Gå til innhold

Er barnebidragene i Norge for høye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er riktig beløp. Det ble gjort privat avtale istedet for å trekke inn bidragsfogd og NAV for fastsetting av bidrag. Vil ikke ha noe med NAV å gjøre. 

Synes jeg slipper billig unna. Barnet var et uhell etter ons og har ikke noe ønske om å involvere meg. 15 K burde være nok for moren til å fostre opp barnet til det er 18 år. 

Anonymkode: 68b1f...fc4

Haha, da er du faktisk dum og ikke kan klage på å betale 15k i måneden.

 

Her ser du hva barn i hvert enkelt aldersnivå er 'ment' å koste pr måned. Det står også i regelverket at den ene skal betale maks 5/6 av totalkostnaden.

599614d815c3c_Skjermbilde2017-08-18kl_00_10_48.png.f8dd370d25df42ada7ab6b3464ab3676.png

 

Dersom du vil studere dette nærmere, så finner du alle tallene nav bruker her: https://www.nav.no/rettskildene/forskrift/F20030115-123

 

Dersom du har flere barn du betaler på, kan du finne mer detaljer her. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-71-3-underholdskostnaden-i-forskrift-om-fastsetjing-og-endring-av-fostringstilskot

Men egentlig tror jeg at du troller....

Anonymkode: 9f2c7...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du er ikke uten videre grei om du putter inn ekstra når planlagt sum er brukt opp. Dette er din plikt- dersom det er behov  for å gjøre dette viser bare at du i utgangspunktet har feilbudsjetert.

by må hver måned - uavhengig av hva som faktisk blir brukt på barnet betale et visst beløp, og har ALDRI mulighet til å "spare " en måned fordi det denne måneden er andre utgifter. By må vider betale skatt for pengene som bm har råderett over, mens bm får 100% av skattefordelene .

Bm får skattelette, råderett over eksens penger, barnetrygd (+1) og mulighet til flere trygdeytelser.

Å kreve både bidrag og penger til vinterjakke er å be om å få i pose og sekk . Er det slik at man ønsker ekstra de månedene det er ekstra utgifter bør man gå for privat avtale der også by har en viss fleksibilitet

Anonymkode: ae3e7...2bf

Nettopp. Det er poenget mitt. Den plikten opphører ikke selv om foreldrene flytter fra hverandre. BY måtte ha brukt penger på barna om han bodde med BM også. Og noen ganger oppstår det uforutsette utgifter, selv med et godt budsjett. Jeg syns det er fair at man deler slike uforutsette utgifter. Det er ingen grunn til at den ene forelderen alltid skal ta dem.

Det er nemlig ikke bare BY som hver måned bruker penger på barna, det gjør jo BM også. På lik linje med når de bodde sammen.

Anonymkode: 00557...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

8000 kr for to barn, jo han betaler nok. 

Anonymkode: 75997...342

Hvorfor mener du det er nok? Han har null ansvar, har gitt totalt blaffen i barna, som han ville ha. Og mitt liv ble ødelagt.

Og barn er utrolig dyrt, og spesielt da de er tenåringer. Og som sagt det ene barnet, har spesielle behov, som gjør at det barnet koster mye mer. Bare utgifter til skole, trening, lommepenger og busskort er på 5400 kr i måneden. Så kommer bo, mat, ferie og klær, og en tenåring spiser temmelig mye.

Anonymkode: f5ad9...3f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det er nok? Han har null ansvar, har gitt totalt blaffen i barna, som han ville ha. Og mitt liv ble ødelagt.

Og barn er utrolig dyrt, og spesielt da de er tenåringer. Og som sagt det ene barnet, har spesielle behov, som gjør at det barnet koster mye mer. Bare utgifter til skole, trening, lommepenger og busskort er på 5400 kr i måneden. Så kommer bo, mat, ferie og klær, og en tenåring spiser temmelig mye.

