Gå til innhold

Hvilke kamper tar du ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en på to og et halvt år som elsker sykkelhjelmen sin og insisterer på å ha den på seg stort sett hele tiden.  Jeg gidder rett og slett ikke ta den kampen. Da får hun bare se litt gal ut :P  Hun nekter også stort sett å gre håret sitt. Jeg gidder ikke ta den kampen, vi får bare klippe det kort...

Akkurat nå "kriger" vi om grønnsaker og at hun må sitte i bilsetet sitt, det er kamper jeg gidder å ta. Jeg orker ikke at vi skal krangle om alt så sykkelhjelm og hårgreing gidder jeg ikke nå. 

Hvilke kamper gidder du ikke ta? 

 

Anonymkode: a8369...331

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat sykkehjelmkampen hadde jeg tatt. Ikke fordi hun ser "gal" ut som du sier, men fordi det kan være farlig. Hjelmen kan sette seg fast i ting, og hun kan bli kvalt om den er festet under haken. Hjelm skal ikke brukes under vanlig lek. 

Jeg gidder ikke alltid ta kampene om å kle godt nok på seg. De lærer etter å ha frosset noen ganger.. 

Anonymkode: 9ee29...6a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du prøve å si at hun må gre seg ellers sitter ikke hjelmen ordentlig på? 

Ellers er jeg enig med deg i at vi må velge våre kamper.

Du må rett og slett være litt slu mot henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, EvaLena skrev:

Kan du prøve å si at hun må gre seg ellers sitter ikke hjelmen ordentlig på? 

Ellers er jeg enig med deg i at vi må velge våre kamper.

Du må rett og slett være litt slu mot henne.

ja hun hyyyyler, bare jeg nevner greing. Det at hun går mye med hjelm hjelper selvsagt ikke på flokene i håret heller :P 

Vi har prøvd å snakke med henne, si at alle store jenter må gre håret sitt. Prøvd å "true" med at da må vi klippe håret kort (hun bryr seg ikke),  prøvd klistremerkesystem, og har prøvd at hun skal gjøre det mest mulig selv, men hun nekter rett og slett. Jeg tror ikke jeg gidder. Hun finner jo ut av det etterhvert tenker jeg. Ingen voksne damer nekter jo å gre håret sitt :fnise:

Hun er midt i verste trassalder og sier nei til det meste om dagen:bond:

TS

Anonymkode: a8369...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sykkehjelmkampen hadde jeg tatt. Ikke fordi hun ser "gal" ut som du sier, men fordi det kan være farlig. Hjelmen kan sette seg fast i ting, og hun kan bli kvalt om den er festet under haken. Hjelm skal ikke brukes under vanlig lek. 

Jeg gidder ikke alltid ta kampene om å kle godt nok på seg. De lærer etter å ha frosset noen ganger.. 

Anonymkode: 9ee29...6a2

Jeg stresser ikke med det. Hun er ikke på lekeplass eller i barnehagen med den. Stort sett hjemme og når vi går til og fra steder. Jeg eller faren er alltid i nærheten. 

TS

Anonymkode: a8369...331

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh trass :nordvesta: barn som finner ordet "nei" og som forstår at de har vilje! Da får man som forelder kjørt seg.. :fnise:

Det er mange kamper man ikke trenger ta fordi det ikke er viktig, vil barnet kun gå i kjole for eksempel så si "Ok, men da må du ha stilongs under" om det er kaldt osv - å ikke gi etter men å gi valg, det tror jeg er viktig.

Det med hår og hjelp, hva med å sette de sammen, at å gre håret gjør at hun får ha hjelmen på? Så lærer hun at man må gi for å få..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kamper vi tar:

- tannpuss

- vaske hender

- vaske hår

- sykkelhjelm

- bilbelte

- smake på det som er på tallerkenen (men må ikke spise opp)

 

Om han er fargerikt kledd og ser bustete ut er ikke så farlig. Han skal være (forholdsvis) ren og trygg, det er viktigst.

Anonymkode: ac0ce...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamper vi tar

bleieskift

tannpuss

hårvask

 

kamper vi ikke tar

hvilken genser eller bukse

hvilke sko

hvem som legger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med minstemor ga jeg opp når det gjaldt klær ganske tidlig. Hadde gode skifteklær i barnehagen og ulltøy under prinsessekjoler, så fikk det heller bare være. Selv om hun gjerne så sånn ut 

homeless-princess.jpg?w=600

 

Ting som går på sikkerhet eller har store konsekvenser ellers gir meg ikke på. 

