Gå til innhold

Nyanseforskjeller mellom Jødedom, Kristendom og Islam


Anbefalte innlegg

1 time siden, Norre skrev:

Takk selv, Omarel! Jeg har aldri diskutert religion på et så saklig og informativt plan før. Faktisk har jeg lært mer om islam av deg her på KG enn noen kristne har klart å forklare meg noensinne(!). 👍🏻🙂 

Det er selvfølgelig også gledelig at du forstår oss "utenforstående" bedre. Og at vi kan slå fast at 95% av verdens befolkning bare vil ha fred og fordragelighet. Det er KOMMUNIKASJON og ÅPENHET som er nøkkelen.

Jeg må jo være ærlig og si at jeg, som så altfor mange, har sett negativt på islam. Jeg blir jo, naturlig nok, påvirket av grusomme hendelser i nyhetsbildet jeg også. Fornuften min vet selvsagt at islamistene ikke representerer normal islam, men det er likevel veldig gledelig og beroligende å høre DIN versjon av religionen din. I blant får jeg en slags rolig, vennlig BUDDHIST-følelse når jeg leser det du skriver, hehehe... 😉

Som søkende og nysgjerrig har jeg "smakt på" mange livssyn og trosretninger. Mange. Som 46-åring har jeg samlet inntrykk fra alt jeg har lest og sitter med "min" oppfatning og tilnærming til liv og eksistens. Min "tro". Men den er alltid åpen for nye inntrykk og justeringer, for den blir aldri "komplett".

Jeg er ikke ofte ute i naturen. Men jeg skal forsøke å se litt mer åpent og hemningsløst på omverdenen. Jeg håper jeg kan "slippe intellektet"... 🤔😉

Dette ble en total avsporing fra temaet i tråden her... 😁

Tusen takk det er et kompliment og glede.

Det du har lært om islam er bare en liten brøkdel og kort fortalt. Men slik profeten sier; "De beste ordene er de som er få og veiledende". Må si at det var ikke lett å følge da jeg startet denne tråden. 

Når det gjelder situasjonen i dag og de siste 20 årene så forstår jeg deg godt. Hadde jeg ikke vært muslim hadde jeg ikke hatt noe godt å tro om verken islam eller muslimer. Men sån er det og det er takket være muslimer. Men heldigvis baserer ikke islam seg på mennesker og muslimer, men skriften. 

Det som skjer nå er ikke noe nytt. Disse menneskene, såkalt terrorister har alltid eksistert i muslimenes historie og kalles, khawarij. Siden dette ikke er emne i denne tråden så ønsker jeg å legge en link som du kan høre på når du har tid. Det er fra en amerikansk muslimsk lærd og imam, Hamza Yousef,  som konverterte islam for mange år siden. Den vil gi deg et innblikk i hva som skjer i disse tider og hva det har med islam å gjøre. Han er en dyktig og intellektuell fagperson som har stor anerkjennelse blant akademikere i USA.  

Som du sier, så ble dette avsporing, men nå skal jeg begi meg på dine andre spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Gjøksuppe skrev:

At Gud ikke skulle åpenbare seg for noen fordi de ikke er "ren" stemmer ikke, og renselsesritualer er ikke noe kristne har. Renselsesritualer har som du også påpeker en stor plass i jødedommen, det kan en både lese om i mosebøkene hvor lovene defineres og i NT hvor fariseerene kritiserer Jesus og hans følge. 

Vikingene var faktisk ganske velstelte i sammenligning med det resterende Europa og Skandinavia. Men de hadde selvsagt ikke de renselsesriter som muslimer og jøder, derav den dårlige omtalen som skitne og urene. 

Men Omarel, om du vil ta et dykk i kristen religionsforståelse tror jeg du kan få mye ut av å lese Pontoppidan sin forklaring. Den finnes nå som app og kan lastes ned. Dette er et verk som den Norske kristendomsforståelsen har bygget på og brukt i flere hundre år. 

Da har vel debatant bare skrevet noe som ikke stemmer om kristendommen. Trist, at mennesker kan finne på å si noe om Jesus og kristendommen som ikke eksisterer, bare for å angripe. Det var derfor jeg skrev om renselse som et svar på det han skrev. 

Jeg ønsker å lære om kristendommen, jødedomen, ateister og andre religioner. For meg er det viktig da jeg bor i et samfunn med mennesker som har ulik livssyn. Hvordan kan man forstå samfunnet og lokalsamfunnet  når man ikke kjenner verdiene som omgir en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, LuxLucet skrev:

Hensikten med fri vilje i kristendommen er naturligvis å velge hvem man vil følge. Slik blir alle mennesker ansvarlige for sine handlinger, og gjennom sin livsførsel fremkommer det hvilken makt man har underlagt seg.

Det vanlige kristne svaret som Linsejesus kom med er et svar jeg aldri har hørt før, og synes således ikke det var et vanlig svar. Men om noen kristne har en slik tro (noe som helt sikkert stemmer blant noen) - at Guds allmakt er begrenset, og at Han er tvunget til å gi fri vilje - så synes jeg det vitner om svak tro og liten kunnskap om Guds Ord.

 

 

Det var det som slo meg med hans svar. Det virket som om Gud var litt "stusselig". Men da har jeg fått to svar. 

Lurte på hva som menes med den rette vei, i kristendommen og veiledningen fra Gud til den rette vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Norre skrev:

....

Ukens dose mister :bolledeig:

Du: Koranen er altså mer "to the point"? Og disse "utbroderingene" med stedsnavn og slektstrær er tillagt av mennesker - hvilket er slikt som Muhammed sa at Gud ba ham ta bort og gjenopprette kun de opprinnelige Guds ord?

Jeg: Som muslim så kommer jeg til å ordlegge meg på denne måten:). Koranens tekst er Gud ord, direkte fra Gud til menneske og inneholder ikke Mohammads ord i det hele tatt. Gud har derfor ingen hensikt med å fortelle mennesker noe de ikke har behov for å vite. Koranen inneholder derfor lærdom  i alle vers. Den taler direkte til hver og en, i motsetning til det gamle og det nye testamentet som inneholder evangelier etter x og y.

For å forstå Koranen så må den reflekteres og ikke leses raskt i gjennom. Profetens følgesvenner pleide å lære ti vers og reflektere versene i tillegg til å praktisere versene før de gikk videre til neste vers. Det er en del av Koranens mirakler, da det er visdom fra Gud, Den hellige i samtlige vers, som kun oppnås ved å reflektere og tenke.

Gud sier: «Reflekterer de ikke over Koranen? Eller er det hengelås over dets hjerter?» [47.23]

I et annet vers sier Han: «Reflekterer de ikke over Koranen? Hvis den var fra annen enn Gud, så ville de funnet mange motsigelser i den!» [4:82]

Det å få effekt av refleksjonen er ikke enkelt.  Det er innstilingen før man tar opp koranen som er førende. Det er derfor Gud sier i overnevnte vers, «Eller er det hengelås over dets hjerter?»

Nøkkelen ligger derfor i hjertet og måten man leser den på. Den beste måten å lese koranen på er å reflektere rolig over ordende. Man må tenke at Gud taler til en.

Det er derfor ikke Gud som ba Mohammad gjenopprette Guds ord ved å formulere skrifte med egne ord, men egne Guds ord ble sendt til Mohammad gjennom engelen Gabriel.   

---

Du: Kan du forklare forskjellen på "drept" og "hevet til Gud"? (Digresjon: Var det ikke også Enok som i Bibelen ikke døde, men ble "hevet til Gud"?)   Og mener Koranen at JESUS skal komme tilbake i endetiden??

Jeg: ja ifølge Koranen er ikke han drept i det hele tatt. Han vil komme tilba ved endenes tid og leve normalt og dø normalt. Derfor er han også Messias i Koranen.

---

Du: Muslimene tenker altså at Muhammed og Moses hadde samme slags opplevelse og kontakt med Gud. Hele Koranen er derfor Guds egne ord og bud, slik som Moseloven er det for alle tre religionene.

Jeg: Moses skilte seg fra Mohammad ved at han var den eneste av Guds sendebud som snakket direkte med Gud. Verken Abraham eller  andre sendebud hadde denne formen for kommunikasjon med Gud.

