Gå til innhold

Hvorfor retter folk på dialekten min? Mast - Mistet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers må jeg si at hvis jeg virkelig ikke skjønner noen ord i en dialekt så fjerner jeg meg fra vedkommende. Alternativt vil jeg spørre "unnskyld hva sa du?" helt til vedkommende formulerer seg slik at jeg forstår. Det kan bli kleint. 

Anonymkode: 23145...696

Oi. Så hyggelig. 

Anonymkode: 40283...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan veldig godt den forskjellen. Jeg sa også "mast" en gang i tiden, men da var jeg fem år gammel, og mine bergenske foreldre rettet på meg. Jeg har ingen bergenske venninner som sier "mast" - de sier alle mistet. Småbarn har en lei tendens til å si "mast". 

Anonymkode: 2bc0d...a28

Jeg har aldri hørt mast bli brukt av andre enn bergersere og folk fra områdene rundt Bergen, inkludert småbarn. Googler man "mast dialekt" får man opp diskusjonstråder som henviser til Bergen og bergensere og en artikkel i bt. Så tror man kan si at det er ting som tyder på at mast er dialekt knyttet til bergensområdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Så hyggelig. 

Anonymkode: 40283...489

Da har du ikke vært borti folk som snakker skånsk regner jeg med. Til og med svensker ellers skjønner ikke hva de sier. Sånn er det da for mange av oss andre her i Norge og - en dialekt "oppi dalom" kan være fryktelig vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 23145...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere her som skriver at de aldri har hørt det før, og som du ser skriver brukeren over at hun har akkurat samme dialekt og mener det er helt feil å si "mast". 

Derfor er spm. mitt - på generelt grunnlag - hvem som bestemmer hva som kvalifiserer for et "dialektord"? Er det helt åpent?

Anonymkode: 05ec9...15b

Det er nok ganske så åpent, ja. Det finnes ørten varisasjoner av dialekt også. Erna snakker bergensk, men helt annerledes enn for eksempel Davy Wathne. Så det er fullt mulig at begge mener de snakker bergensdialekt, selv om de snakker veldig ulikt, både med tanke på ordvalg, uttale, og bøyningsformer. 

Jeg er bergenser, og "mast" er helt vanlig for meg. Det er også like mange som sier "mistet". På samme måte som at i det området jeg er vokst opp i sier folk flest "mykje", "nåkken", "kass", "korti", mens min kusine som er vokst opp i penere strøk er vokst opp med at alle rundt henne sier "mye", "noen", hvilken", og "når". Det betyr ikke at "korti" ikke er bergensk; det betyr bare at vi snakker ulike varianter av bergensk. 

Om det er én eller to personer i Bergen som sier et ord, så er det ikke dialekt, Men om mange sier det, så er det dialekt. Selv om ikke alle sier det ikke engang flertallet. 

Anonymkode: ca29f...705

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bergenser og enig med alle dem som sier at "mast" ikke er dialekt, men feil.

Har en 9 år gammel datter som jeg selv retter på når hun sier dette.

Har og en kompis som, da han var liten sa "å miste, mister, mast, har mustet". Er ikke dialekt, men feil slik jeg hører.

(Snakker forresten "eg-meg-deg", selv om jeg skriver "jeg-meg-deg")

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når er det et ord blir et "dialektord"? Hvis mange andre med din dialekt heller ikke bruker ordet, hvordan bestemmer man at dette er et dialektord, og derfor ikke feil?

Kan ikke jeg i realiteten si "hvordan" i stedet for "hvilken" og si at det er min dialekt? Det er mange som sier det selv om det er feil. 

Anonymkode: 05ec9...15b

Det finnes ikke bare EN bergensdialekt. 

Jeg bor i en mindre by, og ulike steder i denne kommunen, altså en distanse med f.eks 5 minutt i bil er det ganske stor forskjell på dialekten. Man kan tydelig gjette hvor de kommer fra. Det er også forskjellige sosiolekter. 

Anonymkode: ed00d...e74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke vært borti folk som snakker skånsk regner jeg med. Til og med svensker ellers skjønner ikke hva de sier. Sånn er det da for mange av oss andre her i Norge og - en dialekt "oppi dalom" kan være fryktelig vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 23145...696

Jo det har jeg. Vi lo så vi grein fordi jeg ikke skjønte noe. De brukte engelsk og tone det ned så jeg skulle forstå.

Har selv en dialekt fra oppi dalom som du sier. Og skjønner ikke redselen for dialekter. Forstår man ikke så forklarer jeg eller bruker ord folk forstår. 

