Gå til innhold

Venninne som ikke har medfølelse - kutte henne ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir av og til frustrert på verden, jeg har en sykdom som er ganske plagsom, og litt andre ting i livet som er litt vanskelig. Av og til så snakker jeg med denne venninnen om det, uten å gi for mange detaljer, så er det uten unntak en sånn "jammen" også liksom unnskylder hun den andre parten - om det er noen som har oppført seg på en måte som ikke er ok, om det er sykdommen, om det er hva som helst. Hun skal liksom alltid si at jeg tar feil i alt? Jeg føler meg rett og slett sett på litt nedlatende av henne, sånn "jaja,stakkars du forstår jo ikke dette". 

Jeg har prøvd å være empatisk og forstå når hun har problemer, og svarer ikke henne på den måten, så jeg forstår ikke helt hva jeg har "gjort henne" for at hun skal svare sånn. Jeg sliter nok som det er, og når jeg er trist og lei i lang tid etter hver gang vi har tilbragt tid sammen, så jeg vurderer helt ærlig å kutte henne ut, sakte men sikkert, for jeg orker ikke at hun skal bli sint og lage masse drama om jeg tar det opp.

Noen tanker? :icon_frown:

Anonymkode: 4f174...97d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er åpenbart lei av at du er så negativ og skal snakke ned andre. Jeg tolker det ikke som at hun er nedlatende eller det andre du hevder. Jeg tolker bare at hun synes du er urettferdig mot den andre parten, og at sykdom ikke er en unnskyldning for dette. 

Anonymkode: 43729...1b3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun ikke har medfølelse. Tror faktisk tvert i mot at hun ser ting fra flere sider men også greier å se ting fra positivt perspektiv og prøver å få deg til å se tingene fra den siden også. 

Anonymkode: 40437...b1d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun er åpenbart lei av at du er så negativ og skal snakke ned andre. Jeg tolker det ikke som at hun er nedlatende eller det andre du hevder. Jeg tolker bare at hun synes du er urettferdig mot den andre parten, og at sykdom ikke er en unnskyldning for dette. 

Anonymkode: 43729...1b3

Skal ikke snakke ned andre, men når for eks, jeg blir trekt dobbelt i en regning, har lite å rutte med og den jeg prater med nekter å rette det opp, da er det liksom ikke lov å bli irritert? 

Anonymkode: 4f174...97d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle venner duger ikke til alt. Om der er ting du kan gjøre med henne og emner du kan snakke med henne om uten at det blir slitsomt, så gjør det og ikke snakk med henne om sykdom. Noen ganger handler det ikke om å kutte ut venner, men å finne ut hvordan du kan bruke vennskapet på best mulig måte. 

Anonymkode: 3d04f...a50

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal ikke snakke ned andre, men når for eks, jeg blir trekt dobbelt i en regning, har lite å rutte med og den jeg prater med nekter å rette det opp, da er det liksom ikke lov å bli irritert? 

Anonymkode: 4f174...97d

Avhenger av situasjonen.

Anonymkode: 43729...1b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tenker over alle samtalene du har hatt med henne den siste måneden, hvor mange av dine utspill er positive, og hvor mange er negative? Hvor ofte kommer det et utsagn fra deg som er klaging el.l. vs. hvor mange er genuint positive?

Jeg spør fordi jeg kjenner flere mennesker som er veldig negative og ikke engang innser det selv. Det er blitt en talemåte at ting er dritt på jobben, noen har vært slem mot, noe er urettferdig. 

Selvsagt skal venner gi støtte, men er det for mye negativt så blir du en negativ person, og da er det helt naturlig å si deg imot. 

Anonymkode: b2e1e...db4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tenker over alle samtalene du har hatt med henne den siste måneden, hvor mange av dine utspill er positive, og hvor mange er negative? Hvor ofte kommer det et utsagn fra deg som er klaging el.l. vs. hvor mange er genuint positive?

