Gå til innhold

boliglån som student?


Sera-Mún

Anbefalte innlegg

Hei, först og fremst vil jeg varne for dårlig norsk, jeg er svensk :)

 

Jeg er 25 år, student, sammen med en 32årig musiker. vi betaler 12 500 rett i lommen på en privatperson og enligt mine beregner hadde vi med lån og felleskostnad kunnet bruke ca akkurat den samme summen på en egen bolig.

Men min inkomst er ca 13 000 og en del består av lån. Om sommern jobber jeg på restaurang for å betale leien. Samboern min tjener ikke mye, han har akkurat startet foretag for å få sin inkomst "bokfort". Han tjener mellom 2-10 000 per måned.

Så hva kan jeg gjöre? Jeg vill mye heller legge pengerne på en egen bolig (med t om bedre standard) enn å fortsette smöre husvertens lommebok. 

Jeg kan eventuellt få ihop til en kontantinsats på 200 000

dnb gir boliglån på 2 000 000 og da betaler en ca 9 000 i maneden.

jeg kan eventuellt få en slekting til ham å gå in som medlåntager.


Er det noen som har tips? MVH :)

 

ps rette gjerne på norsken min, jeg pröver å forbedre den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen bank vil låne deg penger som du skal betale ned med et annet lån. 

Hvis du har kausjonist eller medlånetager er det mye enklere da.

Men med deres inntekt vil dere ikke få boliglån. Man trenger jo sånn 300 000- 350 000 for å få noe som helst.

Med så liten inntekt er det også risikabelt å kjøpe bolig, dere kan jo ikke reparere feil eller manger som oppstår. Hvis renten går opp og verdien går ned sitter dere med masse usikret gjeld.

Du har også glemt å regne med forsikring, eventuelle kommunale avgifter, vedlikehold, med mer i regnestykket ditt. 

Mitt tips er å leie fram til dere har en nogenlunde normal inntekt. Du kan jo jobbe fulltid når du studerer, hvis du velger fornuftig jobb med god lønn vil du jo da kunne låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider