Gå til innhold

Har uføre det så ille her i landet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye klaging over at de trygda har det så ille her i landet. Og at mange har det vanskelig kan ikke stikkes under en stol. Men hvordan er det i forhold til andre land? Hva slags kjøpekraft har en ufør i f.eks. England, USA, Danmark eller Tyskland i forhold?

Anonymkode: f85f7...d35

Før du slenger ut noe sånt,så bør du sjekke ut kjøpekraften i England, USA,  Danmark.  Så kan du komme med fakta til oss.

At du er ute for å trolle,er jo tydelig. 

Anonymkode: bf4e7...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber fullt og kan heller ikke reise på ferier eller kjøpe dyre klær. Har huslån som krever sitt trekk og utgifter med det. Så selv om jeg jobber 100% så har ikke jeg mye penger heller. Jeg står opp 6.30 hver dag og er hjemme i 16 tiden for å få lønnen min. Så dere som er uføre slipper dette. Jeg må også spare til tannlege ect. Det er også dager der jeg er stuptrøtt og bare gleder meg til helg. Vi biter tenna sammen og drar oss på jobb. Hele Norge på trygd går ikke. Vær glad dere bor i Norge og får penger helt gratis.

Anonymkode: 15f4b...e12

Med mindre sjefen din er en lovbryter tjener du en god del 1000 mer enn det jeg får på minstesats i en 100% jobb, selv i et lavtlønn yrke. Som ufør får jeg ikke rabatt på husleie eller i matbutikken så jeg betaler jo det samme som deg for å få dekket primærbehov, så om du har det like stramt som meg gjør du noen prioriteringer her som kort nedbetalingstid på lånet eller et eller annet som sluker penger. Får mer penger enn meg det har du ellers er din arbeidsgiver kriminell. 

Anonymkode: 3828c...13b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre sjefen din er en lovbryter tjener du en god del 1000 mer enn det jeg får på minstesats i en 100% jobb, selv i et lavtlønn yrke. Som ufør får jeg ikke rabatt på husleie eller i matbutikken så jeg betaler jo det samme som deg for å få dekket primærbehov, så om du har det like stramt som meg gjør du noen prioriteringer her som kort nedbetalingstid på lånet eller et eller annet som sluker penger. Får mer penger enn meg det har du ellers er din arbeidsgiver kriminell. 

Anonymkode: 3828c...13b

Det finnes ingen lovfestet minstelønn i Norge, så jeg vet ikke hvorfor du mener at arbeidsgiver er kriminell i så fall. 

Anonymkode: f9bcf...ce1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen lovfestet minstelønn i Norge, så jeg vet ikke hvorfor du mener at arbeidsgiver er kriminell i så fall. 

Anonymkode: f9bcf...ce1

Kanskje ingen fast minstelønn, men man har de facto minstelønn da man ikke mister sosialpenger eller dagpenger for å takke nei til jobbtilbud som gir under tariff eller "sedvane". Det er nettopp derfor man ikke ser folk med norsk statsborgerskap som jobber for 50 kroner timen her i landet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Simbyxor skrev:

Hvordan har uføretrygdede det i Afrika, da? 

Der finnes det  ikke noe velferdsystem.  Der går de syke på legd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, PeeWee skrev:

Kanskje ingen fast minstelønn, men man har de facto minstelønn da man ikke mister sosialpenger eller dagpenger for å takke nei til jobbtilbud som gir under tariff eller "sedvane". Det er nettopp derfor man ikke ser folk med norsk statsborgerskap som jobber for 50 kroner timen her i landet. 

Nei, det er mye bedre at friske folk sitter på rompa når de er arbeidledige/naver etc. enn at de faktisk gjør noe for lønna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok en del der ute som bare har vondt i viljen med tanke på hvor mye penger de får for å bare sitte hjemme og drive med dank, se på tv, spille data, og annen dritt hele dagene. Eller enda værre, ruse seg dagene i ende.

Jeg synes vi burde forlangt at de jobbet og faktisk gjorde seg fortjent til pengene de fikk. Alle som kan skrive på nett kan jobbe. Alle som kan prate kan jobbe. De er bare late i viljen og vil heller sitte hjemme hele dagene.

De har det alt for for godt her i Norge.

Anonymkode: dc9a0...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mystix skrev:

Der finnes det  ikke noe velferdsystem.  Der går de syke på legd. 

Hææ.. trodde trygdeordningen oppstod i Zimbabwe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen lovfestet minstelønn i Norge, så jeg vet ikke hvorfor du mener at arbeidsgiver er kriminell i så fall. 

