Gå til innhold

Samletråd for kvinnegrupper på Facebook


Hattivatti

Anbefalte innlegg

10 timer siden, MalloryK skrev:

De uforståelige slår til igjen, og de skjønner fortsatt ikke hvorfor noen medlemmer skriver at de ikke forstår hva de sier:
 

" Keffer nå frisørsalong anbefal dåkk i Haugesund by? ( håp d e nånn fra Haugesund her "

 

Jeg forstår virkelig ikke greien. Er det ikke vanskeligere å skrive på dialekt? Siden vi alle alle lært bokmål? Skulle jeg ha skrevet slik jeg snakket måtte jeg virkelig konsentrere meg for hver bokstav. Det virker bare mer slitsomt?

Jeg har en teori om at de er såpass elendige til å skrive korrekt bokmål/nynorsk at de gjemmer seg bak dialekt. Da blir det ikke så opplagt at de har problemer...

Det kan være en av flere forklaringer, i alle fall. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, Poppie skrev:

Kvinneforum.

Ei som har blitt uplanlagt gravid med en fyr hun ikke har kjent så lenge, og hun heller mot abort da hun ikke har jobb og ikke tror hun kan gi ungen et bra liv. Barnefar ønsker også abort, men foreldrene hennes vil hun skal beholde. Helt legitimt dilemma, men noen av svarene gir meg bakoversveis.

Mange reflekterte svar, men også folk som romantiserer alenemordrømmen med hjerter i annenhvert ord og elsker sine Matheo-Lucas-Maximillianer og aldri ville ha tatt abort til tross for at de ikke fikk fullført vgs, type "hadde aldri tilgitt meg selv om jeg hadde tatt abort".

Her er det også flere som sier "Nav hjelper deg, du har rett på så og så mye penger, jeg var alenemor og fikk så så mye i cash fra staten".

Veldig mange som ikke enser at TS sier hun heller mot abort og barnefar heller mot abort, her er det at foreldrene hennes nok stiller opp så ikke tenk på det økonomiske. Moralen er altså "få barn selv om du ikke er klar, ikke har inntekt, og du har datet barnefar i tre kvarter, FORELDRENE DINE hjelper deg med å oppdra barnet". Ansvarsfraskrivelse fra første stund er altså det riktige å gjøre.

Oppgitt.no

Det som gjør litt vondt er nok at hun prøver å stille spørsmål til likesinnede, og mer aksepterende kvinner. Jeg skal ikke dra alle 25-30 + under en kam, men de er nok ikke de mest progressive(ihvertfall ikke på KG). At ikke noen av de kvinnene skjønner at denne jenta står over et veldig intimt og sårbart dilemma, men heller banker løs hvor fantastisk det er å være alene mor og gir kanskje ikke den fulle sannheten om å være alenemor. Det slitet som ligger bak, den økonomiske påkjenningen(Et barn koster selvfølgelig mer enn hva NAV gir, lets be real) og den sosiale stigmaen. Kanskje det eneste svaret som burde være gitt var "dette er din kropp, du må leve med det valget for resten av livet." og ikke hvor mye du får utbetalt fra NAV. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneforum, nå er det en tråd om hvorfor folk skriver på dialekt.
Halvparten er uforståelig pga dialekten. Oh the irony...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, MalloryK skrev:

Kvinneforum, nå er det en tråd om hvorfor folk skriver på dialekt.
Halvparten er uforståelig pga dialekten. Oh the irony...

Kanskje jeg skulle meldt meg inn igjen og skrevet på det bredeste sognemålet som jeg kan få til... :nori:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver faktisk å diskutere med dem om dialekt, men jeg forstår ikke hva de svarer meg :fnise: Umulig å diskutere med. De mener det er like vanskelig for dem å lese bokmål, og forstår ikke forskjellen på det og å lese dialekt....