Anonymkode: f5ad9...3f9

Det er du som forvalter pengene, man må ikke betale for skole i Norge- det er et valg du som foreldre tar- er det ikke økonomi til trening må du ikke betale dette. Hadde det vært livsnødvendig ville det offentlige dekket dette, lommepenger er det du selv som bestemmer. Far betaler 4ooo , staten betaler 1500 i barnetrygd, totalt får du minst 5500 Skattefrie kroner og du får helt sikker opp og ned og i mente i trygd for å ha barna.. så selv bidrar du jo ingenting.. 

dersom barna ødelegger livet ditt kunne du tvunget far til å ha foreldreansvaret og hvis han nektet kunne du adoptert dem bort..

 

Anonymkode: ae3e7...2bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både mor og far bare må akseptere at et separat liv er mye dyrere enn å leve sammen som en familie. Aånn er det og uansett hvor mye det diskuteres så er det ikke så mye å gjøre med det. 

Senk heller prisene andre steder eller øk lønningene litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som forvalter pengene, man må ikke betale for skole i Norge- det er et valg du som foreldre tar- er det ikke økonomi til trening må du ikke betale dette. Hadde det vært livsnødvendig ville det offentlige dekket dette, lommepenger er det du selv som bestemmer. Far betaler 4ooo , staten betaler 1500 i barnetrygd, totalt får du minst 5500 Skattefrie kroner og du får helt sikker opp og ned og i mente i trygd for å ha barna.. så selv bidrar du jo ingenting.. 

dersom barna ødelegger livet ditt kunne du tvunget far til å ha foreldreansvaret og hvis han nektet kunne du adoptert dem bort..

 

Anonymkode: ae3e7...2bf

Selv om nav dekker litt, så har du jo alltids egenandelen. 

Men ellers ser jeg frustrasjonen, det kan umulig være bra for barna å føle seg så uønsket. Det må jo skinne gjennom hos mor.

Endret av Mass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8/15/2017 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Barnebidraget burde økes betraktelig. Det er dyrt med barn og det er ikke rettferdig at den ungen bor hos betaler omtrent alt.

Anonymkode: e2747...19f

Kjenner en mann med helt vanlig jobb som betaler 7000 i bidrag for et barn.  SVINDEL .

Ta ansvar kjerringer. Å få barn koster penger. Hverken nav eller exen  din skal forsørge din uansvarlige livvstil livsstilen din

Mannen skal betale halvparten av hva barnet koster å ha i mnd om du har barnet 100 prosent. Han skal ikke forsørge din luksus livsstil

Anonymkode: c055f...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en mann med helt vanlig jobb som betaler 7000 i bidrag for et barn.  SVINDEL .

Ta ansvar kjerringer. Å få barn koster penger. Hverken nav eller exen  din skal forsørge din uansvarlige livvstil livsstilen din

Mannen skal betale halvparten av hva barnet koster å ha i mnd om du har barnet 100 prosent. Han skal ikke forsørge din luksus livsstil

Anonymkode: c055f...2ef

Sometimes you gotta shut down all the fun, get your money straight, and your life together.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det er nok? Han har null ansvar, har gitt totalt blaffen i barna, som han ville ha. Og mitt liv ble ødelagt.

Og barn er utrolig dyrt, og spesielt da de er tenåringer. Og som sagt det ene barnet, har spesielle behov, som gjør at det barnet koster mye mer. Bare utgifter til skole, trening, lommepenger og busskort er på 5400 kr i måneden. Så kommer bo, mat, ferie og klær, og en tenåring spiser temmelig mye.

Anonymkode: f5ad9...3f9

8000 for to barn der det ene har spesielle behov som øker kostnadene, høres som en avtale som er laget for å ruinere barnemor. Hvis barnefar hadde følte en smule ansvar for det han har forårsaket, burde han betalt det firedobbelte av det han betaler nå. Fremdeles ville ikke dette gitt bm og barna noen form for overflod.

