Gå til innhold

Blir stressa - har vi lagt opp til for dyrt bryllup (for gjestene)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Outlander said:

Jeg viste ikke jeg måte skrive en liten side notat som sa "mener ikke ALLE er sutrekopper" .  Det burde egentlig være en selvfølge.  

Jeg svarer utifra hva du skriver,  enkelt og greit.

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med et slikt opplegg, så hadde vi kommet til nær familie og meget nære venner. Hadde det vært perifere slektninger og venner, så hadde vi ikke dratt. Dette er en affære som fort blir godt over 5000,-, og jeg føler det ikke er riktig å investere såpass med penger i bryllupet til noen jeg ikke har så mye kontakt med. 

Anonymkode: c6374...a23

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Med et slikt opplegg, så hadde vi kommet til nær familie og meget nære venner. Hadde det vært perifere slektninger og venner, så hadde vi ikke dratt. Dette er en affære som fort blir godt over 5000,-, og jeg føler det ikke er riktig å investere såpass med penger i bryllupet til noen jeg ikke har så mye kontakt med. 

Anonymkode: c6374...a23

Jeg har 7t i mnd, uaktelt for meg uansett,mye bedre økonomi, så ja :)

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk hadde dette ikke veltet økonomien vår, men for at jeg skulle ønske å bruke så mye penger på å delta i noen andres bryllup, måtte de som gifter seg være av nærmeste familie eller svært gode venner.

Anonymkode: 4c4ca...0a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonomifrue
8 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Kjøre tre timer + 1500 i overnatting - resten betaler dere? Selv jeg på min studentøkonomi synes dette er _meget_ overkommelig og noe jeg glatt ville hevet meg på for mine venner.

Helt enig med katten. Dette betaler jeg gladelig for å få feire venner eller familie sitt bryllup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Økonomisk hadde dette ikke veltet økonomien vår, men for at jeg skulle ønske å bruke så mye penger på å delta i noen andres bryllup, måtte de som gifter seg være av nærmeste familie eller svært gode venner.

Anonymkode: 4c4ca...0a3

TS igjen: Og vi forventer selvsagt ikke at alle nødvendigvis ønsker å prioritere bryllupet vårt. Samtidig ønsker vi å invitere relativt bredt. Ville du blitt irritert/tenkt at dette brudeparet er ute på kjøretur om du hadde mottatt en slik invitasjon fra en av dine ikke nærmeste venner, eller tenkt at det var hyggelig å bli tenkt på, men at dette vil vi ikke prioritere akkurat nå? 

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen: Og vi forventer selvsagt ikke at alle nødvendigvis ønsker å prioritere bryllupet vårt. Samtidig ønsker vi å invitere relativt bredt. Ville du blitt irritert/tenkt at dette brudeparet er ute på kjøretur om du hadde mottatt en slik invitasjon fra en av dine ikke nærmeste venner, eller tenkt at det var hyggelig å bli tenkt på, men at dette vil vi ikke prioritere akkurat nå? 

Anonymkode: fed46...7f1

Jeg ville synes det var litt "frekt" om jeg ble invitert til noe sånt av noen som ikke var nærmeste familie eller aller nærmeste venner. Det virker nemlig ikke som hyggelig å bli tenkt på. Det virker som om brudeparet da forventer at jeg skal bruke mange tusen kr på bryllupet deres, og det er alt for mye for noen som ikke er så nære. Hadde det vært billig for meg å delta, og brudeparet visste det, så hadde det vært en annen ting, men når dere VET at dette blir dyrt å delta på, da ville jeg ikke invitert bredt. Da ville jeg holdt meg nært, og invitert dem som var såpass nære at noen tusenlapper ville vært verdt det. 

For å snu på det, ville du likt at noen litt perifere folk forventet at du skulle bla opp tusenvis av kr for å delta i bryllupet deres?

Om jeg måtte betale fly og rundt 3 000 i overnatting, altså sannsynligvis over 5 000 UTEN  at antrekk er tatt med (og gjerne avspasering fra jobb om fredagen for å rekke flyet) hadde det kun vært aktuelt om det var min søster, eller min aller beste venninne. 

