Gå til innhold

Hva serverer dere kresne barn på besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enkleste er vel mat de kan sette sammen selv hvis det ofte er kresne barn på besøk? Tenker taco, lage sin egen mini-pizza eller lignende. Skjønner jo at det er ekstra pes for deg som står på kjøkkenet da.  Kunne eventuelt spurt foreldrene på forhånd da slik at du vet at Ola er glad i fiskeboller så lenge de ikke ligger i saus fks :fnise:

Anonymkode: 1b11c...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg syns ikke pastaskruer og ketsjup er et fullverdig måltid, nei. Nå serverer jeg fullkornspasta, men likevel. Jeg blir bare så overrasket over at mild, hjemmelaget tomatsaus med kjøttdeig er så lite populært hos mange barn. Mine egne barn spiser det. Og jeg ville heller aldri akseptert at de spiste en middag uten å røre en grønnsak. Er jeg for streng?

Anonymkode: 0a473...653

Hvorfor  bekymre seg sånn for at besøket skal spise fullverdig da? La de få spaghetti og ketchup og så kan dere spise sammen uten surmuling fra store og små. 

Anonymkode: edb43...66d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet mitt handlet mer om noen har gode tips så disse barna kan få spist litt mer, eventuelt om det er greit å lage noe helt annet som ikke er så klassisk barnevennlig.

De kan spise mer hjemme.

Anonymkode: edb43...66d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden er det ene innlegget mitt slettet, det var hverken latterliggjøring eller brukerdebatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror konklusjonen min må være at vi lager det vi vil spise og håpe at besøket spiser noe. Det har nemlig føltes litt rart å lage noe utenom det vanlige pga besøket og så se at de nesten ikke spiser.

Gjør det. Det er ihvertfall dette som er vanlig, slik som jeg har oppfattet det. Eneste gangene jeg har kokkelert ekstra var når vi ikke har hatt nok mat pga uventet besøk. Da lager jeg feks macaroni og har brød i tillegg..

Blir personlig ikke så sjokkert når unger ikke liker ditt og datt. De er unger. Men jeg har barn i barnehagealder da.

Anonymkode: edb43...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det viktigste for meg er jo egentlig at barna blir mette, så de ikke blir helt utslitte etter en lang barnehagedag. Men hvis jeg skal bare blåse i å lage noe typisk barnevennlig, kan jeg jo risikere at besøket ikke spiser noen ting.

Og jeg tar gjerne fram ketsjupen hvis besøket vil ha det, men til vanlig lar jeg ikke barna mine spise ketsjup på alt, for da smaker jo alt likt og jeg syns det er en uvane. Bortsett fra på pølser og den type mat.

Men det jeg egentlig lurer mest på er hva norske barn lever på? Er det bare pølser, pasta med ketsjup, pannekaker og kanskje en fiskepinne i ny og ne? Jeg trodde bare de første barna vi hadde på besøk var uvanlig kresne, men nå har vi hatt besøk av en god håndfull barn og det er helt gjennomgående, kanskje med ett unntak.

Anonymkode: 0a473...653

Det er så herlig altså.. "Alle andre sine unger er så vanskelige, men ikke mine." 

For å være helt ærlig så hørest det ut som det er du som er vanskelig, TS, som sliter med at andre er så annerledes og ikke liker all mat du lager. Jeg tror at man bør akseptere at folk er forskjellig. Det er ikke noe feil med barna som er på besøk hos deg bare fordi de vil ha ketsjup på spagettien eller sukker på pannekakene. 

Selv kommer jeg fra vestlandet og vi har ALDRI spist 3 typer syltetøy på pannekakene til middag. BARE sukker og bacon her! Jeg er vel rar da!

Anonymkode: edb43...66d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer veldig an på hvem som er på besøk. De som bor i nabolaget kan få tilbud om mat, men får ikke noe annet dersom de ikke vil ha. Da kan de spise hjemme. Er det barn som skal være her i flere timer før foreldrene henter dem, så kan de få skive eller knekkebrød i stedet. 

Dersom jeg vet at vi skal ha noen på overnatting som er kresne kan jeg gjerne lage mat som taco eller bakt potet. Da har jeg alt i skåler og de får selv velge hva som skal være på. 

Jeg lager ikke mye styr ut av det og ser ikke på det som min jobb å kurere kresenheten til andres barn. Det jeg kan finne på å si noe på er barn som klager høylytt over maten eller forsyner seg i store mengder av en ting slik at det blir lite til andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er forresten at kresne barn gjerne kan like noe hjemme, men når det blir litt annerledes blir det feil. Så det at de ikke spiser noe når du lager det betyr ikke at de ikke spiser tilsvarende sunn mat hjemme. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Hvis den kresne ungen bare skal være på besøk noen timer lar jeg den få spise pasta med ketchup eller hva den nå vil ha av det vi andre spiser. Hvis den ikke liker det heller lar jeg den få brødskiver selv om det er noe vi helst unngår hos oss. Jeg ser ikke helt vitsen med å være kjempesteil når det gjelder barn og mat. Sultne unger er ofte det samme som grinete unger, og jeg vil helst at både de og vi skal ha det hyggelig når de er på besøk.

Når vi har barn på besøk over flere dager pleier vi å undersøke hva de liker, og så lager vi noe som kan mixes og matches etter smak og behag eller noe alle liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å oppdra andres barn. Men ønsker at alle skal ha det hyggelig hjemme hos meg. 

Kjenner jeg til vanene, eller husker å spørre foreldrene, lager jeg mat jeg vet barnet spiser. Liker de ikke spør jeg hva de liker. Er det pasta med ketchup tar det meg ett minutt (minus koketid), og om ikke annet blir det en skive. 

Anonymkode: 834a9...d5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra at det (mer mindre man i det minste serverer havrepannekaker e.l.) inneholder null nyttige næringsstoffer, og masse raske karbohydrater, mener du?! Pannekaker (på fint hvetemel, servert med sukker eller syltetøy) har omtrent samme næringsinnhold som et stykke sjokoladekake- jeg regner med du synes det også er helt greit å spise til middag, da?!

Anonymkode: a622e...c2c

Med mindre dere har pannekaker til middag i hytt og pine, selvfølgelig kan man det. Hver eneste middag trenger ikke være ernæringsmessig perfekt. Man kan da også veldig enkelt gjøre pannekakene sunnere om det er det det står på.

Anonymkode: 68850...4fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars unger

Anonymkode: 9b8a4...532

Stakkars unger?? Det er en bjørnetjeneste å tillate barn å være så kresen. Når de blir voksne, så blir de de teite som må plukke av omtrent alt på pizzaen,.. fordi de liker ikke.

Anonymkode: f9416...b3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg syns ikke pastaskruer og ketsjup er et fullverdig måltid, nei. Nå serverer jeg fullkornspasta, men likevel. Jeg blir bare så overrasket over at mild, hjemmelaget tomatsaus med kjøttdeig er så lite populært hos mange barn. Mine egne barn spiser det. Og jeg ville heller aldri akseptert at de spiste en middag uten å røre en grønnsak. Er jeg for streng?

Anonymkode: 0a473...653

Nope, du er absolutt ikke for streng, du er fornuftig.

Anonymkode: f9416...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 19.35, Norre skrev:

Kald skulder og et glass vann.

Kald skulder og et glass vann til et BARNEHAGEBARN, som faktisk er de så god venn av barnet ditt at dere har invitert dette lillemennesket hjem til dere som gjest. Liker ikke de små gjestene maten vi serverer får de tilbud om skive, eller la være. Ungen min ( som da var 11 år)hadde en gang med seg en gjest på samme alder og vi hadde kokt kjøtt. Denne gjesten fortalt at han ikke var så glad i spise døde dyr, så han fikk poteter med smør og ketchup. 

Anonymkode: 47e51...765

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre dere har pannekaker til middag i hytt og pine, selvfølgelig kan man det. Hver eneste middag trenger ikke være ernæringsmessig perfekt. Man kan da også veldig enkelt gjøre pannekakene sunnere om det er det det står på.

