Gå til innhold

Når noen spør om å bytte flysete, hva svarer du da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd dette to ganger til enormt sure miner begge gangene. Og det gjorde meg bare mer overbevist om at jeg gjorde rett ikke i å rikke meg.

Jeg reiser som regel alene, enten det er med jobb eller privat. Mye reising tar på, men tiden oppe i luften, ved vindu på en behagelig plass i flyet, er viktig for meg.

Første gang kom en gjeng på 7 stykker og spurte om jeg ville flytte meg. Dette var voksne mennesker med noen barn, men barna hadde uansett voksne å sitte med. Greia var at de alle (!) ville sitte på samme rad (var en dreamliner). Jeg sa at jeg ville helst sitte ved vindu, så med mindre jeg fikk en annen vindusplass så ble jeg sittende. De samlet seg i en gruppering og jeg hørte surmuling om at "hun vil ikke flytte seg".

Andre gang fikk jeg forespørsel av flyvertinne ang. et voksent par som ville sitte sammen og om jeg ville flytte meg fra en vindusplass til et midtsete. Nei. Jeg hadde sørget for å betale ekstra for setereservasjon og da jeg sa at "jeg hadde betalt ekstra for å få sitte ved vindu" ropte SAS-flyvertinnen høylytt "Betalt ekstra? Dette var nytt for meg!".  Jeg sendte faktisk en klage til SAS i etterkant. Ubehøvlede idioter. 

Dette med fly er ikke så enormt komplisert at folk burde slite med å få det til. TS, jeg er helt på din side.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reiser stort sett alene, og betaler aldri for valg av sete, så hadde ikke hatt problemer med å flytte meg for at et barn skulle få sitte sammen med moren.

Litt urutinert av flyvertinnen å spørre noen som reiser sammen med andre da, og som i tillegg har betalt for å få sitte sammen. Hun burde spurt "unnskyld, reiser dere to sammen?", og deretter spurt om det var mulig å flytte på seg, dersom hun fikk nei på det første spørsmålet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært mye bedre om flyvertinnen hadde funnet noen som reiste alene fremfor et par. Hun kunne ha spurt om man reiste sammen, hvis nei så kunne hun ha spurt andre. Alltids noen som reiser alene.

Jeg har veldig flyskrekk og er veldig engstelig og urolig, spesielt ved letting, landing og turbulens. Så jeg trenger å sitte ved siden av noen jeg kjenner, det føles mye tryggere, pluss at det er greit å ha  noen å prate med de timene. Hadde jeg reist alene (hadde aldri skjedd med mindre det er snakk om kortere distanse) så hadde det ikke spilt noen rolle hvor jeg satt og hadde lett byttet plass slik at de hadde fått sittet sammen. Selv om jeg hadde betalt for setet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
2 timer siden, vendeli skrev:

Såpass gamle unger klarer vel å spise, gå på do og underholde seg selv når det trengs, uten konstant assistanse fra foreldre? Eneste jeg tenker er at de bør se og vite hvor mamma/pappa er hvis det skjer noe skummelt, ikke sitte i hver sin ende av flyet.

Jeg tror jeg har mitt på det tørre når jeg sier at minst halvparten av barna i den alderen jeg noen gang har reist med ville taklet det heller dårlig i fire timer, men nå ser det jo faktisk ut som de voksne "barna" her i tråden ville hatt enda større problemer med å reise alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
2 timer siden, Druid skrev:

Når mine barn var 7-8 år , hadde de syntes det var Kjempespennende å sitte alene, jeg hadde syntes mest synd på de som satt ved siden av dem som skulle høre på dem i 4 timer. 

Poenget er at det er svært få fly der alle seter er booket; flyvertinnene har oversikten over bestilte seter og kan velge å spørre passasjerer som ikke har betalt for setet.  Normalt sett er jeg veldig fleksibel på sånn så lenge jeg ikke ender opp i markant dårligere sete.

Enig dersom det var sånn at flere barn fikk sitte sammen, men her var det vel snakk om ett barn som måtte sitte alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten har reist på ferie. På flyet hadde vi en litt ubehagelig opplevelse. Vi hadde bestilt seter ved siden av hverandre i god tid, samt betalt for dette. Det er også vår første ferie sammen og vi synes det er kjekt å begynne reisen sammen på flyet. Vi kom inn på flyet og fant plassene. Noen minutter etter da de fleste var kommet seg til rette så kommer en flyvertinne + mor og datter bort. Flyvertinnen spør oss pent om vi kan bytte sete, da mor og datter har ulike plasser. Datteren var vel ca 7-8år kan jeg tenke meg. 

