Gå til innhold

Ikke kall folk rasister for ingenting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ytringsfrihet her i landet, heldigvis! Da er det også bra at folk benytter seg av den. Vi har alle ulike meninger, og det må være lov. Både de som heller litt mer til venstre og litt mer til høyre, må få muligheten til å delta i politiske diskusjoner. Noe som da er problematisk, er at mange ofte stempler andre som rasister, ene og alene på grunn av at motparten har en mening du ikke liker. Man skal ikke kneble ytringsfriheten over en lav sko. Ordet rasist har blitt et så utvannet uttrykk her til lands, at det snart ikke har noen reell verdi lenger.

Hvis man skulle oppdage åpenbare hetstilfeller av en annen gruppe, er selvsagt helt greit å gi beskjed om at den typen adferd er uakseptabel. Det som derimot ikke er greit og som er like ille, er å slenge rundt seg med dette uttrykket uten noe galt faktisk har skjedd. Hvem er det som egentlig opptrer fiendtlig da?

Anonymkode: 0e8b2...4e8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ytringsfrihet her i landet, heldigvis! Da er det også bra at folk benytter seg av den. Vi har alle ulike meninger, og det må være lov. Både de som heller litt mer til venstre og litt mer til høyre, må få muligheten til å delta i politiske diskusjoner. Noe som da er problematisk, er at mange ofte stempler andre som rasister, ene og alene på grunn av at motparten har en mening du ikke liker. Man skal ikke kneble ytringsfriheten over en lav sko. Ordet rasist har blitt et så utvannet uttrykk her til lands, at det snart ikke har noen reell verdi lenger.

Hvis man skulle oppdage åpenbare hetstilfeller av en annen gruppe, er selvsagt helt greit å gi beskjed om at den typen adferd er uakseptabel. Det som derimot ikke er greit og som er like ille, er å slenge rundt seg med dette uttrykket uten noe galt faktisk har skjedd. Hvem er det som egentlig opptrer fiendtlig da?

Anonymkode: 0e8b2...4e8

Godt innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått inflasjon i bruken av ordet "rasist" i den grad at det har mistet sin verdi - og det er trist. 

På mange måte har "rasist!" blitt det moderne ordet for "kjetter!". Alle som mener noe annet enn det som har blitt klassifisert som akseptabelt av åndseliten får hivd betegnelsen etter seg uten at vedkommende engang har et rasistisk bein i kroppen.

Hvorfor dette er dumt? Når bruken av rasismekortet blir normalisert til disse grader  - så reagerer vi ikke lenger like sterkt når vi faktisk ser eksempler på ekte rasisme. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"When someone accuses you of doing something you're not doing, it's usually because they're the ones doing it"

 

Anonymkode: db51b...d66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ytringsfriheten er da ikke kneblet. Problemet er at en del mennesker setter likhetstegn mellom rett til å ytre seg, og rett til at folk hører. Det at du har rett til å ytre deg betyr ikke at du har rett til å få publisert innlegg i aviser, eller rett til å ikke få slettet kommentarer av ulik sort i eksempelvis kommentarfelt i nettaviser eller på Facebook. 

Jeg synes forøvrig ikke at det har gått inflasjon i rasismebegrepet. Men det har blitt mer legitimt og akseptert å være rasist og fremmedfiendtlig, rasister roper høyere og oftere. Da blir naturlig nok rasismeknaggen (med rette) brukt oftere av anti-rasister i debatt. Kall en spade for en spade, osv...

Anonymkode: 75e88...0b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Norre skrev:

Du sier at rasismebegrepet er utvannet og det er jeg enig i. Hvordan definerer du rasisme?

Å kalle noen brune ser jeg at en del kaller folk her på kg er vel litt rasistisk? 

Å nekte mennesker fra Afrika, Asia,o.l (folk rasistene kaller "en annen hudfarge enn den vanlige" ting som alle nordmenn har og skal ha er rasisme men også stigmatiserende og meget undertrykkende fordi de i følge rasistene ikke ser ut som det rasistenen defineres om et vanlig utseende og en vanlig oppførsel er rasistisk. Hvem er de til å bestemme det og hvorfor er de så opptatt av andres utseende? 

Det å bruke nedsettende ord og utrykk samt tydelige holdninger som avviser, sjikanerer eller stigmatiserer minoriteter i Norge er rasisme (og ulovlig).

Anonymkode: d25aa...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nordavind

Enig i det TS skriver. Rasismekortet trekkes nå i tide og utide, og det er ikke bare min mening men også flere av mine bekjente av utenlandsk opprinnelse sier dette. 

Et eksempel er når folk som uttrykker sin skepsis til f eks islam, og er villige til å ta opp en diskusjon om temaet, blir kalt for rasister. Islam eller hvilken som helst annen religion er ikke rase/hudfarge/etnisk opphav men heller en ideologi, som kan ha tilgengere med alle mulige hudfarger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, samt svar til dette. Tråden flyttes til skråblikk.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som er rassister i Norge så er det våre kjære nye landsmenn.

Anonymkode: 0efb1...0d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere på høyresiden forklare hvorfor dere kaller folk på venstresiden rasister?  Ser det oftere og oftere. Skjønner ikke helt hvorfor. 

Anonymkode: 34013...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet rasist blir brukt av de som ikke har noe godt motsvar. De som roper rasist gidder jeg ikke diskutere med en gang, for det blir brukt som et maktmiddel.

Anonymkode: 2f283...783

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere på høyresiden forklare hvorfor dere kaller folk på venstresiden rasister?  Ser det oftere og oftere. Skjønner ikke helt hvorfor. 

