Gå til innhold

Disiplinere hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har adoptert en hund som ikke hadde noen regler og fikk gjøre som han ville som oftest. Han skjønner derfor ikke et strengt nei da forrige eiere ikke var konsekvente med at nei var et nei. Jeg har nå vært konsekvent lenge med det han ikke får lov til men det hjelper ikke i det hele tatt, han bare fortsetter eller logrer. Hvordan får jeg han til å slutte og hvordan får jeg han til å respektere meg?

Anonymkode: f7510...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det han ikke får lov til da?

Anonymkode: 71405...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det han ikke får lov til da?

Anonymkode: 71405...d73

Hoppe opp i sofaen, sengen osv. Vi sier strengt nei og setter han ned men han er oppe igjen like fort.

Anonymkode: f7510...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner han ikke hva du mener. Han er ikke født med å forstå ordet nei. 

Det at han logrer er veldig bra, det er en tilitsfull hund. Hadde vært en million ganger verre om hunden krøp sammen, med halen mellom bena. 

Her er hva du skal gjøre :

Istedenfor å fokusere så mye på hva han ikke skal gjøre, så fokuser på det du vil at han skal gjøre. Ligger han pent i kurven sin så belønner du det. Ta han rolig ned fra sofaen og ros han for å bli liggende. Gjenta nok ganger! Til slutt vil han forstå hva du vil. 

Dette gjelder alt du vil lære han. Fokuser på det du vil han skal gjøre, belønn dette. 

Det gjelder å være tolmodig

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ruccula skrev:

Da skjønner han ikke hva du mener. Han er ikke født med å forstå ordet nei. 

Det at han logrer er veldig bra, det er en tilitsfull hund. Hadde vært en million ganger verre om hunden krøp sammen, med halen mellom bena. 

Her er hva du skal gjøre :

Istedenfor å fokusere så mye på hva han ikke skal gjøre, så fokuser på det du vil at han skal gjøre. Ligger han pent i kurven sin så belønner du det. Ta han rolig ned fra sofaen og ros han for å bli liggende. Gjenta nok ganger! Til slutt vil han forstå hva du vil. 

Dette gjelder alt du vil lære han. Fokuser på det du vil han skal gjøre, belønn dette. 

Det gjelder å være tolmodig

Jeg har også prøvd å belønne bra oppførsel men det funker dessverre dårlig. Det virker rett og slett som at han ikke skjønner det... Han kan feks kjempe godt "sitt" dersom han får godbit men har jeg ikke godbit er det ikke snakk om at han setter seg, samme med "ligg" osv. Dette er noe vi har trent på leeeenge. Kan han bare være utrolig...sta?

Anonymkode: f7510...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er ikke sta. Hunder er enkle - de gjør det som lønner seg og unngår det som ikke lønner seg. De kan heller ikke norsk og har ingen forståelse av ordet "nei".

Gi godbit når han gjør noe du liker, men ikke tren med synlige godbiter. Da får du en hund som bare gjør det når han ser godbiten. Det er lurt å ha f.eks en godbitveske sånn at hunden ikke ser godbitene, men de er lett tilgjengelige. Inne kan du ha godbitene i en skål i stua.

Enig med det Ruccula sier - i stedet for å fokusere på det du ikke vil han skal gjøre, fokuser heller på det du vil han skal gjøre. Lær ham "gå ned" og belønn det. Belønn et fast sted i stua du vil han skal ligge. Gi tyggebein og fryst kong osv der og kast en godbit til ham når han går der og legger seg av seg selv (evt kast alltid godbit der sånn at han må bort dit for å hente den).

Er han klar til å hoppe opp i sofaen når du sitter der, så blokkerer du bare. Ikke ta i hunden, ikke kjeft, bare fysisk blokker med deg selv sånn at han ikke kommer opp. Så kaster du heller en godbit på liggeplassen hans.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Tabris skrev:

Hunder er ikke sta. Hunder er enkle - de gjør det som lønner seg og unngår det som ikke lønner seg. De kan heller ikke norsk og har ingen forståelse av ordet "nei".

Gi godbit når han gjør noe du liker, men ikke tren med synlige godbiter. Da får du en hund som bare gjør det når han ser godbiten. Det er lurt å ha f.eks en godbitveske sånn at hunden ikke ser godbitene, men de er lett tilgjengelige. Inne kan du ha godbitene i en skål i stua.

Enig med det Ruccula sier - i stedet for å fokusere på det du ikke vil han skal gjøre, fokuser heller på det du vil han skal gjøre. Lær ham "gå ned" og belønn det. Belønn et fast sted i stua du vil han skal ligge. Gi tyggebein og fryst kong osv der og kast en godbit til ham når han går der og legger seg av seg selv (evt kast alltid godbit der sånn at han må bort dit for å hente den).

Er han klar til å hoppe opp i sofaen når du sitter der, så blokkerer du bare. Ikke ta i hunden, ikke kjeft, bare fysisk blokker med deg selv sånn at han ikke kommer opp. Så kaster du heller en godbit på liggeplassen hans.

Min hund er ikke enkel altså ;) de er unikum av noen skapninger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg snakker om når det kommer til trening. Man trenger ikke "finne på" masse skjulte motiver som "sta", "dominant", "vanskelig", "dum" osv når det hele koker ned til at de gjør det som lønner seg for dem. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tabris skrev:

Ja, men jeg snakker om når det kommer til trening. Man trenger ikke "finne på" masse skjulte motiver som "sta", "dominant", "vanskelig", "dum" osv når det hele koker ned til at de gjør det som lønner seg for dem. :)

Det er jeg selvfølgelig enig i.  Alle disse motivene (sta, dominant osv) er dårlige undskyldninger fra hundens eiere, fordi vedkommende ikke har klart å finne knappene de skal trykke på ved sin hund.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ruccula skrev:

Det er jeg selvfølgelig enig i.  Alle disse motivene (sta, dominant osv) er dårlige undskyldninger fra hundens eiere, fordi vedkommende ikke har klart å finne knappene de skal trykke på ved sin hund.

 

Er absolutt ikke en dårlig unnskyldning fra min side, er mer uvitenhet 😉 Man kan ikke vite alt som fersk hundeeier..

Anonymkode: f7510...964

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tabris skrev:

Hunder er ikke sta. Hunder er enkle - de gjør det som lønner seg og unngår det som ikke lønner seg. De kan heller ikke norsk og har ingen forståelse av ordet "nei".

Gi godbit når han gjør noe du liker, men ikke tren med synlige godbiter. Da får du en hund som bare gjør det når han ser godbiten. Det er lurt å ha f.eks en godbitveske sånn at hunden ikke ser godbitene, men de er lett tilgjengelige. Inne kan du ha godbitene i en skål i stua.

Enig med det Ruccula sier - i stedet for å fokusere på det du ikke vil han skal gjøre, fokuser heller på det du vil han skal gjøre. Lær ham "gå ned" og belønn det. Belønn et fast sted i stua du vil han skal ligge. Gi tyggebein og fryst kong osv der og kast en godbit til ham når han går der og legger seg av seg selv (evt kast alltid godbit der sånn at han må bort dit for å hente den).

Er han klar til å hoppe opp i sofaen når du sitter der, så blokkerer du bare. Ikke ta i hunden, ikke kjeft, bare fysisk blokker med deg selv sånn at han ikke kommer opp. Så kaster du heller en godbit på liggeplassen hans.

Mange gode tips her som høres veldig fornuftige ut, skal absolutt prøves! Takk 😄

 

TS

Anonymkode: f7510...964

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er absolutt ikke en dårlig unnskyldning fra min side, er mer uvitenhet 😉 Man kan ikke vite alt som fersk hundeeier..

Anonymkode: f7510...964

Jeg svarte ikke med tanke på deg altså ;)

Det var mer hundeeiere generelt. Man får ofte høre at hunden er dum, sta eller egen av hundeeiere som ikke klarer å trene hundene sine. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tabris skrev:

Hunder er ikke sta. Hunder er enkle - de gjør det som lønner seg og unngår det som ikke lønner seg. De kan heller ikke norsk og har ingen forståelse av ordet "nei".

Gi godbit når han gjør noe du liker, men ikke tren med synlige godbiter. Da får du en hund som bare gjør det når han ser godbiten. Det er lurt å ha f.eks en godbitveske sånn at hunden ikke ser godbitene, men de er lett tilgjengelige. Inne kan du ha godbitene i en skål i stua.

Enig med det Ruccula sier - i stedet for å fokusere på det du ikke vil han skal gjøre, fokuser heller på det du vil han skal gjøre. Lær ham "gå ned" og belønn det. Belønn et fast sted i stua du vil han skal ligge. Gi tyggebein og fryst kong osv der og kast en godbit til ham når han går der og legger seg av seg selv (evt kast alltid godbit der sånn at han må bort dit for å hente den).

Er han klar til å hoppe opp i sofaen når du sitter der, så blokkerer du bare. Ikke ta i hunden, ikke kjeft, bare fysisk blokker med deg selv sånn at han ikke kommer opp. Så kaster du heller en godbit på liggeplassen hans.

Åh, jo de forstår ordet "nei" når ordet har blitt brukt mange ganger i forbindelse med noe man ikke ønsker at hunden skal gjøre. Min hund forsto absolutt både ordet "nei" og mange mange andre ord. Mener å ha lest at en hund kan forstå opptil 200 ord. Husker vi noen ganger måtte snakke i "koder" eller på Engelsk når vi ikke ville at hunden skulle forstå hva vi snakket om. Sa vi "gå ut" f.eks ble hunden helt i ekstase og løp mot båndet sitt :)

Anonymkode: 71405...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en bok som heter 100% positiv hverdagslydighet, har hørt at den er veldig bra. Sånn jeg forstår det handler den om å belønne ønsket adferd. Det vil ikke si at hunden "respekterer" deg, men at den ønsker å gjøre det du vil fordi den får en positiv opplevelse av det. Du kan få hunden til å ikke hoppe i sofaen ved å repetere, være streng i stemmen og si nei, men det kan resultere i at hunden fremdeles hopper i sofaen når du går ut av rommet og den ikke kan se deg lenger.

Anonymkode: 9d25d...24b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh, jo de forstår ordet "nei" når ordet har blitt brukt mange ganger i forbindelse med noe man ikke ønsker at hunden skal gjøre. Min hund forsto absolutt både ordet "nei" og mange mange andre ord. Mener å ha lest at en hund kan forstå opptil 200 ord. Husker vi noen ganger måtte snakke i "koder" eller på Engelsk når vi ikke ville at hunden skulle forstå hva vi snakket om. Sa vi "gå ut" f.eks ble hunden helt i ekstase og løp mot båndet sitt :)

Anonymkode: 71405...d73

Enig! Vi kan ikke si ordene tur, godbit og tannbørste her i huset 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh, jo de forstår ordet "nei" når ordet har blitt brukt mange ganger i forbindelse med noe man ikke ønsker at hunden skal gjøre. Min hund forsto absolutt både ordet "nei" og mange mange andre ord. Mener å ha lest at en hund kan forstå opptil 200 ord. Husker vi noen ganger måtte snakke i "koder" eller på Engelsk når vi ikke ville at hunden skulle forstå hva vi snakket om. Sa vi "gå ut" f.eks ble hunden helt i ekstase og løp mot båndet sitt :)

Anonymkode: 71405...d73

Det jeg mente var at hunden i utgangspunktet ikke forstår ordet "nei" om den ikke har blitt lært hva det betyr. :) Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt og lest om hundeeiere som har et problem med hundens sin, og hvor de sier. "Jeg sier nei, men det hjelper ikke" - som om det å si ordet nei i seg selv skulle ha noen effekt.

Ofte vil hunder som får høre mye nei slutte med atferden der og da (enten fordi ordet sies strengt og da slutter hunden pga tonefallet eller fordi de vet av erfaring at om de ikke slutter når de hører "nei" så kommer eier og blir sint/kjefter/tar tak i dem). Men problemet er at man enten da må nei'e resten av hundens liv fordi det bare fungerer som et stopp-ord, fordi man ikke har tatt seg tid til å lære hunden hva man ønsker den skal gjøre i stedet. Evt at hunden lærer å ikke gjøre atferden når eier er til stede (den går ikke i sofaen når eier er i rommet, men hopper opp med en gang eier forlater rommet), fordi ubehaget/kjeftinga (nei'et) blir knyttet til eier.

Derfor, samt også av et par grunner til, anbefaler jeg ikke å bruke ordet "nei", men heller fokusere på det man ønsker hunden skal gjøre. Men, ja, hunder lærer seg absolutt ord som vi bruker i hverdagen, som "gå tur", "mat" osv. Det er jo sånn man kan lære dem kommandoer .Men ordet "nei" har ingen magisk virkning i seg selv, og har ofte en dårlig virkning (se ovenfor) om det har en effekt. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Tabris skrev:

Det jeg mente var at hunden i utgangspunktet ikke forstår ordet "nei" om den ikke har blitt lært hva det betyr. :) Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt og lest om hundeeiere som har et problem med hundens sin, og hvor de sier. "Jeg sier nei, men det hjelper ikke" - som om det å si ordet nei i seg selv skulle ha noen effekt.

Ofte vil hunder som får høre mye nei slutte med atferden der og da (enten fordi ordet sies strengt og da slutter hunden pga tonefallet eller fordi de vet av erfaring at om de ikke slutter når de hører "nei" så kommer eier og blir sint/kjefter/tar tak i dem). Men problemet er at man enten da må nei'e resten av hundens liv fordi det bare fungerer som et stopp-ord, fordi man ikke har tatt seg tid til å lære hunden hva man ønsker den skal gjøre i stedet. Evt at hunden lærer å ikke gjøre atferden når eier er til stede (den går ikke i sofaen når eier er i rommet, men hopper opp med en gang eier forlater rommet), fordi ubehaget/kjeftinga (nei'et) blir knyttet til eier.

Derfor, samt også av et par grunner til, anbefaler jeg ikke å bruke ordet "nei", men heller fokusere på det man ønsker hunden skal gjøre. Men, ja, hunder lærer seg absolutt ord som vi bruker i hverdagen, som "gå tur", "mat" osv. Det er jo sånn man kan lære dem kommandoer .Men ordet "nei" har ingen magisk virkning i seg selv, og har ofte en dårlig virkning (se ovenfor) om det har en effekt. :)

Siden det virker som du har god peiling 😄:

jeg har problemer med at hunden min er ganske vill når vi er i nabolaget vårt. Han bjeffer og springer mot biler, blir gal av andre hunder og bjeffer på mennesker. Men han gjør kun dette innenfor en viss sone, regner med han mener dette er hans territorium. Uansett så prøvde jeg å belønne han med pølsebiter i dag når vi gikk tur her. Så når han ble obs på en bil men ikke bjeffet ga jeg han en pølsebit og roset han. Og når han bjeffet på biler ventet jeg til han roet seg ned så ga jeg han pølse og skrøt av han. Etter dette virket det som han bjeffet på bilene for å få pølse, fordi han bjeffet som en gal for så å se på meg med blikket som sa: kan jeg få pølse nå? 

Hva gjør jeg galt? Burde jeg ikke gi han pølse når han har roet seg ned? Burde jeg bare belønne han de gangene han ikke bjeffer i det hele tatt?

håper du kan svare 🙏🏻

Anonymkode: f7510...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden det virker som du har god peiling 😄:

jeg har problemer med at hunden min er ganske vill når vi er i nabolaget vårt. Han bjeffer og springer mot biler, blir gal av andre hunder og bjeffer på mennesker. Men han gjør kun dette innenfor en viss sone, regner med han mener dette er hans territorium. Uansett så prøvde jeg å belønne han med pølsebiter i dag når vi gikk tur her. Så når han ble obs på en bil men ikke bjeffet ga jeg han en pølsebit og roset han. Og når han bjeffet på biler ventet jeg til han roet seg ned så ga jeg han pølse og skrøt av han. Etter dette virket det som han bjeffet på bilene for å få pølse, fordi han bjeffet som en gal for så å se på meg med blikket som sa: kan jeg få pølse nå? 

Hva gjør jeg galt? Burde jeg ikke gi han pølse når han har roet seg ned? Burde jeg bare belønne han de gangene han ikke bjeffer i det hele tatt?

håper du kan svare 🙏🏻

Anonymkode: f7510...964

Du er på god vei, men jeg ville belønnet også når han bjeffer - men aller helst vært i forkant. Dvs si "bra" og belønn med en gang dere ser noe han pleier reagere på (biler, mennesker), men før han rekker å bjeffe.

For å få dette til på best mulig måte så vil jeg anbefale at du enten tar et passeringskurs (med noen som bruker kindereggmetoden eller BAT/gradvis tilvenning) eller får privattimer med en instruktør. Det er vanskelig å gjennomføre den type trening utfra hva man leser på nettet. :)

Men noen grunnleggende tips er:

- Begynn med kontakttrening. Dvs frivillig kontakt, ikke rop eller lokk på hunden. Vent til han ser på deg av seg selv, si kort "bra!" og belønn. Vent så igjen til han ser på deg, si "bra!" og belønn osv. Start å tren dette inne hvor det ikke er forstyrrelser. Gradvis øk tiden han må se på deg før du sier "bra" og belønner. Når han kan se på deg 3-4 sekunder i strekk og gjør dette gjentatte ganger etter hver belønning, så kan du ta det med deg ut.

- Tren gjerne dette mye ved utgangsdøren og både på innsiden og utsiden av den på tur. Dette for å roe ned stressnivået før dere i det hele tatt går ut (mange hunder blir så gira av forventninger om tur at stresset skyter i taket før eier i det hele tatt har kommet seg ut). Jo høyere stresset er, jo vanskeligere er det å nå gjennom og trene.

- Stopp flere ganger på turen og tren kontakt. Igjen - frivillig kontakt. Ikke rop på hunden. Får du ikke kontakt ute i det hele tatt, så er antagelig forstyrrelsene for store, godbitene for dårlige og/eller du har trent for lite inne. 

- Når du da nærmer deg noe han trigger på (bil, mennesker), stopp på så stor avstand fra det som forstyrrer at hunden har mulighet for å jobbe med deg. Si "bra" og belønn om hunden a) ser på deg og b) i det sekundet han snur seg mot forstyrrelsen. Gjenta helt til han ikke lenger bryr seg om forstyrrelsen og bare ser på deg. For å få dette til må hunden altså være godt kontakttrent, dvs at når du stiller deg opp og står i ro så vet hunden at dere skal trene kontakt, godbitne må være gode nok, belønningslyden "bra" må fungere, samt at avstanden til forstyrrelsen må være stor nok.

Det er altså mange faktorer som ligger til grunn for at det skal fungere optimalt, og det er vanskelig å få til bare utfra en forumpost. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2017 den 22.32, AnonymBruker skrev:

Har adoptert en hund som ikke hadde noen regler og fikk gjøre som han ville som oftest. Han skjønner derfor ikke et strengt nei da forrige eiere ikke var konsekvente med at nei var et nei. Jeg har nå vært konsekvent lenge med det han ikke får lov til men det hjelper ikke i det hele tatt, han bare fortsetter eller logrer. Hvordan får jeg han til å slutte og hvordan får jeg han til å respektere meg?

Anonymkode: f7510...964

Du må sette deg i respekt ved å vise hvem som er sjefen. Ifølge hunde hvisker Cesar Millan så er det dominering som skal til, hunden må forstå at han er en undersått og at du er lederen av ulveflokken - hvis ikke så vil han kjøre over deg som en bulldoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, WubWub skrev:

Du må sette deg i respekt ved å vise hvem som er sjefen. Ifølge hunde hvisker Cesar Millan så er det dominering som skal til, hunden må forstå at han er en undersått og at du er lederen av ulveflokken - hvis ikke så vil han kjøre over deg som en bulldoser. 

:fart2::scorpis:

Anonymkode: 4a56f...ce9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...