Gå til innhold

Kvalitetsklær til rimelig penge- hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Røde kors seconhand i Torggata selger brukt klær som er merkeklær. Eller så har man jo også de vanlige kjedene for sånt.

Sier som de andre: se hva det inneholder. Man kan finne 100% Kashmir genser på Lindex og...

Men da koster det jo også deretter. 

Anonymkode: f7aca...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da koster det jo også deretter. 

Anonymkode: f7aca...ce3

Joa men poenget mitt var bare at det finnes de som tror man må handle på spesielle butikker for å få kvalitetsklær og må holde seg unna kjedebutikkene☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Røde kors seconhand i Torggata selger brukt klær som er merkeklær. Eller så har man jo også de vanlige kjedene for sånt.

Sier som de andre: se hva det inneholder. Man kan finne 100% Kashmir genser på Lindex og...

Bor ikke i hovedstaten dessverre. Får håpe på det! :) Har du funnet noen i god kvalitet på billigkjedene i det siste? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ren ull er ikke statisk.

Hvordan definerer du "billig penge"? En av grunnene til at klær av bedre kvalitet koster mer, er at materialene som brukes er av høy kvalitet, og dermed koster mer. Ikke alltid, men ofte får man det man betaler for.

Jeg foretrekker COS for gode basisplass. Dette er er dyrere enn HM etc, men vil absolutt ikke kalle det dyrt.

Anonymkode: f7aca...ce3

Kanskje jeg har vært sinnsykt uheldig med mine to plagg da, for de er så statiske at det ikke er mulig å bruke dem. At en genser ikke koster 3000 kr. Jeg tenker vel egentlig fra 4-500-1300 for en genser eller topp. Foretrekker at prisen ligger under 1000 kr :PFor yttertøy kan prisen gå opp til 2000. Gjerne 2500 om det er drømmejakka eller kåpa, men aller helst 1500 kr.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da koster det jo også deretter. 

Anonymkode: f7aca...ce3

Vet du hvor mye 100% kashmir pleier å koste, eller hva den kan koste i billigkjede?

 

6 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Joa men poenget mitt var bare at det finnes de som tror man må handle på spesielle butikker for å få kvalitetsklær og må holde seg unna kjedebutikkene☺

Trodde kanskje man hadde større sjanse å finne kvalitetsklær i litt dyrere butikker, enn i billikjeder men kanskje ikke likevel? :)

Anonymkode: bbf47...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bor ikke i hovedstaten dessverre. Får håpe på det! :) Har du funnet noen i god kvalitet på billigkjedene i det siste? 

Kanskje jeg har vært sinnsykt uheldig med mine to plagg da, for de er så statiske at det ikke er mulig å bruke dem. At en genser ikke koster 3000 kr. Jeg tenker vel egentlig fra 4-500-1300 for en genser eller topp. Foretrekker at prisen ligger under 1000 kr :PFor yttertøy kan prisen gå opp til 2000. Gjerne 2500 om det er drømmejakka eller kåpa, men aller helst 1500 kr.

Vet du hvor mye 100% kashmir pleier å koste, eller hva den kan koste i billigkjede?

 

Trodde kanskje man hadde større sjanse å finne kvalitetsklær i litt dyrere butikker, enn i billikjeder men kanskje ikke likevel? :)

Anonymkode: bbf47...244

Alt dette kan du finne ut av om du besøker noen nettbutikker.

Anonymkode: f7aca...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette kan du finne ut av om du besøker noen nettbutikker.

Anonymkode: f7aca...ce3

Jeg holder på men hadde vært veldig greit med litt hjelp også ;) Jeg pleier normalt sett ikke å tenke på kvalitet. Jeg bare går inn i en butikk og kjøper det jeg synes er fint, så dette er ganske nytt for meg.

Anonymkode: bbf47...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer etisk å handle BRUKTE klær, og man kan finne utrolig mange skatter på loppemarked, i bruktbutikker ( Fretex, Røde kors, markeder og 2nd hand butikker i utlandet, finn.no har MASSE kule kvalitetsklær som selges MYE billigere og ebay!

Sitat

 

 

Anonymkode: 5afe9...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye mer etisk å handle BRUKTE klær, og man kan finne utrolig mange skatter på loppemarked, i bruktbutikker ( Fretex, Røde kors, markeder og 2nd hand butikker i utlandet, finn.no har MASSE kule kvalitetsklær som selges MYE billigere og ebay!

 

Anonymkode: 5afe9...960

Har kjøpt min fair share av brukte klær jeg, men riktignok ikke med kvalitet i bakhodet :) Kjøper jeg brukte klær ønsker jeg at de skal være brukt minst mulig da:fnise: Ønsker først og fremst å kjøpe nye klær, men jeg kan godt stikke innom Fretex også.

Anonymkode: bbf47...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne god kvalitet hos kjeder også, det er ikke sånn at en bomullsgenser fra h&m trenger å være dårligere enn en fra et dyrt merke, høy % naturlige stoffer er ofte et godt utgangspunkt :)

Anonymkode: 40323...3bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt min fair share av brukte klær jeg, men riktignok ikke med kvalitet i bakhodet :) Kjøper jeg brukte klær ønsker jeg at de skal være brukt minst mulig da:fnise: Ønsker først og fremst å kjøpe nye klær, men jeg kan godt stikke innom Fretex også.

Anonymkode: bbf47...244

Ok. Jeg kjøper nesten bare brukt og har nesten bare kvalitetsklær...Får ofte komplimenter for stilen min.

Anonymkode: 5afe9...960

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan finne god kvalitet hos kjeder også, det er ikke sånn at en bomullsgenser fra h&m trenger å være dårligere enn en fra et dyrt merke, høy % naturlige stoffer er ofte et godt utgangspunkt :)

Anonymkode: 40323...3bb

Nei har lært det nå, så heldigvis for lommeboka om jeg klarer å finne god kvalitet hos billigkjeder:fnise:

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg kjøper nesten bare brukt og har nesten bare kvalitetsklær...Får ofte komplimenter for stilen min.

Anonymkode: 5afe9...960

Finner du noen klær som er lite brukt også?

Anonymkode: bbf47...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe som er vel så viktig er vask av klær.
alltid på vranga, lav temperatur, ikke tørketrommel og ikke vaske for ofte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er kvinne så er stort sett alle klærne man kjøper brukt så godt som ubrukte. 

Noe av det har prislappen på også. Jeg er ganske nøye på å ikke kjøpe klær fra hm og andre billigkjeder, for de har ganske mye av det og det er ikke det jeg ser etter når jeg kjøper brukt. 

Jeg har funnet ganske mye brukt, og er innom bruktbutikker med jevne mellomrom. Noen ganger finner jeg ingenting og andre ganger masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, herremann skrev:

noe som er vel så viktig er vask av klær.
alltid på vranga, lav temperatur, ikke tørketrommel og ikke vaske for ofte.

Og uten skyllemiddel!

Anonymkode: 65198...b05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får man tak i det?

Anonymkode: bbf47...244

Du kan bruke hårspray. Gjør akkurat samme nytten. Jeg har en billig en fra First Price (Kiwi) som jeg kun bruker til klær. 

Anonymkode: 65198...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle på merkevaresalg i forskjellige butikker. Bl.a. Fjellsport.no har NÅ opptil 60% på vintervarer. Jeg har også funnet mye bra hos getInspired (nettbutikk), Helsport.no (som selger ut klær (hovedsaklig yttertøy) til sterkt reduserte priser  (da de skal slutte å produsere klær). Sparkjøp har mye bra og billig i 100% merinoull. PierreRobert.no selger ut ullvarer flere ganger pr år. Floyd har gode tilbud gjennom hele året, og periodevis store avslag. XXL har ofte gode tilbud, og man får spesialrabatt på flere varer gjennom året om man melder seg som nyhetsbrevmottaker.

Pierre Robert-varer selges ut til ca 1/2 pris flere ganger pr år på bl.a. KIWI og COOP-butikker.

Anonymkode: 27d79...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handler som regel på Vivikes og KapAhl, og de klarene holder seg i alle fall veldig bra. 

Anonymkode: d1f5b...263

Jeg brukte vivekes der jeg bodde før. En flott butikk, med flinke ansatte. Og de hadde mye klær med snitt,og veldig in.  Her jeg bor nå, bruker jeg ikke vivekes. Du skal lete lenge etter tristere butikk. Mørk og dyster. Flere av de ansatte har ikke anelse hva som passer osv. Og det er mest kjerringklær. Så jeg lurer på...har de ikke fellesinkjøp på disse butikkene?

Anonymkode: 3ca43...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brandsdal har kvalitetsklær i tøffe stoffer som tåler en støkk.

Anonymkode: 25b50...d69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sømmer og fiber har jeg aldri tenkt over en gang. Hvordan ser man hva som er kvalitet og hva som ikke er kvalitet? Hvilke stoffer er egentlig syntetiske? Polyester og nylon er det men vet ikke om noen flere.

Anonymkode: bbf47...244

Bomull, lin, ull og silke er naturfibre. Viskose er også i og for seg laget at naturfibre (Gran, bambus etc.), men disse er utsatt for en ganske omfattende kjemisk prosess for å kunne bli tekstiler så personlig er jeg ikke så voldsomt begeistret. Alt annet er syntetisk. Noen ganger må man imidlertid tolerere en viss andel kunstfiber. Stretchjeans for eksempel lar seg ikke lage uten elastan. 

Tettheten i stoffet sier ofte noe om kvaliteten og sømmene ser du på ved å vrenge plagget og se på innsiden. Gode sømmer er tette og faste og det bør helst ikke være noen løse tråder eller at kantene kan tenkes å rakne. I elastiske plagg kan du strekke litt på sømmen og se hvordan den oppfører seg. Får du følelsen av den nesten revner bare ved litt lett strekking (Du skal selvfølgelig ikke rive og slite slik at du ødelegger noe ;) ) er sømmen dårlig. 

Og hvis jeg skal komme med noen helt konkrete tips så er det å kjøpe jeans på ebay fra USA. Spesielt amerikanske merker er mye billigere enn her hjemme selv om du må ut med mva. etc. Linkjoler, -topper etc. kjøper jeg på etsy.com fra Øst-Europa. Ikke helt H&M-pris, men ikke så alt for mye dyrere og du kan få sydd etter mål i den fargen du ønsker og kvaliteten er helt suveren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 17.58, AnonymBruker skrev:

Vivikes er jo for damer 60 pluss. 

Anonymkode: 13608...b2e

Nei de har mye fine og klassiske klær, jeg er i midten av tredveårene og har handlet hos dem i over ti år. Hvis du skal ha jeans med hull på knærene, naglebelte og magetopp er det ikke butikken å gå på,men skal du ha klassiske pene klær som bluser, skjorter, mørke bukser, sort skjørt, basic topper eller en pen kåpe er det absolutt en butikk å titte innom. 

Anonymkode: d1f5b...263

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Elaine Marley skrev:

Om du er kvinne så er stort sett alle klærne man kjøper brukt så godt som ubrukte. 

Noe av det har prislappen på også. Jeg er ganske nøye på å ikke kjøpe klær fra hm og andre billigkjeder, for de har ganske mye av det og det er ikke det jeg ser etter når jeg kjøper brukt. 

Jeg har funnet ganske mye brukt, og er innom bruktbutikker med jevne mellomrom. Noen ganger finner jeg ingenting og andre ganger masse. 

Ja, er kvinne. Det er greit å vite da :) Jeg vet ikke om andre bruktbutikker enn Fretex jeg da. Hvilke andre finnes, som finnes i de fleste storbyer?

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og uten skyllemiddel!

Anonymkode: 65198...b05

Jeg ha skyllemiddel, det hjelper på statiske klær, utenom de to plagga jeg har :fnise:

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke hårspray. Gjør akkurat samme nytten. Jeg har en billig en fra First Price (Kiwi) som jeg kun bruker til klær. 

Anonymkode: 65198...b05

Det er jeg litt skeptisk til :P

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Handle på merkevaresalg i forskjellige butikker. Bl.a. Fjellsport.no har NÅ opptil 60% på vintervarer. Jeg har også funnet mye bra hos getInspired (nettbutikk), Helsport.no (som selger ut klær (hovedsaklig yttertøy) til sterkt reduserte priser  (da de skal slutte å produsere klær). Sparkjøp har mye bra og billig i 100% merinoull. PierreRobert.no selger ut ullvarer flere ganger pr år. Floyd har gode tilbud gjennom hele året, og periodevis store avslag. XXL har ofte gode tilbud, og man får spesialrabatt på flere varer gjennom året om man melder seg som nyhetsbrevmottaker.

Pierre Robert-varer selges ut til ca 1/2 pris flere ganger pr år på bl.a. KIWI og COOP-butikker.

Anonymkode: 27d79...84f

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brandsdal har kvalitetsklær i tøffe stoffer som tåler en støkk.

Anonymkode: 25b50...d69

Skal sjekke dem alle ut! :nordvesta:

6 timer siden, Leo skrev:

Bomull, lin, ull og silke er naturfibre. Viskose er også i og for seg laget at naturfibre (Gran, bambus etc.), men disse er utsatt for en ganske omfattende kjemisk prosess for å kunne bli tekstiler så personlig er jeg ikke så voldsomt begeistret. Alt annet er syntetisk. Noen ganger må man imidlertid tolerere en viss andel kunstfiber. Stretchjeans for eksempel lar seg ikke lage uten elastan. 

Tettheten i stoffet sier ofte noe om kvaliteten og sømmene ser du på ved å vrenge plagget og se på innsiden. Gode sømmer er tette og faste og det bør helst ikke være noen løse tråder eller at kantene kan tenkes å rakne. I elastiske plagg kan du strekke litt på sømmen og se hvordan den oppfører seg. Får du følelsen av den nesten revner bare ved litt lett strekking (Du skal selvfølgelig ikke rive og slite slik at du ødelegger noe ;) ) er sømmen dårlig. 

Og hvis jeg skal komme med noen helt konkrete tips så er det å kjøpe jeans på ebay fra USA. Spesielt amerikanske merker er mye billigere enn her hjemme selv om du må ut med mva. etc. Linkjoler, -topper etc. kjøper jeg på etsy.com fra Øst-Europa. Ikke helt H&M-pris, men ikke så alt for mye dyrere og du kan få sydd etter mål i den fargen du ønsker og kvaliteten er helt suveren. 

Takk for utfyllende svar :blomst: Synes det er skummelt å kjøpe jeans over nettet. Sliter med å finne bukser som passer i vanlige butikker :fnise: Jeg sverger til Gina's Molly Highwaist. Vet du om noen stretch-bukser som kan ligne dem og som er high waist? Det kan gjerne være flere knapper på buksa. Dette visste jeg ikke om etsy, tror jeg kikker litt der også :)

Anonymkode: bbf47...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...