Gå til innhold

Hvor mye koster bilene deres


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye bruker dere på bil hvert år? Har dere lån på bilen? Hva gjør dere for å holde kostnadene nede? 

Vi vurderer å kjøpe ny bil, men jeg må innrømme at kostnaden skremmer meg. Vi har god økonomi, men likevel...

Anonymkode: 47e43...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

200.000 kr. Betaler 3000 kr pr mnd på lån, 800 kr forsikring og veldig varierende med drivstoff, bompenger og parkering. Noen måneder bare 1000 kr, andre måneder opp mot 5000 kr

Anonymkode: b429e...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150.000, men har ikke betalt ei krone selv. Har trygdebil, og grunnstønad til driften av den. :lur:

Anonymkode: d98e5...8fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny bil for fem år siden til rett over 300 000. Betalte halvparten der og da og resten på lån nedbetalt i fjor. Planlegger å kjøre den til den kneler- i hvert fall 5-6 år til. Vet at bil er grisedyrt, men hvis vi får dekket transportbehovet vårt i den tiden (stor familie, mye kjøring) er det en pris vi måtte være villige til å betale.

Men vi kjøpte så billig som mulig. Den er en fraktmaskin, ikke noe statussymbol :ler:

Anonymkode: 325ae...056

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 150 000 kontant.

Anonymkode: e8db0...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvor mye dere betalte for bilen, men hvor mye dere bruker på å ha bil. Drift, service, verditap, evt. lånerenter...

Anonymkode: 47e43...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betalte 150 000 kontant.

Anonymkode: e8db0...09e

Betaler svært lite. Mor selger forsikring, far er mekaniker og har 50% rabatt på bildeler. Min nye bil har jeg bare hatt i 5 mnd, og man vet jo ikke hva en bil har kostet før man kvitter seg med den.

 

Min forje bil kjøpte jeg for 31 000. Den lå ute for 75 000, men fikk den for innbyttepris. Kostet på den 6000 ved kjøp på diverse småpirk. Betalte 6700 kr året for forsikring, service gratis, uten lån, årsavgift(husker ikke prisen på den) og bensin.

 

Solgte bilen for 25 000 seks år senere.

Anonymkode: e8db0...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor nøyaktig mye det går med, men gjetter 10000 i bommen, 15000 i bensin 10000 på verksted 4000 på dekk 10000 i forsikring 12000 i verdifall (kjøpte kontant uten lån, uten renteutgifter, for 50000). vasking 3000. Parkering 3000, kunne ha leid ut garasje 10000,årsavgift 3500 Sum 80500, + det jeg har glemt, totalsum 85000. Billigere er det vanskelig å få til.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca kostnader er 

3500 i årsavgift

6000 i forsikring

10 000 i drivstoff kanskje?

3000 på vedlikehold (vasker gratis, får billige dekk etc)

6000 i bom

 

så ca 28500.

 

Det er det verdt! Så mye hater jeg å ta buss.

Anonymkode: c5e1d...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bil til 10.000 kr i innkjøpspris, den er femten år gammel og holder så lenge den holder. Kjører ca 15.000 km i året med den, fyller bare drivstoff når det er under 12 kr/literen, og bilen bruker 0,6 liter pr mil. Det blir ca 10.800 kr i drivstoff.

Bilen er gammel, så noe reperasjoner må påregnes. I år er det hjullager, bremser og bakre potte. Dette er deler for et par tusen kroner. Arbeidet gjør mannen min. I tillegg er det to nye dekk i år, det er to tusen kr til, siden det er litt store felger. Tilsammen dette året: 5.000 kr i reperasjoner (deler).

Ansvarsforsikring på 180 kr mnd, eller altså 2.160 kr pr år.

Så er det årsavgift, samme som alle andre betaler.2.820 kr.

Bommer kjører vi sjelden, kanskje det bil en hundrelapp i året. Og parkering betaler vi så og si aldri, kanskje en hundrelapp i året tilsammen der og.

Billigere bilhold enn DETTE, er vanskelig å få til.

 

Totalt pr år: 20.980 kr.

Totalt pr mnd: 1.749 kr.

 

Kan legge på 2.000 kr pr år i tap, da jeg regner bilen holder i fem år totalt. Holder den lengre/kortere er det så som så, det er jo risikoen man tar ved å kjøpe en eldre bil. Likevel en lavere risiko og så klart et lavere tap enn ved en dyrere bil.

 

 

 

Endret av etnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte bil for 20.000 kontant og spanderte på den noen tusenlapper i deler. Forsikring koster under 3000 i året og så et noen tusenlapper i slitedeler/dekk. Om det er noe jeg finner ut av selv har jeg familie som kan. Og om noe er så omfattende at den må inn på verksted er det jo billigere å selge den som delebil og kjøpe en ny brukt bil. Totalkost i året blir vel 15 000kr +-  kjører til og fra barnehage, kollektivtransport og butikken så ikke de største drivstoffutgiftene.

Skulle jeg kjøpt ny bil måtte det blitt el-bil da drivstoff er største kostnaden med å ha bil.

Endret av Gjøksuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

200.000 kr. Betaler 3000 kr pr mnd på lån, 800 kr forsikring og veldig varierende med drivstoff, bompenger og parkering. Noen måneder bare 1000 kr, andre måneder opp mot 5000 kr

Anonymkode: b429e...80a

800 pr mnd i forsikring?  Dyrt

Anonymkode: 4090c...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betaler svært lite. Mor selger forsikring, far er mekaniker og har 50% rabatt på bildeler. Min nye bil har jeg bare hatt i 5 mnd, og man vet jo ikke hva en bil har kostet før man kvitter seg med den.

 

Min forje bil kjøpte jeg for 31 000. Den lå ute for 75 000, men fikk den for innbyttepris. Kostet på den 6000 ved kjøp på diverse småpirk. Betalte 6700 kr året for forsikring, service gratis, uten lån, årsavgift(husker ikke prisen på den) og bensin.

 

Solgte bilen for 25 000 seks år senere.

Anonymkode: e8db0...09e

Det var dyr forsikring

Anonymkode: 4090c...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

800 pr mnd i forsikring?  Dyrt

Anonymkode: 4090c...c0f

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var dyr forsikring

Anonymkode: 4090c...c0f

Fortell om din superbillige forsikring da?!

Anonymkode: c5e1d...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvor mye dere betalte for bilen, men hvor mye dere bruker på å ha bil. Drift, service, verditap, evt. lånerenter...

Anonymkode: 47e43...8e4

Høh.. tar ikke opp LÅN for å kjøpe bil vet du. Får fine biler fra 50 000-100 000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Halvveis
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ca kostnader er 

3500 i årsavgift

6000 i forsikring

10 000 i drivstoff kanskje?

3000 på vedlikehold (vasker gratis, får billige dekk etc)

6000 i bom

 

så ca 28500.

 

Det er det verdt! Så mye hater jeg å ta buss.

Anonymkode: c5e1d...54d

Hvis man f.eks. har en bil til 500 000 (nypris) og den har et gjennomsnittlig verdifall på 15% så koster bilen deg ikke 30000, men over 100k i året.

For de fleste er verditapet mye dyrere enn alt den andre en bil koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leaser, månedspris er 9900,-. 36mnd kontrakt. 

Er en hybrid og bruker cirka 80l. enten hver 14.dag, kanskje bare en gang i mnd. Kommer an på hvor mye jeg kjører. Borettslaget betaler strømmen. 

Årsavg. selvsagt, full forsikring kommer på 12000 i året. 

2017 modell så svært lite reparasjoner. Oljeskift nå til høsten etter ett år.

Endret av Prinsesse788
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske nøye med slikt. Vi kjører litt eldre biler og noterer samtlige kostnader: Kjøpspris, bensin, olje, vedlikehold, forsikring, helt ned til lyspærer og spylevæske. Over ca fem år med begge bilene blir det da slik:

2002 Honda: 3.37kr/km over 55000km

2002 Toyota: 2.61kr/km over 45000km

Begge har en restverdi på 30-50000kr, og de er supre biler i god stand. Men Hondaen koster litt mer fordi den har vrange bremser som krever jevnlige servicer. Den har totalt kostet ca 55000kr i verkstedutgifter, ganske nøyaktig 1kr/km.

Anonymkode: dc179...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Halvveis skrev:

Hvis man f.eks. har en bil til 500 000 (nypris) og den har et gjennomsnittlig verdifall på 15% så koster bilen deg ikke 30000, men over 100k i året.

For de fleste er verditapet mye dyrere enn alt den andre en bil koster.

Kjøpte bilen grisebillig, har hatt den i over 3 år og kunne solgt den idag for samme pris. Den har uansett ikke så veldig stor verdi at det gjør noe :) 

Anonymkode: c5e1d...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...