Anonymkode: 34013...10f

Du kan lese dette og se om det gir noen mening. Her sier en person at hvite menn har ikke lov til å uttale seg on visse ting, basert på at de rett og slett er hvite. http://gooding.blogg.no/1503041814_innbilte_antirasisters_penbare_rasisme.html

GG tar også opp det problemet "white privilege", fører til at hvite som har det ille, blir fortvilet fordi de lever i et jævlig liv, men blir møtt med: "du er hvit og priviligert, så du kan bare holde kjeft. Du har ingen virkelige problemer". På den måten risikerer man at de søker til radikale grupper som faktisk er rasistiske.

Et annet eksempel er en bruker her som for en uke eller to siden, skrev om at det var rasistisk å si til han "du snakker så godt norsk".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å kalle noen brune ser jeg at en del kaller folk her på kg er vel litt rasistisk? 

Å nekte mennesker fra Afrika, Asia,o.l (folk rasistene kaller "en annen hudfarge enn den vanlige" ting som alle nordmenn har og skal ha er rasisme men også stigmatiserende og meget undertrykkende fordi de i følge rasistene ikke ser ut som det rasistenen defineres om et vanlig utseende og en vanlig oppførsel er rasistisk. Hvem er de til å bestemme det og hvorfor er de så opptatt av andres utseende? 

Det å bruke nedsettende ord og utrykk samt tydelige holdninger som avviser, sjikanerer eller stigmatiserer minoriteter i Norge er rasisme (og ulovlig).

Anonymkode: d25aa...66a

Forsåvidt enig, jeg skjønner hva du mener. Men rasisme er vel mest en tanke om at de ulike rasene har ulike fysiske og mentale egenskaper? Og at f.eks nazistene mener at asiater og negroide har "dårligere" egenskaper enn den "ariske" rasen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Norre skrev:

Forsåvidt enig, jeg skjønner hva du mener. Men rasisme er vel mest en tanke om at de ulike rasene har ulike fysiske og mentale egenskaper? Og at f.eks nazistene mener at asiater og negroide har "dårligere" egenskaper enn den "ariske" rasen?

 

Det faller jo litt under det samme da. "Du kan ikke jobbe her fordi en hvit person er smartere enn deg".

Anonymkode: 79784...ed1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

negroide der var ordet som kan erstatter ordet neger som begge er avledet av det latinske ordet nigger som betyr svart. Så bra det har jeg lett etter :). 

I prinsippet har vi alle fremmedfrykt, de som har minst grunn til å ha det har gjerne mest av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ytringsfriheten er da ikke kneblet. Problemet er at en del mennesker setter likhetstegn mellom rett til å ytre seg, og rett til at folk hører. Det at du har rett til å ytre deg betyr ikke at du har rett til å få publisert innlegg i aviser, eller rett til å ikke få slettet kommentarer av ulik sort i eksempelvis kommentarfelt i nettaviser eller på Facebook. 

Jeg synes forøvrig ikke at det har gått inflasjon i rasismebegrepet. Men det har blitt mer legitimt og akseptert å være rasist og fremmedfiendtlig, rasister roper høyere og oftere. Da blir naturlig nok rasismeknaggen (med rette) brukt oftere av anti-rasister i debatt. Kall en spade for en spade, osv...

Anonymkode: 75e88...0b0

Ikke minnst betyr ikke ytringsfrihet at innholdet i meningene dine har noen hold eller at alle synspunkter er like mye verdt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎08‎.‎2017 den 10.37, Mari Y skrev:

Ikke minnst betyr ikke ytringsfrihet at innholdet i meningene dine har noen hold eller at alle synspunkter er like mye verdt. 

Du har selvsagt rett til å mene at ikke alle synspunkter er like mye verdt. 

Du har ingen rett til at andre skal dele den oppfatningen av verdi. Her har vi meningspolitiet igjen. Slik jeg tolker deg, "Ytringsfrihet betyr ikke at alle synspunkter er like mye verdt".

Det er en subjektiv mening. Jeg maner man må holde seg til lov om ytringsfrihet for å definere rasisme. Slik det fungerer for mange debattanter, er det: "Jeg liker ikke det du sier, du har rasistiske meninger" hvor en som ikke er gitt rett til å felle dom, gir seg selv retten til å definere rasismebegrepet.

Etter min mening, gjelder ytringsfriheten med mindre norsk lov blir brutt. To debattanter har like mye/like lite definisjonsrett.

Obs: Snakker generelt om "du" her, det er ikke bare Mari Y jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ops2 skrev:

Du har selvsagt rett til å mene at ikke alle synspunkter er like mye verdt. 

Du har ingen rett til at andre skal dele den oppfatningen av verdi. Her har vi meningspolitiet igjen. Slik jeg tolker deg, "Ytringsfrihet betyr ikke at alle synspunkter er like mye verdt".

Det er en subjektiv mening. Jeg maner man må holde seg til lov om ytringsfrihet for å definere rasisme. Slik det fungerer for mange debattanter, er det: "Jeg liker ikke det du sier, du har rasistiske meninger" hvor en som ikke er gitt rett til å felle dom, gir seg selv retten til å definere rasismebegrepet.

Etter min mening, gjelder ytringsfriheten med mindre norsk lov blir brutt. To debattanter har like mye/like lite definisjonsrett.

Obs: Snakker generelt om "du" her, det er ikke bare Mari Y jeg mener.

Jeg sier ikke at du skal mene det samme som meg, men at ikke alle meninger har samme verdi. Jeg kan ikke forvente at folk skal ha de samme meningene som meg, men jeg kan forsøke å få dem til å se ting fra en annen side. Du ville vel aldri ha hevdet at synspunktet 'jorda er flat', f eks, har samme verdi som synspunktet 'jorda er rund'? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...