Gå til innhold

Hvor mye koster bilene deres

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På slike bil-kalkulatorer kommer beløpet til 30 000 for årlige kostnader ved å eie en normal personbil.

Anonymkode: fecad...e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpte en demobil som hadde klokket opp 1028km etter jeg prøvekjørte den

betalte 360tusen etter å fått montert krok og permanent lader. (Skal montere webasto)

ca 80.000,- mindre en nybilpris.

utgiftrer

fullforsikring 8000pr år.

service ca 3500 PR år.

nedbetaling lån 3000pr mnd ca. (Tok opp lån på leiligheta ikke bilen)

det er det jeg har av faste utgifter, siden bilen er helt ny

drivstoff og bommer varierer fra pers til pers.

AnonymBruker
Skrevet

Ga 145.000 for bilen for 6-7år siden. Det er en 1998modell land cruiser som hadde gått nesten 400.000.

Etter det har jeg betalt ca 10.000,- annenhvert år i verkstedutgifter i forbindelse med EU-kontroll. 

Da er det bare slitedeler som bremser osv. som må byttes. 

Anonymkode: c279a...be3

Skrevet

Noen som har elbil her? Som bor i byen? Hva koster det ca., per måned? 

AnonymBruker
Skrevet
På 7/11/2017 den 12.11, AnonymBruker skrev:

Fortell om din superbillige forsikring da?!

Anonymkode: c5e1d...54d

4000 i året

Anonymkode: 4090c...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye som ikke er det. Det er en prioriteringssak.

Anonymkode: 47e43...8e4

Ikke nødvendigvis. Mange må ha bil pga jobb..barnehage. ikke alle bor i by..og Norge er langstrakt. Det er bare mdg som mener bil er unødvendig

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

9900,- i mnd?????

Og samtidig bor du i et borettslag...

Fine prioriteringer :fnise:

Anonymkode: 925bd...0e8

Og etter 36 mnd?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og etter 36 mnd?

Da har du 0 bil og betalt ca 300.000. Du kan kjøpe den ut, men også ta ny bil. Betale 300.000 til. På 6 år 600.000. Ja det må man si er fornuftig prioritering 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Mange må ha bil pga jobb..barnehage. ikke alle bor i by..og Norge er langstrakt. Det er bare mdg som mener bil er unødvendig

Det skjønner jeg og det var ikke det jeg mente. Uansett en prioriteringssak hvor mye du vil bruke. Over minimum da selvfølgelig.

Anonymkode: 47e43...8e4

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på hvor mye i året. Har servicegaranti på den, så den må inn på service for hver 10.000 km. Skal inn på service nå snart, nesten 8000 kr. Har også ganske stor tank, så går en del diesel. 

Anonymkode: 7378c...5af

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Prinsesse788
Skrevet

Betalte 355 000. Cashet det bare ut. Bilhold i løpet av et år tipper jeg kan nærme seg 30 000 med alt jeg kan komme på av diverse utgifter.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, I Grosny skrev:

Det er mange som skryter av lave bilkostnader her, men jeg tror noen av  dere har glemt noen av utgiftene som f.eks bremsevæske, vndusspylervæske, oljeskift, nye bremseskiver, støtdempere, bærekuler,rust, dekk,tauing,  garasje,.lyspærer (noen lyspærer er så krøkkete montert at karosserideler må skrus av for å få byttet de). Det er utrolig hvor mange små utgifter som kan samle seg opp.

Får det meste gratis/ekstremt billig.

Noe må jeg jo bruke disse pengene som strømmer inn på konto på :) 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

4000 i året

Hva slags bil har du- og hvor mye kjører du?

Anonymkode: c5e1d...54d

Skrevet (endret)

Jeg begynte å google-

https://finanssans.no/bilkostnader

http://www.smartepenger.no/bilokonomi/373-kostnader-ved-bilhold

I tillegg bør man beregne garasjekostnader. Relativt sentralt i Oslo kan du ta utgangspunkt i 12000 kr pr år. Dersom man allerede eier garasje der kan man tenke på hva man kunne ha fått dersom man leide ut garasjen.

Generell fingeren i været -bilholdkalkyle- rund sum, blir 100 000 kr pr år, og så går det selvfølgelig an å gjøre det billigere eller dyrere.

Endret av I Grosny
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke skrytt på meg noe. Min mann jobber som bilberger og får diverse ting til bilen gratis eller til innkjøpspris, skulle noe skje så fikser han det som regel, tauing koster meg ingenting (for mange så koster det heller svært lite avhengig av hvilken forsikring de har), garasje har vi ikke, bilen selges/vrakes som regel en god stund før vi trenger å bytte flere deler hele tiden

Anonymkode: b429e...80a

Med en slik mann stiller du unormalt sterkt :)

Årsaken til at jeg snakker om at mange skryter på seg urealistisk lave bilkostnader er rett og slett fordi jeg mener det gir ett urealistisk kostnadsbilde for ungdommer som ønsker seg bil, og fordi det er veldig vanskelig å få med seg alle kostnadene når man regner på bilhold.  Det kan tenkes at dere faktisk klarer det så billig, men det blir veldig feil for ukyndige å basere sin økonomi og  bilplaner på slike tall.

Skrevet
9 timer siden, Ramona skrev:

En ting jeg lurer på med elbilkostnader er hvor mye det koster å bytte ut batteriet, og hvor ofte det må byttes.

Skrevet
På 11.7.2017 den 9.01, AnonymBruker skrev:

150.000, men har ikke betalt ei krone selv. Har trygdebil, og grunnstønad til driften av den. :lur:

Anonymkode: d98e5...8fc

Det verste av alt er at det finnes ganske mange nordmenn som blir misunnelig på deg for det. :sjokkert:

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Ramona skrev:

ny egolf uten lån i Oslo:

415 årsavgift

2900 full kasko (70 % bonus)

Strøm privat 100-200 kr mnd. snitt. På gata gratis.

Parkering borettslag 50 pr mnd. På gata gratis.

Bom gratis.

Service pr. år, ca. 3000 inkl. filter og viskere. Dekk 1000 i snitt i året.

Du kan regne med under 10k for en ny elbil + verditap. Kjører du mye så blir verditapet mindre enn det du sparer på fordelene:)

Anonymkode: 90f41...f81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, I Grosny skrev:

En ting jeg lurer på med elbilkostnader er hvor mye det koster å bytte ut batteriet, og hvor ofte det må byttes.

Nesten aldri.

Det har vist seg at elbiler i kalde klimaer som i Norge er svært robuste. Mange har etter 100-200k km opplevd maks 5% batteri-reduksjon. Siden batteriene har buffer i topp og bunn er det også litt å gå på her.

Med opp til 8 år batterigarantier så er det også ingenting å være redd for i lommeboka

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ny egolf uten lån i Oslo:

415 årsavgift

2900 full kasko (70 % bonus)

Strøm privat 100-200 kr mnd. snitt. På gata gratis.

Parkering borettslag 50 pr mnd. På gata gratis.

Bom gratis.

Service pr. år, ca. 3000 inkl. filter og viskere. Dekk 1000 i snitt i året.

Du kan regne med under 10k for en ny elbil + verditap. Kjører du mye så blir verditapet mindre enn det du sparer på fordelene:)

Takk 😘

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...