Gå til innhold

Burde man få velge om man skal bli pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er valgfritt å ikke bli pappa. Bruk kondom/ slutt å ha sex. 

Anonymkode: 8b2da...555

 

Det samme kan man si til kvinner. Vil du ikke bli mor ikke ha sex.

Anonymkode: 5c343...9be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo likestilling. Etter at barnet er født må både mor og far forsørge det, enten de er tilstede i barnets liv eller ikke.

Under svangerskapet, som foregår i mors kropp, er det ikke likestilling. Det kan det heller aldri bli så lenge fedre ikke kan gå gravide.

Jeg skjønner at det kan føles urettferdig at kvinner får en ekstra angrefrist, men det er ikke mulig å endre de biologiske vilkårene. (Selv skulle jeg gjerne sluppet svangerskap og fødsel, men sånn er livet.) Å gi barn dårligere økonomi (i form av at fedrene ikke skal betale bidrag) skaper ikke likestilling.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
4 timer siden, herremann skrev:

Jeg mener ja, men majoriteten av KG (kvinner) mener nei.

Er heldigvis ikke lenge til de mannlige p-pillene blir lansert.

Det blir herlig! Vanskeligere for desperate kvinnfolk og lure til seg barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
4 minutter siden, Sushi skrev:

Det er jo likestilling. Etter at barnet er født må både mor og far forsørge det, enten de er tilstede i barnets liv eller ikke.

Under svangerskapet, som foregår i mors kropp, er det ikke likestilling. Det kan det heller aldri bli så lenge fedre ikke kan gå gravide.

Jeg skjønner at det kan føles urettferdig at kvinner får en ekstra angrefrist, men det er ikke mulig å endre de biologiske vilkårene. (Selv skulle jeg gjerne sluppet svangerskap og fødsel, men sånn er livet.) Å gi barn dårligere økonomi (i form av at fedrene ikke skal betale bidrag) skaper ikke likestilling.

Trøster oss med at vi menn slipper å føde, slipper alle endringer som skjer på kroppen etter fødsler, og ikke minst. Vi slipper mensen hver måned!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
4 timer siden, herremann skrev:

Jeg mener ja, men majoriteten av KG (kvinner) mener nei.

Er heldigvis ikke lenge til de mannlige p-pillene blir lansert.

Vi er uenige. Å bli pappa er ikke valgfritt. Pult er Pult og ansvaret må tas. Det ville vel vært en horribel verden om menn skulle bestemme over kvinners kropp.eieren av kroppen må få bestemme over den, det er ikke annet enn rett og rimelig. 

Men ppiller for menn er en super ide. Da kan de ikke komme til kvinnen å si :"jeg ble lurt", og slikt fjas. Når uhellet da er ute må de heller saksøke p pilleprodusenten hvilket jo er nytteløst fordi ingen p pille er 100% sikkre. 

Selv om ideen er glimrende så kommer desverre ikke så mange menn til å bruke den. Gud forby at de må gjøre en bitteliten innsats for å hindre svangerskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Vi er uenige. Å bli pappa er ikke valgfritt. Pult er Pult og ansvaret må tas. Det ville vel vært en horribel verden om menn skulle bestemme over kvinners kropp.eieren av kroppen må få bestemme over den, det er ikke annet enn rett og rimelig. 

Men ppiller for menn er en super ide. Da kan de ikke komme til kvinnen å si :"jeg ble lurt", og slikt fjas. Når uhellet da er ute må de heller saksøke p pilleprodusenten hvilket jo er nytteløst fordi ingen p pille er 100% sikkre. 

Selv om ideen er glimrende så kommer desverre ikke så mange menn til å bruke den. Gud forby at de må gjøre en bitteliten innsats for å hindre svangerskap. 

Jeg tror du har misforstått konseptet med juridisk abort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Havrekjeksen skrev:

Jeg forstår premissene til juridisk abort, altså si fra seg farskap med samvær, foreldreretten og bidrag. Jeg hadde vært helt for dersom det er snakk om å gjøre det rettferdig for menn og kvinner. 

Men det er engang slik at det er en tredjepart involvert, som taper på å miste en forelder. Ergo er det ikke en diskusjon om menns rettigheter og valg vs kvinnes. Man må blande inn konsekvenser for barnet også. Da blir diskusjonen mye mer nyansert og veldig lite sort/hvitt. 

Og du mener at den tredjeparten ikke taper mer på å miste livet sitt? Det er en grovt mye større konsekvens for barnet, så med andre ord burde abort forbys igjen?
 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er valgfritt å ikke bli pappa. Bruk kondom/ slutt å ha sex. 

Anonymkode: 8b2da...555

Det er valgfritt å ikke blimamma også. Bruk komdom/piller/slutt å ha sex. Du sier nei til abort med andre ord?

Anonymkode: 716f9...f0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, førstedamen skrev:

Ja alle bortsett fra min tante da. Men jeg har aldri møtt en mann som står for at han ville bli pappa. Ikke engang når de skal bli det. Og det heter vel ikke ulykker lengre?  Isåfall er alle i barnehagen jeg jobber i resultat av ulykker, bortsett fra to gutter (søsken) som er kommet til verden ved ivf.

