Gå til innhold

Er ikke dette litt drøyt? (ang. sykefravær)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i helse/sosial sektoren i kommune og fikk en mail fra sjefen her om dagen. Hun skrev at det var bestemt at ALLE som brukte egenmelding, om det så bare er for EN dag, må i en samtale med henne innen en uke.

Er ikke dette LITT drøyt? Jeg har ikke brukt egenmelding på 3 år, så det er ikke det det står på, jeg blir bare litt provosert. Tenker at dersom man våkner med feber en dag så blir man kalt inn på teppet pga. EN dag?! Jeg hadde forstått det dersom det var snakk om noen som brukte egenmeldinger hele tiden, men dette gjelder altså en eneste dag.

 

Anonymkode: a9657...3c5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok av at det mistenkes at det er en del som misbruker egenmeldinger, og så kan ikke arbeidsgiver single dem ut og ta dem på en mistanke fordi det kan ikke bevises i ettertid at de IKKE var syke. Derfor håper de på å forebygge dette ved å kreve en samtale med alle som bruker egenmelding, og håper at dette vil virke avskrekkende på disse som misbruker tilliten.

Synd at alle de som ikke misbruker egenmeldingene opplever seg mistenkeliggjort av dette, men hvis du kun bruker egenmelding når du faktisk er syk så har du ingenting å frykte.

...og tro meg, hvis du ikke har hatt sykefravær på tre år, så er det uansett ikke deg de har i tankene.

Anonymkode: 4ff10...d0e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i helse/sosial sektoren i kommune og fikk en mail fra sjefen her om dagen. Hun skrev at det var bestemt at ALLE som brukte egenmelding, om det så bare er for EN dag, må i en samtale med henne innen en uke.

Er ikke dette LITT drøyt? Jeg har ikke brukt egenmelding på 3 år, så det er ikke det det står på, jeg blir bare litt provosert. Tenker at dersom man våkner med feber en dag så blir man kalt inn på teppet pga. EN dag?! Jeg hadde forstått det dersom det var snakk om noen som brukte egenmeldinger hele tiden, men dette gjelder altså en eneste dag.

 

Anonymkode: a9657...3c5

Din sjef har nok en sjef over seg. Og gjerne enda en sjef over sjefens sjef. Misbruk av egenmelding er en kjent sak både i arbeidslivet og på nettet. (Senest tidligere i dag var det en tråd om en som trengte litt ekstra hvile og meldte seg syk.)

Dette er nok et ledd i å få tak i noen som misbruker egenmeldingene og likhet for loven prinsippet. En ødelegger for alle andre. 

Anonymkode: caf78...7fe

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøyt, på tide å skifte jobb?

Anonymkode: b94a7...5a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i helse/sosial sektoren i kommune og fikk en mail fra sjefen her om dagen. Hun skrev at det var bestemt at ALLE som brukte egenmelding, om det så bare er for EN dag, må i en samtale med henne innen en uke.

Er ikke dette LITT drøyt? Jeg har ikke brukt egenmelding på 3 år, så det er ikke det det står på, jeg blir bare litt provosert. Tenker at dersom man våkner med feber en dag så blir man kalt inn på teppet pga. EN dag?! Jeg hadde forstått det dersom det var snakk om noen som brukte egenmeldinger hele tiden, men dette gjelder altså en eneste dag.

 

Anonymkode: a9657...3c5

Jeg kan kun spekulere, men jeg tror at hvis du bruker en dag så vil du nok få en samtale som går ut på hei hyggelig at du er bedre når du har så lite som du har.  Poenget med sånne samtaler er at det er noen gjengangere som gjerne bruker dem hele tiden og da kan man ikke si at noen må ha, mens andre ikke må ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess

Husker jeg og en kollega ble kallt inn på teppet en gang. Sjefen poengterte ut av vi var de to på hele avdelingen som brukte flest sykt barn dager. Han hadde tydeligvis sittet med statistikkene sine og fundert på dette uten å tenke så langt. Jeg måtte poengtere for ham at Vi var syv på avdelingen og det er kun vi to som hadde barn... 