 

Anonymkode: a0567...bb1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en over gjennomsnittet bestemt jente på 6, og med henne har det vært veldig mye sortering av hvilke kamper man orker/må ta opp gjennom årene.

Det som vises best nå, sånn utad, er påkledning. Så lenge hun har på seg rene og hele klær, så er jeg fornøyd. Da får det bare så være at hun av og til ser ut som en påfugl eller en punker. Vi er heller ikke veldig opptatt av hvordan hun ser ut på håret, så lenge det ikke er én stk stor floke. Som oftest har hun The Grudge-looken og trives veldig med det. :ler: 

Kamper vi tar:

Spise skikkelig mat før frukt/snacks/brus

Dobesøk ofte nok

Si hei og hadet / god morgen / gratulerer med dagen / osv. Trenger (selvsagt) ikke gi klem om hun ikke vil.

 

Kamper vi har tatt tidligere, som ikke er en kamp lenger fordi sånn er det bare:

Sykkelhjelm

Bilsete

Tannpuss

Hårvask

 

Minsten på 4,5 har vi aldri måttet ta noen kamper på fordi sånn er hun. Greit å ikke få to stabeiser, da. :ler: Eller, vi måtte til slutt ta kampen om å sovne alene fordi det ikke skjedde av seg selv slik vi hadde håpet på. Det jobber vi fremdeles littegrann med, men som oftest går det bra.

Forresten, så har vi aldri tatt kampen om soving i vår seng. Det er noe vi ikke synes er et problem, så da lar vi dem komme inn på natten om de vil det. Som oftest gjør de ikke det, og minsten kommer sjeldnere og sjeldnere innom for litt kos. Synes egentlig det er litt trist. :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sykkelhjelm har vi vært strenge på, selv om min yngste også gjerne skulle hatt på sykkelhjelm hele sommeren. Men han er en del ute i hagen og leker alene, og jeg gidder ikke å følge med ham hvert sekund for at han skal få ha på den sykkelhjelmen. Min store skrekk er kvelning, derfor er jeg streng på det med sykkelhjelm og at de ikke får ha noe rundt halsen.

For å være helt ærlig tar jeg de fleste kamper jeg syns er viktig sånn på generelt grunnlag, men kan jo gjøre noen fleksible avtaler med barna hvis de setter seg helt på bakbeina. Jeg tror vi er litt strenge, men det er klart det ikke er sikkert vi kunne vært så nøye på alt om barna våre var veldig egenrådige, man kan jo ikke gå og irettesette hele tiden heller. Men det viktigste for meg er at de er snille mot andre, høflige, at de ser noenlunde rene ut, at de spiser vanlig, sunn mat, at de ikke bruker mye tid foran tv/ipad og at de hører på meg når det gjelder ting som har med sikkerhet å gjøre. Når det gjelder klær, gir jeg meg ikke hvis de vil gå med alt for lite klær ute, og det er rett og slett fordi de er så ofte forkjøla som det er, at jeg ikke gidder mer sykdom enn nødvendig. Men noen ganger har jeg latt dem gå utfor døra og kjenne hvor kaldt det er, før de har akseptert mitt ønske om påkledning. Når det gjelder inneklær har det blitt en vane at jeg legger fram klær til dem om morgenen, og de tar alltid på disse og klager hvis jeg har glemt det. Men jeg prøver jo så langt det lar seg gjøre å legge fram klær de liker godt, som at eldste helst vil ha fargerike klær og minste gjerne vil ha klær med dyr på.

Det vi ikke er så strenge på, er soving i egen seng hele natta for yngstemann på 3,5. Han har slitt så mye med diverse kroppslige plager, som voksesmerter, natthosting m.m. i tillegg til mareritt at jeg syns det så langt har vært vanskelig å være kjempestreng på å følge ham tilbake til senga. Men det er sikkert noen som syns det er for slapt, siden han tross alt begynner å bli ganske stor og kommer inn til oss så å si hver natt.