Anonymkode: f9bcf...ce1

Nei, det gjør det ikke men selv de aller fleste ikke-organiserte bedrifter pleier faktisk å forholde seg til tariffavtalene om minstelønn for arbeidtagere i sin bransje som en mal for lønnsnivået. Hvis din arbeidsgiver ikke gjør det, hører det til unntakene og ikke regelen. Anbefaler deg å lese om tariffavtaler i så fall og vurdere å finne en arbeidsgiver som forholder seg til tariff og legger ved noen linker da arbeidsgivere i Norge ikke skal ha anledning til såkalt sosial dumping til tross for at vi mangler lovfestet minstesats:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849/

http://www.arbeidslivet.no/Lonn/Allmengjoring/Minstelonn/

http://www.arbeidslivet.no/Lonn/Tariffavtaler/Hvordan-finne-din-minstelonn-i-kroner-og-ore/

Anonymkode: 3828c...13b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber fullt og kan heller ikke reise på ferier eller kjøpe dyre klær. Har huslån som krever sitt trekk og utgifter med det. Så selv om jeg jobber 100% så har ikke jeg mye penger heller. Jeg står opp 6.30 hver dag og er hjemme i 16 tiden for å få lønnen min. Så dere som er uføre slipper dette. Jeg må også spare til tannlege ect. Det er også dager der jeg er stuptrøtt og bare gleder meg til helg. Vi biter tenna sammen og drar oss på jobb. Hele Norge på trygd går ikke. Vær glad dere bor i Norge og får penger helt gratis.

Anonymkode: 15f4b...e12

Du har hus og jobb! Vær glad for at du har mulighet til å gå på jobb hver dag. Bruker du dyre medisiner som du er avhengig av? 

Om du er misfornøyd bør du få deg en billigere bolig eller en bedre betalt jobb! 

Mennesker som deg provoserer meg noe veldig da du mangler empati og forståelse for andre mennesker. Å være så sneversynt må da være en grusom utfordring i hverdagen din. 

PS! Uføre får ikke penger gratis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok en del der ute som bare har vondt i viljen med tanke på hvor mye penger de får for å bare sitte hjemme og drive med dank, se på tv, spille data, og annen dritt hele dagene. Eller enda værre, ruse seg dagene i ende.

Jeg synes vi burde forlangt at de jobbet og faktisk gjorde seg fortjent til pengene de fikk. Alle som kan skrive på nett kan jobbe. Alle som kan prate kan jobbe. De er bare late i viljen og vil heller sitte hjemme hele dagene.

De har det alt for for godt her i Norge.

Anonymkode: dc9a0...bcd

Ok - så da spør jeg deg: Hvilken jobb er jeg som ligger med pcen på fanget i sengen kvalifisert til?

(For du vet sikkert at translatører, oversettere og det meste annet som kan gjøres på data krever lange utdannelser som er et problem for de fleste uføre å gjennomføre. Alternativt kan man kanskje driste seg til grafisk design/bilderedigering, men det er ikke bare vanskelig å leve av, men krever også utdannelse og da må man tilbringe MYE tid foran dataen - som igjen vil være et problem for enhver med nakkeskader, skulderproblemer, migrene osvosvosv). 

Nå er jeg spent :-D

Anonymkode: a3ab9...f14

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok en del der ute som bare har vondt i viljen med tanke på hvor mye penger de får for å bare sitte hjemme og drive med dank, se på tv, spille data, og annen dritt hele dagene. Eller enda værre, ruse seg dagene i ende.

Jeg synes vi burde forlangt at de jobbet og faktisk gjorde seg fortjent til pengene de fikk. Alle som kan skrive på nett kan jobbe. Alle som kan prate kan jobbe. De er bare late i viljen og vil heller sitte hjemme hele dagene.

De har det alt for for godt her i Norge.

Anonymkode: dc9a0...bcd

Jeg synes at vi burde forlanger at du må opplyse deg selv og sette deg inn i uføre menneskers hverdag og hvordan de egentlig har det. 

Ruser du deg ofte eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye klaging over at de trygda har det så ille her i landet. Og at mange har det vanskelig kan ikke stikkes under en stol. Men hvordan er det i forhold til andre land? Hva slags kjøpekraft har en ufør i f.eks. England, USA, Danmark eller Tyskland i forhold?

Anonymkode: f85f7...d35

Så fordi noen i andre land har det verre så er det greit at uføretrygdede i Norge har det dårlig, så lenge de ikke har det like dårlig som de andre?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør og står på minstesats, det betyr at jeg har råd til å dekke primærbehovene mine, men at jeg ikke kan tillate meg andre ting som fritidsaktiviteter/sosialt liv som koster penger, dra på ferie eller kjøpe ting for gøy og at ekstra kostnader som tannlege kan er et mareritt.