Jeg spør fordi jeg kjenner flere mennesker som er veldig negative og ikke engang innser det selv. Det er blitt en talemåte at ting er dritt på jobben, noen har vært slem mot, noe er urettferdig. 

Selvsagt skal venner gi støtte, men er det for mye negativt så blir du en negativ person, og da er det helt naturlig å si deg imot. 

Anonymkode: b2e1e...db4

Ja,jeg har det. Og jeg snakker mest om hyggelige ting. Men om jeg ikke er superpositiv hele tida, så blir det sånn.Og alt i livet er ikke superpositivt, så jeg klarer ikke late som heller hele tiden. 

Anonymkode: 4f174...97d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja,jeg har det. Og jeg snakker mest om hyggelige ting. Men om jeg ikke er superpositiv hele tida, så blir det sånn.Og alt i livet er ikke superpositivt, så jeg klarer ikke late som heller hele tiden. 

Anonymkode: 4f174...97d

Det handler ikke om å være "superpositiv". Selv måten du skriver på her er litt passiv-aggressiv. Det er naturlig å ta tak i overnegative mennesker, og det betyr ikke at man forventer "superpositivitet".

Det handler bare om å være en pragmatisk og løsningsorientert person. Jeg kan løse problemer med venninner, men jeg har lite tålmodighet med de som bare skal "tømme seg" for tanker uten å finne noen løsning eller se kritisk på hva de kan ha gjort feil. Jeg har en god venninne som er slik, og jeg begrenser samværet fordi jeg blir sliten av det.

Anonymkode: b2e1e...db4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å være "superpositiv". Selv måten du skriver på her er litt passiv-aggressiv. Det er naturlig å ta tak i overnegative mennesker, og det betyr ikke at man forventer "superpositivitet".

Det handler bare om å være en pragmatisk og løsningsorientert person. Jeg kan løse problemer med venninner, men jeg har lite tålmodighet med de som bare skal "tømme seg" for tanker uten å finne noen løsning eller se kritisk på hva de kan ha gjort feil. Jeg har en god venninne som er slik, og jeg begrenser samværet fordi jeg blir sliten av det.

Anonymkode: b2e1e...db4

Kanskje fordi jeg er litt lei av at om jeg ikke jatter med på alt hun sier, så tar jeg feil. Men denne tråden har definitivt gitt meg noe å tenke på. Like greit å bare kutte henne ut, vi ser sikkert på det helt forskjellig. Jeg syns hun har blitt en slitsom knowitall hurpe.

Anonymkode: 4f174...97d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å være "superpositiv". Selv måten du skriver på her er litt passiv-aggressiv. Det er naturlig å ta tak i overnegative mennesker, og det betyr ikke at man forventer "superpositivitet".

Det handler bare om å være en pragmatisk og løsningsorientert person. Jeg kan løse problemer med venninner, men jeg har lite tålmodighet med de som bare skal "tømme seg" for tanker uten å finne noen løsning eller se kritisk på hva de kan ha gjort feil. Jeg har en god venninne som er slik, og jeg begrenser samværet fordi jeg blir sliten av det.

Anonymkode: b2e1e...db4

Men hva hvis venninnen din har behov for å få utløp for litt frustrasjon da?  Det er mye man kan bli frustrert over, men som man ikke finne løsninger på, for eksempel når en lege er mer enn 2 timer forsinket, eller om man får en stygg kommentar fra en tilfeldig fremmed.

Jeg ville ikke hatt en venninne jeg bare kunne snakke om pragmatiske ting, og "løsninger" med.
 

Anonymkode: 4d1e9...b2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke hun ikke har medfølelse. Tror faktisk tvert i mot at hun ser ting fra flere sider men også greier å se ting fra positivt perspektiv og prøver å få deg til å se tingene fra den siden også. 