Du: Da blir jeg, som vanlig, skeptisk: Hvordan kan dette bevises/motbevises? Kun ved TRO. Som per definisjon ikke er viten... 😉

Jeg: Det kan dessverre ikke bevises. Det finnes ingen historiske bevis på at Moses levde og Jesus vet jeg ikke. Mohammad finnes det. Men det er ikke nok til å overbevise deg. Det er derfor opp til den enkelte og ut ifra det man  har av  informasjon å avgjøre. Men som jeg sa bør du heller fokuserer på å finne ut av om det finnes Gud eller ikke. Religion vil bare forvirre deg i den fasen du er i, tror jeg.

Dette er et par vers som jeg fant i koranen [6:7-14], som tar opp problemstillingen med tanke på bevis:

Selv om Vi hadde sendt deg en skrift på pergament, og de kunne berøre det med sine hender, så ville de som fornektet si: «Dette er intet annet enn åpenbar magi.»

Og de sa: «Om ikke en engel hadde vært sendt ned til Ham?» Men hadde Vi sendt en engel, ville saken vært avgjort, og så ville de ikke fått noen utsettelse.

Og selv om Vi hadde latt Sendebudet være en engel, ville Vi iført ham manns skikkelse og virkelig forvirret dem i deres egen forvirring.

Det er blitt drevet ap med sendebud før deg, men det de hånet, har satt dem som hånlo til veggs.

Si: «Dra omkring på jorden og se hva enden ble for dem som kalte sannhet for løgn!»

Si: «Hvem tilhører alt som er i himlene og på jorden?» Si: «Det tilhører Gud.» Han har foreskrevet seg selv barmhjertighet! Han vil samle dere alle på oppstandelsens dag, derom er ingen tvil. Men de som kaster seg selv bort, de vil ikke tro.

Ham tilhører alt som bor i natten og dagen, Han er Den hørende, Den allvitende.

Si: «Skulle jeg slutte meg til en annen enn Gud? Himlenes og jordens skaper? Han som bespiser, og selv ikke bespises?» Si: «Jeg er blitt befalt å være den første som hengir seg til Gud: ’Du skal ikke være en avgudsdyrker!’»

For en som ikke tro på en intellekt skapning, så er det ikke lett å tenke med hjerte når det gjelder naturen og Gud. Noen mennesker klarer å knekke koden, andre klarer det ikke. Noen vil og andre vil kanskje ikke. Det er uansett ikke lett. Derfor henviste jeg til versene over.

Ville det ha hjulpet deg Norre, om du hadde fått håndfaste tegn fra Gud? Vers i Koranen sier at menneske bare vil finne annen form for bortforklaring på at det er budskap fra Gud. Jeg tror at det er en av grunnen til at belønningene i det neste liv er stor for de som tror på det det som virker ulogisk for de som vil ha bevis.

«Det er skriften, tvil har ingen plass, veiledelse for de gudfryktige,(1) for dem som tror på det skjulte, forretter bønnen, og som gir av det som Vi har gitt dem.(3) For dem som tror på det som er sendt ned til deg, og det som er sendt ned før deg, og på enden er de forvisset. (4) Disse er det som følger Herrens ledelse. Dem vil det gå godt!(5)». Kapittel 2, kuen.

Religion er dessverre troen på det ukjente, som ikke kan bevises. Derfor anbefaler jeg deg å ikke fokusere mye på å sammenligne islam, kristendommen eller jødedommen før du har funnet ut om du kan se om det finnes Gud eller ikke. Den reisen kan ta alt fra et par dager til flere år og tiår.

Jeg håper at jeg ikke har såret deg på noe vis, eller skrevet noe fra min skrift som kan virke dømmende, men jeg henviste til dem for kun å svare deg fra et islamsk perspektiv.

Du: I tillegg er religionene splittet i uenighet også innad. Utallige forgreininger som alle dyrker Jesus eller Muhammed - og hevder at nettopp deres grein er den RETTE. Jeg har inntrykk av at jødene kanskje er mest enige i egne rekker?

Jeg :Jeg kan dessverre ikke snakke på vegne av jødedommen, men det jeg vet er at det finnes tre ulike «skoler/tolkninger/retninger» hvis man kan kalle det på den måten, og der finnes det sikkert andre undergrupper. Du har ortodoks jødedom, konservativ jødedom og reform jødedom (liberal jødedom).

Dette blir jo bare forvirrende, men dette er menneskets natur. Vi er ulike og mangfoldige i vår natur og intellekt.:ninuskapus:

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, omarel skrev:

Det var det som slo meg med hans svar. Det virket som om Gud var litt "stusselig". Men da har jeg fått to svar. 

Lurte på hva som menes med den rette vei, i kristendommen og veiledningen fra Gud til den rette vei?

Den rette vei er å følge i Jesu fotspor ("Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved Meg (Joh. 14:6)), dvs å gi sitt liv i Herrens hender og omvende seg fra synd. Det kan være jeg misforstod spørsmålet ditt, men det skader ikke jorden og den verdslige retningen å vandre etter Herrens befalinger (budene). Så dette er den rette vei både i kristendommen og i verden er å følge Gud. Eneste "unntaket" blir nå når de religiøse lovene kommer, hvor kirken har bestemt hvordan man skal tilbe, og på hvilken dag Gud skal bli æret. Dette er derimot et annet tema. 

Veiledningen får vi alle fra Den Hellige Ånd. Et spørsmål mange lurer på er hvordan man således merker DHÅ. 
Jesus sa "På fruktene deres skal dere kjenne dem" (Matt. 7:16). Her snakker Jesus i lignelse, hvor "fruktene" er en metafor for "gjerninger". Man kan med dette derfor si for sikkert at sann omvendelse vitner om Den Hellige Ånds virke i ens liv. Ingen mennesker klarer å omvende seg uten kraft fra Gud. 
Vær også obs på at mange kristne samfunn har den oppfatning av at bevis på DHÅ er når mennesker faller ned på bakken og ler og ruller seg, fylt med energi. Noen hopper også opp og ned.
"For Gud er ikke en uordens, men fredens Gud." (1.Kor. 14:33).

Så skulle du noen gang se dette blant kristne, så kan du være sikker på at disse ikke blir fylt av Den Hellige Ånd, men tvert imot av en makt som i alle tider har forsøkt å overta tronen til Gud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, omarel skrev:

Tusen takk det er et kompliment og glede.

Det du har lært om islam er bare en liten brøkdel og kort fortalt. Men slik profeten sier; "De beste ordene er de som er få og veiledende". Må si at det var ikke lett å følge da jeg startet denne tråden. 

Når det gjelder situasjonen i dag og de siste 20 årene så forstår jeg deg godt. Hadde jeg ikke vært muslim hadde jeg ikke hatt noe godt å tro om verken islam eller muslimer. Men sån er det og det er takket være muslimer. Men heldigvis baserer ikke islam seg på mennesker og muslimer, men skriften. 

Det som skjer nå er ikke noe nytt. Disse menneskene, såkalt terrorister har alltid eksistert i muslimenes historie og kalles, khawarij. Siden dette ikke er emne i denne tråden så ønsker jeg å legge en link som du kan høre på når du har tid. Det er fra en amerikansk muslimsk lærd og imam, Hamza Yousef,  som konverterte islam for mange år siden. Den vil gi deg et innblikk i hva som skjer i disse tider og hva det har med islam å gjøre. Han er en dyktig og intellektuell fagperson som har stor anerkjennelse blant akademikere i USA.  

Som du sier, så ble dette avsporing, men nå skal jeg begi meg på dine andre spørsmål.

Skal sjekke ut linken. Thanks! 👍🏻🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, LuxLucet skrev:

Hensikten med fri vilje i kristendommen er naturligvis å velge hvem man vil følge. Slik blir alle mennesker ansvarlige for sine handlinger, og gjennom sin livsførsel fremkommer det hvilken makt man har underlagt seg.