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Honey Dew skrev:

Kanskje jeg skulle meldt meg inn igjen og skrevet på det bredeste sognemålet som jeg kan få til... :nori:

hahaha gao nao pao

så kan vi møtast på hi sia til vaoren... (Jeg er kav østlending, men vokste opp med en sogning i hus, så noe har jeg da plukket opp... )

Anonymkode: 8d293...2fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.9.2017 den 20.30, MalloryK skrev:

ÅÅÅh, hvor vanskelig er det å skrive på bokmål/nynorsk? Jeg skjønner bare noen ord her

"Vesst nånn hi vældi løst te å lægg igjen goooe gamle musikkslagera i kommentarfælte så bli i UTRULE gla😍 Gjærne spotifylista"

Jeg hopper rett over sånne poster. orker ikke.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skulle laget en egen tråd om disse dialektene, noe ala "hva tror du de mener med dette"?

For det blir bare verre og verre. Og noen av de skylder på dysleksi, men hva har det med dialekt å gjøre?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MalloryK skrev:

Kanskje vi skulle laget en egen tråd om disse dialektene, noe ala "hva tror du de mener med dette"?

For det blir bare verre og verre. Og noen av de skylder på dysleksi, men hva har det med dialekt å gjøre?

Noen av dem mener jo at de synes det er vanskelig med bokmål/nynorsk, så da skal det bare mangle at de kan skrive dialekt i alle forum. Jess.

Endret av Poppie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse som skriver dialekt, men mener det er like vanskelig for dem å lese bokmål: Hva slags skole har de gått på? Regner da med at alle norske elever har lært seg å skrive bokmål/nynorsk? Det er de to skriftspråkene vi har. Ingen dialekter som er et eget skriftspråk. :P 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Juletrollet skrev:

Disse som skriver dialekt, men mener det er like vanskelig for dem å lese bokmål: Hva slags skole har de gått på? Regner da med at alle norske elever har lært seg å skrive bokmål/nynorsk? Det er de to skriftspråkene vi har. Ingen dialekter som er et eget skriftspråk. :P 

Ho eine fekk visst nok lov å skrive på dialekt på skulen, fordi å skrive bokmål "tok så lang tid". Syns det er ganske spesielt...

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens! Heldigvis er alle som kommenterer enige om at TS er den frekke her!

34661B7E-140E-4CB0-8EE6-D6C94E19478F.png

Anonymkode: 06fa5...9f1

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Amantheia skrev:

Ho eine fekk visst nok lov å skrive på dialekt på skulen, fordi å skrive bokmål "tok så lang tid". Syns det er ganske spesielt...

Hjemmeundervisning. :jepp: 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dagens! Heldigvis er alle som kommenterer enige om at TS er den frekke her!

Anonymkode: 06fa5...9f1

Det var da enda godt. 

Anonymkode: 5b89b...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen-og-tredve blir jeg "provosert" av hun som fyller 20 år i morgen og ønsker seg "gamlesanger og barnesanger som gir meg barndomsminnene tilbake. Vil liksom nyte det og være «barn» før jeg inntar 20års livet".

NEI! NEI, NEI, NEI! Det er faktisk ikke mulig å være nostalgisk når man er 19 år. NEI, NEI, NEI!  BARNDOMSSANGER? HVA FAEN! DU VAR BARN FOR 2 ÅR SIDEN! AAAAAAH! NOSTALGI ER ULOVLIG FØR FYLTE 25! TELETUBBIES-SANGEN OG DRØMMEHAGEN ER IKKE NOSTALGI! AAAAAAAH!

Jeg er ferdig nå.

Hilsen gamla.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Poppie skrev:

Som noen-og-tredve blir jeg "provosert" av hun som fyller 20 år i morgen og ønsker seg "gamlesanger og barnesanger som gir meg barndomsminnene tilbake. Vil liksom nyte det og være «barn» før jeg inntar 20års livet".

NEI! NEI, NEI, NEI! Det er faktisk ikke mulig å være nostalgisk når man er 19 år. NEI, NEI, NEI!  BARNDOMSSANGER? HVA FAEN! DU VAR BARN FOR 2 ÅR SIDEN! AAAAAAH! NOSTALGI ER ULOVLIG FØR FYLTE 25! TELETUBBIES-SANGEN OG DRØMMEHAGEN ER IKKE NOSTALGI! AAAAAAAH!

Jeg er ferdig nå.

Hilsen gamla.

Hun var faktisk barn for 3 år siden. For 2 år siden var hun 18

Anonymkode: 473f4...f62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...