Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utdanning med skole hver dag fra 8 - 16 ca. Ingen utdanning "gir rom" for å jobbe mye, man må prioritere selv, jobbe effektivt med pensum og ofre noe av det "gøyale" på fritiden. 

Litt sammentreff, men samboern min er gså musiker - tjener litt på det, men han jobber ved siden av på butikk. 

Det er jeg ikke sikker på, det må du nesten ta opp med banken, men antar at man må ha norsk bankkonto/norsk statborgerskap. har ikke en av dere norske foreldre som kan stille opp som kausjonist? Hvis ikke må dere nok finne dere par-leiliget ala studentbolig, og spare det dere kan og starte å tenkte på kjøp når du er ferdig utdannet.

Anonymkode: 0dfa5...a09

jeg er syk og kan derfor ikke jobbe mye, tar mye på krafterne å ens vaere på skolen men kanskje blir bedre i en seiner livsfas. Hehe ja men sitter her og gråter for det er vansklig å resonere med ham, han synes ikke han kan gjöre begge og skal dette året ut se om det er noe han kan lev av. så kanskje bare skal avvakte et år. Han har norske foreldrer men de er ikke ferdig med lånen sine tror jeg ikke, men det meste er nok betalt. Ja hvordan får man en studentbolig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Ingen problem å jobbe som resepsjonist om natten, som bartender i helgene eller på kveldsvakter.

Ingen studier varer 8-16. Man har vanligvis forelesninger halve dagen og halve dagen til å lese eller skrive. Dette kan du trivielt kombinere med jobb, og det gjør ogsåd e fleste.

Ja er jo det jeg skriver? Har som regel forelesninger fra 8/9 - 11, og sitter å leser etter det. deretter jobb.

Skrevet

Ja er jo det jeg skriver? Har som regel forelesninger fra 8/9 - 11, og sitter å leser etter det. deretter jobb.

Ah, trodde du argumenterte for at det var umulig å jobbe når man måtte studere 8 til 16. Da misforstod jeg.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Sera-Mún skrev:

jeg er syk og kan derfor ikke jobbe mye, tar mye på krafterne å ens vaere på skolen men kanskje blir bedre i en seiner livsfas. Hehe ja men sitter her og gråter for det er vansklig å resonere med ham, han synes ikke han kan gjöre begge og skal dette året ut se om det er noe han kan lev av. så kanskje bare skal avvakte et år. Han har norske foreldrer men de er ikke ferdig med lånen sine tror jeg ikke, men det meste er nok betalt. Ja hvordan får man en studentbolig?

Du söker via studenskipnaden der du studerer. Du må være student, men søker du par-bolig/2-roms, trenger ikke eventuell samboer være student. 

https://www.sit.no/trondheimsguiden?utm_source=google&utm_campaign=barteguiden&gclid=CjwKEAjwppPKBRCGwrSpqK7Y5jcSJACHYbWYZ6dxmyvs2eRpzKEVWgjmmrz-GO6RirkmMdQG4NFZjBoCfUjw_wcB

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du söker via studenskipnaden der du studerer. Du må være student, men søker du par-bolig/2-roms, trenger ikke eventuell samboer være student. 

https://www.sit.no/trondheimsguiden?utm_source=google&utm_campaign=barteguiden&gclid=CjwKEAjwppPKBRCGwrSpqK7Y5jcSJACHYbWYZ6dxmyvs2eRpzKEVWgjmmrz-GO6RirkmMdQG4NFZjBoCfUjw_wcB

takk men fanns ikke noen som ikke deler bad og kjökken og har 2 soverom.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sera-Mún skrev:

Jo... Du må da lese og sjekke litt grundigere, ellers blir det jo aldri noe på dere. Finnes parleiligheter der, og når du sparer kan du ikke forvente 2 soverom. Det er par leiligheter der som er to roms: ale soverom, stue kjøkken og bad.

• Liker 2
Gjest C0smos
Skrevet (endret)

Du ts, må bare si: Slapp helt av og pust dypt - det her ordner seg uansett. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en rolig prat med sambo ang en liten deltidsjobb, å være musiker kan man tjene ok på, men det tryggeste er å få seg en deltidsjobb på siden - speiselt om dere vil ha bolig snart. Du kan prøve å jobbe en dag ekstra i mnd elns hvis du klarer, men ikke push deg for mye, helse og studier kommer først. Hadde søkt om par-leilighet, og spart der det kan spares, kommet meg i jobb etter studier, brukt er par år på å spare, og deretter kjøpt.

