille at menn kan oppleve overgrep, men det er IKKE en del av samfunnskulturen at det skjer, slik faktisk overgrep av kvinner er.  Sånn dere holder på blir jo som å si at "Åh i Afghanistand blir folk drept, så vi har ingenting å kjempe for og prøve å få bedre samfunn her for vi har det ikke like ille som der".  Ja det er alltid saker som er værre enn andre, det betyr ikke at man skal akseptere de mildere sakene for det! 
 

Anonymkode: 130c8...065

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...