Anonymkode: 68850...4fa

Det er nettopp holdninger som din, som har ført til den voldsomme fedmeepidemien i den vestlige verden. "Pølsemiddag én gang i uka er jo ikke så farlig..", "frossenpizza på onsdager er jo helt greit siden den dagen er så travel...", "Toro-gryte hver fredag går jo fint, siden barna er så glad i den...". 

Man kan ALLTID finne en unnskyldning for hvorfor man skal spise akkurat den ene usunne tingen eller matretten. Nettopp derfor bør man faktisk unngå å gjøre det i hverdagen (og dessuten gå foran med et godt forbilde for barna sine, slik at de også vokser opp med en god oppfatning av hva som er et sunt kosthold).

Anonymkode: a622e...c2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest C.Tramell
2 hours ago, AnonymBruker said:

Stakkars unger?? Det er en bjørnetjeneste å tillate barn å være så kresen. Når de blir voksne, så blir de de teite som må plukke av omtrent alt på pizzaen,.. fordi de liker ikke.

Anonymkode: f9416...b3b

Mener du da at det er din jobb å oppdra andres barn i matveien?

Min erfaring er at unger blir mindre kresne hvis de ikke blir presset til å spise ting smaksløkene deres ikke har lært å takle. De blir mindre engstelige og mer nysgjerrige når de får ta det i sitt eget tempo. Det funket i alle fall godt med våre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er nettopp holdninger som din, som har ført til den voldsomme fedmeepidemien i den vestlige verden. "Pølsemiddag én gang i uka er jo ikke så farlig..", "frossenpizza på onsdager er jo helt greit siden den dagen er så travel...", "Toro-gryte hver fredag går jo fint, siden barna er så glad i den...". 

Man kan ALLTID finne en unnskyldning for hvorfor man skal spise akkurat den ene usunne tingen eller matretten. Nettopp derfor bør man faktisk unngå å gjøre det i hverdagen (og dessuten gå foran med et godt forbilde for barna sine, slik at de også vokser opp med en god oppfatning av hva som er et sunt kosthold).

Anonymkode: a622e...c2c

Pannekaker kan jo lett lages sunne. De inneholder egg, mel, og melk/vann. Bytt ut fint hvetemel med bokhvete f.eks. Og man må ikke ha sukker på. 

Anonymkode: 9a9eb...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pannekaker kan jo lett lages sunne. De inneholder egg, mel, og melk/vann. Bytt ut fint hvetemel med bokhvete f.eks. Og man må ikke ha sukker på. 

Anonymkode: 9a9eb...a85

Ja, nettopp derfor skrev jeg i mitt første innlegg "med mindre man lager havrepannekaker e.l.". Det var imidlertid ikke havrepannekaker eller bokhvetepannekaker som ble nevnt her- og min erfaring er at det "folk flest" mener når de snakker om pannekaker, kun er basert på fint hvetemel. Selv har jeg alltid ting som havregryn, havremel, bokhvete, kesam osv i pannekakene jeg lager- mens alle jeg kjenner synes dette er veldig "eksotisk" og uvant. Pannekaker skal visst helst være kun hvetemel, egg og melk.

Sånn, avsporing slutt!

Anonymkode: a622e...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp holdninger som din, som har ført til den voldsomme fedmeepidemien i den vestlige verden. "Pølsemiddag én gang i uka er jo ikke så farlig..", "frossenpizza på onsdager er jo helt greit siden den dagen er så travel...", "Toro-gryte hver fredag går jo fint, siden barna er så glad i den...". 

Man kan ALLTID finne en unnskyldning for hvorfor man skal spise akkurat den ene usunne tingen eller matretten. Nettopp derfor bør man faktisk unngå å gjøre det i hverdagen (og dessuten gå foran med et godt forbilde for barna sine, slik at de også vokser opp med en god oppfatning av hva som er et sunt kosthold).

Anonymkode: a622e...c2c

Haha, skal si du tok deg noen friheter utifra det jeg skrev du :P Dersom du ser så svart hvitt på det, at en og annen pannekakemiddag UTEN suppe til ender i fedme og livsstilssykdommer så Værsågod. Her har du mye å lære hva gjelder årsakenene til fedmeproblemene man ser i dag. Alt handler om balanse og hvordan TOTALEN ser ut. 

 

Anonymkode: 68850...4fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...