Gå til innhold

Disiplinere hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:fart2::scorpis:

Anonymkode: 4a56f...ce9

Et eksempel på hundoppdragelse rett fra verdens fremste hunde ekspertise; 

Det gjelder å stirre bikkja rett inn i øyne som en løve, den som viker med blikket først har tapt kampen om alfa rollen. Og har man først fått alfa rollen så må handles resolutt om betaen prøver utfordre lederskapet og dominansen din.

Dette vet Cesar Millan alt om, han har jobbet med hunder hele sitt liv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Anonym2467 skrev:

Enig! Vi kan ikke si ordene tur, godbit og tannbørste her i huset 😂😂

Tannbørste? Nysgjerrig. 

Endret av Tvist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tvist skrev:

Tannbørste? Nysgjerrig. 

Er kanskje fordi de er flinke og pusser tennene til hunden? 

Anonymkode: dfefd...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tvist skrev:

Tannbørste? Nysgjerrig. 

Yndlings "godbiten" er greenies tannbørster 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tabris skrev:

Du er på god vei, men jeg ville belønnet også når han bjeffer - men aller helst vært i forkant. Dvs si "bra" og belønn med en gang dere ser noe han pleier reagere på (biler, mennesker), men før han rekker å bjeffe.

For å få dette til på best mulig måte så vil jeg anbefale at du enten tar et passeringskurs (med noen som bruker kindereggmetoden eller BAT/gradvis tilvenning) eller får privattimer med en instruktør. Det er vanskelig å gjennomføre den type trening utfra hva man leser på nettet. :)

Men noen grunnleggende tips er:

- Begynn med kontakttrening. Dvs frivillig kontakt, ikke rop eller lokk på hunden. Vent til han ser på deg av seg selv, si kort "bra!" og belønn. Vent så igjen til han ser på deg, si "bra!" og belønn osv. Start å tren dette inne hvor det ikke er forstyrrelser. Gradvis øk tiden han må se på deg før du sier "bra" og belønner. Når han kan se på deg 3-4 sekunder i strekk og gjør dette gjentatte ganger etter hver belønning, så kan du ta det med deg ut.

- Tren gjerne dette mye ved utgangsdøren og både på innsiden og utsiden av den på tur. Dette for å roe ned stressnivået før dere i det hele tatt går ut (mange hunder blir så gira av forventninger om tur at stresset skyter i taket før eier i det hele tatt har kommet seg ut). Jo høyere stresset er, jo vanskeligere er det å nå gjennom og trene.

- Stopp flere ganger på turen og tren kontakt. Igjen - frivillig kontakt. Ikke rop på hunden. Får du ikke kontakt ute i det hele tatt, så er antagelig forstyrrelsene for store, godbitene for dårlige og/eller du har trent for lite inne. 

- Når du da nærmer deg noe han trigger på (bil, mennesker), stopp på så stor avstand fra det som forstyrrer at hunden har mulighet for å jobbe med deg. Si "bra" og belønn om hunden a) ser på deg og b) i det sekundet han snur seg mot forstyrrelsen. Gjenta helt til han ikke lenger bryr seg om forstyrrelsen og bare ser på deg. For å få dette til må hunden altså være godt kontakttrent, dvs at når du stiller deg opp og står i ro så vet hunden at dere skal trene kontakt, godbitne må være gode nok, belønningslyden "bra" må fungere, samt at avstanden til forstyrrelsen må være stor nok.

Det er altså mange faktorer som ligger til grunn for at det skal fungere optimalt, og det er vanskelig å få til bare utfra en forumpost. :)

Tusen takk for svar 😄 Skal prøves!

Er bare så underlig at han kun er slik her i nabolaget og gjerne når bilene kommer bakfra, usikker kanskje? Liker veldig dårlig at han har blitt verre og springer nå mot bilene.. Fortauet her er smalt så det er skummelt at han gjør det 😞 

Men dersom han gjør dette fordi han skal vise at han bestemmer her i nabolaget(og det ikke er fordi han er usikker) vil da godbit/kontakt hjelpe?

Anonymkode: f7510...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar 😄 Skal prøves!

Er bare så underlig at han kun er slik her i nabolaget og gjerne når bilene kommer bakfra, usikker kanskje? Liker veldig dårlig at han har blitt verre og springer nå mot bilene.. Fortauet her er smalt så det er skummelt at han gjør det 😞 

Men dersom han gjør dette fordi han skal vise at han bestemmer her i nabolaget(og det ikke er fordi han er usikker) vil da godbit/kontakt hjelpe?

Anonymkode: f7510...964

Han gjør det ikke fordi han vil bestemme, han gjør det fordi han er usikker. Min hund kan utagere mot andre hunder. Som regel på tur andre steder enn hjemme så er det lett å få kontakt med ham og lett å få ham til å konsentrere på meg, men i nabolaget hjemme er det vanskeligere.

Det er ganske naturlig fordi det er i nabolaget vi går oftest, dermed er det der de samler seg mest negative erfaringer.

Ved å bruke godbiter slik jeg nevner i innlegget ovenfor så bruker vi det som på fagspråket kalles motbetinging. Dvs at vi endrer hundens assosiasjon. I stedet for å assosiere biler med "Uæh, skummelt, det må jeg bjeffe på!" så blir det "Åh, biler - det betyr godbiter fra mor!" 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar 😄 Skal prøves!

Er bare så underlig at han kun er slik her i nabolaget og gjerne når bilene kommer bakfra, usikker kanskje? Liker veldig dårlig at han har blitt verre og springer nå mot bilene.. Fortauet her er smalt så det er skummelt at han gjør det 😞 

Men dersom han gjør dette fordi han skal vise at han bestemmer her i nabolaget(og det ikke er fordi han er usikker) vil da godbit/kontakt hjelpe?

Anonymkode: f7510...964

Jeg har beviset på at dette faktisk funker. ;) Jeg har en usikker hund, som i tillegg er lite førerorientert i utgangspunktet. Vi går langs veier uten fortau, og med høy fartsgrense. Det var en plage, så jeg begynte med metoden til Tabris. Hver gang vi ble passert av en bil, fikk han en godbit, om jeg så måtte trykke den inn i munnen hans (iallfall føltes det slik). Og selv om jeg måtte holde ham igjen og ikke fikk kontakt i det bilen passerte, fikk han godbit. Det tok omtrent tre turer langs veien før han begynte å snu seg mot meg for å sjekke hvor godbiten var når det kom biler. Raskest gikk det mot biler som kom forfra, både fordi han så de tidlig, og fordi han da måtte snu seg mot meg i det de kjørte forbi. Biler bakfra tok det litt lenger tid med, men nå ser han opp på meg i det de passerer.  

Anonymkode: 73542...f47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har beviset på at dette faktisk funker. ;) Jeg har en usikker hund, som i tillegg er lite førerorientert i utgangspunktet. Vi går langs veier uten fortau, og med høy fartsgrense. Det var en plage, så jeg begynte med metoden til Tabris. Hver gang vi ble passert av en bil, fikk han en godbit, om jeg så måtte trykke den inn i munnen hans (iallfall føltes det slik). Og selv om jeg måtte holde ham igjen og ikke fikk kontakt i det bilen passerte, fikk han godbit. Det tok omtrent tre turer langs veien før han begynte å snu seg mot meg for å sjekke hvor godbiten var når det kom biler. Raskest gikk det mot biler som kom forfra, både fordi han så de tidlig, og fordi han da måtte snu seg mot meg i det de kjørte forbi. Biler bakfra tok det litt lenger tid med, men nå ser han opp på meg i det de passerer.  

Anonymkode: 73542...f47

Så bra 😄 Ser allerede forbedring her også! Har funnet hemmeligheten, nemlig små biter med pølse 😝 Så når dette sitter og han ikke lenger er usikker på biler, må jeg jobbe med: mennesker, hunder og alt som blåser på bakken i vinden 😑 Haha

Anonymkode: f7510...964

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så bra 😄 Ser allerede forbedring her også! Har funnet hemmeligheten, nemlig små biter med pølse 😝 Så når dette sitter og han ikke lenger er usikker på biler, må jeg jobbe med: mennesker, hunder og alt som blåser på bakken i vinden 😑 Haha

Anonymkode: f7510...964

Det er alltid noe å jobbe med, men det er godt å ha funnet en metode som man selv har sett at funker. Da kan man etter hvert generalisere den til flere områder. I dag er min en trygg og god hund, men fortsatt fryktelig usikker på fremmede hunder. Der er problemet ofte at de kommer for tett på for fort, og det kan være vanskelig å kontrollere når man faktisk går langs en vei eller på et fortau. Så her må jeg legge ned mer innsats for å få inne gode steder å trene, og da med andre hunder som jeg kjenner og kan holde seg på riktig avstand. Her er den lokale hundeklubben gull, de har flere treninger i uka som er åpne for alle nivåer, og vi kan holde oss i utkanten og se på de andre hundene mens vi øver kontakt og ignorering. 

Anonymkode: 73542...f47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2017 den 11.02, Tabris skrev:

Hunder er ikke sta. Hunder er enkle - de gjør det som lønner seg og unngår det som ikke lønner seg. De kan heller ikke norsk og har ingen forståelse av ordet "nei".

Gi godbit når han gjør noe du liker, men ikke tren med synlige godbiter. Da får du en hund som bare gjør det når han ser godbiten. Det er lurt å ha f.eks en godbitveske sånn at hunden ikke ser godbitene, men de er lett tilgjengelige. Inne kan du ha godbitene i en skål i stua.

Enig med det Ruccula sier - i stedet for å fokusere på det du ikke vil han skal gjøre, fokuser heller på det du vil han skal gjøre. Lær ham "gå ned" og belønn det. Belønn et fast sted i stua du vil han skal ligge. Gi tyggebein og fryst kong osv der og kast en godbit til ham når han går der og legger seg av seg selv (evt kast alltid godbit der sånn at han må bort dit for å hente den).

Er han klar til å hoppe opp i sofaen når du sitter der, så blokkerer du bare. Ikke ta i hunden, ikke kjeft, bare fysisk blokker med deg selv sånn at han ikke kommer opp. Så kaster du heller en godbit på liggeplassen hans.

Jo noen hunder er stae og ikke så enkle at alt kan læres med pølse! Mynder f.eks som jeg har... 

De er mer som katter- gjør som jeg vil- når jeg vil 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, xinnia skrev:

Jo noen hunder er stae og ikke så enkle at alt kan læres med pølse! Mynder f.eks som jeg har... 

De er mer som katter- gjør som jeg vil- når jeg vil 😄 

Alle hunder gjør det de vil når de vil det. Jeg konkurrerer med min og han gjør jo fortsatt bare det han vil når han vil det - det er min jobb å sørge for at han vil det samme som meg så ofte som meg.

Alle hunder er også sånn at de gjør det som lønner seg - utfordringen for noen hunder/raser kan være å finne det de faktisk vil jobbe for. Det har lite å gjøre med å være sta, men at det krever mer å finne det de anser som en belønning. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, xinnia skrev:

Jo noen hunder er stae og ikke så enkle at alt kan læres med pølse! Mynder f.eks som jeg har... 

De er mer som katter- gjør som jeg vil- når jeg vil 😄 

Tull.De er ikke sta, de er avlet for andre ting enn førerfølsomhet og man må derfor trene annerledes med det. I tillegg til at en mynde ikke nødvendivis er en hun man satser på LP med.
Jeg har selv hatt mynder hele livet. Alt fra italienere til afghanere og borzoi.

Anonymkode: d191e...f8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

De er mer som katter- gjør som jeg vil- når jeg vil 😄

Jeg forstår poenget ditt, men her trener jeg også katten i lydighet/agility, helt utrolig hva de vil lære om det er nok godbiter og leker som gjør det verdt det :) Klikker/positiv trening er det eneste som funker på katt, ellers gidder de ikke, men de er ikke sta - bare veldig smarte, slik mange hunder er.

Anonymkode: 9a13c...395

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull.De er ikke sta, de er avlet for andre ting enn førerfølsomhet og man må derfor trene annerledes med det. I tillegg til at en mynde ikke nødvendivis er en hun man satser på LP med.
Jeg har selv hatt mynder hele livet. Alt fra italienere til afghanere og borzoi.