Fortalte pent at vi hadde bestilt og betalt for seter på forhånd slik vi kunne sitte sammen. Får da beskjed av moren "men det er vel viktigere at at min datter ikke sitter alene". Gjentok høflig tilbake det samme jeg svarte først, sa også at dette var noe hun kunne tenkt på på forhånd (opplever det samme på omtrent hvert fly). Ble litt sure miner. De forsvant lengre bak i flyet og jeg vet ikke om det ordnet seg. 

Hva skal man gjøre i slike situasjoner. Synes det er kjedelig å bytte seter når vi har betalt og gledet oss til å fly sammen, snakke og se i bøker om hva vi vil oppleve. Var snakk om 4-timers flytur, hadde vært ok om det hadde vært en kort flytur. 

Anonymkode: 9e171...c04

En korrekt reaksjon fra din side. Dette burde flyvertinna fortalt moren isteden for at du måtte gjenta deg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du gjorde helt rett, TS. Som noen allerede har nevnt, det er én ting å ikke reise seg av prinsipp, det blir for tullete, men her syns jeg faktisk kabinpersonalet spurte helt feil folk om å flytte seg. De skulle A) ikke ha spurt noen som hadde betalt ekstra for setene sine, og B) ikke et par/noen som reiser sammen (man ser som regel forskjell på hvem som kjenner hverandre og ikke.) 

Og så synes jeg egentlig dette høres veldig sleipt ut av moren, med mindre hun bare har glemt seg. Syns det lukter "jeg gidder ikke å betale ekstra, for jeg har jo barn, og da må jo alle uansett ta hensyn til mitt barn" lang vei.

Anonymkode: 29fcb...896

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg. Jeg har opplevd det selv også, og sagt ifra at jeg har betalt ekstra for å sitte her. 

Denne moren var frekk. Hun burde betalt for å få velge sete hun også, om det var så viktig å sitte sammen. 

Jeg har også opplevd å få en mor og datter ved siden av meg. Jeg hadde betalt for å få vindusplass, siden jeg liker godt å se ut, og samtidig liker å slippe å reise meg for folk som sitter innenfor som skal på do og sånt. Datteren sutret for hun ikke fikk sitte ved vinduet, og moren så så stygt på meg og forklarte at "nei, du kan ikke sitte der, for der sitter det allerede en dame. sååå syyyynd at du ikke får sitte der, jeg skjønner du er kjempelei meg, "osv osv. Alt for å shame meg til å gi opp setet mitt. Dret langt i henne. 

Anonymkode: 330f6...7f3

Det hadde jeg hatt et passende svar på. Jeg bestiller alltid vindusplass. Det er fordi jeg har litt flyskrekk. Når jeg sitter ved vinduet føler jeg at jeg har kontroll. Jeg trenger det for å ha en behagelig flytur... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt noe imot det om jeg hadde reist alene, men når man faktisk har betalt for å sitte sammen hadde jeg og sagt nei.

Var helt sikkert noen som reiste alene på det flyet som kunne bytte!

Anonymkode: 532c3...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, C.Tramell skrev:

Jeg tror jeg har mitt på det tørre når jeg sier at minst halvparten av barna i den alderen jeg noen gang har reist med ville taklet det heller dårlig i fire timer, men nå ser det jo faktisk ut som de voksne "barna" her i tråden ville hatt enda større problemer med å reise alene. 

Det er uansett morens ansvar. Hvis det er vanskelig for hennes barn å sitte alene, så må hun punge ut. Mener du ærlig talt at det er barnslig å ikke gi fra seg et sete du har betalt ekstra for, for å gi det til noen som ikke har betalt ekstra? Mange mødre skyver barne foran seg for å slippe å betale i slike situasjoner. Det er påfallende hvor mange mødre og fedre som ikke har reservert plass sammen med barna sine, det samme gjelder forsåvidt en del par også. Jeg reiser veldig mye pga jobb, og ser dette hele tiden.

Anonymkode: 29fcb...896

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår ikke hvordan det går an å glemme å reservere sete, det kommer alltid opp som alternativ sammen med innsjekket bagasje osv. når man bestiller billettene. 

Med det sagt så reserverer eg sjeldent sete, og hadde da ikke hatt noe problem med å bytte plass. Hadde eg derimot betalt for et spesifikt sete  hadde eg sikkert reagert som resten her.

Anonymkode: 7ef5b...e52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, C.Tramell skrev:

Enig dersom det var sånn at flere barn fikk sitte sammen, men her var det vel snakk om ett barn som måtte sitte alene?

Hahahahahaha... vel jeg vurderte ikke tanken på at søsken skulle sitte alene sammen, jeg forutsatte ett og ett barn. 

Vi har faktisk en gang i ett svakt øyeblikk arrangert det sånn at begge ungene satt for seg i en annen del av flyet. En av de mer avslappende flyturene jeg har hatt med familien, men også eneste gang jeg har blitt kjeftet ut av flere andre passasjerer på veien ut av flyet og jeg har ikke sett en mer sliten flyvertinne.

