Gå til innhold

Blir stressa - har vi lagt opp til for dyrt bryllup (for gjestene)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:) Forstår VELDIG godt om folk reagerer og tenker jeg har gått helt bridezilla om jeg ikke har vært tydelig på at det kun er reise og overnatting som ikke er inkludert i "pakken" altså. Ville aldri funnet på å invitere til langhelg hvor gjestene skulle betale alt selv med unntak av selve bryllupsfesten. Det litt kjipe er vel at vi har (kort)tenkt at vi har lagt opp til en hyggelig helg med inkludert mat og underholdning i flotte omgivelser, men at det ikke nødvendigvis vil føles sånn for de inviterte fordi overnattingen strengt tatt blir dyr for de som vil følge hele "opplegget"...Fortsatt litt tid å spare på;) 

Anonymkode: fed46...7f1

Nei, da syns jeg faktisk du skal slappe av! Finn et litt billigere tilbud til de som ønsker det, det er smart uansett. Men med så mye av maten dekket er dette absolutt "innafor"..! Kos dere:)

Anonymkode: c6374...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutes ago, AnonymBruker said:

Ikke bland deg inn i begynnelsen av en lang samtale du ikke har noe med. Du kaller andre sutrekopper? Betyr ingenting fra personen med de sureste svarene i hele tråden. Dessuten, hvorfor skal DU bestemme? TS spør etter meninger, jeg svarer fra et totalt annet ståsted for å gi perspektiv, hun takler de med et fantastisk åpent sinn, og klarer faktisk å se gråsonene, ikke bare svart/hvitt slik du tydeligvis gjør.

Anonymkode: c6374...a23

Oh please-  ta på de store jente buksene dine - og det er bare min mening at du er en av de sutrekopper.   Hvor har du fått at JEG bestemmer i noen av mine innlegg?  Jeg ville ha forstått hvis TS skulle gifte seg utenfor Skandinavia og folk måte betele 10.000 kr for reisen.  MIN MENING er at TS skal ikke tenk mer på det- det de dekker over denne helgen er så mye mer en de fleste lokale bryllup jeg har vært med på - hvor folk er gjerrig som FK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Outlander skrev:

Hvorfor skal DU bestemme hva andre skal gjøre?  Søren, som jeg skrev, noe sutrekopper.  Har du ikke økonomi har du ikke det, men å være stusset fordi brudeparet ønsker å gifte seg i Sverige og si at de burde holde invitasjon til de nærmeste? LOL.  Invitere alle du vil TS og ikke tenk noe mer på det.  Svindyrt bryllup?  Folk kan kjøre til sverige på lørdag morgen og få en (som høres ut) fantastisk bryllup, overnatting til 1500kr,  mat og drikke hele dagen og dra hjem igjen på søndag.  

TS-  Kjør på- høres ut som drømmehelg- og jeg elsker å være med på bryllup - høres ut som dagen blir gøy for alle som er med!

Tusen takk for oppmuntrende ord og støtte! Forteller meg at jeg iallfall ikke er den eneste i verden som i utgangspunktet synes opplegget er helt ok :) Samtidig synes jeg faktisk det er helt greit å høre andre synspunkter, nettopp fordi jeg (litt sent) har forstått at ikke alle tenker som deg og meg, og da jeg har et genuint ønske om at alle som mottar invitasjonen faktisk skal synes det er hyggelig. Er ikke så innmari flink til bare å kjøre på, og dagen har ikke vært motivert kun ut ifra hva vi ønsker, men også hva jeg har tenkt at flesteparten av gjestene faktisk vil kunne glede seg til . Derfor fint med også andre innspill, inkludert de litt krasse :), slik at vi har litt bedre mulighet til å forutse/justere for at ikke alle våre potensielle gjester, tenker og prioriterer sånn som brudeparet. 

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Outlander said:

Jeg skrev NOE sutrekopper lol - denne samtalen kan vi ha hele dagen. 

Det er du som velger å ta det opp 24 timer senere igjen. LOL

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, AnonymBruker said:

Ikke bland deg inn i begynnelsen av en lang samtale du ikke har noe med. Du kaller andre sutrekopper? Betyr ingenting fra personen med de sureste svarene i hele tråden. Dessuten, hvorfor skal DU bestemme? TS spør etter meninger, jeg svarer fra et totalt annet ståsted for å gi perspektiv, hun takler de med et fantastisk åpent sinn, og klarer faktisk å se gråsonene, ikke bare svart/hvitt slik du tydeligvis gjør.

Anonymkode: c6374...a23

Enig, og jeg synes ingen andre (utenom 1..) har hatt sure svar/innlegg i tråden..

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg blitt invitert til noe som koster såpass mye til en som ikke er nær venn eller nær familie, hadde jeg lurt på hva i all verden folk tenker med. Dette er og blir dyrt, for som andre har nevt så vil folk komme med gave (noe ts garantert er klar over også, men det er en fin måte å unskylde det at folk skal bruke tusenvis av kroner på deres dag).

Synes det er en uting at bryllup skal bli såpass dyrt for gjester. Mer og mer av regningen legges over på de for tiden, bare fordi folk ikke klarer å bli enige om å holde bryllup en plass litt nærmere der flesteparten mest sannsynlig bor.

Anonymkode: f15b6...bee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Outlander skrev:

Oh please-  ta på de store jente buksene dine - og det er bare min mening at du er en av de sutrekopper.   Hvor har du fått at JEG bestemmer i noen av mine innlegg?  Jeg ville ha forstått hvis TS skulle gifte seg utenfor Skandinavia og folk måte betele 10.000 kr for reisen.  MIN MENING er at TS skal ikke tenk mer på det- det de dekker over denne helgen er så mye mer en de fleste lokale bryllup jeg har vært med på - hvor folk er gjerrig som FK. 

Hvorfor er du så sint og sur..? Det må være fryktelig slitsomt å skulle være så defensiv og aggressiv hele tiden! At en slik diskusjon skal få deg så opphetet, at du kaller folk og prøver deg på dårlige hersketeknikker. Les hele posten, og se at det nytter ikke å hoppe inn i et innlegg på side 2 av 4, når poster og ts har mengder av meningsutvekslinger etterpå. 

Og du sier du ikke bestemmer? Vel, hva gjør min mening til en bestemmelse over TS, mens din mening ikke bestemmer over hva du mener jeg skal godta? Du formulerer deg på samme måte, bare at du er enig med TS, og skikkelig sur. Og jeg har sett deg skrive i andre poster også: du er nesten alltid pottesur! Har du et problem..?

Anonymkode: c6374...a23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke ille i det hele tatt. Noen må jo reise og betale overnatting uansett, sånn er det i derre landet hvor folk bor spredt, studerer spredt og finner seg partnere fra andre steder. Det er vanskelig å unngå. 

Om noen er sånn sære at de faktisk blir sure fordi de får en invitasjon så må de bare bli sure, da. For en idiotisk holdning. En invitasjon er en invitasjon, ikke en forventning. 

To av mine nærmeste venner kom ikke i mitt bryllup pga reisevei. Helt i orden det. En barndomsvenninne jeg ikke hadde hatt kontakt med på mange år valgte derimot å komme, og det ble starten på at vi "gjenopptok" vennskapet! Virkelig trivelig! 

Du må aldri, aldri bruke KG som rettesnor på hva folk flest mener om bryllup. Dette forumet tiltrekker seg litt flere sære meninger enn det som er representativt, på godt og vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) ts igjen:  Problemet for oss, er at nesten alle (uansett hvor i Norge) ville måtte overnattet (minus ca ti par på to ulike destinasjoner), da vi har såpass spredt omgangskrets, kommer fra ulike deler av landet, bor et tredje osv. Totalt sett, også for gjestene sett under ett, er derfor ikke nødvendigvis Sverige et dårlig alternativ. Dette er faktisk noe vi har tenkt på, ref. at vi ikke legger det lenger bort, til søreuropa f.eks, eller på mitt hjemsted (som ville innebåret lengre reisevei for stort sett alle) Det ville jo vært litt kjedelig ikke å kunne invitere til bryllup i hele tatt, på grunn av folks ulike bosted. 

Jeg innser imidlertid at overnattingen kan bli for dyr (også grunnen til at jeg startet tråden, og ba om synspunkter), og vurderer hva vi kan gjøre for å bøte på akkurat dette. 

Når det gjelder gaver: Helt enig. Dette er et problem. Vi ønsker oss virkelig ikke gaver, men det kommer nok til å bli en stor utfordring å få folk til å forstå det, og en del vil sikkert føle så sterkt på kutymen at de finner det uhørt å dra i bryllup uten gave. Vi har tenkt at kanskje færre vil ta med noe, om vi i tillegg til så skrive uttrykkelig i invitasjonen at vi ikke ønsker oss noe (det faktisk å prioritere deltagelse er jo gaven), slenger på en setning om at vi ikke kommer til å legge opp til gavebord eller gaveåpning på bryllupsdagen (da vil jo iallfall sosialt press fra de andre gjestene forsvinne). Tar imidlertid gjerne imot tips om hvordan rent faktisk sikre seg at folk ikke bruker penger på gaver:) 

Anonymkode: fed46...7f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Sisti said:

Dette er jo ikke ille i det hele tatt. Noen må jo reise og betale overnatting uansett, sånn er det i derre landet hvor folk bor spredt, studerer spredt og finner seg partnere fra andre steder. Det er vanskelig å unngå. 