Anonymkode: b7657...ad8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en mann med helt vanlig jobb som betaler 7000 i bidrag for et barn.  SVINDEL .

Ta ansvar kjerringer. Å få barn koster penger. Hverken nav eller exen  din skal forsørge din uansvarlige livvstil livsstilen din

Mannen skal betale halvparten av hva barnet koster å ha i mnd om du har barnet 100 prosent. Han skal ikke forsørge din luksus livsstil

Anonymkode: c055f...2ef

Ja, menn svindler som regel sine tidligere partnere som de har fått barn med. Vårt patriarkalske samfunn legger forholdene til rette slik at mennene slipper unna med småpenger, mens mødrene sitter igjen i en svært vanskelig livssituasjon.

Anonymkode: b7657...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, 

Jeg ser at flere får ca 3000,- for 1 barn..og syns dette er lite. 

Jeg får 3200,- for 2 barn, barna er hos far fred-mand samt 1 dag i uken (overnatting). Barna er 11 og 15 år gamle. Er dette for lite i bidrag? Jeg har lav inntekt (ca 200.000 i året)

Anonymkode: 2b72c...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, 

Jeg ser at flere får ca 3000,- for 1 barn..og syns dette er lite. 

Jeg får 3200,- for 2 barn, barna er hos far fred-mand samt 1 dag i uken (overnatting). Barna er 11 og 15 år gamle. Er dette for lite i bidrag? Jeg har lav inntekt (ca 200.000 i året)

Anonymkode: 2b72c...08c

Dersom han ikke 9-10-dobler beløpet, burde han anses uegnet som far.

Anonymkode: b7657...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.8.2017 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Kan det virkelig bli så mye med 50/50?  Normalt betaler man jo ikke bidrag når dere har barnet like mye. Og bidragets størrelse blir som regel lav selv om du tjener mer enn henne. Du må jo ha ganske mye mer enn henne i mnd for å betale et så høyt bidrag når du har barnet halve tiden.
 

Anonymkode: 75997...342

Når mor ikke vil skrive under på ny kontrakt så. På papiret så står det at jeg har jenta annenhver helg, men jeg har jenta 50% og noen ganger mer. Systemet er virkelig urettferdig for oss som faktisk betaler og gjerne vil ha mest mulig samvær med barna. Det er bare for mor å nekte å skrive under ny kontrakt. Selv ikke bekreftelse fra barnehage og skole hjelper.

Anonymkode: 20ad8...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Kan det virkelig bli så mye med 50/50?  Normalt betaler man jo ikke bidrag når dere har barnet like mye. Og bidragets størrelse blir som regel lav selv om du tjener mer enn henne. Du må jo ha ganske mye mer enn henne i mnd for å betale et så høyt bidrag når du har barnet halve tiden.
 

Anonymkode: 75997...342

Når mor ikke vil skrive under på ny kontrakt så. På papiret så står det at jeg har jenta annenhver helg, men jeg har jenta 50% og noen ganger mer. Systemet er virkelig urettferdig for oss som faktisk betaler og gjerne vil ha mest mulig samvær med barna. Det er bare for mor å nekte å skrive under ny kontrakt. Selv ikke bekreftelse fra barnehage og skole hjelper.

Anonymkode: 20ad8...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 7.11, AnonymBruker skrev:

Min bror betaler 11700kr for 2 barn som mor saboterer samværet med. Helt greit å betale for sine barn men beløpet er meget høyt og han sitter igjen med svært lite penger selv. Det setter han i en vanskelig situasjon økonomisk. I tillegg er det en kamp å få se sine egne barn. Trist når det blir sånn. 

Anonymkode: 3d261...b3b

Det tror jeg ikke noe på. 

Anonymkode: 7fee2...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.8.2017 den 20.11, AnonymBruker skrev:

Hmm, 

Jeg ser at flere får ca 3000,- for 1 barn..og syns dette er lite. 