Det vanlige kristne svaret som Linsejesus kom med er et svar jeg aldri har hørt før, og synes således ikke det var et vanlig svar. Men om noen kristne har en slik tro (noe som helt sikkert stemmer blant noen) - at Guds allmakt er begrenset, og at Han er tvunget til å gi fri vilje - så synes jeg det vitner om svak tro og liten kunnskap om Guds Ord.

Det svaret jeg oftest får når jeg spør kristne om det ondes problem osv, er at ja, Gud er allmektig, men han MÅ likevel gi mennesker fri vilje. Det er jo egentlig ganske enkelt - Gud kan ikke være både god OG allmektig. Enten er hans godhet begrenset, eller så er hans allmakt begrenset. Noen mener det finnes en slags kosmisk lov som selv Gud må følge, som sier at han ikke kan tvinge et menneske til å gjøre noe, eller som tvinger ham til å straffe synd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, omarel skrev:

Ukens dose mister :bolledeig:

Du: Koranen er altså mer "to the point"? Og disse "utbroderingene" med stedsnavn og slektstrær er tillagt av mennesker - hvilket er slikt som Muhammed sa at Gud ba ham ta bort og gjenopprette kun de opprinnelige Guds ord?

Jeg: Som muslim så kommer jeg til å ordlegge meg på denne måten:). Koranens tekst er Gud ord, direkte fra Gud til menneske og inneholder ikke Mohammads ord i det hele tatt. Gud har derfor ingen hensikt med å fortelle mennesker noe de ikke har behov for å vite. Koranen inneholder derfor lærdom  i alle vers. Den taler direkte til hver og en, i motsetning til det gamle og det nye testamentet som inneholder evangelier etter x og y.

For å forstå Koranen så må den reflekteres og ikke leses raskt i gjennom. Profetens følgesvenner pleide å lære ti vers og reflektere versene i tillegg til å praktisere versene før de gikk videre til neste vers. Det er en del av Koranens mirakler, da det er visdom fra Gud, Den hellige i samtlige vers, som kun oppnås ved å reflektere og tenke.

Gud sier: «Reflekterer de ikke over Koranen? Eller er det hengelås over dets hjerter?» [47.23]

I et annet vers sier Han: «Reflekterer de ikke over Koranen? Hvis den var fra annen enn Gud, så ville de funnet mange motsigelser i den!» [4:82]

Det å få effekt av refleksjonen er ikke enkelt.  Det er innstilingen før man tar opp koranen som er førende. Det er derfor Gud sier i overnevnte vers, «Eller er det hengelås over dets hjerter?»

Nøkkelen ligger derfor i hjertet og måten man leser den på. Den beste måten å lese koranen på er å reflektere rolig over ordende. Man må tenke at Gud taler til en.

Det er derfor ikke Gud som ba Mohammad gjenopprette Guds ord ved å formulere skrifte med egne ord, men egne Guds ord ble sendt til Mohammad gjennom engelen Gabriel.   

---

Du: Kan du forklare forskjellen på "drept" og "hevet til Gud"? (Digresjon: Var det ikke også Enok som i Bibelen ikke døde, men ble "hevet til Gud"?)   Og mener Koranen at JESUS skal komme tilbake i endetiden??

Jeg: ja ifølge Koranen er ikke han drept i det hele tatt. Han vil komme tilba ved endenes tid og leve normalt og dø normalt. Derfor er han også Messias i Koranen.

---

Du: Muslimene tenker altså at Muhammed og Moses hadde samme slags opplevelse og kontakt med Gud. Hele Koranen er derfor Guds egne ord og bud, slik som Moseloven er det for alle tre religionene.

Jeg: Moses skilte seg fra Mohammad ved at han var den eneste av Guds sendebud som snakket direkte med Gud. Verken Abraham eller  andre sendebud hadde denne formen for kommunikasjon med Gud.

Du: Da blir jeg, som vanlig, skeptisk: Hvordan kan dette bevises/motbevises? Kun ved TRO. Som per definisjon ikke er viten... 😉

Jeg: Det kan dessverre ikke bevises. Det finnes ingen historiske bevis på at Moses levde og Jesus vet jeg ikke. Mohammad finnes det. Men det er ikke nok til å overbevise deg. Det er derfor opp til den enkelte og ut ifra det man  har av  informasjon å avgjøre. Men som jeg sa bør du heller fokuserer på å finne ut av om det finnes Gud eller ikke. Religion vil bare forvirre deg i den fasen du er i, tror jeg.

Dette er et par vers som jeg fant i koranen [6:7-14], som tar opp problemstillingen med tanke på bevis:

Selv om Vi hadde sendt deg en skrift på pergament, og de kunne berøre det med sine hender, så ville de som fornektet si: «Dette er intet annet enn åpenbar magi.»

Og de sa: «Om ikke en engel hadde vært sendt ned til Ham?» Men hadde Vi sendt en engel, ville saken vært avgjort, og så ville de ikke fått noen utsettelse.

Og selv om Vi hadde latt Sendebudet være en engel, ville Vi iført ham manns skikkelse og virkelig forvirret dem i deres egen forvirring.

Det er blitt drevet ap med sendebud før deg, men det de hånet, har satt dem som hånlo til veggs.

Si: «Dra omkring på jorden og se hva enden ble for dem som kalte sannhet for løgn!»

Si: «Hvem tilhører alt som er i himlene og på jorden?» Si: «Det tilhører Gud.» Han har foreskrevet seg selv barmhjertighet! Han vil samle dere alle på oppstandelsens dag, derom er ingen tvil. Men de som kaster seg selv bort, de vil ikke tro.

Ham tilhører alt som bor i natten og dagen, Han er Den hørende, Den allvitende.

Si: «Skulle jeg slutte meg til en annen enn Gud? Himlenes og jordens skaper? Han som bespiser, og selv ikke bespises?» Si: «Jeg er blitt befalt å være den første som hengir seg til Gud: ’Du skal ikke være en avgudsdyrker!’»

For en som ikke tro på en intellekt skapning, så er det ikke lett å tenke med hjerte når det gjelder naturen og Gud. Noen mennesker klarer å knekke koden, andre klarer det ikke. Noen vil og andre vil kanskje ikke. Det er uansett ikke lett. Derfor henviste jeg til versene over.

Ville det ha hjulpet deg Norre, om du hadde fått håndfaste tegn fra Gud? Vers i Koranen sier at menneske bare vil finne annen form for bortforklaring på at det er budskap fra Gud. Jeg tror at det er en av grunnen til at belønningene i det neste liv er stor for de som tror på det det som virker ulogisk for de som vil ha bevis.

«Det er skriften, tvil har ingen plass, veiledelse for de gudfryktige,(1) for dem som tror på det skjulte, forretter bønnen, og som gir av det som Vi har gitt dem.(3) For dem som tror på det som er sendt ned til deg, og det som er sendt ned før deg, og på enden er de forvisset. (4) Disse er det som følger Herrens ledelse. Dem vil det gå godt!(5)». Kapittel 2, kuen.

Religion er dessverre troen på det ukjente, som ikke kan bevises. Derfor anbefaler jeg deg å ikke fokusere mye på å sammenligne islam, kristendommen eller jødedommen før du har funnet ut om du kan se om det finnes Gud eller ikke. Den reisen kan ta alt fra et par dager til flere år og tiår.

Jeg håper at jeg ikke har såret deg på noe vis, eller skrevet noe fra min skrift som kan virke dømmende, men jeg henviste til dem for kun å svare deg fra et islamsk perspektiv.

Du: I tillegg er religionene splittet i uenighet også innad. Utallige forgreininger som alle dyrker Jesus eller Muhammed - og hevder at nettopp deres grein er den RETTE. Jeg har inntrykk av at jødene kanskje er mest enige i egne rekker?

Jeg :Jeg kan dessverre ikke snakke på vegne av jødedommen, men det jeg vet er at det finnes tre ulike «skoler/tolkninger/retninger» hvis man kan kalle det på den måten, og der finnes det sikkert andre undergrupper. Du har ortodoks jødedom, konservativ jødedom og reform jødedom (liberal jødedom).