Anonymkode: de2c5...b89

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen: Og vi forventer selvsagt ikke at alle nødvendigvis ønsker å prioritere bryllupet vårt. Samtidig ønsker vi å invitere relativt bredt. Ville du blitt irritert/tenkt at dette brudeparet er ute på kjøretur om du hadde mottatt en slik invitasjon fra en av dine ikke nærmeste venner, eller tenkt at det var hyggelig å bli tenkt på, men at dette vil vi ikke prioritere akkurat nå? 

Anonymkode: fed46...7f1

Hadde jeg fått en invitasjon til et bryllup som ville bli såpass dyrt for meg og samboer, og invitasjonen kom fra en perifer venn, så hadde jeg helt ærlig stusset.

Du sier at dere ikke ønsker å få gaver, men det tror jeg du også vet at det er ingen som holder. Det er rett og slett uhørt å komme i bryllup eller andre store feiringer uten gave, selv hvor mye verten bedyrer det. Så hele den taktikken for å få holde et svindyrt bryllup holder ikke.

Hold dere til de nærmeste - ikke invitér bredt til et slikt opplegg. Som perifer venn hadde jeg ikke blitt fornærmet, men jeg hadde virkelig tenkt mitt om forventningene du hadde til vennskapet vårt, og kanskje følt at du hadde litt høye tanker om deg selv.

Anonymkode: c6374...a23

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Kjøre tre timer + 1500 i overnatting - resten betaler dere? Selv jeg på min studentøkonomi synes dette er _meget_ overkommelig og noe jeg glatt ville hevet meg på for mine venner.

For en bestevenn, ja.

Men nå må du huske på at mange i en viss alder blir bedt i ganske mange bryllup - og budsjettene strekker faktisk ikke til for en vanlig småbarnsfamilie som nettopp har tatt boliglån osv.

Jeg hadde jo helt klart gledet meg om det var broren min eller en bestevenninne, men de andre ørten bryllupene en blir bedt i(og det er veldig hyggelig med invitasjon, for all del!) er jo ikke i den kategorien.

Paret betaler jo ikke for mat resten av oppholdet- og vanlige feriehelgeturer koster jo gjerne 15-20 000 inkludert alt.

For meg som må spare til hver minste ferie lenge(og ikke har feriert på noen år) så sitter ikke bryllup i Sverige høyest på lista. Klær til barna står høyere på lista mi, og gjerne en ferie iløpet av året. 

Slike bryllup er det mange av, ikke bare ett enkelt for de nærmeste som en selv har høy motivasjon for å dra i. 

Vi ble også invitert til Kuala Lumpur, Trondheim(10tusen bare der) og India iløpet av 1 år- hadde vært supergøy å delta, men vi hadde jo ikke sjans til noen av dem- så mannen dro alene til Trondheim. Vi dro ikke på ferie det året heller, og bare den ene innenlandsturen sved godt i lommeboka.

Anonymkode: 59f97...424

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen: Helt ærlig, om jeg skal snu på det: Vi ville aldri invitert noen til noe som vi selv ikke hadde syntes det var hyggelig å bli invitert til av de samme personene. Selv er jeg nok en av dem som (i hemmelighet) blir litt småsnurt om jeg ikke blir invitert til noe jeg tenker at jeg gjerne skulle blitt invitert til, og så har jeg en iboende frykt for å virke ekskluderende. Derfor inviterer vi stort sett alltid bredest mulig. Ikke til de helt perifere som vi tenker på som bekjente, og ikke venner, selvsagt. Vennegjengen vår er imidlertid slik skrudd sammen at ikke alle har like mye å gjøre med alle, men noen har mye med enkelte å gjøre, og alle har litt med hverandre å gjøre. Når det gjelder slekt,  tenker jeg at det er vanskelig å invitere for eksempel en fetter, som vi har mye med å gjøre, men ikke hans søster, som vi nesten aldri ser. I en slik situasjon tenker jeg at det er større sjanse for å fornærme noen med ikke å sende en invitasjon, enn det motsatte.

Om jeg hadde mottatt invitasjonen av en av de vi har tenkt å invitere, ville jeg tenkt at det både var hyggelig, og kanskje heller raust (om du trekker fra antrekk, som jeg vil tro at de fleste kan gjenbruke, og reise, som jo er litt vanskelig å unngå når gjestene bor spredt rundt i landet, vil jo vi strengt tatt vi bruke mer per gjest, enn gjesten selv), enn frekt. Men jeg forstår jo, med etterpåklokskapens briller på, at mange tenker annerledes om dette enn meg, og at denne affæren kan bli i dyreste laget for enkelte. Det var jo også derfor jeg startet denne tråden. Og det er derfor det er nyttig med ærlige innspill. 