Beklager men det høres neget spesielt ut.  Jeg har masse kompiser som er fedre til planlagte unger som var fullstendig ønsket.  Jeg er selv et planlagt og ønsket barn av min far. 

Så i din familie er det da vanlig at kvinnene bare tar valget om barn på egenhånd da? Far har ikke så mye han skulle ha sagt? 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
3 minutter siden, Ruccula skrev:

Beklager men det høres neget spesielt ut.  Jeg har masse kompiser som er fedre til planlagte unger som var fullstendig ønsket.  Jeg er selv et planlagt og ønsket barn av min far. 

Så i din familie er det da vanlig at kvinnene bare tar valget om barn på egenhånd da? Far har ikke så mye han skulle ha sagt? 

 

Mange jeg kjenner ble ufrivillig gravid på prevensjon, men valgte å beholde. Er dette virkelig så rart å ta over seg? Kom på nå at jeg kjenner ett par som prøvde, men det var unge be 2. Og ivf paret i bhg som jeg nevnte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, førstedamen skrev:

Mange jeg kjenner ble ufrivillig gravid på prevensjon, men valgte å beholde. Er dette virkelig så rart å ta over seg? Kom på nå at jeg kjenner ett par som prøvde, men det var unge be 2. Og ivf paret i bhg som jeg nevnte da.

Jeg synes jo selvfølgelig det er meeeget spesielt og skremmende at alle kvinnene i hele din omgangskrets har hatt sviktende prevansjon. Hvor stor sannsynlighet er det for at prevansjonen svikter? 0,2 % eller noe?

Da sier det seg selv at det er svært liten sannsynlighet for at disse kvinnene snakker sant. 

Jeg tolker det som (beklager hvis jeg tar feil) at enten så er det helt godtatt innen dette miljøet å selv slurve med prevasjonen i den hensikt i å bli gravid...

Eller så er graviditeten planlagt men mennene tørr ikke av en eller annen snodig grunn å innrømme at de ønsket barn. 

Det er faktisk ikke statistisk mulig at 90% av din bekjentskrets har hatt sviktende prevansjon. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du mener at den tredjeparten ikke taper mer på å miste livet sitt? Det er en grovt mye større konsekvens for barnet, så med andre ord burde abort forbys igjen?
 

Anonymkode: 716f9...f0f

Det diskuteres epler i denne debatten, ikke bananer. Begge deler er frukt, men svaret mitt om juridisk abort står jeg for, helt uten at jeg akter å begi meg ut i en abortdiskusjon på generell basis, for de debattene er alltid grusomme. Jeg velger å ikke svare deg, for jeg ønsker ikke avsporingen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
10 minutter siden, Ruccula skrev:

Jeg synes jo selvfølgelig det er meeeget spesielt og skremmende at alle kvinnene i hele din omgangskrets har hatt sviktende prevansjon. Hvor stor sannsynlighet er det for at prevansjonen svikter? 0,2 % eller noe?

Da sier det seg selv at det er svært liten sannsynlighet for at disse kvinnene snakker sant. 

Jeg tolker det som (beklager hvis jeg tar feil) at enten så er det helt godtatt innen dette miljøet å selv slurve med prevasjonen i den hensikt i å bli gravid...

Eller så er graviditeten planlagt men mennene tørr ikke av en eller annen snodig grunn å innrømme at de ønsket barn. 

Det er faktisk ikke statistisk mulig at 90% av din bekjentskrets har hatt sviktende prevansjon. 

Ja og med 0,2 % sjanse sier det seg selv at dette vil skje ganske mange mtp hvor mange kvinner vi har i Norge?

Jeg snakker bare utifra hva jeg faktisk opplever. Statestikk kan alltid vries og vendes på. Så nei, umulig er det ikke. Senest ble en på jobb gravid. Hun tok abort da hun ikke ønsker barn. Men hun hadde gått sex, så fikk hun spysyke, og visp!  Gravid! Hun tok pilla hver dag, hun hadde ikke sex fra hun ble syk til hun fant ut at hun var gravid. 

Og ca det samme opplevde jeg selv som 17 åring. Tok pillen hver dag, så jeg rotet ikke med prevensjon. Legen mente stress kunne være årsaken siden jeg ikke hadde hatt diaré eller oppkast. Men har ikke hørt at det faktisk er mulig andre steder (at prevensjon ikke virker pga stress)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, førstedamen skrev:

Ja og med 0,2 % sjanse sier det seg selv at dette vil skje ganske mange mtp hvor mange kvinner vi har i Norge?

Jeg snakker bare utifra hva jeg faktisk opplever. Statestikk kan alltid vries og vendes på. Så nei, umulig er det ikke. Senest ble en på jobb gravid. Hun tok abort da hun ikke ønsker barn. Men hun hadde gått sex, så fikk hun spysyke, og visp!  Gravid! Hun tok pilla hver dag, hun hadde ikke sex fra hun ble syk til hun fant ut at hun var gravid. 