Dette blir jo bare forvirrende, men dette er menneskets natur. Vi er ulike og mangfoldige i vår natur og intellekt.:ninuskapus:

Du har overhodet ikke såret meg, hahaha! 😁 Jeg er helt enig i at å diskutere nyanser i religioner er feil sted å begynne når man ikke ser Gud. 👍🏻🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎08‎.‎2017 den 10.34, linsejesus skrev:

Det svaret jeg oftest får når jeg spør kristne om det ondes problem osv, er at ja, Gud er allmektig, men han MÅ likevel gi mennesker fri vilje. Det er jo egentlig ganske enkelt - Gud kan ikke være både god OG allmektig. Enten er hans godhet begrenset, eller så er hans allmakt begrenset. Noen mener det finnes en slags kosmisk lov som selv Gud må følge, som sier at han ikke kan tvinge et menneske til å gjøre noe, eller som tvinger ham til å straffe synd.

Hm, da synes jeg de kristne svarte litt dårlig for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/20/2017 den 9.21, LuxLucet skrev:

Den rette vei er å følge i Jesu fotspor ("Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved Meg (Joh. 14:6)), dvs å gi sitt liv i Herrens hender og omvende seg fra synd. Det kan være jeg misforstod spørsmålet ditt, men det skader ikke jorden og den verdslige retningen å vandre etter Herrens befalinger (budene). Så dette er den rette vei både i kristendommen og i verden er å følge Gud. Eneste "unntaket" blir nå når de religiøse lovene kommer, hvor kirken har bestemt hvordan man skal tilbe, og på hvilken dag Gud skal bli æret. Dette er derimot et annet tema. 

Veiledningen får vi alle fra Den Hellige Ånd. Et spørsmål mange lurer på er hvordan man således merker DHÅ. 
Jesus sa "På fruktene deres skal dere kjenne dem" (Matt. 7:16). Her snakker Jesus i lignelse, hvor "fruktene" er en metafor for "gjerninger". Man kan med dette derfor si for sikkert at sann omvendelse vitner om Den Hellige Ånds virke i ens liv. Ingen mennesker klarer å omvende seg uten kraft fra Gud. 
Vær også obs på at mange kristne samfunn har den oppfatning av at bevis på DHÅ er når mennesker faller ned på bakken og ler og ruller seg, fylt med energi. Noen hopper også opp og ned.
"For Gud er ikke en uordens, men fredens Gud." (1.Kor. 14:33).

Så skulle du noen gang se dette blant kristne, så kan du være sikker på at disse ikke blir fylt av Den Hellige Ånd, men tvert imot av en makt som i alle tider har forsøkt å overta tronen til Gud. 

Spor fra fotspor i arabisk språk heter, sunna eller vei. Hver av Guds utsending hadde sine spor elle vei. Det er hva de sa og hva de gjorde og det er så mangt. Det er deres moral som er Moralen, kan man si. Dette gjelder alle Guds utsendinger ut ifra Islam, enten det er Jesus, Moses, Abraham, Mohammad, David osv. Det er som å si at Jesus moral er det som er Moral. 

Ånd som i Den Hellige Ånd på Jesus språket arameisk har samme rotbokstaver som på arabisk og det er R O H. I arabisk som på arameisk så sier vi, Roh.

I et vers i Koranen svarer Gud på spørsmål jødene spurte om ånden/roh:

(85) (17:85) They ask you about "The Spirit." *103Say, "This Spirit comes by the ommand of my Lord, but you have been given only a little of the 'Knowledge' . "

I koranen så sier Gud, når han beskriver skapelsen av Adam slik:" og Jeg blåste i han av min ånd"  på arabisk blir det, min rohi, der i betyr av min ånd. Så har vi i Koranen også noe som heter Den hellige ånd, dette referer til engelen Gabriel som blåsete liv i Maria. Han kalles også Den hellige ånd. Derfor er liv det mest hellige i Islam, da det er Guds ånd som gir liv og resulterer til en sjel. Det ironiske er at muslimske terrorister dreper det helligste som finnes på jorden. Litt av en ironi!

På fruktene deres skal dere kjenne dem" (Matt. 7:16). Frukt er hva mennesker avler av dåd fra et semittisk spåkbruk. Det er gode ord og gjerninger som freder andre medmennesker.  

Hvem er: men tvert imot av en makt som i alle tider har forsøkt å overta tronen til Gud?

Hvis det er satanen, hvorfor og hvordan skal og kan skapelsen satanen kunne klare å ta tronen fra Skaperen utifra et teologisk kristelig kirkelig bibelsk perspektiv?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, omarel skrev:

 

I koranen så sier Gud, når han beskriver skapelsen av Adam slik:" og Jeg blåste i han av min ånd"  på arabisk blir det, min rohi, der i betyr av min ånd. Så har vi i Koranen også noe som heter Den hellige ånd, dette referer til engelen Gabriel som blåsete liv i Maria. Han kalles også Den hellige ånd. Derfor er liv det mest hellige i Islam, da det er Guds ånd som gir liv og resulterer til en sjel. Det ironiske er at muslimske terrorister dreper det helligste som finnes på jorden. Litt av en ironi!

Hvem er: men tvert imot av en makt som i alle tider har forsøkt å overta tronen til Gud?

Hvis det er satanen, hvorfor og hvordan skal og kan skapelsen satanen kunne klare å ta tronen fra Skaperen utifra et teologisk kristelig kirkelig bibelsk perspektiv?

DHÅ fra kristendommen skiller seg ut fra den som blir nevnt i islam. I kristendommen er DHÅ en "person", altså ikke noe "åndelig luft", hvis jeg kan si det på den måten. 

Beklager, jeg kan skrive litt uklart noen ganger, spesielt når det omhandler temaer som ofte vekker raseri og reaksjoner.
Makten som har forsøkt å ta over Guds trone er "antikrist". Du nevner navnet hans, Satan, men jeg skal forsøke å oppklare litt.
Satan, som før hans fall het Lucifer, var den vakreste og mektigste engelen i himmelen. Det var han som stod nærmest Gud. Når han ble utvist fra himmelen pga. sin synd, dro han med 1/3 av alle englene - som blir kalt demoner. 
Satan og hans hærskare har kontinuerlig jobbet for å få mest mulig mennesker til å avvise Gud, og således gå fortapt. 
Men Satan har også tatt jobbet gjennom mennesker og jordiske systemer for å både forfølge sanne kristne, undergrave Guds ord (noe vi ser veldig mye av her på forumet..), samt for å få innsette sitt eget "rike". Han har spesielt brukt en maktfaktor som utgir seg for å være kristen. Det er en kirke som i de mørke århundrer er gjort seg skyldig i å utgyte de rettferdiges blod, og som nå i denne siste tiden vil få tilbake sin makt (noe vi ser i dag) og på ny forfølge de sanne Jesu etterfølgere. 
Dette var veldig kort og lite detaljert forklart, men for å svare på spørsmålet ditt:
- hvorfor: fordi Satan har begjært å bli tilbedt som Gud helt siden han var i himmelen.
- hvordan: Satan og hans allierte - både engler og mennesker - vil aldri klare å overta Guds trone. Gud er Allmektig. Han vil selvfølgelig prøve, og han vil klare å forføre majoriteten av menneskene når Gud trekker tilbake Sin beskyttelse, og han (Satan) får frie tøyler. Det vil se ut som at Satan vil vinne, men hans rike vil bli knust når Herren kommer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LuxLucet skrev:

DHÅ fra kristendommen skiller seg ut fra den som blir nevnt i islam. I kristendommen er DHÅ en "person", altså ikke noe "åndelig luft", hvis jeg kan si det på den måten. 

Beklager, jeg kan skrive litt uklart noen ganger, spesielt når det omhandler temaer som ofte vekker raseri og reaksjoner.
Makten som har forsøkt å ta over Guds trone er "antikrist". Du nevner navnet hans, Satan, men jeg skal forsøke å oppklare litt.
Satan, som før hans fall het Lucifer, var den vakreste og mektigste engelen i himmelen. Det var han som stod nærmest Gud. Når han ble utvist fra himmelen pga. sin synd, dro han med 1/3 av alle englene - som blir kalt demoner. 
Satan og hans hærskare har kontinuerlig jobbet for å få mest mulig mennesker til å avvise Gud, og således gå fortapt. 
Men Satan har også tatt jobbet gjennom mennesker og jordiske systemer for å både forfølge sanne kristne, undergrave Guds ord (noe vi ser veldig mye av her på forumet..), samt for å få innsette sitt eget "rike". Han har spesielt brukt en maktfaktor som utgir seg for å være kristen. Det er en kirke som i de mørke århundrer er gjort seg skyldig i å utgyte de rettferdiges blod, og som nå i denne siste tiden vil få tilbake sin makt (noe vi ser i dag) og på ny forfølge de sanne Jesu etterfølgere. 
Dette var veldig kort og lite detaljert forklart, men for å svare på spørsmålet ditt:
- hvorfor: fordi Satan har begjært å bli tilbedt som Gud helt siden han var i himmelen.
- hvordan: Satan og hans allierte - både engler og mennesker - vil aldri klare å overta Guds trone. Gud er Allmektig. Han vil selvfølgelig prøve, og han vil klare å forføre majoriteten av menneskene når Gud trekker tilbake Sin beskyttelse, og han (Satan) får frie tøyler. Det vil se ut som at Satan vil vinne, men hans rike vil bli knust når Herren kommer igjen.

Du skriver:  

Han vil selvfølgelig prøve, og han vil klare å forføre majoriteten av menneskene når Gud trekker tilbake Sin beskyttelse, og han (Satan) får frie tøyler. Det vil se ut som at Satan vil vinne, men hans rike vil bli knust når Herren kommer igjen.

Jeg: Hvorfor skal Gud trekke tilbake sin beskyttelse? Og ovenfor hvem? Og hva slags beskyttelse skal Han trekke, er der hele Hans beskyttelse eller deler av den?

Jeg spør fordi jeg har lyst å lære.

Når vil satan få frie tøyler? Og hva slags tøyler er det snakk om?

Har Gud ut ifra Bibelen skapt andre skapelse ved siden av menneske og englene?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, omarel skrev:

Du skriver:  (..)

For all del, spør så mye du vil. Jeg tar tar ikke dine spørsmål som støtende.

"Hvorfor skal Gud trekke tilbake sin beskyttelse? Og ovenfor hvem? Og hva slags beskyttelse skal Han trekke.."
Bibelen nevner at alle som ikke vil tilbe Gud vil motta dyrets merke enten i hånden eller pannen (Åp. 13:16-17). Du husker sikkert at jeg har nevnt at Bibelen ofte bruker symbolikk. Det er også tilfellet her. Mange kristne tror at dette dyrets merke er en chip. Grunnen til dette er fordi denne chippen tilsynelatende vil være den eneste måten for å kjøpe og selge, siden "kontanter avvikles", som mange sier. Dersom man ikke tar imot denne chippen, så får man ikke kjøpt noe. Kanskje denne forklaringen høres logisk ut ved første øyekast, men i realiteten er den så ulogisk som man kan få det. Mange tolker "Hånden" og i "pannen" som bokstavelig - men hvem vil vel operere en chip i pannen? Og det viktigste av alt: en chip har ikke noen ting å si på et menneskes forhold til Gud. Men det har derimot tilbedelse. Mange misforstår symbolikken og forståelsen av dette, og en av grunnene til det (tror jeg) er fordi de ikke vet hvem Bibelen identifiserer som antikrist.
Dyrets merke vil være overholdelsen av en religiøs lov som vil omfatte hele jorden til slutt. De som mottar merket i pannen (merk: dette er ikke et synlig merke) er de som av religiøse grunnen helligholder de religiøse antikristlige lovene, mens de som mottar merket på hånden er de som helligholder den kommende loven- uten religiøse intensjoner- men av frykt for å bli drept overholder denne, eller at de anerkjenner denne kirkemaktens autoritet.

Tilbake til spørsmålet: Gud har gjort alt Han kan for at ethvert menneske skal komme til anerkjennelse av Ham, og få tilgivelse. Når alle mennesker har gjort sitt endelige valg, og dyrets merke (loven) er innsatt og mottatt av de menneskene som har valgt dette, er nådetiden over og det er ikke lenger mulig å få tilgivelse. Til denne tiden sier Herren "Den som gjør urett, la ham fortsatt gjøre urett! Den som er uren, la ham fortsatt være uren! Den som er rettferdig, la ham fortsatt være rettferdig! Den som er hellig, la ham fortsatt være hellig!»
«Og se, Jeg kommer snart, og Min lønn er med Meg, for å gi enhver igjen etter hans gjerning. (Åp. 22:11-12).

Her vil de kristne igjen bli forfulgt og drept, fordi Herren tar bort Sin innflytelse fra de ugudelige, slik at kjærligheten blir kald, og disse menneskene vil være under fullt herredømme av demoniske makter (Satan og hans skare). Når et menneske har valgt å motstå Den Hellige Ånd og Guds kjærlighet, er det ikke mer Gud kan gjøre - Han tvinger ingen til å tilbe Ham, og derfor trekker Han seg tilbake fra dem slik at de følger sin egen ønskelige vei.
Naturkatastrofer vil oppstå på en slik måte som aldri før er opplevd. Vann vil bli til blod, men Han vil besørge vann å drikke for Hans trofaste etterfølgere, så slik sett er Hans beskyttelse fortsatt med oss. 

Når vil satan få frie tøyler? Og hva slags tøyler er det snakk om?
Det er ikke mulig for oss mennesker å vite nøyaktig tid, men vi ser at utifra bibelske profetier at vi er godt inne i endetiden.
Vi vet derimot at når alle har valgt hvem de vil følge - og de som ikke har valgt Herren har mottatt dyrets merke - vil de kristne som nekter å underkaste seg kirkens autoritet bli straffeforfulgt ved lov. Etter hvert vil det komme et dødsdekret, og forfølgelsen vil skje for fullt. Her har Satan frie tøyler.

Har Gud ut ifra Bibelen skapt andre skapelse ved siden av menneske og englene?
Bibelen hinter absolutt om andre verdener - men som vi foreløpig ikke kan forestille oss siden vi lever i en slik verden som vi gjør. 

Heb. 1:2 sier ".. Ved Ham har Han også skapt alle verdener". Vi vil ikke finne denne oversettelsen i de fleste norske oversettelser, spesielt ikke på den vanvittig dårlige bibel.no-siden. Den engelske utgaven sier derimot "by whom also He made the worlds".
Bibelen snakker også om himler, og i Job. 1:6 blir vi fortalt om et verdensmøte - hvor "Guds sønner kom for å stille seg fram for Herren, og sammen med dem kom også Satan". Satan kom fordi han påstod å representere denne jorden. 
I samme bok kapittel 38:4-7 leser vi også at morgenstjernene og Guds sønner ropte av fryd før vår verden ble til. Så Bibelen støtter absolutt at det finnes andre verdener. Men med dette menes selvfølgelig ikke UFO og aliens. Det er vår verden som er fallen og smittet av synd, og de andre syndfrie verdenene er mest sannsynligvis begrenset fra å blande seg med oss. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens den kristen nåde og kjærlighet er ufortjent og vilkårsbasert bundet opp mot troen på Jesus som Guds sønn, ufortjent tilgivelse,  så har islams litt mer nyansert, men basert på rettferd. Guds kjærlighet, nåde og barmhjertige i Islam er både uten vilkår og vilkårsbasert på en strikt monoteistisk aksept av en Gud, alene.

Derfor ønsker jeg å avklare denne nyansen i denne tråden. Kritiske spørsmål møtes derfor med forståelse. 

Blant Guds 99 navn i Koranen er, Den barmhjertige (ar-Rahman) og Den nåderike (ar-Rahim).

Kjærlighet- definisjon av ar-Rahman, Den barmhjertige, fra islamsk terminologi:
Guds barmhjertighet gjelder Hans egenskap som barmhjertig ovenfor samtlige skaperverk. Dette innebærer at Gud viser barmhjertighet ved at Han gir en kropp dens funksjoner, helt fra et mikroskopisk nivå i alle ting. Guds barmhjertighet er så mangt, et øye som kan se og dets funksjon og struktur, hårets funksjon, hudens funksjon og dets struktur, hendenes funksjon og dets funksjon, benets funksjon og dets struktur, magens funksjon og dets struktur osv. Dette gjelder alt som befinner seg på kloden, på jorden, under jorden, i havet, over jorden, i luften, på skyene og i universet, blant mennesker, dyreriket og alt Han har skapt.