Ps: foreldrene trenger ikke være ferdig med lån for å være kausjonist/lånemedtaker

Endret av C0smos
Skrivefeil :)
Skrevet

Hei, jeg fikk på nippet lån siste året mitt som student. Fikk lån høst 2016. Da studerte jeg noe som "garanterer" jobb når jeg ble ferdig. Jeg måtte ha 15% EK.

i januar 17 refinansierte jeg, da sa rådgiveren min at hadde jeg søkt om lån da hadde jeg ikke fått pga nye regler 01.01.17 

Som student har man ikke inntekt til å betjene et lån ut ifra SIFO sitt regnestykke om utgifter til livsopphold, uansett om man har egenkapitalen i orden.

beklager å skuffe deg, men kanskje det går i boks om du får kausjonist?

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo... Du må da lese og sjekke litt grundigere, ellers blir det jo aldri noe på dere. Finnes parleiligheter der, og når du sparer kan du ikke forvente 2 soverom. Det er par leiligheter der som er to roms: ale soverom, stue kjøkken og bad.

som jeg sa ovan så trenger vi to soverom fordi jeg har en maskin som lager mye lyd når jeg sover.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sera-Mún skrev:

som jeg sa ovan så trenger vi to soverom fordi jeg har en maskin som lager mye lyd når jeg sover.

Du har ikke nevnt maksinen før nå. 

Da er det vel best å bli der dere er, og heller tenke på bolig når dere er klare (du i full jobb, han i mer jobb) og kanskje kausjonis/medlånetaker. Vent noen år i full jobb og spar, så går det nok. 

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke nevnt maksinen før nå. 

Da er det vel best å bli der dere er, og heller tenke på bolig når dere er klare (du i full jobb, han i mer jobb) og kanskje kausjonis/medlånetaker. Vent noen år i full jobb og spar, så går det nok. 

skrev vi treng separate soverom tror jeg. vet ikke om jeg noensinne kommer å vaere i full jobb. men jaja.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har dere jo bodd der ganske lenge og kastet bort mye penger som kunne vært spart. Jeg vil ikke kalle det å hoppe mellom boliger akkurat. Det ligger flere leiligheter ute til 10 000 og nedover. Normal slitasje skal dere ikke betale for. 

Og når det viser seg at de trenger to soverom blir det ikke akkurat lettere. 

Helt til renten stiger... 

Anonymkode: 3779d...a0f

Ikke noe stress å binde renta til man er ferdig utdannet da.

Anonymkode: 7f79c...bb1

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Sera-Mún skrev:

skrev vi treng separate soverom tror jeg. vet ikke om jeg noensinne kommer å vaere i full jobb. men jaja.

Da vil du være avhengi av kausjonist/medlånetaker. Å eie er ingen rettighet, men helt klart billist i lengden - med det er svært urealistisk for dere når den ene ikke har fast/deltidsjobb, og den andre er en syk student. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du forteller at du er syk og kommer aldri ut i full jobb og at dere trenger 2 soverom.....veldig spesielt må jeg si. Du vil aldri klare et lån og kjøpe bolig. Bli realitetsorientert og begynn med litt selvinnsikt først.

Anonymkode: 56481...9a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må være litt realistisk. Du har en inntekt på 13000 og samboeren din tjener for lite og har for usikker inntekt til at han vil få noe lån. Derfor må man legge din inntekt til grunn. Du har max 200' i egenkapital. Er du heldig, kan du da få et lån på 800-900', litt avhengig av din totale årsinntekt. Så trenger dere to soverom. Og bor i Trondheim. Det sier seg selv at dette ikke går. 

Anonymkode: f76fa...ecb

AnonymBruker
Skrevet
På 17.6.2017 den 21.53, Sera-Mún skrev:

Kjære vene, da. Hvor tafatt kan man bli? Den ene får sove på stua, da.

Anonymkode: dcea9...df8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...