De som ikke har barn har jo ikke sykt barn dager...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tiltak, dette burde flere sjefer komme med. Hvis du aldri er borte og så er vekke en dag eller tre pga spysyke så blir det neppe store samtalen. Dette er nok for å kunne ettergå de som har masse småfravær som ikke er helt reelt, gjerne de som er syk en dag, og akkurat den dagen poster de bilde på fb av hvor slitsom det er male huset. Jeg har jobbet 20 år i helsevesenet og opplevd utrolig mye misbruk av egenmelding, så ære være de lederne som griper tak i det. 

Anonymkode: 7b767...ce0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville brukt den første samtalen til å si fra om at dette ikke føles ok.

Anonymkode: 09256...6e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg ville brukt den første samtalen til å si fra om at dette ikke føles ok.

Anonymkode: 09256...6e4

Dersom TS sin statistikk held fram, vert det jo ikkje noko  første samtale. Eg applauderer, det er sannsynlegvis nokon på arbeidsplasse  som er "for mykje" sjuke, og det er dei som er målet med tiltaket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Det største problemet i arbeidslivet er jo ikke egenmeldingsdagene, men langtidsfraværet. Det er langtidsfraværet som koster samfunnet mye penger og som man hadde spart mye på å forebygge. (Men arbeidsgiver har størst utgifter ved korttidsfravær.) Å innkalle folk til enesamtaler fordi det tas ut egenmeldingsdager høres derfor, på generelt grunnlag, ut som feil ressursbruk. På den annen side: statistikk er statistikk, og enhver arbeidsplass har sine egne utfordringer og det finnes vel ingen arbeidsplass som er helt etter læreboka og gjennomsnittlig på alle områder. Dersom analyser av fraværet på arbeidsplassen viser at det er spesielt mye bruk av egenmeldingsdager der, og at det ser ut som om det er en systematikk i det, så kan det jo være rett vei å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoppa

Vi har det slik og det er fint. Samtalene forløper ca slik: "Så fint at du er tilbake, er du frisk nå?" og hvis nei: "Kan vi tilrettelegge noe for deg slik at du ikke får mer fravær?" eller hvis det er noen som har mye sykefravær: "Jeg ser du har hatt mye fravær den siste tiden, er det noe ekstra som forårsaker det? Kan vi hjelpe deg til å bli friskere?" . Og så ser vi over fraværskortet at det ikke er ført opp noe feil.

Jeg var nervøs første gangen jeg skulle inn til en slik samtale, men hos oss har dette hatt den effekten at vi har mindre korttidsfravær og folk fokuserer mer på den friske biten av seg selv og hva de kan gjøre selv om de er småpjuske en dag eller to. Det er fortsatt lov å være syk og hjemme hele dagen, men arbeidsmiljøet er mer stabilt nå og langtidsfraværet har de siste årene kun vært knyttet til graviditeter.

Vær heller glad du har en sjef som tar grep for å fremme ett stabilt arbeidsmiljø, og opplever du at din leder ikke klarer å holde disse 2minutters samtalene på en ok måte får du heller si fra om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så var det drastisk færre egenmeldinger på min arbeidsplass når det ble innført regel om at sjefen skulle ringes ved egenmelding, ikke en annen kollega på jobb. Jobber som sagt i helsevesenet, og mange pleide å ringe nattevakten før sjefen kom, på ettermiddag rett etter sjefen var gått hjem og den som hadde gruppeledertelefonen når sjefen var på jobb. Folk må gjerne ringer kl 04 om morgenen hvis det er da de begynner å spy, men sjefen skal ha en telefon på dagtid. Og ringer du på dagtid skal du melde deg syk til sjefen, ikke den som tar en vilkårlig telefon på resten av posten. For de fleste arbeidstakere er ikke dette problematisk, men for de som faker fravær blir det et hakk verre å lyve så mye. Tipper en samtale som ts beskriver har samme effekt. 

Anonymkode: 7b767...ce0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi oi dette hadde vært noe for min venninne. Hun tar seg minimum 2 egenmeldings dager i mnd, fordi hun er sliten eller lei av jobb.  ligger hjemme og ser på netflix. 

Anonymkode: 5ea43...025

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi oi dette hadde vært noe for min venninne. Hun tar seg minimum 2 egenmeldings dager i mnd, fordi hun er sliten eller lei av jobb.  ligger hjemme og ser på netflix. 

Anonymkode: 5ea43...025

DET er ikke mulig.

Anonymkode: b94a7...5a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Tjoppa skrev:

Vi har det slik og det er fint. Samtalene forløper ca slik: "Så fint at du er tilbake, er du frisk nå?" og hvis nei: "Kan vi tilrettelegge noe for deg slik at du ikke får mer fravær?" eller hvis det er noen som har mye sykefravær: "Jeg ser du har hatt mye fravær den siste tiden, er det noe ekstra som forårsaker det? Kan vi hjelpe deg til å bli friskere?" . Og så ser vi over fraværskortet at det ikke er ført opp noe feil.

Jeg var nervøs første gangen jeg skulle inn til en slik samtale, men hos oss har dette hatt den effekten at vi har mindre korttidsfravær og folk fokuserer mer på den friske biten av seg selv og hva de kan gjøre selv om de er småpjuske en dag eller to. Det er fortsatt lov å være syk og hjemme hele dagen, men arbeidsmiljøet er mer stabilt nå og langtidsfraværet har de siste årene kun vært knyttet til graviditeter.

Vær heller glad du har en sjef som tar grep for å fremme ett stabilt arbeidsmiljø, og opplever du at din leder ikke klarer å holde disse 2minutters samtalene på en ok måte får du heller si fra om det.

TS her.

Stabilt arbeidsmiljø blir det neppe. Jeg har jobbet der i 10 år og det blir bare verre og verre etter at denne nye sjefen (og hennes nye sjef) startet. Før var arbeidsmiljøet helt topp og det var lite fravær. Jeg tenker at de (altså sjefene) burde gå i seg selv og se på hvorfor fraværet øker og øker (etter at DE begynte).

Jeg har faktisk advart andre miljøterapeuter om å søke jobb i denne kommunen pga. ledelsen, og da jeg begynte der var det helt fantastisk.

Anonymkode: a9657...3c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Stabilt arbeidsmiljø blir det neppe. Jeg har jobbet der i 10 år og det blir bare verre og verre etter at denne nye sjefen (og hennes nye sjef) startet. Før var arbeidsmiljøet helt topp og det var lite fravær. Jeg tenker at de (altså sjefene) burde gå i seg selv og se på hvorfor fraværet øker og øker (etter at DE begynte).

Jeg har faktisk advart andre miljøterapeuter om å søke jobb i denne kommunen pga. ledelsen, og da jeg begynte der var det helt fantastisk.

Anonymkode: a9657...3c5

Du får ta det vidre til tillitsvalgt hvis det er så ille, evt fagforening. Hva er det de gjør som påvirker miljøet slik?

Anonymkode: 45bd2...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det også sånn, det er helt greit :) Samtalene forløper noe alá ''så bra at du er frisk, var det bare en forkjølelse eller er det noe på arbeidsplassen vi kan hjelpe med?'' eller noe i den duren. Har fått bruk av egenmelding veldig ned siden de som lyver faktisk må møte opp og lyve sjefen i ansiktet. Var visst ikke så populært å gjøre det :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker jobb som miljøtrapaut, lurer på hvor dette er;)

Anonymkode: 01486...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv leder, og ringer mine kollegaer når de har sykefravær. Faktisk oppfordres man til å følge opp sykefravær på denne måten; det er jo viktig å fange opp hvorfor man er så syk at man ikke kan gå på jobb, og om det er noe arbeidsgiver kan gjøre for at du skal være på jobb!

Det har selvsagt også et forebyggende aspekt ved seg fordi de som evt. misbruker egenmeldinger, forhåpentligvis synes det er litt vanskeligere når de må snakke med lederen sin om hvordan de har det. Evt. vil man kunne plukke opp hvorfor noen misbruker egenmeldinger. De kan ihvertfall ikke trives i jobben sin tenker jeg. 

 

Synes forøvrig det er litt av en holdning du har til egen arbeidsplass og kollegaer! Hvordan bidrar DU til å få opp trivselen? Hva er det lederne gjør eller ikke gjør som har ført til at arbeidsmiljøet er så ille? Håper du kan finne deg jobb et annet sted der du kan trives bedre. Det er jo grusomt å gå på jobb der man mistrives så sterkt!

Anonymkode: fbd75...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...