Dette er en barmhjertighet og kjærlighet som gjelder uansett om du troende, ikke troende eller historiens verste synder og morder som går på Hans jord, så omfattes en av Guds kjærlighet og barmhjertighet ifølge Guds ord, Koranen. Uansett hva du er, eller hvem du er, og hvem du tilber, eller ikke tilber, så vil du få ta del av hva naturen og økonomiske goder har å tilby av velsignelser på Guds jord.

Alt fra jorden og fra oven er for menneske, plante og dyreriket og det er Guds kjærlighet og barmhjertighet ovenfor Adams barn.

Gud er Rettferd i Seg Selv og rettferdig i natur. Hans barmhjertighet og kjærlighet ovenfor Hans skapelser er fordelaktig for skapningene og ikke fordelaktig for Han på denne jord,selv om vi synder mot Han, men allikevel viser Han barmhjertighet og kjærlighet. Han gir både de som synder og de som ikke tror, avkom, rikdom, velferd og behag på denne jord.

«Om dere teller Guds gaver vil dere aldri klare å samle det», sier Gud, det er gave fra En, og Alene Gud, som elsker oss uten vilkår!

Nåde- definisjon av ar-Rahim, Den nåderike, fra islamsk terminologi: Gud viser nåde gjennom tilgivelse, uansett hvor mye man måtte synde så tilgir Han de som angrer og ber om tilgivelse, med unntak av avgudsdyrkelse.

Mennesker er skapt for å synde gjennom fri vilje og Gud tilgir de som angrer etter synd, og vender mot Gud i bot.

Alt Han har skapt vil en dag dømmes rettferdig. Våre gode handlinger dømmes og belønnes rettferdig og våre dårlige handlinger dømmes og belønnes rettferdig, det i seg selv er Guds nåde, til de som har blitt utsatt for urett i ord og handling. Enten det er baksnakk, tyveri, drap, vold, voldtekt, mishandling osv.

Gud, Den nådige eller ar-Rahim, er nådig i oppstandelsens dag mot de troende som tror på kun, en Gud alene i Guddommelighet.
Fordi Gud er Rettferd i navn og egenskap, så tilgir Han de som på jordelivet angrer og ber om tilgivelse. De som dør og ikke er tilgitt eller dør med overvekt av synd vil måtte bøte for sine sine synder i helvetet med et formål, å rense seg, for å kunne leve foreviget i det evige paradis, rettferdig og fortjent.

Mens premissen for Guds nåde i kirkelige kristendom er at man skal tro på Jesus som Guds sønn, Faderen og Den Hellige Ånd, så er den koranske og islamske premissen for Guds nåde, at man skal forkaste en hver form for tro på at Gud har noen likeverd ved Seg, under eller over Ham i Guddommelighet. I følge Guds ord er Han, En og Alene som Gud, der fortjener tilbedelse i ren og oppriktig form.

Guds nåde på jordelivet gjelder også for de ikke troende som gjør godt, individuelt og samfunnsmessig. Det fremkommer i en hadith er de gul hårede (romere/vestlige) vil Gud hjelpe som følge av at de viser godhet gjennom å ta vare på deres eldre. Dvs. velferdssamfunnet i vesten.

Gud elsker i Koranen og i hadith, (det som omhandler Gud fra Hans utsending, Mohammad)
Både i Guds ord, så fremkommer det at ordet, Hob, som betyr elske. Det er det samme som brukes i det kjente arabiske frasen, habibi. 

I Koranen finnes det vers der Gud sier at Han elsker de som handler Godt og tror. Det å handle godt i ord og handling som fører til Hans vei og lov heter i Koranen, sabili-Lah, som betyr Guds vei.

I hadith så framkommer det også hvor mye Gud elsker oss. Der dras det sammenligning med en kvinne i en slagmark, som leter etter sitt bortkomne barn i desperasjon, og den gleden og elsk hun omsider får når hun endelig finner sitt barn. I den sammenligningen så er Guds elsk og glede til oss mennesker høyere og større enn kvinnens møte med hennes forsvunne barn, og enda mer er Hans elsk og glede når vi mennesker finner veien til Han og følger Hans veileding.

I en andre hadith sier Guds sendebud om Gud, at den som går i hen mot Gud, går Gud rasker i hen mot tjeneren, og den som løper i hen mot Gud, så løper Gud raskere  hen mot tjeneren. Den som nevner Gud, vil Gud nevne tjeneren i en forsamling som er bedre en hans forsamling. 

Håper at dette avklarer påstanden om at Gud i Islam verken er kjærlig, nådig eller barmhjertig. Men det må sies at vi muslimer ikke er flinke til å fremheve Guds kjærlighet, barmhjertighets og nåde, da vårt fokus er noe annet enn bare å løfte Guds kjærlighet. Religionen islam er gjensidig. Den som elsker Gud og følger Guds vei. Guds vei går gjennom Hans lære som Han har lært Hans utsendinger av Profeter og Sendebud. Denne læren, moral, kunnskap på hvordan  man praktisk kan komme nærmere Gud, er Guds veileding til menneskeheten. Frukten av tilbedelse er at menneskeheten skal få den optimale fred og ro i sjelen.

Siden det er Gud som har skap vår materielle kropp så er mat næringen til kroppen. Og fordi det er Gud som har blåst liv i vår kropp med Hans sjel, så er det kun gjennom tilbedelse, refleksjon av Han, Hans skaperverk, Hans ord og gode handlinger som freder andre, det eneste som kan gi fred og harmoni i kropp og sjel.

Gud sier[89]: 

"Du sjel (selvet), som har ro og harmoni,(27) vend tilbake til din Herre tilfreds og godtatt(28): Gå inn blant Mine tjenere!(29) Gå inn i Mitt paradis! (30)".

Fra koranen kan vi derfor dra følgende konklusjon, mat er kroppens næring og tilbedelse er sjelen næring. Derfor er tilbedelse gjennom gode ord og fredfulle handlinger mot medmennesker og fastsatte rituelle tilbedelse og nevnelse av Gud gjennom å ære Han og Hans navn, det optimale oppnåelse av indre fred og ro for sinn og sjel.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LuxLucet skrev:

For all del, spør så mye du vil. Jeg tar tar ikke dine spørsmål som støtende.

Denne skal jeg lese i fred og ro, gleder meg:-). Takk for at du ikke tar deg nær av mine spørsmål.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2017 den 18.32, LuxLucet skrev:

Ditt svar: "....."

Du: Makten som har forsøkt å ta over Guds trone er "antikrist". Du nevner navnet hans, Satan, men jeg skal forsøke å oppklare litt.

Jeg: Beklager for feilbruken av stor forbokstav. Hvis du leser dialogen min med Norre i side to og tre har jeg redegjort for satanens navn i følge koranen.

Du: Satan, som før hans fall het Lucifer, var den vakreste og mektigste engelen i himmelen. Det var han som stod nærmest Gud. Når han ble utvist fra himmelen pga. sin synd, dro han med 1/3 av alle englene - som blir kalt demoner.

Jeg: Forskjellene her har jeg også forklart i innledende innlegg, men kort forklart så var satanen ifølge koranen av djinner, som var skapt av ild. Det som er tilfelles med bibelen er at han hadde en høy posisjon hos Gud sammen med englene.  