Om noen er sånn sære at de faktisk blir sure fordi de får en invitasjon så må de bare bli sure, da. For en idiotisk holdning. En invitasjon er en invitasjon, ikke en forventning. 

To av mine nærmeste venner kom ikke i mitt bryllup pga reisevei. Helt i orden det. En barndomsvenninne jeg ikke hadde hatt kontakt med på mange år valgte derimot å komme, og det ble starten på at vi "gjenopptok" vennskapet! Virkelig trivelig! 

Du må aldri, aldri bruke KG som rettesnor på hva folk flest mener om bryllup. Dette forumet tiltrekker seg litt flere sære meninger enn det som er representativt, på godt og vondt. 

Det er ingen som har sagt at de blir sure over en slik invitasjon, de fleste har vært postivt til opplegget, og noen har nevnt at det er ikke alle som har økonomi, det er kun en som har dratt fram at folk er surekopper og gjerrige.

Men de har fleste sier de hadde takket ja dette for å feire famille eller nære venner.

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:) ts igjen:  Problemet for oss, er at nesten alle (uansett hvor i Norge) ville måtte overnattet (minus ca ti par på to ulike destinasjoner), da vi har såpass spredt omgangskrets, kommer fra ulike deler av landet, bor et tredje osv. Totalt sett, også for gjestene sett under ett, er derfor ikke nødvendigvis Sverige et dårlig alternativ. Dette er faktisk noe vi har tenkt på, ref. at vi ikke legger det lenger bort, til søreuropa f.eks, eller på mitt hjemsted (som ville innebåret lengre reisevei for stort sett alle) Det ville jo vært litt kjedelig ikke å kunne invitere til bryllup i hele tatt, på grunn av folks ulike bosted. 

Jeg innser imidlertid at overnattingen kan bli for dyr (også grunnen til at jeg startet tråden, og ba om synspunkter), og vurderer hva vi kan gjøre for å bøte på akkurat dette. 

Når det gjelder gaver: Helt enig. Dette er et problem. Vi ønsker oss virkelig ikke gaver, men det kommer nok til å bli en stor utfordring å få folk til å forstå det, og en del vil sikkert føle så sterkt på kutymen at de finner det uhørt å dra i bryllup uten gave. Vi har tenkt at kanskje færre vil ta med noe, om vi i tillegg til så skrive uttrykkelig i invitasjonen at vi ikke ønsker oss noe (det faktisk å prioritere deltagelse er jo gaven), slenger på en setning om at vi ikke kommer til å legge opp til gavebord eller gaveåpning på bryllupsdagen (da vil jo iallfall sosialt press fra de andre gjestene forsvinne). Tar imidlertid gjerne imot tips om hvordan rent faktisk sikre seg at folk ikke bruker penger på gaver:) 

Anonymkode: fed46...7f1

Glemte å sitere. Dette var til innlegg to lenger opp fra anonym:)

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er ingen som har sagt at de blir sure over en slik invitasjon, de fleste har vært postivt til opplegget, og noen har nevnt at det er ikke alle som har økonomi, det er kun en som har dratt fram at folk er surekopper og gjerrige.

Men de har fleste sier de hadde takket ja dette for å feire famille eller nære venner.

Anonymkode: 7a518...5e2

Det var minst en som sa det var litt frekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sisti skrev:

Dette er jo ikke ille i det hele tatt. Noen må jo reise og betale overnatting uansett, sånn er det i derre landet hvor folk bor spredt, studerer spredt og finner seg partnere fra andre steder. Det er vanskelig å unngå. 

Om noen er sånn sære at de faktisk blir sure fordi de får en invitasjon så må de bare bli sure, da. For en idiotisk holdning. En invitasjon er en invitasjon, ikke en forventning. 

To av mine nærmeste venner kom ikke i mitt bryllup pga reisevei. Helt i orden det. En barndomsvenninne jeg ikke hadde hatt kontakt med på mange år valgte derimot å komme, og det ble starten på at vi "gjenopptok" vennskapet! Virkelig trivelig! 