 

Anonymkode: 40283...489

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, melly666 said:

Jeg har aldri hørt mast bli brukt av andre enn bergersere og folk fra områdene rundt Bergen, inkludert småbarn. Googler man "mast dialekt" får man opp diskusjonstråder som henviser til Bergen og bergensere og en artikkel i bt. Så tror man kan si at det er ting som tyder på at mast er dialekt knyttet til bergensområdet.

Tviler ikke på at det finnes en minoritet i Bergen / området rundt som mener "mast" er dialekt, men jeg hadde blitt overrasket om majoriteten hadde ment det samme. For meg er det bare feilbøying av verb. Når voksne ikke er flinke til å "luke ut" slike feil så vil det jo en eller annen gang utvikle seg til å bli en del av dialekten, men tviler på at vi er kommet dit. 

Anonymkode: 2bc0d...a28

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Millimani skrev:

Herlig!! :ler::ler::ler::ler:

Mange dialekt-uttrykk ja :) 

"Sola oss" er jo enkelt "sola vår" på Kristiansunds-dialekt", og som det nevnes i HI så er det i Arendal "Det var hyggelig å hilse på du". 

I barndommen bodde jeg i Nord-Norge. Jeg er selv fra Bergen og gikk i klasse med ei til fra Bergen. En gang hun sto bakerst i klasserommet og begynte å gråte så sa hun til frøken at "jeg kom ani den", da frøken spurte hva det var hun gråt for. Frøken skjønte ikke hva hun mente :sjokkert: Jeg sto foran i klasserommet og visse veldig godt hva det betydde. Jeg himlet med øynene og sa ikke noe. Bare tenkte at jeg syntes det var rart frøken ikke skjønte det :daane:

Hva betyr det da? Å komme borti noe? Skade seg på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Hva betyr det da? Å komme borti noe? Skade seg på noen måte?

Å komme ani noe betyr å komme borti noe. 

Anonymkode: ca29f...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista, mesta, mæsta, ..masta ?

Ja, hvorfor ikke? Finnes det ikke noe dialekt oppslag på nett da?

På nordmøre og i Trøndelag sier vel folk flest både mesta, mæsta og mista. Mistet med '-et' eksisterer ikke annet enn som innflytter eller "byfis"-språk. Jeg er ikke så godt kjent ned vestover og vet ikke når det starter.

"I/E/Æ mesta/mæsta/mista bussen" 

Men mæsta betyr også nesten, mens mæst fortsatt er mer enn minst. ;)

"Itj å mest/mist derren/denj der/dær nei" 

 

Vi blir liksom stadig overrasket over at dialektene våre er så mangfoldige samtidig som at vi er et av de mest dialektrike landene i Europa. 

 

 

 

 

Anonymkode: 16a64...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk kanskje for fort fram, er trønder og vet faktisk ikke helt hva de bruker i Molde, så I skjønna om I bli rætta på. Har jo egentlig ikke kommet med store opplysninger -jeg begynte heller å tenke på om noen sier "musta" eller "mosta" også. Mysta blir litt mye, litt langt ute -eller? Hadde vært artig om noen hadde meldt seg !

Anonymkode: 16a64...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk kanskje for fort fram, er trønder og vet faktisk ikke helt hva de bruker i Molde, så I skjønna om I bli rætta på. Har jo egentlig ikke kommet med store opplysninger -jeg begynte heller å tenke på om noen sier "musta" eller "mosta" også. Mysta blir litt mye, litt langt ute -eller? Hadde vært artig om noen hadde meldt seg !

Anonymkode: 16a64...ef5

Jeg tror min svigersønn sier "møsta", at han kan ha møsta noe, når jeg tenker meg om. Han er fra Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Arabella said:

Hva betyr det da? Å komme borti noe? Skade seg på noen måte?

Komme borti noe ja. Jeg skrev det i et svar litt etter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Millimani skrev:

Komme borti noe ja. Jeg skrev det i et svar litt etter ;)

Jeg sa "takk" til en anonym. Kom du kanskje ani feil tast? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe morsom bøyning. Min datter på 9 år skulle si at noe funket, og hun sa "det fank, faktisk!" ;) 

Anonymkode: 4c4c0...086

Min sønn sa han "lo" noe, mente la noe. Han gikk i barnehagen og det var en såkalt "riktig" talefeil. Mange som sa det.

Ellers til ts - jeg hadde om ikke rettet deg, spurt hva i all væla du mente. Aldri hørt noen som har sagt mast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Min sønn sa han "lo" noe, mente la noe. Han gikk i barnehagen og det var en såkalt "riktig" talefeil. Mange som sa det.

Ellers til ts - jeg hadde om ikke rettet deg, spurt hva i all væla du mente. Aldri hørt noen som har sagt mast.

Jeg forstår hva du mener, men "væla" er skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...