Og ca det samme opplevde jeg selv som 17 åring. Tok pillen hver dag, så jeg rotet ikke med prevensjon. Legen mente stress kunne være årsaken siden jeg ikke hadde hatt diaré eller oppkast. Men har ikke hørt at det faktisk er mulig andre steder (at prevensjon ikke virker pga stress)

 

Jojo men med en 0.2 % sjangse så forstår du vel at jeg synes det er rart at samtlige i din omgangskrets (utenom 2) har opplevd dette??? 

Jeg kjenner 1 som påstår at dette har skjedd, 1. Ellers er alle barn planlagte unger

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at de fleste argumentene som brukes mot at menn skal kunne fraskrive seg farskap er nesten identiske med hva abortmotstandere bruker... 

Abort skal være kvinnens valg, men juridisk abort burde vært mulig i noen tilfeller med visse krav. Eksempel ikke ha felles barn fra før. 

Å få en ekstremt uvillig foreldre ut av bildet er ikke nødvendigvis bare negativt for barnet. Det er mange barn som vokser opp med "far ukjent", og i disse dager også med en donor. De klarer det uten traumer og store problemer de og. 

Anonymkode: 86ab0...715

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
3 timer siden, hypes skrev:

Jeg tror du har misforstått konseptet med juridisk abort. 

Ok. Jeg var litt kjapp i svingen. Men er ikke enig i det heller. Det er ikke riktig å fraskrive seg det ansvaret så lettvint. Man skal ta ansvar for de barna man lager og tåler man ikke å ha det ansvaret så bruk kondom eller la være å ha sex. Så mange mannesytetråder det er her inne. - Dere som er så redde for å bli lurt: har dere ikke råd til kondomer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, ViljaH skrev:

Menn har valget idag om de vil befrukte en dame. Damen har både valget om hun vil la seg befrukte, og om hun vil beholde befruktet foster. Det siste er ikke mulig for menn uten inngripen i annens kropp. Så menn får benytte seg av/ finne flere muligheter for å ikke befrukte.

Ingen har vel ennå klart å befrukte et foster, i så fall må det være en følge av ekstrempedofili...For øvrig er jeg enig med deg. 

Anonymkode: efdb1...765

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mannlig p-pille hadde vært fint, p-piller gir forferdelig mange bivirkninger for min del.

Anonymkode: 24c4a...2ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå er det slik at kvinnen velger om hun skal beholde barnet eller ikke. Mannen har ikke noe å si. Det kan være at han ønsker et barn over alt, og hun ikke vil ha det, og dermed tar abort. Eller kanskje det siste han vil ha er et barn, men hun velger å beholde barnet, og han er pappa selv om han ikke vil. Om han ikke er til stede for barnet sitt, må han likevel betale bidrag. Er det rettferdig? Det er med andre ord valgfritt å bli mamma, men ikke pappa.

Men jeg tenker også. Kvinnen bærer barnet i magen sin i 9 mnd. Hun må ofre mye for at barnet skal vokse på en trygg måte i magen hennes. Det er hennes kropp som må gå gjennom svangerskap og fødsel, ikke mannens kropp. Jeg selv vet ikke om jeg noen gang ville klart å ta abort. Jeg tror kvinner har sterkere følelser ovenfor dette embryoet enn mange menn, og det er jo de som kjenner det i magen sin, ikke mannen.

Burde menn ha mer rettigheter når det kommer til dette? Ikke nødvendigvis at de skal kunne velge om kvinnen beholder barnet eller ei... Etter min mening er det bare en kvinne som kan ta det valget. Men de burde kanskje få valget om de vil bli pappa, slik vi kan velge om vi vil bli mamma. Og med det at de verken trenger å ha et forhold til barnet eller betale bidrag. Jeg tenker bare høyt her, for har man sex så kan dama bli gravid og sånn er det, og ordentlige folk vil jo etter min mening ønske å hjelpe hun med dette både økonomisk og ellers.

Anonymkode: 24c4a...2ed

Jeg forstår ikke hvordan disse rettighetene skulle foregå i praksis. F.eks i tilfeller der hun ønsker abort og han ikke... han kan jo ikke tvinge henne til å beholde mot sin vilje... Andre veien er jo mer praktisk mulig mtp juridisk abort som noen har snakket om før. Men greia er jo da at barnet vil vokse opp å lure på hvor faren er... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, herremann skrev:

Du VET at kondom ikke er 100% sikkert. Akter ikke sterilisere meg før jeg har fått mine planlagte barn.

Kameraten min hadde en pulevenn som han også "deita". Ho fikk følelset, han ikke. Derfor gikk ho av pilla bak ryggen hans og ble gravid. Selv legen anbefalte ho å ikke gjennomføre svangerskapet grunnet en diagnose ho hadde, men ho tenkte bare på seg selv. De prøvde å være sammen noen mnd etter dattera ble født, men det fungerte ikke. Så nå må dattera vokse opp med separerte foreldre som bor i forskjellige byer.

 

Vil du ikke ha barn med en kvinne så ikke ha henne som pulevenn. Finn en dere blir forelsket i og kunne tenkt dere barn med før dere har sex da...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...