Jeg ser for meg at vi formulerer oss slik at fredag fremstår som et helt frivillig alternativ, ha vielsen så sent på dagen at gjestene vil kunne ta seg dit lørdag, og at vi i tillegg legger tydelig til rette for rimeligere alternativer til overnatting. Da føler jeg selv at vi bør være innenfor, og så får vi heller leve med risikoen for at noen tenker på oss som frekke, for at vi strengt tatt har lagt opp til et opplegg som også kan bli relativt dyrt. 

Anonymkode: fed46...7f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen: Og vi forventer selvsagt ikke at alle nødvendigvis ønsker å prioritere bryllupet vårt. Samtidig ønsker vi å invitere relativt bredt. Ville du blitt irritert/tenkt at dette brudeparet er ute på kjøretur om du hadde mottatt en slik invitasjon fra en av dine ikke nærmeste venner, eller tenkt at det var hyggelig å bli tenkt på, men at dette vil vi ikke prioritere akkurat nå? 

Anonymkode: fed46...7f1

Jeg ville ikke blitt forbanna, men hadde jo ligget litt våken om nettene og lurt på hvordan vi skulle klare det.

Jeg er en av de som får en litt vond "klump" i magen av sånne invitasjoner, for i tillegg til reise og opphold må en ofte ta avspasering fra jobb om sjefen tillater det- og jeg vil jo gjerne heller ha råd til ferie med egen familie fremfor å dra i andres dyre bryllup.

Jeg skjønner godt at noen drømmer om flotte bryllup på herregårder- men en god porsjon av gjestene bekymrer seg jo om det økonomiske uten å fortelle det til andre. Og spesielt ikke til brudeparet.

Man stiller jo selvsagt, det sitter utrolig langt inne å avslå en invitasjon. 

Anonymkode: 59f97...424

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt greit ut! For meg som bor på andre siden av landet som de fleste vennene og familiemedlemmene mine, ville både fly og opphold kostet meg like mye i Norge som en Sverige-tur! Man kan ikke forvente å både bo og reise gratis om man ønsker å delta i bryllup. 

Endret av Cocosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen: Og vi forventer selvsagt ikke at alle nødvendigvis ønsker å prioritere bryllupet vårt. Samtidig ønsker vi å invitere relativt bredt. Ville du blitt irritert/tenkt at dette brudeparet er ute på kjøretur om du hadde mottatt en slik invitasjon fra en av dine ikke nærmeste venner, eller tenkt at det var hyggelig å bli tenkt på, men at dette vil vi ikke prioritere akkurat nå? 

Anonymkode: fed46...7f1

Jeg blir ikke irritert. Har blitt invitert til bryllup i Italia som jeg ikke har hatt ferie eller økonomi til, og har takket nei, sendt en gave men aldri tenkt vondt om brudeparet eller slarvet om at de er store på det. All den tid man kan velge, så...:)

Noe annet er det om dere hadde ordnet skyss og rabatter fra fredag til søndag på ett eneste dyrt sted, og ikke andre løsninger, for da hadde dere a) antatt at alle ville feire i flere dager B) kan ta fri fredagen for de med reisevei og c) har råd til å reise på weekendovernatting. 

Da hadde jeg tenkt bridezilla. 

Men her er flere muligheter, mange løsninger, det koster litt men det gjør det alltid. Synes det er helt greit. Men forbered deg på at perifere venner kan finne på å takke nei. 

Anonymkode: c7899...b30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en bestevenn, ja.

Men nå må du huske på at mange i en viss alder blir bedt i ganske mange bryllup - og budsjettene strekker faktisk ikke til for en vanlig småbarnsfamilie som nettopp har tatt boliglån osv.

Jeg hadde jo helt klart gledet meg om det var broren min eller en bestevenninne, men de andre ørten bryllupene en blir bedt i(og det er veldig hyggelig med invitasjon, for all del!) er jo ikke i den kategorien.

Paret betaler jo ikke for mat resten av oppholdet- og vanlige feriehelgeturer koster jo gjerne 15-20 000 inkludert alt.