Anonymkode: d191e...f8c

Nå var det vel ikke LP spørsmål jeg svarte på.. men at hunder er så enkle og alt kan læres med pølse.. 

om du har hatt afghaner vet du at de kan være rimelig sta og egne .. og sjelden lar seg kjøpe av en pølse om det ikke passer de

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår poenget ditt, men her trener jeg også katten i lydighet/agility, helt utrolig hva de vil lære om det er nok godbiter og leker som gjør det verdt det :) Klikker/positiv trening er det eneste som funker på katt, ellers gidder de ikke, men de er ikke sta - bare veldig smarte, slik mange hunder er.

Anonymkode: 9a13c...395

Smarte ja, men ikke enkle som det jeg siterte. Og de kan til tider være rimelig sta for å få det slik de vil 😄 Passer det ikke med leker eller godbiter så gidder de bare ikke.. 

Mine mynder hjelper det ikke å bruke godbiter for å få de til å ikke hoppe på kjøkkenbenken, selv ikke å belønne når de hopper ned- da tenker de bare jippi jackpot.. middagen til mor og godbit, kult 😜 ikke noe annet enn å sørge for at det alltid er tomt der 😊  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, xinnia skrev:

Nå var det vel ikke LP spørsmål jeg svarte på.. men at hunder er så enkle og alt kan læres med pølse.. 

om du har hatt afghaner vet du at de kan være rimelig sta og egne .. og sjelden lar seg kjøpe av en pølse om det ikke passer de

 

Det er ingen som sa at de kan læres alt med pølse. Det som ble sagt var at hunder er enkle i den forstand at de gjør det som lønner seg for dem og unngår det som ikke lønner seg for dem. Det er hva som ligger bak deres atferd, ikke stahet, dominans, være vanskelig, være vrang, opponere osv osv.

De lar seg heller ikke kjøpe av en pølse, det er ikke bestikkelse. Pølse funker kun hvis hunden liker pølse. Det som er cluet her er verken pølse eller bestikkelse, men å finne det din hund ønsker å jobbe for. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tabris skrev:

Det er ingen som sa at de kan læres alt med pølse. Det som ble sagt var at hunder er enkle i den forstand at de gjør det som lønner seg for dem og unngår det som ikke lønner seg for dem. Det er hva som ligger bak deres atferd, ikke stahet, dominans, være vanskelig, være vrang, opponere osv osv.

De lar seg heller ikke kjøpe av en pølse, det er ikke bestikkelse. Pølse funker kun hvis hunden liker pølse. Det som er cluet her er verken pølse eller bestikkelse, men å finne det din hund ønsker å jobbe for. 

Pølse var bare en generell betegnelse for godbit.. 

igjen.. jo enkelte er så sta og egne at de ikke gidder å jobbe for noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, xinnia skrev:

Pølse var bare en generell betegnelse for godbit.. 

igjen.. jo enkelte er så sta og egne at de ikke gidder å jobbe for noe.

 

Det har fortsatt ingenting å gjøre med å være sta, men at det er vanskelig å finne noe som er en belønning for dem. De er vanskelige å motivere. Men jeg antar at man har gjort såpass godt forarbeid før man skaffer seg den rasen at man vet at de er kjent for å være vanskelig å motivere og belønne. Da blir det litt feil å ilegge dem masse negative begreper for det vi mennesker har avlet dem til og som man selv frivillig har skaffet seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tabris skrev:

Det har fortsatt ingenting å gjøre med å være sta, men at det er vanskelig å finne noe som er en belønning for dem. De er vanskelige å motivere. Men jeg antar at man har gjort såpass godt forarbeid før man skaffer seg den rasen at man vet at de er kjent for å være vanskelig å motivere og belønne. Da blir det litt feil å ilegge dem masse negative begreper for det vi mennesker har avlet dem til og som man selv frivillig har skaffet seg.

Digger mine jeg  😄 Synes bare det blir feil å si at alle hunder er så enkle bare finne riktig belønning.. og ingen er stae.. da vet man ikke nok om hunder mener jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...