Men det er er ikke fordi jeg er fattig at livet mitt er uverdig. Den delen tåler jeg antagelig bedre enn de fleste fordi jeg er det minst materialistiske mennesket jeg vet om og sliter såpass psykisk at mange av tingene andre liker å gjøre er tortur for meg uansett. Det som er dritt med å være ufør er at alle dere friske kjøttskaller ser ned på meg, stigmatiserer og forteller meg på alle tenkelige måter at jeg ikke er verdt noe og fortinnsvis skulle vært utryddet som den pariaklassen jeg representerer som ufør og psykisk syk. Pga av all dritten dere friske jævler utsetter meg for er jeg ikke et øyeblikk taknemmelig for trygden jeg får som dere investerer skatt i. Jeg hadde foretrekt et nakkeskudd, fremfor å stenges ute og bli sett ned på for ting jeg ikke kan noe for. 

Anonymkode: 3828c...13b

Så du har en større rett til å snakke ned om oss friske jævler? Sånne som deg er det jeg ser for meg som "kremen" av uføre! Huff, stakkars! 

Anonymkode: 3ce2c...e6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Utrolig trist med denne hetsen mot uføre. Det er ikke sånn at vi liker å være helt eller delvis! Vi ville valgt en jobb,kollegaer og lønn som andre. Jeg blir bare så trist av at NOEN av dere som er så usigelig heldige å ha en fulltidsjobb skal mistro og dømme oss som bare faktisk ikke kan! 

Dere vet ikke hvordan det er! Kan dere ikke bare prøve å ta på skoa våre? Litt innlevelse hadde vært fint. Jeg savner så utrolig mye å kunne bruke utdannelsen min til en fulltidsjobb. Jeg har ærlig talt mareritt om nettene iblant fordi jeg ikke kan. Sånn at dørene lukkes når jeg kommer på jobb. At jeg må gå og se at andre slipper inn. Det er gjentagende drømmer. Hvorfor tror du at vi VIL ha det sånn? 

Om du mistrives i livet ditt så er det virkelig ikke vår skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør og står på minstesats, det betyr at jeg har råd til å dekke primærbehovene mine, men at jeg ikke kan tillate meg andre ting som fritidsaktiviteter/sosialt liv som koster penger, dra på ferie eller kjøpe ting for gøy og at ekstra kostnader som tannlege kan er et mareritt.

Men det er er ikke fordi jeg er fattig at livet mitt er uverdig. Den delen tåler jeg antagelig bedre enn de fleste fordi jeg er det minst materialistiske mennesket jeg vet om og sliter såpass psykisk at mange av tingene andre liker å gjøre er tortur for meg uansett. Det som er dritt med å være ufør er at alle dere friske kjøttskaller ser ned på meg, stigmatiserer og forteller meg på alle tenkelige måter at jeg ikke er verdt noe og fortinnsvis skulle vært utryddet som den pariaklassen jeg representerer som ufør og psykisk syk. Pga av all dritten dere friske jævler utsetter meg for er jeg ikke et øyeblikk taknemmelig for trygden jeg får som dere investerer skatt i. Jeg hadde foretrekt et nakkeskudd, fremfor å stenges ute og bli sett ned på for ting jeg ikke kan noe for. 

Anonymkode: 3828c...13b

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel i Tromsø betaler man 9000 for en 12 kvm rom i et hundre år gammelt bygg. Det er leieprisene de "utenfor" samfunnet får av Tromsø fylkeskommune. Tror ikke Tromsø er eneste Eksempel på slik elendig behandling av mennesker. 

Anonymkode: 2c8e6...6a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok en del der ute som bare har vondt i viljen med tanke på hvor mye penger de får for å bare sitte hjemme og drive med dank, se på tv, spille data, og annen dritt hele dagene. Eller enda værre, ruse seg dagene i ende.

Jeg synes vi burde forlangt at de jobbet og faktisk gjorde seg fortjent til pengene de fikk. Alle som kan skrive på nett kan jobbe. Alle som kan prate kan jobbe. De er bare late i viljen og vil heller sitte hjemme hele dagene.

De har det alt for for godt her i Norge.

Anonymkode: dc9a0...bcd

Folk som ruser seg er syke og har krav på en eller annen form for trygd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mystix skrev:

Nei, det er mye bedre at friske folk sitter på rompa når de er arbeidledige/naver etc. enn at de faktisk gjør noe for lønna. 

Hvorfor skal alle på død og liv jobbe, når det strengt tatt ikke er behov for dem i arbeidslivet? Hvorfor skal folk jobbe for luselønn i drittjobber når samfunnet er minst like godt å leve i uten at de jobbene blir utført?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle som kan skrive på nett kan jobbe. Alle som kan prate kan jobbe.

Dette er to helt idiotiske påstander. Viser bare hvor liten IQ mange arbeidsfetisjister har. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...