For meg som må spare til hver minste ferie lenge(og ikke har feriert på noen år) så sitter ikke bryllup i Sverige høyest på lista. Klær til barna står høyere på lista mi, og gjerne en ferie iløpet av året. 

Slike bryllup er det mange av, ikke bare ett enkelt for de nærmeste som en selv har høy motivasjon for å dra i. 

Vi ble også invitert til Kuala Lumpur, Trondheim(10tusen bare der) og India iløpet av 1 år- hadde vært supergøy å delta, men vi hadde jo ikke sjans til noen av dem- så mannen dro alene til Trondheim. Vi dro ikke på ferie det året heller, og bare den ene innenlandsturen sved godt i lommeboka.

Anonymkode: 59f97...424

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en bestevenn, ja.

Men nå må du huske på at mange i en viss alder blir bedt i ganske mange bryllup - og budsjettene strekker faktisk ikke til for en vanlig småbarnsfamilie som nettopp har tatt boliglån osv.

Jeg hadde jo helt klart gledet meg om det var broren min eller en bestevenninne, men de andre ørten bryllupene en blir bedt i(og det er veldig hyggelig med invitasjon, for all del!) er jo ikke i den kategorien.

Paret betaler jo ikke for mat resten av oppholdet- og vanlige feriehelgeturer koster jo gjerne 15-20 000 inkludert alt.

For meg som må spare til hver minste ferie lenge(og ikke har feriert på noen år) så sitter ikke bryllup i Sverige høyest på lista. Klær til barna står høyere på lista mi, og gjerne en ferie iløpet av året. 

Slike bryllup er det mange av, ikke bare ett enkelt for de nærmeste som en selv har høy motivasjon for å dra i. 

Vi ble også invitert til Kuala Lumpur, Trondheim(10tusen bare der) og India iløpet av 1 år- hadde vært supergøy å delta, men vi hadde jo ikke sjans til noen av dem- så mannen dro alene til Trondheim. Vi dro ikke på ferie det året heller, og bare den ene innenlandsturen sved godt i lommeboka.

Anonymkode: 59f97...424

Ts: Igjen. Ser absolutt den. Har selv vært invitert til seks bryllup en sommer, og da ble de siste tre rett og slett mer mas enn hyggelig...Heldigvis er bryllupsboomen over blant våre bekjente, så blir nesten litt overrasket om det er særlig mange av gjestene som blir invitert i så særlig mange flere enn vårt, neste sommer:) PS: Vi betaler all mat og drikke under selve oppholdet altså (men blir selvsagt litt kronglete å betale frokost for de som velger ikke å overnatte på stedet...)

 

Anonymkode: fed46...7f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen: Helt ærlig, om jeg skal snu på det: Vi ville aldri invitert noen til noe som vi selv ikke hadde syntes det var hyggelig å bli invitert til av de samme personene. Selv er jeg nok en av dem som (i hemmelighet) blir litt småsnurt om jeg ikke blir invitert til noe jeg tenker at jeg gjerne skulle blitt invitert til, og så har jeg en iboende frykt for å virke ekskluderende. Derfor inviterer vi stort sett alltid bredest mulig. Ikke til de helt perifere som vi tenker på som bekjente, og ikke venner, selvsagt. Vennegjengen vår er imidlertid slik skrudd sammen at ikke alle har like mye å gjøre med alle, men noen har mye med enkelte å gjøre, og alle har litt med hverandre å gjøre. Når det gjelder slekt,  tenker jeg at det er vanskelig å invitere for eksempel en fetter, som vi har mye med å gjøre, men ikke hans søster, som vi nesten aldri ser. I en slik situasjon tenker jeg at det er større sjanse for å fornærme noen med ikke å sende en invitasjon, enn det motsatte.

Om jeg hadde mottatt invitasjonen av en av de vi har tenkt å invitere, ville jeg tenkt at det både var hyggelig, og kanskje heller raust (om du trekker fra antrekk, som jeg vil tro at de fleste kan gjenbruke, og reise, som jo er litt vanskelig å unngå når gjestene bor spredt rundt i landet, vil jo vi strengt tatt vi bruke mer per gjest, enn gjesten selv), enn frekt. Men jeg forstår jo, med etterpåklokskapens briller på, at mange tenker annerledes om dette enn meg, og at denne affæren kan bli i dyreste laget for enkelte. Det var jo også derfor jeg startet denne tråden. Og det er derfor det er nyttig med ærlige innspill. 