Du: Satan og hans hærskare har kontinuerlig jobbet for å få mest mulig mennesker til å avvise Gud, og således gå fortapt. 
Men Satan har også tatt jobbet gjennom mennesker og jordiske systemer for å både forfølge sanne kristne, undergrave Guds ord (noe vi ser veldig mye av her på forumet..), samt for å få innsette sitt eget "rike". Han har spesielt brukt en maktfaktor som utgir seg for å være kristen. Det er en kirke som i de mørke århundrer er gjort seg skyldig i å utgyte de rettferdiges blod, og som nå i denne siste tiden vil få tilbake sin makt (noe vi ser i dag) og på ny forfølge de sanne Jesu etterfølgere. 
Dette var veldig kort og lite detaljert forklart, men for å svare på spørsmålet ditt:
- hvorfor: fordi Satan har begjært å bli tilbedt som Gud helt siden han var i himmelen.
- hvordan: Satan og hans allierte - både engler og mennesker - vil aldri klare å overta Guds trone. Gud er Allmektig. Han vil selvfølgelig prøve, og han vil klare å forføre majoriteten av menneskene når Gud trekker tilbake Sin beskyttelse, og han (Satan) får frie tøyler. Det vil se ut som at Satan vil vinne, men hans rike vil bli knust når Herren kommer igjen.

Jeg: Satanens rolle i islam er avmakt i forhold ti Gud og Guds rettskafne tjenere.  Satanens våpen i følge Koranen er at han hvisker i bryst og hjerter. Men det er mer detaljert enn det du skriver og litt komplekst. Det er her Guds veiledning kommer inn. Den som følger Guds veiledning vet å beskytte seg mot satanen og hans tjenere.

Selv om satanen eksiterer så kommer ikke alt av det negative fra han og hans tjenere. Det vi mennesker ofte glemmer er at menneske har noe som heter, Nafs. Nafs er Selvet, den er det indre i menneske som ikke har med satanen å gjøre. I Koranen står det at, Nafsen er full av ondt. Det er et resultat fra menneske ikke klarer å overvinne gjennom den indre kamp, som i arabisk heter indre jihad, oversatt til det indre strev.

Men at satanen og hans hjelpere samarbeider med menneske må vel være så vidt jeg vet gjennom svart magi hvor satanens hjelpere bistår menneske i mot tjenester av alle slags offer. Dette er forbudt i Islam og er kategorisert som, Storsynd.

Når det gjelder Iblis/Lucifers trone, så fremkommer det fra våre tekster at den er på havet. Det er en velkjent hadith hvor satanens tjenere hver dag kommer framfor han og sier hva de har utført av udåd. Den ene sier at jeg ha fått en til å drepe og den andre sier at jeg har gjort ditten og datten, men så kommer en av hans tjenere som sier at jeg har klart å splitte mellom en mann og hans hustru. Da svarer Iblis/lucifer: «Du er du, du er den ene».  

Grunnen til at satanen har sin trone på vann i følge muslimske skriftlærde, er fordi han vil etterligne Guds trone.

Den største synden er avgudsdyrkelse i Islam, derfor vil satanen og hans hjelpere føre mennesker til alle former for avgudsdyrkelse, brudd på guds lover, ufred og krig på jord blant mennesker uansett tro.

Hvis du leser de første innleggene så forklarer jeg hvorfor satanen har tatt Adam og alle hans avkom som fiender.

At satanen prøver å ta over Guds trone er noe nytt for meg i kristendommen, da det i Islam ikke eksisterer. Satan nektet å bøye seg for Adam etter at Gud blåste (Guds ånd) liv i han, deretter ba Iblis/Lucifer Gud om utsettelse fram til dommedag og han sverget å føre Adams avkom vekk fra Gud. Da sa Gud til satan at han ikke vil klare å føre Hans Gudfryktige tjenere i villrede.

Djinn som er satans natur,  finnes i tre  kategorier (egenskaper), men de er like mangfoldige i samfunn, religion og livssyn som mennesker, da de har fri vilje.

Dette er lærerikt. Takk for svarene.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.8.2017 den 13.52, LuxLucet skrev:

Du skriver....

 

Jeg må si at svarene dine er forvirrende. Jeg spurte om Guds egenskaper, som skal være konstante fra a til å, men du svarer med å eksemplifisere Guds rolle i endetidens prøvelser, hvordan Han forholder seg til de store tegnene, og hvordan kristne tolker tegnene.

Det kan bli veldig forvirrende for både meg og de som følger denne tråden.

Kanskje det er den kristne måten å definere teologien, gjennom å forstå Gud ved å blande skapelsesberetningen, Faderen, Jesus, DHÅ, anticrist og andre tegn. Men for min del så blir det veldig forvirrende. For å  gjøre det oversiktlig og forståelig så er det kanskje lurt å ikke blande kortene når man forklarer Gud.

Når det er sagt så kan jeg også informere at dyret, antichrist og mer av kommende hendelser er å finne i våre tekster, koranen og hadith. Ut i fra våre tekster, så har vi kategorisert endetids profetier. Noen lærde deler profetiene i to (små tegn og større tegn) og andre i tre, der de tilfører, midte tegn:

-        Små tegn

-        Midte tegn

-        Større tegn

De små og midte tegn går ofte om hverandre. Noe av de store tegnene er dyret, antichrist (Mesias Dajal), solen som vil  gå opp på motsatt side, Gog og Magog, Jesus, krig mellom de gulhårede (romere og vesten) og en fiende bak dem og mer. Dette er et stort kapittel i islamske tekster, så hvis vi skal dra lærdom og sammenligne dem så bør man ha en egen tråd.

Jeg kan kommentere noen de tengene du har nevn, uten å blande inn  mye  Guds rolle opp i det, for å ikke gjøre det forvirrende.

Fra islamsk monoteistisk perspektiv så skjer hendelsene som følge av Guds vilje (Han Skapte dem) og aksept, da livet alltid er en prøvelse ifølge Gud.

Mohammad, fred være over han, sa at alle utsendinger og profeter fra Gud har advart om antichrist/dajjal, da han er den største prøvelsen i menneskehetens historie, på denne jord. I våre skrifter har vi fått beskrevet hvor han vil komme fra, hvordan han ser ut, hvem som vil følge han, hvor lenge han vil leve, jordens tilstand, menneskehetens tilstand osv.

Det som derimot er viktig og aktuelt for meg er disse tegnene:

Skyene vil holde en tredjedel av regnet det ene året, og to tredjedel det andre året, og all regn året antichrist vil komme. Han vil komme som følge av en stor hendelse som gjør han rasende.

En annen
  ting som også kan sies om Dajjal/anticrist, er at tekstene våre indikerer at han har levd siden Moses sin tid . Men dette en nytolkning som følge av versene som omhandler Moses i Koranen, og da Herren sendte satan og Adam ned til jorden. Det er også en hadith som støtter dette i form av sammenheng, men det er en kun en tolkning som ikke er så viktig.

Satans tøyler i Islam vil derfor ikke være forandret i framtiden sammenlignet med fortiden. Men i kristendommen så forstår jeg det slik at Gud vil gi han friere tøyle i framtiden?  Stemmer det?

Du"Hvorfor skal Gud trekke tilbake sin beskyttelse? Og ovenfor hvem? Og hva slags beskyttelse skal Han trekke.."
Bibelen nevner at alle som ikke vil tilbe Gud vil motta dyrets merke enten i hånden eller pannen (Åp. 13:16-17). Du husker sikkert at jeg har nevnt at Bibelen ofte bruker symbolikk. Det er også tilfellet her. Mange kristne tror at dette dyrets merke er en chip. Grunnen til dette er fordi denne chippen tilsynelatende vil være den eneste måten for å kjøpe og selge, siden "kontanter avvikles", som mange sier. Dersom man ikke tar imot denne chippen, så får man ikke kjøpt noe. Kanskje denne forklaringen høres logisk ut ved første øyekast, men i realiteten er den så ulogisk som man kan få det. Mange tolker "Hånden" og i "pannen" som bokstavelig - men hvem vil vel operere en chip i pannen? Og det viktigste av alt: en chip har ikke noen ting å si på et menneskes forhold til Gud. Men det har derimot tilbedelse. Mange misforstår symbolikken og forståelsen av dette, og en av grunnene til det (tror jeg) er fordi de ikke vet hvem Bibelen identifiserer som antikrist.
Dyrets merke vil være overholdelsen av en religiøs lov som vil omfatte hele jorden til slutt. De som mottar merket i pannen (merk: dette er ikke et synlig merke) er de som av religiøse grunnen helligholder de religiøse antikristlige lovene, mens de som mottar merket på hånden er de som helligholder den kommende loven- uten religiøse intensjoner- men av frykt for å bli drept overholder denne, eller at de anerkjenner denne kirkemaktens autoritet.

