Gå til innhold

Utviklingshemmede mødre som mister omsorgen


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Hva gjør de når de bor i bolig med 24/7 personal og blir gravide? Er et tilfelle av det også. 

Anonymkode: cdef6...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.10.2017 den 21.22, bettsa skrev:

Folk som er psykisk utviklingshemmet har ikke lov til å ha barn. De sakene jeg har lest om i media så har noen kvinner fått diagnosen lettere utviklingshemmet av lege av praktiske hensyn da de var yngre. Noen fikk diagnosen da de var barn. 

Da griper barnevernet inn uansett, tar ikke hensyn til far.

Jo, jeg tror absolutt de har lov til å ha barn. Barnevernet kobler vel gjerne inn dersom det er misstanke om at de ikke kan ta vare på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎10‎.‎2017 den 20.52, Jegskulleønskeat skrev:

Synes det er dumt at de mister omsorgen sånn helt uten videre. Barnevernet må se mer på funksjonsnivå enn navn på en diagnose. 

Hvis en voksen har en lett psykisk utviklingshemning, så har man gjerne en mental alder på ca 9-12 år, men samtidig har man mer erfaring fordi man har levd lenger. Jeg tror de fleste hadde vært tvilende til at ett 12-år gammelt barn hadde hovedomsorgen for et barn.

Anonymkode: 5c6fb...17b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som ble fratatt barnet sitt på fødeklinikken. Hun hadde en gammel diagnose. Det ble ikke undersøkt om øvrig familie kunne hjelpe til. De bare tok barnet. Familien måtte kjempe en stor sak mot BV, og vant tilslutt. Men gud hjelpes hvor bakvendtland. 

Anonymkode: e7257...3d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14. oktober 2560 BE den 2.12, Mari Y skrev:

Jo, jeg tror absolutt de har lov til å ha barn. Barnevernet kobler vel gjerne inn dersom det er misstanke om at de ikke kan ta vare på det. 

Jeg kjenner en med store lærevansker som jeg ville kalle lettere psykisk utviklingshemmet. Jeg er sikker på at hun ville vært en veldig god mor - så lenge barnet var lite. Ved grensesetting og oppdragelse hadde hun mistet taket. Jeg lurer på om barnevernet også gjør vurderinger på hva som gangner mor og barn på sikt? Det vil bli et ekstra traume for barnet med en omsorgsovertakelse når hn er tre år, sammenliknet med å være nyfødt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. oktober 2560 BE den 13.46, AnonymBruker skrev:

Hva gjør de når de bor i bolig med 24/7 personal og blir gravide? Er et tilfelle av det også. 

Anonymkode: cdef6...87d

Huff, håper ikke det er mange tilfeller. Jeg kan ikke se annen løsning  ennet enn at barnevernet tar over omsorgen med en gang barnet er født.

Hva hvis foreldrene lider autisme og får barn. I mange tilfeller vil det ikke være snakk om utviklingshemming, men dårlige sosiale ferdigheter. Hvordan forholder Barnevernet seg til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg kjenner en med store lærevansker som jeg ville kalle lettere psykisk utviklingshemmet. Jeg er sikker på at hun ville vært en veldig god mor - så lenge barnet var lite. Ved grensesetting og oppdragelse hadde hun mistet taket. Jeg lurer på om barnevernet også gjør vurderinger på hva som gangner mor og barn på sikt? Det vil bli et ekstra traume for barnet med en omsorgsovertakelse når hn er tre år, sammenliknet med å være nyfødt.

Psykisk utviklingshemning er en diagnose som stilles, i tillegg så kan utviklingshemmede fungere på vidt forskjellige måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2017 den 21.10, Pipaluk skrev:

Jeg har lest om en del saker hvor barnevernet griper inn og overtar omsorgen for barnet, da de finner ut at mor er psykisk utviklingshemmet.Hvordan er det mulig å få en slik diagnose som voksen hvis de ikke har hatt det som barn? Eller har de også hatt det tidligere uten at media vet om det?

Kan barnevernet også  begjære tvangsadopsjon hvis far har gode omsorgsevner?  

Noen som vet hvordan lovverket fungerer?

 

Fordi at i Norge passer du inn på skolen som hånd i hanske hvis du er lettere utviklingshemmet. Det er liksom meningsløst å sette diagnose når alt fungerer fint. Det er også da lærerne smiler bredest. Mens øynene graver seg inn i hodet av fornektelse. Fint å se på. Mange ganger skulle jeg ønske jeg hadde popcorn og brus, og satt det på avspilling i slow motion 3-5 ganger. 

Dagens høydepunkt, det. :-)

Men, serr TS, er du overrasket?

Da har du mye å glede deg til! 

Har du hørt, til og med gudene kjemper forgjeves mot, du vet. Den tingen, den rare tingen. Som nesten ikke eksisterer noen plasser. 

Dropp å undre deg, TS. Noen ganger kan det være lurt å innbille seg at mennesker rundt deg er oppegående, bare for illusjonens del. Så legg fra deg spørsmålet og lev i uvitenhet.

Kos og klem fra meg 

Anonymkode: 42bd3...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2017 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Hva er rasjonalet for at barnets far blir fratatt foreldreretten han i utgangspunktet har?

Anonymkode: 6b09b...904

En mann som gjør en utviklingshemmet kvinne gravid kan ikke være skikket til å ta vare på noen. Det må da finnes lover som kan sette slike menn i fengsel?

Anonymkode: 1ca5a...0cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2017 den 7.30, Pipaluk skrev:

http://www.tv2.no/a/8922665/

I Sverige er det visstnok vanskeligere å bli fratatt barna, hvis en har utviklingshemming. Jeg er ikke i tvil om at de elsker barna sine på lik linje med de fleste andre, men spørs om det er nok for at barna skal utvikle  seg emosjonelt. Men kanskje de har en partner som kan oppveie det?