Jeg ser for meg at vi formulerer oss slik at fredag fremstår som et helt frivillig alternativ, ha vielsen så sent på dagen at gjestene vil kunne ta seg dit lørdag, og at vi i tillegg legger tydelig til rette for rimeligere alternativer til overnatting. Da føler jeg selv at vi bør være innenfor, og så får vi heller leve med risikoen for at noen tenker på oss som frekke, for at vi strengt tatt har lagt opp til et opplegg som også kan bli relativt dyrt. 

Anonymkode: fed46...7f1

Men dette er et bryllup dere holder for dere selv, ikke gjestene. Dersom målet var at så mange så mulig skulle ta del i dagen deres, så kunne dere holdt det i Norge, ordnet med billigere overnattinger, kanskje til og med gratis, dersom folk bodde hjemme hos andre. Du kan snu så mye du vil på det, og si at det er bedre å invitere enn ikke, men du ønsker et dyrt bryllup for deg selv, og da må du forvente at folk vil reagere på prislappen ved å ikke møte opp. Eventuelt finnes det de som ikke får seg til å si nøyaktig hvor stort innhugg dette gjør i økonomien deres, og som møter opp, tar et stort økonomisk tap, nettopp fordi dere er nær familie eller nære venner.

Skal man holde så dyre destinasjonsbryllup, så mener jeg at brudeparet må ta mer av regningen. Det gjorde i hvert fall alle jeg kjenner, og det planlegger vi å gjøre også. Her skal folk betale kun reise, gave og kost på selve reisen(på flyplasser og lignende), og vi tar resten. Hvis du ikke klarer såpass, så har du planlagt et for dyrt destinasjonsbryllup.

Anonymkode: c6374...a23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg fått en invitasjon til et bryllup som ville bli såpass dyrt for meg og samboer, og invitasjonen kom fra en perifer venn, så hadde jeg helt ærlig stusset.

Du sier at dere ikke ønsker å få gaver, men det tror jeg du også vet at det er ingen som holder. Det er rett og slett uhørt å komme i bryllup eller andre store feiringer uten gave, selv hvor mye verten bedyrer det. Så hele den taktikken for å få holde et svindyrt bryllup holder ikke.

Hold dere til de nærmeste - ikke invitér bredt til et slikt opplegg. Som perifer venn hadde jeg ikke blitt fornærmet, men jeg hadde virkelig tenkt mitt om forventningene du hadde til vennskapet vårt, og kanskje følt at du hadde litt høye tanker om deg selv.

Anonymkode: c6374...a23

:) Ts: Ser den, og det ville jo vært litt pinlig. Disse beslutningene må vi jo selvsagt ta selv, men om du gidder å svare: Tenker du at det også vil gjelde slekt (typ inviter de du har jevnlig omgang med, og ikke andre), eller tenker man heller da at en av mors søstre automatisk tar med seg den andre mors søster osv.? Dessuten: En av mine barndomsvenninner er muligens i den kategorien du nevner. Var veldig nære en periode, nå har det dabbet av, men samtidig reiste jeg (på et tidspunkt vi ikke hadde så mye kontakt lenger) i hennes bryllup og overnattet to netter for å rekke vielsen. Nå har det gått enda to år, med enda mindre kontakt, og hun er helt klart en av dem jeg synes det kan bli "pinlig" å sende en invitasjon til. Det ville vært hyggelig, men heller overraskende om hun kom. Det eneste problemet er at tre andre venninner fra samme periode, er soleklare og selvfølgelige gjester i bryllupet. De har mer kontakt, og jeg er redd for å fornærme... 

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger å gifte oss i Sverige - kompromiss da vi ikke klarte å enes om hans eller mitt hjemsted, og da felles bosted av ulike grunner hellet ikke var aktuelt. Vi forelsket oss i en herregård. De fleste vil måtte kjøre i underkant av tre timer, noen litt lengre, og noen få må fly (da sørger vi for transport fra flyplass). Har lagt opp til mingekveld fredag kveld og bryllup lørdag. Håper at folk vil være med fredag, men selvsagt helt ok bare å delta lørdag. Vi ønsker oss ikke gaver og betaler for all mat og drikke i løpet av helga. Vi tenkte i utgangspunktet det var greit å be gjestene betale for overnatting to netter, eventuelt en natt. Vi ser for oss at de fleste vil overnatte på bryllupstedet, som ikke er helt rimelig (ca 1500 per dobbeltrom),  men det er mulig å finne rimeligere alternativer i nærheten. Vi er relativt voksne, og de fleste av vennene våre har grei økonomi. Trodde dette var et ok opplegg, men etter å ha lest noen tråder her inne, lurer jeg litt på om vi har mistet gangsynet og forventer for mye av gjestene våre. Vi ønsker å invitere såpass mange at det blir for dyrt å betale overnatting for dem, men vi kunne kanskje vurdert å sponse noe slik at der blir litt rimeligere. Vi ønsker iallfall ikke å starte våre dager som gifte med misgornøyde gjester. Er vi ute å kjøre, eller er opplegget vi har tenkt ok.

 

Anonymkode: fed46...7f1

Hvor mange gjester tenker dere å invitere? Flere av gjestene ønsker kanskje 2 hotellovernattinger der, ettersom de reiser så langt for å være med på feiringen? Jeg ville spandert minimum halvparten av hotellutgiftene for hver gjest, uansett om de velger 1 eller 2 overnattinger. Hva betaler de for reisen?

Anonymkode: 5d5bc...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer rettferdig blir det nok kanskje at dere betaler hele overnattingen for 1 natt, for alle gjestene, og så kan de som har tid, anledning og råd til det, betale den 2. natten selv?

Anonymkode: 5d5bc...56f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Banane skrev:

TS her. Takk for tilbakemeldinger som totalt sett sier meg, at vi befinner oss i grenseland, men ikke er (altfor) langt ut på viddene. Vi får forsøke å avhjelpe litt ved tydelig å invitere til selve bryllupsdagen, og legge det opp slik at fredag fremstår som et veldig valgfritt alternativ til de som faktisk ønsker (og har praktisk anledning til) å tilbringe en hel helg med venner (noe jeg vet at iallfall enkelte av gjestene vil gjøre). I tillegg får vi gjøre det klart at vi faktisk ikke ønsker oss gaver, og få tydelig frem at vi ikke kommer til å legge opp til gaveåpning/gavebord eller lignende. Om vi i tillegg lister opp bryllupsstedet som ett av flere mulige overnattingalternativer i invitasjonen, og sørger for transport til og fra, nærmer vi oss kanskje noe? De som må fly, hadde måttet fly og overnatte uansett (men mulig de hadde kunnet finne overnatting hos venner/slekt). Jeg  kan tenke meg noen få, som muligens vil føle seg litt forpliktet til å komme, og som samtidig har en økonomi som vil kunne kreve feriebudsjettjustering om de skal delta. Mulig vi kan dra på med en hvit løgn om ekstra rabatterte rom for familie, som ikke kunne komme like vel el., for akkurat disse.  Alternativt får vi vel vurdere å putte litt ekstra penger i potten, slik at rommene fremstår rimeligere for alle. I grunnen litt kjipt dette. Har faktisk hatt et genuint ønske om å lage et opplegg som gjestene faktisk har lyst (og anledning) til å være med på. Selv har jeg likt å være på flerdagersbryllup,  med mulighet for gjestene til å bli litt kjent før selve festen, hyggelig get away osv.  Innser jo at ikke alle prioriterer (eller har anledning til å prioritere) som meg. Vi har vel bare glemt å se litt på totalkostnaden, som enkelte nevner, og ikke helt reflektert over hva det vil si for de ulike gjestene sine budsjett. Jeg vet jo f.eks. at det vil bli organisert utdrikningslag, og selv om jeg sier at det eventuelt må holdes rimelig, så koster det jo noe. Noen vil uansett ønske å gi gaver etc... Blæh. Uansett, g igjen, takk for synspunkter! 

Synes det høres ut som du tenker på dine gjester 😍 vi betalte nesten like mye da det bare var noen hundre meter fra oss, de ønsket seg dyre gaver, dyrt utdrikkingslag og måtte betale for dit og datt. 

Synes ditt bryllup høres fantstisk ut😉

Anonymkode: 6da90...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver kr 1500,- pr dobbeltrom. Vil det si at prisen for to som deler et dobbeltrom, blir tilsammen 1500,-?

Anonymkode: 5d5bc...56f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...