Som sagt, man kan ikke nødvendigvis ta alle kamper, men mitt inntrykk er at mange gir seg for lett og at barna blir vant til å krangle på alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt 'alle' kampene med tvillingene på 6 år, unntatt én: barna kommer fremdeles luskende inn i senga mi om natta. Siden jeg er alene med dem, og har vært det hele tiden, så synes jeg det er både koselig og betryggende å ha to varme, fisende småkropper i senga. Tidsnok så blir jeg verdens verste menneske, og da skal jeg ihvertfall vite med god samvittighet at barna har fått all den nærheten og tryggheten som jeg som aleneforelder kunne gi- døgnet rundt. 

Anonymkode: bb2d1...ca5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt mitt barn gå ut med flokete hår. Da er det lett for andre og tenke at barnet kommer fra en fattig og sjuskete familie der det er mangel på både hygiene og andre ting.

Kjøp balsamspray og Tangle-teazer. 

Anonymkode: 7eb4c...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting som kan få (alvorlige) konsekvenser er kamper jeg tar. De skal pusse tennene, de skal bruke hjelm, de skal sitte godt sikret i bilen osv. Her er det helt uaktuelt å gi seg.

Helt uvesentlige ting som valg av klær eller om de skal gre håret ser jeg derimot ingen grunn til å skulle bestemme over. Det har da virkelig ingen betydning for noe som helst. (Om det finnes mennesker som er så dumme at de tenker negativt om en fireåring kommer i barnehagen med bustehår sier det mer om dem enn om fireåringens foreldre.)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri latt mitt barn gå ut med flokete hår. Da er det lett for andre og tenke at barnet kommer fra en fattig og sjuskete familie der det er mangel på både hygiene og andre ting.

Kjøp balsamspray og Tangle-teazer. 

Anonymkode: 7eb4c...03c

har selvsagt både balsamspray og tangleteazer, hun vil fremdeles ikke. Det at folk kan tenke det, er noe jeg som forelder kan tåle. Hva andre syntes om meg som mor, jobber jeg hver dag med å ikke fokusere på. Det er rett og slett ikke produktivt for meg å bekymre meg for. Jeg må gjøre det som er best for meg og mitt barn. 

TS

Anonymkode: a8369...331

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri latt mitt barn gå ut med flokete hår. Da er det lett for andre og tenke at barnet kommer fra en fattig og sjuskete familie der det er mangel på både hygiene og andre ting.

Kjøp balsamspray og Tangle-teazer. 

Anonymkode: 7eb4c...03c

Men må alle jenter med langt hår gre håret? (Jeg har gutter med kort hår, så jeg spør i min uvitenhet.) Jeg grer nesten aldri håret selv, og det ser mye bedre ut da. Har aldri hatt problemer med floker heller. Men jeg har alltid hatt bølger/krøller i håret, da, så det har kanskje noe å si.

Hvis jeg hadde en jente med langt hår som nektet å gre håret og det fikk store floker, ville jeg gjort kort prosess og klippet det kort, f.eks. til haka. Jeg syns uansett sånn kort bob er kjempefint på småjenter og har lurt litt på hvorfor alle jenter absolutt må ha langt hår nå.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En dag jeg stod og ventet på sønnen min på skolen la jeg merke til at av 14 jenter i klassen var det ikke én eneste som hadde kort hår. Og når jeg tenkte meg om gjaldt det samme i barnehagen. Alle jentene har langt hår. Det er tydeligvis sånn de vil ha det eller "sånn det skal være". Min datter har også langt hår. Når guttene skal til frisøren blir hun, på lik linje med dem, spurt om hun vil klippe håret sitt, men det vil hun aldri. Det skulle vært ekstremt gode grunner for at jeg hadde tvunget gjennom hårklipp. Håret får både hun og guttene bestemme over selv, og hun vil ha langt hår selv om hun misliker å bli gredd og ofte går med kråkereir på hodet. Hun har også bølger og krøller (noen nydelige korketrekkere :hjerte:), men håret blir likevel bustete 5 min etter at det er gredd (sikkert fordi hun er høyt og lavt, stuper kråke, henger opp ned og sjelden er i ro). 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også 'alle' kampene, men jeg prøver hardt å forebygge slik at det ikke blir kamper.

