Gå til innhold

boliglån som student?


Sera-Mún

Anbefalte innlegg

Hei, först og fremst vil jeg varne for dårlig norsk, jeg er svensk :)

 

Jeg er 25 år, student, sammen med en 32årig musiker. vi betaler 12 500 rett i lommen på en privatperson og enligt mine beregner hadde vi med lån og felleskostnad kunnet bruke ca akkurat den samme summen på en egen bolig.

Men min inkomst er ca 13 000 og en del består av lån. Om sommern jobber jeg på restaurang for å betale leien. Samboern min tjener ikke mye, han har akkurat startet foretag for å få sin inkomst "bokfort". Han tjener mellom 2-10 000 per måned.

Så hva kan jeg gjöre? Jeg vill mye heller legge pengerne på en egen bolig (med t om bedre standard) enn å fortsette smöre husvertens lommebok. 

Jeg kan eventuellt få ihop til en kontantinsats på 200 000

dnb gir boliglån på 2 000 000 og da betaler en ca 9 000 i maneden.

jeg kan eventuellt få en slekting til ham å gå in som medlåntager.


Er det noen som har tips? MVH :)

 

ps rette gjerne på norsken min, jeg pröver å forbedre den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen bank vil låne deg penger som du skal betale ned med et annet lån. 

Hvis du har kausjonist eller medlånetager er det mye enklere da.

Men med deres inntekt vil dere ikke få boliglån. Man trenger jo sånn 300 000- 350 000 for å få noe som helst.

Med så liten inntekt er det også risikabelt å kjøpe bolig, dere kan jo ikke reparere feil eller manger som oppstår. Hvis renten går opp og verdien går ned sitter dere med masse usikret gjeld.

Du har også glemt å regne med forsikring, eventuelle kommunale avgifter, vedlikehold, med mer i regnestykket ditt. 

Mitt tips er å leie fram til dere har en nogenlunde normal inntekt. Du kan jo jobbe fulltid når du studerer, hvis du velger fornuftig jobb med god lønn vil du jo da kunne låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en leilighet så ikke mye man skal jobbe med på den... kommer studere i iaf 5 år til så det er mange 100 tusen som går i do så at si. Really kan jeg jobbe fulltid når jeg studerer fulltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jobbe mer, jeg jobber ca 4 dager i uken ved siden av fulltidsstudie. Jobber kvelder og helger. Du burde få en av foreldrene deres til å være kausjonistmedlånetaker - så går det nok. Typen din burde få seg deltidsjobb ved siden av musikken (butikk?) 

Anonymkode: 0dfa5...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ufalletig synd er at det er oppvekst, peioritering og bakgrunn som avgjør. Jeg hadde nesten en halv million i egenkapital da jeg ble student. Jeg betaler 9000 i boliglån hver mnd og medstudenter betaler ca det samme for å leie. Jeg jobber ved siden av, og sparer opp mye på sommerjobb. I fjor bodde jeg faktisk et halvt år hjemme hos mamma fordi et par på skolen måtte leie min bolig en periode. Jeg fikk 12 000 pr mnd.

 

Jeg hadde aldri tatt opp lån for å få egenkapital. Da hadde jeg heller betalt leia med god samvittighet og heller spart når jeg kom i jobb. Det er faktisk ingen skam å leie. Jeg mener dere bør stabilisere dere før dere går for kjøp. Å ikke håndtere boliglån er utrolig dyrt og det gir arr økonomisk.

Anonymkode: a2483...004

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor du bor og hvilke boligpriser området har er her relevant. Oslo har høyere krav til egenkapital enn områder utenfor Oslo. 

Dersom du er svensk statsborger får du da lån i Norsk bank? Det må du og undersøke. Tror ikke du får noe kommunalt startlån om du ikke er Norsk?

Anonymkode: 4ee2d...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva tar du for utdanning som gir rom for å jobbe så mye? 

 

aa han burde tjene mer ja

hadde det gått ute hvis 2 foreldrer går in som medlånetaker? er det mulig å ha en svensk dvs ikke norsk statsborger som lmedlånetaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er ufalletig synd er at det er oppvekst, peioritering og bakgrunn som avgjør. Jeg hadde nesten en halv million i egenkapital da jeg ble student. Jeg betaler 9000 i boliglån hver mnd og medstudenter betaler ca det samme for å leie. Jeg jobber ved siden av, og sparer opp mye på sommerjobb. I fjor bodde jeg faktisk et halvt år hjemme hos mamma fordi et par på skolen måtte leie min bolig en periode. Jeg fikk 12 000 pr mnd.

 

Jeg hadde aldri tatt opp lån for å få egenkapital. Da hadde jeg heller betalt leia med god samvittighet og heller spart når jeg kom i jobb. Det er faktisk ingen skam å leie. Jeg mener dere bør stabilisere dere før dere går for kjøp. Å ikke håndtere boliglån er utrolig dyrt og det gir arr økonomisk.

Anonymkode: a2483...004

takk for svar, mener ikke det er skamlig å leie, men bor liksom i trondheim så lånekostnader (med felleskostned)  og leiekostnader er ca de samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere så dyr husleie? Lei noe billigere sånn at dere får spart opp mer til egen bolig senere. 

Anonymkode: 3779d...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sera-Mún skrev:

takk for svar, mener ikke det er skamlig å leie, men bor liksom i trondheim så lånekostnader (med felleskostned)  og leiekostnader er ca de samme!

Jeg bor også i Trondheim. Betaler 6000. Å betale 12 000 er helt unødvendig. 

Anonymkode: 3779d...a0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bor også i Trondheim. Betaler 6000. Å betale 12 000 er helt unødvendig. 

Anonymkode: 3779d...a0f

er du samboer? vi trenger separate sovrum pga sykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sera-Mún skrev:

er du samboer? vi trenger separate sovrum pga sykdom

Da er det litt mer begrenset, ja, men fortsatt mulig om man sjekker hele tiden.

Anonymkode: 3779d...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det litt mer begrenset, ja, men fortsatt mulig om man sjekker hele tiden.

Anonymkode: 3779d...a0f

ja men man kan ikke bare hoppe runt mellom boliger, har bare 20 000 igen å få som depo, bodd der i 5 år så er sikkert slitasjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Sera-Mún skrev:

Det er jo en leilighet så ikke mye man skal jobbe med på den... kommer studere i iaf 5 år til så det er mange 100 tusen som går i do så at si. Really kan jeg jobbe fulltid når jeg studerer fulltid?

9000 i måneden, der går 3500 i renter. Det er 330 000, men der må du selvsagt trekke fra vedlikehold og lignende. I tillegg til alle de utgiftene du ikke har tenkt på. Og dokumentavgiften på 2.5 prosent, kostnader til megler. Det blir fort veldig lite.

Det er ganske vanlig at fattige innbiller seg at det er så sinnssykt lønnsomt å eie bolig, men det er ikke slik. Det er snakk om en maksimal gevinst på noen titalls tusen og potensielle tap på flere hundre tusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

9000 i måneden, der går 3500 i renter. Det er 330 000, men der må du selvsagt trekke fra vedlikehold og lignende. I tillegg til alle de utgiftene du ikke har tenkt på. Og dokumentavgiften på 2.5 prosent, kostnader til megler. Det blir fort veldig lite.

Det er ganske vanlig at fattige innbiller seg at det er så sinnssykt lønnsomt å eie bolig, men det er ikke slik. Det er snakk om en maksimal gevinst på noen titalls tusen og potensielle tap på flere hundre tusen. 

jeg tror da att de 9 000 er med inkluderade renter. Vedlikehold av en leilighet? Ja det er vel selvfölgelig hvis man etter 25 eier noe eller om man ska leie hele livet? ja man har ju sakt at boligbobblen skal sprikke men tror ikke det, det er typ 5 bebolige byer i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dessutom er det en trygghet i å ha sitt eget vs at en vert kan si opp kontrakten etter et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Sera-Mún skrev:

ja men man kan ikke bare hoppe runt mellom boliger, har bare 20 000 igen å få som depo, bodd der i 5 år så er sikkert slitasjer. 

Da har dere jo bodd der ganske lenge og kastet bort mye penger som kunne vært spart. Jeg vil ikke kalle det å hoppe mellom boliger akkurat. Det ligger flere leiligheter ute til 10 000 og nedover. Normal slitasje skal dere ikke betale for. 

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

9000 i måneden, der går 3500 i renter. Det er 330 000, men der må du selvsagt trekke fra vedlikehold og lignende. I tillegg til alle de utgiftene du ikke har tenkt på. Og dokumentavgiften på 2.5 prosent, kostnader til megler. Det blir fort veldig lite.

Det er ganske vanlig at fattige innbiller seg at det er så sinnssykt lønnsomt å eie bolig, men det er ikke slik. Det er snakk om en maksimal gevinst på noen titalls tusen og potensielle tap på flere hundre tusen. 

Og når det viser seg at de trenger to soverom blir det ikke akkurat lettere. 

1 minutt siden, Sera-Mún skrev:

dessutom er det en trygghet i å ha sitt eget vs at en vert kan si opp kontrakten etter et år.

Helt til renten stiger... 

Anonymkode: 3779d...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Sera-Mún skrev:

hva tar du for utdanning som gir rom for å jobbe så mye? 

 

aa han burde tjene mer ja

hadde det gått ute hvis 2 foreldrer går in som medlånetaker? er det mulig å ha en svensk dvs ikke norsk statsborger som lmedlånetaker?

Utdanning med skole hver dag fra 8 - 16 ca. Ingen utdanning "gir rom" for å jobbe mye, man må prioritere selv, jobbe effektivt med pensum og ofre noe av det "gøyale" på fritiden. 

Litt sammentreff, men samboern min er gså musiker - tjener litt på det, men han jobber ved siden av på butikk. 

Det er jeg ikke sikker på, det må du nesten ta opp med banken, men antar at man må ha norsk bankkonto/norsk statborgerskap. har ikke en av dere norske foreldre som kan stille opp som kausjonist? Hvis ikke må dere nok finne dere par-leiliget ala studentbolig, og spare det dere kan og starte å tenkte på kjøp når du er ferdig utdannet.

Anonymkode: 0dfa5...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utdanning med skole hver dag fra 8 - 16 ca. Ingen utdanning "gir rom" for å jobbe mye, man må prioritere selv, jobbe effektivt med pensum og ofre noe av det "gøyale" på fritiden. 

Litt sammentreff, men samboern min er gså musiker - tjener litt på det, men han jobber ved siden av på butikk. 

Det er jeg ikke sikker på, det må du nesten ta opp med banken, men antar at man må ha norsk bankkonto/norsk statborgerskap. har ikke en av dere norske foreldre som kan stille opp som kausjonist? Hvis ikke må dere nok finne dere par-leiliget ala studentbolig, og spare det dere kan og starte å tenkte på kjøp når du er ferdig utdannet.

Anonymkode: 0dfa5...a09

Ingen problem å jobbe som resepsjonist om natten, som bartender i helgene eller på kveldsvakter.

Ingen studier varer 8-16. Man har vanligvis forelesninger halve dagen og halve dagen til å lese eller skrive. Dette kan du trivielt kombinere med jobb, og det gjør ogsåd e fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sera-Mún skrev:

jeg tror da att de 9 000 er med inkluderade renter. Vedlikehold av en leilighet? Ja det er vel selvfölgelig hvis man etter 25 eier noe eller om man ska leie hele livet? ja man har ju sakt at boligbobblen skal sprikke men tror ikke det, det er typ 5 bebolige byer i norge.

Selvsagt er det inkludert renter. Men rentene går jo rett i dass, det er jo ikke penger du sparer. 5500 er det du potensielt kan sitte igjen med i ekstra egenkaptial.

Selvsagt trenger en leilighet vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...