Tilbake til spørsmålet: Gud har gjort alt Han kan for at ethvert menneske skal komme til anerkjennelse av Ham, og få tilgivelse. Når alle mennesker har gjort sitt endelige valg, og dyrets merke (loven) er innsatt og mottatt av de menneskene som har valgt dette, er nådetiden over og det er ikke lenger mulig å få tilgivelse. Til denne tiden sier Herren "Den som gjør urett, la ham fortsatt gjøre urett! Den som er uren, la ham fortsatt være uren! Den som er rettferdig, la ham fortsatt være rettferdig! Den som er hellig, la ham fortsatt være hellig!»
«Og se, Jeg kommer snart, og Min lønn er med Meg, for å gi enhver igjen etter hans gjerning. (Åp. 22:11-12).

Her vil de kristne igjen bli forfulgt og drept, fordi Herren tar bort Sin innflytelse fra de ugudelige, slik at kjærligheten blir kald, og disse menneskene vil være under fullt herredømme av demoniske makter (Satan og hans skare). Når et menneske har valgt å motstå Den Hellige Ånd og Guds kjærlighet, er det ikke mer Gud kan gjøre - Han tvinger ingen til å tilbe Ham, og derfor trekker Han seg tilbake fra dem slik at de følger sin egen ønskelige vei.
Naturkatastrofer vil oppstå på en slik måte som aldri før er opplevd. Vann vil bli til blod, men Han vil besørge vann å drikke for Hans trofaste etterfølgere, så slik sett er Hans beskyttelse fortsatt med oss. 

Du: Har Gud ut ifra Bibelen skapt andre skapelse ved siden av menneske og englene?
Bibelen hinter absolutt om andre verdener - men som vi foreløpig ikke kan forestille oss siden vi lever i en slik verden som vi gjør. 

Heb. 1:2 sier ".. Ved Ham har Han også skapt alle verdener". Vi vil ikke finne denne oversettelsen i de fleste norske oversettelser, spesielt ikke på den vanvittig dårlige bibel.no-siden. Den engelske utgaven sier derimot "by whom also He made the worlds".
Bibelen snakker også om himler, og i Job. 1:6 blir vi fortalt om et verdensmøte - hvor "Guds sønner kom for å stille seg fram for Herren, og sammen med dem kom også Satan". Satan kom fordi han påstod å representere denne jorden. 
I samme bok kapittel 38:4-7 leser vi også at morgenstjernene og Guds sønner ropte av fryd før vår verden ble til. Så Bibelen støtter absolutt at det finnes andre verdener. Men med dette menes selvfølgelig ikke UFO og aliens. Det er vår verden som er fallen og smittet av synd, og de andre syndfrie verdenene er mest sannsynligvis begrenset fra å blande seg med oss. 

Jeg: I koranen så sier Gud at Han er Herre over verdener, dette er oversatt fra alamin, som grammatisk er et mindre flertall. Den verden vi kjenner til er menneskehetens verden og djinnenes verden, som satan og hans følgere er en del av.

Om det finnes andre skapelser utenom engler, djinner, mennesker og dyrelivet så sier Gud i presens form: «Og Han skaper det Han vil». Hva Han skaper og ikke skaper er derfor ikke viktig i det daglige.

En gang så kom en mann til Mohammad, fred være over ham, og spurte om de store tegnene til endetiden. Profeten, fred være med ham, svarte: «og hva har du forberedt til den?» Fokuset til en som hengir seg til Gud skal derfor være, «å gjøre det som godt er», gjennom å «forby urett og mane til det som godt er», sier Gud og ikke fokuserer så mye på endetidens tegn, slik våre skriftlærde konkluderer.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fant jeg en islams bok som omhandler samtlige endetidens tegn. Boken er på 483 sider hvor tegnene er inndelt i tre kategorier, siden mindre og midte går om hverandre så bruker jeg kun to :

-Mindre tegn
-Større tegn

Uten å gå i dybden kan jeg gjengi noen av dem, for den som ønsker å få et perspektiv.

Mindre tegn:
- Utsendelse av profetenes segl, Mohammad, hans fødsel og han død
- Erobring av Jerusalem
- Økning av rikdom og overflod av penger
- Kaos og forvirring,  hvem av de nærmeste disiplene som vil dø og hvem som vil bli drept
- Falske profeter
- Spredning av trygghet og sikkerhet
- Tyrkernes krig
- Manglende kunnskap sprer seg
- Mødre som føder deres herskerinner
- Spredning av seksuell utukt
- Spredning av rentebruk
- Spredning av musikk og instrumenter over hodene på folk
- Spredning av drap
- Tid forkortes, dvs, et år blir som en måned, en måned som et år og en måned som en uke, og en uke som en dag og en dag som en time.
- Spredning av handelsmarkeder som er nærliggende hverandre
- Spredning av avgudsdyrkelse
- Fornektelse mellom folk
- Økning av gjerrighet
- Økning av løyn og manglende overføring av sannferdige utsagn
- Økning av handel
- Økning i jordskjelv
- De rettskaffenes bortgang
- Forekomst av påkledde nakne damer
- De troende blir sanndrømme
- Syrlig regn
- Verden fremlegges som pinner foran hendene på folk, pinne for pinne 
- Økning av skrifter/bøker
- Økning av kvinner i forhold til menn
- Økning av spontane dødsfall
- Arabiske land blir fruktbare og grønne
- Ønske om død som følge av prøvelser og kaos
- Økning av romere (europeere) og deres krig mot islam og muslimer
- Landskap spises fra dets kanter

Dette er bare noe. Andre tegn er at den drepte ikke vet hvorfor han er drept og at morderen ikke vet hvorfor drapet ble begått.

Profeti om Isis lignende fremkommer også, da de er referert til i klartekst som dawla eller stat, som må bekjempes, med beskrivelse av dets følgere.

Større tegn
- Den veiledede (rettskaffen leder som vil lede de troende)
- Messias Jesus Marias sønn
- Messias ad-Dajjal, anti-Krist
- Gog og Magog
- Tre store synkehull
- Dyret
- Solen vil stå opp fra vest istedenfor øst
- Kjølig vind som tar de troendes liv
- Verdens undergang med kun de verste menneskene som eksisterer på jorden 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2017 den 14.38, omarel skrev:

Jeg må si at svarene dine er forvirrende. Jeg spurte om Guds egenskaper, som skal være konstante fra a til å, men du svarer med å eksemplifisere Guds rolle i endetidens prøvelser, hvordan Han forholder seg til de store tegnene, og hvordan kristne tolker tegnene.

Guds egenskaper i forbindelse med hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2017 den 14.42, LuxLucet skrev:

Guds egenskaper i forbindelse med hva?

 

Du: Her vil de kristne igjen bli forfulgt og drept, fordi Herren tar bort Sin innflytelse fra de ugudelige, slik at kjærligheten blir kald, og disse menneskene vil være under fullt herredømme av demoniske makter (Satan og hans skare)

Jeg: Jeg ser at du svarte på spørsmålet om at Gud trekker sin nåde som tiltak og ikke som svakhet, stemmer det?

Har Gud i kristendommen innflytelse på de ugudelige? Og hva slags innflytelse er det Han har på dem? Hvis det er kjærlighet så må vel de ugudelige ha en form for varm kjærlighet til hverandre og deres verk, så hva slags kjærlighet er det Gud trekker tilbake? Er kjærligheten inndelt etter type?

Hvordan er kristendommens tolkning av de som hengir seg til Gud, Skaperen, i frykt, fromhet og ære, men ikke tror på at Gud har en sønn, og opphøyer og ærer Han i sine fem rituelle bønner, nevner Guds navn i alt, ved å si, med Guds navn, gir almisse, viser godhet osv.? Er ikke de Guds tjenere? Eller må man også aksepterer at Gud har avlet en sønn for at de ikke skal bli kalt for ugudelige, i form av varm og kald kjærlighet? Hva er den kristne definisjon for kald og varm kjærlighet?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...