Først bestemmer jeg meg for hva jeg synes det er viktig at de lærer. God hygiene for å ta et eksempel. Det å se velstelt ut. Skifte bleier, vask og stell, tannpuss, greie håret og slike selvfølgeligheter - der gir jeg dem ingen valg. "Kom, nå skal vi gå og skifte bleie". Så tar jeg dem med meg ut på stellerommet og skifter bleie. Siden jeg er sikker i meg selv og tar ledelsen uten å dikkedere, vingle, og gjøre noe nummer ut av det så går det helt fint. Jeg spør dem aldri når de ikke har et valg. Og så gir jeg få valg når de får lov til å velge. Som f.eks bukser. Finner to bukser og ber dem velge den de vil gå med. Vil de leke med duplo eller biler? Der får de valget. Vil de ha leverpostei eller baconost på skiven? Der får de valget. 

Har jeg bestemt meg for at de kun får godteri på lørdager, så jobber jeg ut fra det. De får ikke godteri ellers, og siden jeg har kjørt en rett linje på det så får vi ikke problemer i butikken heller. 

Min erfaring er at når barna blir vant med dette med en gang så blir det selvfølgelig og rutinert for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Men må alle jenter med langt hår gre håret? (Jeg har gutter med kort hår, så jeg spør i min uvitenhet.) Jeg grer nesten aldri håret selv, og det ser mye bedre ut da. Har aldri hatt problemer med floker heller. Men jeg har alltid hatt bølger/krøller i håret, da, så det har kanskje noe å si.

Hvis jeg hadde en jente med langt hår som nektet å gre håret og det fikk store floker, ville jeg gjort kort prosess og klippet det kort, f.eks. til haka. Jeg syns uansett sånn kort bob er kjempefint på småjenter og har lurt litt på hvorfor alle jenter absolutt må ha langt hår nå.

Grer du ikke gjennom med fingrene engang? Da har du enten ganske kort langt hår, eller så er du genetisk avvikende... 

Har man krøller, kan håret se bedre ut om man bare fingergrer det framfor å børste det. Har man ikke krøller, må det nesten kjemmes eller børstes for å se bra ut. 

Men for floker, så MÅ man i det minste fingergre det. Og unger får gjerne enda mer floker enn voksne, siden de leker og herjer mye mer, og jo mer bevegelse, jo mer floker. 

Jeg har hår ned til baken, og håret mitt kan se fint ut med fingergreing. Men det blir jo flokete om jeg går med det løst og det blåser, så å gre det er et must. 

Anonymkode: 9ee29...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mass skrev:

Jeg tar også 'alle' kampene, men jeg prøver hardt å forebygge slik at det ikke blir kamper.

Først bestemmer jeg meg for hva jeg synes det er viktig at de lærer. God hygiene for å ta et eksempel. Det å se velstelt ut. Skifte bleier, vask og stell, tannpuss, greie håret og slike selvfølgeligheter - der gir jeg dem ingen valg. "Kom, nå skal vi gå og skifte bleie". Så tar jeg dem med meg ut på stellerommet og skifter bleie. Siden jeg er sikker i meg selv og tar ledelsen uten å dikkedere, vingle, og gjøre noe nummer ut av det så går det helt fint. Jeg spør dem aldri når de ikke har et valg. Og så gir jeg få valg når de får lov til å velge. Som f.eks bukser. Finner to bukser og ber dem velge den de vil gå med. Vil de leke med duplo eller biler? Der får de valget. Vil de ha leverpostei eller baconost på skiven? Der får de valget. 

Har jeg bestemt meg for at de kun får godteri på lørdager, så jobber jeg ut fra det. De får ikke godteri ellers, og siden jeg har kjørt en rett linje på det så får vi ikke problemer i butikken heller. 

Min erfaring er at når barna blir vant med dette med en gang så blir det selvfølgelig og rutinert for dem. 

Haha du har tydeligvis greie barn. Vi gjør også alt dette, men om jeg gir barnet valget mellom to bukser så blir det først sure miner, så tas buksen på for så å tas av igjen før hun igjen raser i sinne, henter seg en annen bukse som hun tar på og av igjen før hun raser igjen. Går lenge rundt i bleien og nekter å ha på noe. Etter en god halvtime så tar hun kanskje på seg den valgte buksen. Og som regel prøver hun alltid å spørre om en tredje bukse når hun får valget om to. Slik er det med alt, noen dager. Vi har vært konsekvente hele veien. Storesøsteren har aldri vært slik. 

Anonymkode: 8a371...252

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...