Anonymkode: 40437...b1d

Nei, da hadde hun jo sagt "forstår at du synes det er vanskelig da..det er jo vanskelig å..."

Og så viser man at man forstår, da viser man medfølelse. 

Anonymkode: 1ddb4...9c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når nesten alle samtaler og all kommunikasjon bare handler hvor vondt og vanskelig ting er, at ingenting går veien, at alt går til Helvete, hvor stygge alle andre er med vedkommende osv.

Da føler jeg meg som en søppelbøtte som bare skal ta imot alle de negative tankene. En klagemur. 

Og så kjenner jeg selv at det orker jeg dessverre bare i begrensede porsjoner ad gangen.

Anonymkode: 13d41...f35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva hvis venninnen din har behov for å få utløp for litt frustrasjon da?  Det er mye man kan bli frustrert over, men som man ikke finne løsninger på, for eksempel når en lege er mer enn 2 timer forsinket, eller om man får en stygg kommentar fra en tilfeldig fremmed.

Jeg ville ikke hatt en venninne jeg bare kunne snakke om pragmatiske ting, og "løsninger" med.
 

Anonymkode: 4d1e9...b2e

Det blir slitsomt for enhver person dersom dette skjer hele tiden. Jeg tror de aller fleste takler slike utløp i blant, men alle har en eller annen terskel. 

Anonymkode: 43729...1b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke snakke ned andre, men når for eks, jeg blir trekt dobbelt i en regning, har lite å rutte med og den jeg prater med nekter å rette det opp, da er det liksom ikke lov å bli irritert? 

Anonymkode: 4f174...97d

Jeg hadde aldri nevnt en slik bagatell for venner om det ikke dreide seg om en regning som var på tusenvis av kroner, om som jeg deretter ble trukket det dobbelte for. Er liksom ingenting å snakke om hvis du egentlig skulle betalt 250 kr og endte med å betale 500 kr.

Anonymkode: 287d9...659

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skulle hun bli sint hvis du tok det opp med henne? Skal det ikke mer til før hun blir sint? Det er ikke noe å bli sint for i allefall. :) 

Du kjenner jo deg best selv og å si deg i mot på det er jo unødvendig. Det er jo om deg så at hun skal bli sint for dette henger ikke på greip. 

Anonymkode: f4eca...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du tolker manglede enighet med deg som mangel på medfølelse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har medfølelse med venninnen som ikke har medfølelse, så kutter du henne ut. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering, jeg sa nei til å dra på tur med henne i dag (hun spurte i går), så ville hun ha meg på besøk, og jeg sa nei, så spurte hun om hun kunne komme til meg og jeg sa nei.

Jeg syns det er utrolig hyggelig av henne å ville inkludere meg - det vil si, jeg ville syntes det om det ikke alltid gikk i "du har feil, du gjør feil, jeg vet best", og det føltes veldig godt å vite at jeg slipper det. Det sa meg veldig mye om hvor mye dette har stresset meg. 

Drama unngikk jeg ikke, men det får bare gå. Hun spurte om det var noe galt og jeg sa det rett frem, fordi jeg gidder ikke late som mer. Jeg skrev det jeg sa her, at jeg er lei av at hun vet best, jeg har alltid feil, sier og gjør feil, og at når jeg er trist eller lei meg for noe så oppfører hun seg sånn,mens jeg oppfører meg sånn mot henne osv. Det ble en lang krangel, for dette hadde jeg så klart ikke rett i i følge henne, og helt ærlig, det får hun bare mene. Jeg orker ikke mer, det sa jeg også til henne. Jeg forventer vel egentlig ikke at hun lar det ligge, men det får jeg ta som det kommer, jeg er ærlig talt bare glad til for å slippe å føle meg elendig etter noe som skal være hyggelig (aka venninnetid). 

og til deg som nevnte regninger, har man lite penger er 250 kr, men denne regningen var på over 3000.

Anonymkode: 4f174...97d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...