Du må aldri, aldri bruke KG som rettesnor på hva folk flest mener om bryllup. Dette forumet tiltrekker seg litt flere sære meninger enn det som er representativt, på godt og vondt. 

:) Takk for hyggelig respons, og tips om KG - vi kan jo riktignok ikke utelukke at ikke noen av gjestene våre er ivrige brukere av formuet;) 

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Sisti said:

Det var minst en som sa det var litt frekt. 

Les de aller fleste er positive til opplegget.

Det betyr ikke alle.

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, AnonymBruker said:

:) ts igjen:  Problemet for oss, er at nesten alle (uansett hvor i Norge) ville måtte overnattet (minus ca ti par på to ulike destinasjoner), da vi har såpass spredt omgangskrets, kommer fra ulike deler av landet, bor et tredje osv. Totalt sett, også for gjestene sett under ett, er derfor ikke nødvendigvis Sverige et dårlig alternativ. Dette er faktisk noe vi har tenkt på, ref. at vi ikke legger det lenger bort, til søreuropa f.eks, eller på mitt hjemsted (som ville innebåret lengre reisevei for stort sett alle) Det ville jo vært litt kjedelig ikke å kunne invitere til bryllup i hele tatt, på grunn av folks ulike bosted. 

Jeg innser imidlertid at overnattingen kan bli for dyr (også grunnen til at jeg startet tråden, og ba om synspunkter), og vurderer hva vi kan gjøre for å bøte på akkurat dette. 

Når det gjelder gaver: Helt enig. Dette er et problem. Vi ønsker oss virkelig ikke gaver, men det kommer nok til å bli en stor utfordring å få folk til å forstå det, og en del vil sikkert føle så sterkt på kutymen at de finner det uhørt å dra i bryllup uten gave. Vi har tenkt at kanskje færre vil ta med noe, om vi i tillegg til så skrive uttrykkelig i invitasjonen at vi ikke ønsker oss noe (det faktisk å prioritere deltagelse er jo gaven), slenger på en setning om at vi ikke kommer til å legge opp til gavebord eller gaveåpning på bryllupsdagen (da vil jo iallfall sosialt press fra de andre gjestene forsvinne). Tar imidlertid gjerne imot tips om hvordan rent faktisk sikre seg at folk ikke bruker penger på gaver:) 

Anonymkode: fed46...7f1

Hva med å foreslå at folk kan gi til en (utvalgt) veldedig organisasjon hvis de har sterkt ønske om å gi gave? Da er det lettere å gi mindre beløp enn man ellers ville gitt i gave, og det er heller ingen som sjekker om man faktisk har gitt noe. 

Endret av Sisti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sisti said:

Hva med å foreslå at folk kan gi til en (utvalgt) veldedighet organisasjon hvis de har sterkt ønske om å gi gave? Da er det lettere å gi mindre beløp enn man ellers ville gitt i gave, og det er heller ingen som sjekker om man faktisk har gitt noe. 

Godt forslag!

Anonymkode: 7a518...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Les de aller fleste er positive til opplegget.

Det betyr ikke alle.

Anonymkode: 7a518...5e2

Du sa ingen blir sure, men jeg tolker nå at noen som synes det er frekt som sur. Men samma det, vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo valgfritt å komme i bryllupet. Overnatting er jo noe mange må gjøre uansett i et bryllup, og det er ikke mange bryllup jeg har vært i hvor brudeparet betaler for overnattingen til gjestene. Så kan de velge selv om de vil ligge der, eller sove en plass i nærheten. Evt. kjøre hjem igjen på kvelden. 

Anonymkode: d330d...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Sisti said:

Du sa ingen blir sure, men jeg tolker nå at noen som synes det er frekt som sur. Men samma det, vel? 

Du tok virkellig ikke hinte til kommentaren min om at forslaget ditt var bra :)

Anonymkode: 7a518...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sisti skrev:

Hva med å foreslå at folk kan gi til en (utvalgt) veldedig organisasjon hvis de har sterkt ønske om å gi gave? Da er det lettere å gi mindre beløp enn man ellers ville gitt i gave, og det er heller ingen som sjekker om man faktisk har gitt noe. 

:) Har faktisk tenkt på akkurat det samme, så meget mulig vi gjør noe slikt. Slik jeg kjenner noen fra aller nærmeste familie, vil de sannsynligvis kjøpe gave og insistere på å gi til oss, ikke et veldedig formål, uansett. Men deres økonomi er jeg ikke så bekymret for, og eventuelle gaver derfra behøver jo ikke de andre gjestene vite noe om. 

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...