 

 

Klart det er viktig at foreldrene er glade i barna sine, men barn trenger faktisk mer enn kos, klem og gode ord. Og angående den andre forelderen; er det ingen her som lurer på hva slags omsorgspersoner de er, disse som velger å få barn med utviklingshemmede. Ringer det ingen bjeller her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-10-10 den 7.30, Pipaluk skrev:

http://www.tv2.no/a/8922665/

I Sverige er det visstnok vanskeligere å bli fratatt barna, hvis en har utviklingshemming. Jeg er ikke i tvil om at de elsker barna sine på lik linje med de fleste andre, men spørs om det er nok for at barna skal utvikle  seg emosjonelt. Men kanskje de har en partner som kan oppveie det?

Neppe. :haar:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En mann som gjør en utviklingshemmet kvinne gravid kan ikke være skikket til å ta vare på noen. Det må da finnes lover som kan sette slike menn i fengsel?

Anonymkode: 1ca5a...0cc

Det kan da være en mann som bor på samme sted, det finnes utviklingshemmede menn også.

Anonymkode: d66e6...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En mann som gjør en utviklingshemmet kvinne gravid kan ikke være skikket til å ta vare på noen. Det må da finnes lover som kan sette slike menn i fengsel?

Anonymkode: 1ca5a...0cc

Kan jo være et enkelt one night stand i beruset tilstand. Etter det finner de ut hvor landet ligger. Det er da det blir komplisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan da være en mann som bor på samme sted, det finnes utviklingshemmede menn også.

Anonymkode: d66e6...809

Kan være ansatt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mari Y skrev:

Psykisk utviklingshemning er en diagnose som stilles, i tillegg så kan utviklingshemmede fungere på vidt forskjellige måter. 

Er det noe klart skille mellom generelle lærevansker og psykisk utviklingshemmet? Vil tro at mange som som går på skolen får diagnosen generelle lærevansker og ikke pu, da sistnevnte er mer stigmatiserende og ikke kan brukes til så mye. 

Hun jeg kjenner som har lettere pu gikk jeg i klasse med. Vi hang mye sammen på barnetrinnet men ettersom vi ble eldre så falt hun mer  fra sosialt og faglig og begynte på en spesialskole. Nå jobber hun på en bedrift med varig tilrettelagt arbeid. Hvilken diagnose hun har fått er ukjent for meg. Det er godt mulig at Pu diagnose hadde kommet opp hvis det ble en barnevernssak 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perle skrev:

Neppe. :haar:

 

Får håpe disse barna er utstyrt med et veldig enkelt sinnelag som ikke trenger noe ekstra oppfølging av foreldre. Da blir det lettere for alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Pipaluk skrev:

Er det noe klart skille mellom generelle lærevansker og psykisk utviklingshemmet? Vil tro at mange som som går på skolen får diagnosen generelle lærevansker og ikke pu, da sistnevnte er mer stigmatiserende og ikke kan brukes til så mye. 

Hun jeg kjenner som har lettere pu gikk jeg i klasse med. Vi hang mye sammen på barnetrinnet men ettersom vi ble eldre så falt hun mer  fra sosialt og faglig og begynte på en spesialskole. Nå jobber hun på en bedrift med varig tilrettelagt arbeid. Hvilken diagnose hun har fått er ukjent for meg. Det er godt mulig at Pu diagnose hadde kommet opp hvis det ble en barnevernssak 

 

Ja, det er det. Men grad av psykisk utviklingshemning, type utviklingshemning kan variere også. Alt i alt varierer psykisk utviklingshemmede fra svært, svært dårlig fungerende til at de kan håndtere jobb og et mest mulig normalt liv. Jeg regner med at Barnevernet først og fremst ser på at grunnlaget bør være såpass alvorlig at det er snakk om fraværet av grunnleggende behov som mat og klær eller at foreldrene misshandler barnet psykisk, fysisk eller seksuelt. Jeg tviler egentlig litt på at psykisk utviklingshemning ene og alene er godt nok grunnlag for å fjerne barnet. I noen tilfeller skjer det også at Barnevernet ikke tar barnet ut, men setter inn tiltak for å bistå foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En mann som gjør en utviklingshemmet kvinne gravid kan ikke være skikket til å ta vare på noen. Det må da finnes lover som kan sette slike menn i fengsel?

Anonymkode: 1ca5a...0cc

Tja. Det finnes noen par der den ene ikke er utviklingshemmet. Men samtidig så kan det være begge har en nedsatt funksjonsevne. Psykisk utviklingshemmede søker gjerne hverandre under enkelte tilfeller 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pipaluk skrev:

Huff, håper ikke det er mange tilfeller. Jeg kan ikke se annen løsning  ennet enn at barnevernet tar over omsorgen med en gang barnet er født.

Hva hvis foreldrene lider autisme og får barn. I mange tilfeller vil det ikke være snakk om utviklingshemming, men dårlige sosiale ferdigheter. Hvordan forholder Barnevernet seg til det?

Mennesker med autisme/Asperger kan ha barn uten at barnevernet griper inn

Anonymkode: 88f84...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker med autisme/Asperger kan ha barn uten at barnevernet griper inn

Anonymkode: 88f84...564

Det vet jeg og i mange tilfeller tror jeg ikke det blir så stort problem at barnevernet kobles inn og det blir omsorgsovertakelse. Hvis de ikke eier sosiale antenner så er det klart at de ikke kan opptre som rollemodeller for barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...