AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #1 Del Skrevet 8. september 2017 Jeg synes det er så utrolig mange som ikke kan uttale kj lyden rett lengre. Hvorfor er det sånn? Anonymkode: aa800...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #2 Del Skrevet 8. september 2017 Naturlig utvikling av språket. Anonymkode: edff5...dc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglems Skrevet 8. september 2017 #3 Del Skrevet 8. september 2017 Som AB over, naturlig utvikling. Jeg tror også mye er latskap, særlig i storbyene blant unge. For meg virker det egentlig litt rart at kj lyden forsvinner. Til tross for at det er et fåtall språk som har denne lyden, er det likevel en del av språket. I andre språk finnes det også lyder som er sett på som "vanskelig" for utlendinger å lære, men det blir lært, men eneste jeg har sett når det kommer til disse lydene er geografiske variasjoner. Ikke at lydene forsvinner. Norsk er heller ikke et veldig fint språk, så det er sjeldent det oppstår forvirringer dersom lyden blir uttalt som "sh", så at Kanskje "kj" ikke er nødvendig.. men trist er det, for det er gøy med litt annerledes lyder nå som alt blir så internasjonalt og påvirket fra engelsk:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #4 Del Skrevet 8. september 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naturlig utvikling av språket. Anonymkode: edff5...dc8 Det er ikke noe naturlig å snakke helt feil. Høres jo så teit ut når voksne folk og ungdommer ikke kan uttale ord riktig Anonymkode: aa800...9bc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #5 Del Skrevet 8. september 2017 Vil du skifte på skjeden min i stedet for kjeden ? Altså hallo, det er så ... ja hva skal jeg egentlig si .. Anonymkode: aa800...9bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 9. september 2017 #6 Del Skrevet 9. september 2017 (endret) Mange dårlige foreldre som unnlater å rette på barnas talefeil. Endret 9. september 2017 av GauteS 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #7 Del Skrevet 9. september 2017 Sløve foreldre og lærere. Talefeil bør tas tak i tidlig, hjelper lite når uvanene har satt seg. Anonymkode: 6e34f...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 9. september 2017 #8 Del Skrevet 9. september 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er så utrolig mange som ikke kan uttale kj lyden rett lengre. Hvorfor er det sånn? Anonymkode: aa800...9bc Spør meg selv det samme. Latskap? Dumskap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøste~ Skrevet 9. september 2017 #9 Del Skrevet 9. september 2017 Du høres ut som bestemora mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 9. september 2017 #10 Del Skrevet 9. september 2017 22 timer siden, Uglems skrev: Som AB over, naturlig utvikling. Jeg tror også mye er latskap, særlig i storbyene blant unge. For meg virker det egentlig litt rart at kj lyden forsvinner. Til tross for at det er et fåtall språk som har denne lyden, er det likevel en del av språket. I andre språk finnes det også lyder som er sett på som "vanskelig" for utlendinger å lære, men det blir lært, men eneste jeg har sett når det kommer til disse lydene er geografiske variasjoner. Ikke at lydene forsvinner. Norsk er heller ikke et veldig fint språk, så det er sjeldent det oppstår forvirringer dersom lyden blir uttalt som "sh", så at Kanskje "kj" ikke er nødvendig.. men trist er det, for det er gøy med litt annerledes lyder nå som alt blir så internasjonalt og påvirket fra engelsk:) Det er jo utrolig upraktisk. Da lignende ord med kj og skj lyd blir uttalt likt sånn som kjede og skjede. Blir liksom to totalt ulike betydninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 9. september 2017 #11 Del Skrevet 9. september 2017 3 minutter siden, Nøste~ skrev: Du høres ut som bestemora mi. Kanskje bestemora di hadde et poeng. Man høres bare barnslig ut når man ikke klarer å si kj lyden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #12 Del Skrevet 9. september 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Sløve foreldre og lærere. Talefeil bør tas tak i tidlig, hjelper lite når uvanene har satt seg. Anonymkode: 6e34f...6d6 Enig, men det virker som det ikke lenger er stuerent å rette på barnas feil. Derfor brer mange feil om seg, blant annet særskriving. Legg merke til at ingen i tråden så langt har klart å skrive "kj-lyden" riktig. Anonymkode: cc840...92d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøste~ Skrevet 9. september 2017 #13 Del Skrevet 9. september 2017 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Kanskje bestemora di hadde et poeng. Man høres bare barnslig ut når man ikke klarer å si kj lyden Barnslig? Lmao Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 9. september 2017 #14 Del Skrevet 9. september 2017 3 minutter siden, Nøste~ skrev: Barnslig? Lmao Ja barnslig. Er barnespråk. Akkurat som barn som ikke får til å si r men sier l istedet. Blir samme greia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #15 Del Skrevet 9. september 2017 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Kanskje bestemora di hadde et poeng. Man høres bare barnslig ut når man ikke klarer å si kj lyden Enig. Anonymkode: 6e34f...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøste~ Skrevet 9. september 2017 #16 Del Skrevet 9. september 2017 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Ja barnslig. Er barnespråk. Akkurat som barn som ikke får til å si r men sier l istedet. Blir samme greia Da var det ikke mye som skulle til for at du fant folk barnslige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #17 Del Skrevet 9. september 2017 Akkurat nå, Nøste~ skrev: Da var det ikke mye som skulle til for at du fant folk barnslige. Rar konklusjon. Der er jo unektelig noe barnslig å snakke med talefeil. Iallefall om man er obs på det, men ikke tar tak i det. Skolen burde tatt tak i dette og sendt alle barn med talefeil til logoped. Anonymkode: 6e34f...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 9. september 2017 #18 Del Skrevet 9. september 2017 7 minutter siden, Nøste~ skrev: Da var det ikke mye som skulle til for at du fant folk barnslige. Jeg sa det HØRES barnslig ut. Ikke at personen nødvendigvis er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #19 Del Skrevet 9. september 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil du skifte på skjeden min i stedet for kjeden ? Altså hallo, det er så ... ja hva skal jeg egentlig si .. Anonymkode: aa800...9bc Sier du "vil du skifte på kjeden min" da? Hva er å skifte på kjeden min?? Anonymkode: 48883...8cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #20 Del Skrevet 9. september 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er så utrolig mange som ikke kan uttale kj lyden rett lengre. Hvorfor er det sånn? Anonymkode: aa800...9bc På 80-tallet ble vi sendt til logoped om vi ikke sa disse lydene riktig. Tidene forandrer seg ... Anonymkode: bbfbe...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå