Gå til innhold

Bærekraftige julegaver


Luppa

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg tips til miljøvennlige og bærekraftige julegaver til venner og familie. I fjor gav jeg bort en del Bee's Wrap (bivokspapir til å pakke mat i), glass-drikkeflasker og -matbokser. Har dere andre forslag til praktiske og miljøsmarte gaver? :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bakeark i silikon som kan gjenbrukes. Selges bl.a. på ClasO. 

Bioposer til de som har hund. 

Anonymkode: c73c9...ab6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir en del bærekraftige gaver. Ikke til alle mottakere, og ikke like mange hvert år, men en viss andel blir det likevel. Jeg sverger til kortreiste gaver, spiselige gaver, håndlagede gaver og gjenbruk. Eksempler på ting jeg har gitt bort til jul er:

  • antikviteter/samleobjekter kjøpt brukt. Dette krever en del forberedelser og at man kommer over noe som man vet at venner eller familie samler særskilt på, eller helt sikkert kommer til å like. Har gitt både vinglass, serviser og bøker i denne kategorien. 
  • spiselige gaver, enten som jeg har laget/plukket/fanget selv eller som jeg har handlet fra lokale produsenter. F.eks syltetøy, honning, saft, tørket sopp, viltkjøtt (er jeger selv), tørkede krydderurter. 
  • håndlagede gaver, enten som jeg selv har laget eller innkjøpt lokalt. F.eks kan jeg strikke sokker, votter, skjerf og tøfler selv. På ulike julemesser er det dessuten et vell av ting laget i ulike materialer og med ulike metoder; kortreist og hjemmelaget. Noe for enhver smak. Alt passer ikke alle, men det finnes noe for de aller aller fleste.  

Men det aller viktigste bærekraftige grepet vi har gjort hos oss, er å begrense antallet vi gir og får gaver til/fra. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kinobilletter, billetter til konsert, teater osv. Middag ute. I vår familie så gir vi bare sånne gaver.

Anonymkode: 189ad...a93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bærekraftig julegave? Den bør være lett, og gjerne med håndtak. Da bør de fleste kunne bære den skulle jeg tro.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva med kinobilletter, billetter til konsert, teater osv. Middag ute.

Hva er bærekraftig med disse luksusproduktene? Hva INNEBÆRER bærekraftig, for den del?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ullvott skrev:

 

  • spiselige gaver, enten som jeg har laget/plukket/fanget selv eller som jeg har handlet fra lokale produsenter. F.eks syltetøy, honning, saft, tørket sopp, viltkjøtt (er jeger selv), tørkede krydderurter. 

 

Skulle ønske du var i min familie, for dette er sånne gaver jeg hadde satt skikkelig pris på!
I stedet for noe vissvass som aldri blir brukt, gitt! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, sunshine-t skrev:

Skulle ønske du var i min familie, for dette er sånne gaver jeg hadde satt skikkelig pris på!
I stedet for noe vissvass som aldri blir brukt, gitt! 

Enig! Det er alltid hyggelig med slike gaver! :) g jeg skulle ønske du var i min familie, så jeg kunne fått noen svært flotte kaker! :fnise: Hvis det er din side og dine kaker som du har til link/signatur? Fikk i alle fall lyst på kake nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil
7 timer siden, GauteS skrev:

Hva er bærekraftig med disse luksusproduktene? Hva INNEBÆRER bærekraftig, for den del?

Nå var det ikke meg du siterte, men jeg ser på disse tingene som bærekraftige gaver selv om det er luksusprodukter. Det er gavekort på opplevelser, som ikke bidrar til overforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Du kan gi gavekort på reparasjoner - for eksempel hos en dyktig skomaker, sykkelverksted osv. 

Du kan også gi klippekort/gavekort på tjenester du kan utføre selv. Som å klippe gresset, barnevakt, hundepass i en ferie, osv. 

Hva med en solsikke som du sår selv og fra deg som spire i april/mai?

Dersom du kan sy kan du lage handlenett, frukt og grønnsaksposer i miljøvennlig materiale - det er supert å få og noe som alle trenger. 

Opplevelser: Tur med deg til skøytehallen - du tar med lunch

Produkter som er "Fair trade" og som man ikke får tak i butikk

Du kan også gi et abonnement på avis o.l  på nett - en gave som varer og som ikke er på papir.

Takk for en smart tråd! :) 

 

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gir aldri "miljøvennlige" gaver.

Anonymkode: 8aad3...5e2

Hvorfor? Tenker du ikke på miljø og overforbruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Coolaid said:

Du kan gi gavekort på reparasjoner - for eksempel hos en dyktig skomaker

Det er så langt mellom skomakerne her i landet at det er mer miljøriktig å kjøpe nye sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 minutt siden, GauteS skrev:

Det er så langt mellom skomakerne her i landet at det er mer miljøriktig å kjøpe nye sko.

I Bergen er det flere. Det er to i en gangavstand på 1 minutt i sentrum. I tillegg er det flere på ulike kjøpesenter på hver sin kant av byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Coolaid said:

I Bergen er det flere. Det er to i en gangavstand på 1 minutt i sentrum. I tillegg er det flere på ulike kjøpesenter på hver sin kant av byen. 

Flott! Da kan jo folk fra Vinje i Telemark f. eks., stikke innom Bergen og levere skoa sine der. Alt for miljøet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...