Seriøst, søsken sammen er terrorfare. Det er en grunn til at vi sitter mellom dem normalt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, altså: At moren ikke hadde kjøpt seteplasser er sannsynligvis fordi det ikke var ledige seter ved siden av hverandre. Så enkel kan den forklaringen være.

I TS sin situasjon ville jeg forklart at vi har kjøpt plassene for å sitte sammen, men hvis flyvertinnen ikke finner en annen løsning, så skal vi gjerne flytte på oss.

Her gjelder som alltid:

1. Forstå den andres behov.

2. Tolk den andre i beste mening. Her at det sikkert var en god grunn til at de ikke hadde kjøpt plassbilletter ved siden av hverandre, f.eks. ingen ledige.

3. Forklar ditt ståsted og dine behov.

4. Vær fleksibel og hjelpsom i den grad det er rimelig.

Dette er normal oppførsel som alle lærer / burde lære gjennom sosialisering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Horten Market skrev:

Nei, altså: At moren ikke hadde kjøpt seteplasser er sannsynligvis fordi det ikke var ledige seter ved siden av hverandre. Så enkel kan den forklaringen være.

I TS sin situasjon ville jeg forklart at vi har kjøpt plassene for å sitte sammen, men hvis flyvertinnen ikke finner en annen løsning, så skal vi gjerne flytte på oss.

Her gjelder som alltid:

1. Forstå den andres behov.

2. Tolk den andre i beste mening. Her at det sikkert var en god grunn til at de ikke hadde kjøpt plassbilletter ved siden av hverandre, f.eks. ingen ledige.

3. Forklar ditt ståsted og dine behov.

4. Vær fleksibel og hjelpsom i den grad det er rimelig.

Dette er normal oppførsel som alle lærer / burde lære gjennom sosialisering.

:danse:

Anonymkode: e0ac7...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sansol
4 timer siden, C.Tramell skrev:

Jeg tror jeg har mitt på det tørre når jeg sier at minst halvparten av barna i den alderen jeg noen gang har reist med ville taklet det heller dårlig i fire timer, men nå ser det jo faktisk ut som de voksne "barna" her i tråden ville hatt enda større problemer med å reise alene. 

Hei du, folk er forskjellige og takler det å fly på ulike måter. Noen er redd for å fly, andre liker ikke å være stuet sammen med så mange på så liten plass, noen synes det er dørgende kjedelig igjen......altså, det er  så mange grunner til at folk velger å betale for å sitte på et spesifikt sted. Det er lite pent å kalle dem "barn" når de sier nei. Jeg vil tro de aller fleste hadde valgt å gi opp setet sitt hvis det var en god nok grunn for det, men her bedømte ts det som at moren hadde andre valg.

Jeg hadde forøvrig gjort det samme ts :)

Endret av Sansol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest making.a.mess
3 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ja, denne moren kunne sikkert ha tenkt på det. Men jeg synes dere som voksne, godt kunne forstå at et barn ikke kan sitte alene også. Vi gjør alle feil. Og rett skal være rett, det er ikke deres ansvar, men det går an å være litt på godsiden? Jeg hadde byttet.

Jeg syntes flyselskapet burde tenke på det. Det skal ikke være så man MÅ bestille sete. Da er jo alle flypriser bare jug. Åpenbart at barn under 10 trenger en voksen fra reisefølget. Jeg og mannen dro med 5 og 6 åring på tur uten å bestille seter. Jeg tenker det er åpenbart at barna må ha en forelder hos seg, men var forberedt på at en av oss voksne kunne bli plassert et annet sted, eller at en voksen og et barn kunne bli satt et sted mens de to andre et annet. Så ja jeg forstår ts. Hun betalte for en tjeneste og vil selvsagt ha den. Forstår moren også. Syntes det var tåpelig av flyselskapet. Barn satt vekk fra foreldrene blir jo bare grin, mas og uro i flyet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer gang på gang at folk splr om jeg kan bytte fordiatte omatte, jeg tar meg bryet å reservere sete fordi det er DER jeg vil sitte. Om andre vil sitte der skulle de reservert det tidligere. Beklager, ass.. men det blir deres problem at de ikke har tenkt lengre enn nesetippen sin.

Anonymkode: 26749...f01

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne da heller spurt to personer som ikke reiste sammen, men som tilfeldig satt ved siden av hverandre. 

Jeg hadde gjort som deg. 4 timers flytur ville jeg også sittet ved siden av kjæresten. Det hadde vært noe annet ved 1 time.

Da har mor her lært at det er lurt å reservere seter på forhånd. 

Anonymkode: ca1fc...d9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg synes det er helt greit om noen spør, da jeg reiser mye alene og aldri bryr meg spesielt om hvor jeg sitter, men om jeg har betalt for å sitte sammen med kjæresten min, ville jeg ikke byttet. Om de absolutt vil sitte sammen får de betale for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...