Jeg får 3200,- for 2 barn, barna er hos far fred-mand samt 1 dag i uken (overnatting). Barna er 11 og 15 år gamle. Er dette for lite i bidrag? Jeg har lav inntekt (ca 200.000 i året)

Anonymkode: 2b72c...08c

Et typisk eksempel på hvor feil systemet er.. barnet blir ikke dyrere i drift selv om far tjener mye.. når både mor og far er fattig koster barnet ingenting, mens hvis far tjener en formue koster barnet plutselig 6000 kr..

Anonymkode: ae3e7...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2017 den 23.14, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg mener faktisk at det ikke burde være barnebidrag. Å ha barna er et gode, og jeg synes ikke økonomiske hensyn skal spille inn. Tror man ville sluppet mye krangling mellom fraskilte på den måten. 

Anonymkode: e0fdd...eb8

Sannsynligvis er du ikke aleneforsørger med en inntekt. Det er jeg. Og uten bidrag hadde jeg ikke kunnet ha en akseptabel leilighet til mitt barn. Bor i Oslo, og her er både leiepris og huspris ekstreme. Ikke noe problem å få tak i leilighet med husleie rundt 15000. Og da er ikke husstandarden mer enn OK. 

Med alle utgifter som fører med et barn, samt eventuelle bilugifter for å kunne frakte barnet fra a-å, er det ikke veldig lukurativt. 

Hvordan kan ikke økonomi spille inn?? Svak økonomi hos eneforsørgere er dessuten ansett som en risikofaktor. 

Og man er jo to om å lage barnet. Så klart det er et gode, men det har ingenting med bidrag å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2017 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Det er du som forvalter pengene, man må ikke betale for skole i Norge- det er et valg du som foreldre tar- er det ikke økonomi til trening må du ikke betale dette. Hadde det vært livsnødvendig ville det offentlige dekket dette, lommepenger er det du selv som bestemmer. Far betaler 4ooo , staten betaler 1500 i barnetrygd, totalt får du minst 5500 Skattefrie kroner og du får helt sikker opp og ned og i mente i trygd for å ha barna.. så selv bidrar du jo ingenting.. 

dersom barna ødelegger livet ditt kunne du tvunget far til å ha foreldreansvaret og hvis han nektet kunne du adoptert dem bort..

 

Anonymkode: ae3e7...2bf

Kjenner jeg blir provosert av innlegget ditt. For noen holdninger til hardtarbeidende eneforsørgere du viser seg!

får håpe du aldri selv får erfare hva det egentlig innebærer...

Og tenker du at det er bare å gi opp barna sine? Vet du, tror en realitycheck er på sin plass. Sorry...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hermine3011 skrev:

Sannsynligvis er du ikke aleneforsørger med en inntekt. Det er jeg. Og uten bidrag hadde jeg ikke kunnet ha en akseptabel leilighet til mitt barn. Bor i Oslo, og her er både leiepris og huspris ekstreme. Ikke noe problem å få tak i leilighet med husleie rundt 15000. Og da er ikke husstandarden mer enn OK. 

Med alle utgifter som fører med et barn, samt eventuelle bilugifter for å kunne frakte barnet fra a-å, er det ikke veldig lukurativt. 

Hvordan kan ikke økonomi spille inn?? Svak økonomi hos eneforsørgere er dessuten ansett som en risikofaktor. 

Og man er jo to om å lage barnet. Så klart det er et gode, men det har ingenting med bidrag å gjøre. 

Men... har du tenkt på at by også trenger bolig? Husutgiftene skrues ikke av selv om barnet er mest hos deg.. en by må betale både for sitt og BMs hjem uten å få noe støtte fra det offentlige.. dette fører til at mange by aldri greier å etablere seg etter et brudd- og som igjen fører til at samvær blir vanskelig når barnet blir eldre. 

 

Så lenge det er samvær burde ikke det bli betalt bidrag..

Anonymkode: ae3e7...2bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...