Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som kan si kj eller skj lyden lengre??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så utrolig mange som ikke kan uttale kj lyden rett lengre. Hvorfor er det sånn?

Anonymkode: aa800...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som AB over, naturlig utvikling. Jeg tror også mye er latskap, særlig i storbyene blant unge. For meg virker det egentlig litt rart at kj lyden forsvinner. Til tross for at det er et fåtall språk som har denne lyden, er det likevel en del av språket. I andre språk finnes det også lyder som er sett på som "vanskelig" for utlendinger å lære, men det blir lært, men eneste jeg har sett når det kommer til disse lydene er geografiske variasjoner. Ikke at lydene forsvinner. Norsk er heller ikke et veldig fint språk, så det er sjeldent det oppstår forvirringer dersom lyden blir uttalt som "sh", så at Kanskje "kj" ikke er nødvendig.. men trist er det, for det er gøy med litt annerledes lyder nå som alt blir så internasjonalt og påvirket fra engelsk:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naturlig utvikling av språket.

Anonymkode: edff5...dc8

Det er ikke noe naturlig å snakke helt feil. Høres jo så teit ut når voksne folk og ungdommer ikke kan uttale ord riktig

Anonymkode: aa800...9bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du skifte på skjeden min i stedet for kjeden ? Altså hallo, det er så ... ja hva skal jeg egentlig si ..

Anonymkode: aa800...9bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sløve foreldre og lærere. Talefeil bør tas tak i tidlig, hjelper lite når uvanene har satt seg.

Anonymkode: 6e34f...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så utrolig mange som ikke kan uttale kj lyden rett lengre. Hvorfor er det sånn?

Anonymkode: aa800...9bc

Spør meg selv det samme. Latskap? Dumskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Uglems skrev:

Som AB over, naturlig utvikling. Jeg tror også mye er latskap, særlig i storbyene blant unge. For meg virker det egentlig litt rart at kj lyden forsvinner. Til tross for at det er et fåtall språk som har denne lyden, er det likevel en del av språket. I andre språk finnes det også lyder som er sett på som "vanskelig" for utlendinger å lære, men det blir lært, men eneste jeg har sett når det kommer til disse lydene er geografiske variasjoner. Ikke at lydene forsvinner. Norsk er heller ikke et veldig fint språk, så det er sjeldent det oppstår forvirringer dersom lyden blir uttalt som "sh", så at Kanskje "kj" ikke er nødvendig.. men trist er det, for det er gøy med litt annerledes lyder nå som alt blir så internasjonalt og påvirket fra engelsk:) 

Det er jo utrolig upraktisk. Da lignende ord med kj og skj lyd blir uttalt likt sånn som kjede og skjede. Blir liksom to totalt ulike betydninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nøste~ skrev:

Du høres ut som bestemora mi.

Kanskje bestemora di hadde et poeng. Man høres bare barnslig ut når man ikke klarer å si kj lyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Sløve foreldre og lærere. Talefeil bør tas tak i tidlig, hjelper lite når uvanene har satt seg.

Anonymkode: 6e34f...6d6

Enig, men det virker som det ikke lenger er stuerent å rette på barnas feil. Derfor brer mange feil om seg, blant annet særskriving. Legg merke til at ingen i tråden så langt har klart å skrive "kj-lyden" riktig.

Anonymkode: cc840...92d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Kanskje bestemora di hadde et poeng. Man høres bare barnslig ut når man ikke klarer å si kj lyden

Barnslig? Lmao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nøste~ skrev:

Barnslig? Lmao

Ja barnslig. Er barnespråk. Akkurat som barn som ikke får til å si r men sier l istedet. Blir samme greia

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Kanskje bestemora di hadde et poeng. Man høres bare barnslig ut når man ikke klarer å si kj lyden

Enig.

Anonymkode: 6e34f...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja barnslig. Er barnespråk. Akkurat som barn som ikke får til å si r men sier l istedet. Blir samme greia

Da var det ikke mye som skulle til for at du fant folk barnslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Nøste~ skrev:

Da var det ikke mye som skulle til for at du fant folk barnslige.

Rar konklusjon. Der er jo unektelig noe barnslig å snakke med talefeil. Iallefall om man er obs på det, men ikke tar tak i det.

Skolen burde tatt tak i dette og sendt alle barn med talefeil til logoped.

Anonymkode: 6e34f...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nøste~ skrev:

Da var det ikke mye som skulle til for at du fant folk barnslige.

Jeg sa det HØRES barnslig ut. Ikke at personen nødvendigvis er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil du skifte på skjeden min i stedet for kjeden ? Altså hallo, det er så ... ja hva skal jeg egentlig si ..

Anonymkode: aa800...9bc

Sier du "vil du skifte på kjeden min" da? Hva er å skifte på kjeden min??

Anonymkode: 48883...8cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så utrolig mange som ikke kan uttale kj lyden rett lengre. Hvorfor er det sånn?

Anonymkode: aa800...9bc

På 80-tallet ble vi sendt til logoped om vi ikke sa disse lydene riktig. Tidene forandrer seg ...

Anonymkode: bbfbe...51c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...