Gå til innhold

Barn som får iskrem til frokost?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er hårreisende. Det gir barna veldig dårlige vaner, et ufattelig usunt kosthold (overvekt, diabetes, senere kolesterol- og hjerteproblemer osv). Jeg vil gå så langt som å kalle det omsorgssvikt. Barn skal vokse og trenger næringsrik mat! Det er absolutt ingen næring i iskrem. Det gir kroppen ingenting å jobbe med og jeg kan aldri tenke meg at energien eller konsentrasjonen til barna er bra. De samme barna får vel loff med nugatti til nistepakke også da? Hva i alle dager mener hun at kroppene deres skal vokse av!? Jeg blir så trist og sint av at det finnes slike foreldre. 

En gang i blant - ja. På 17. Mai? Greit. Men ofte, også med DET argumentet? Herregud. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo litt an på isen tenker jeg 😉 Jeg har gitt barna mine smoothie is til frokost noen ganger. (Som jeg lager selv) vaniljeiskrem har ikke noe på frokostbordet å gjøre. Det er bare dårlig matvaner og slapp oppdragelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Skadeskutt skrev:

Men tror du virkelig at barn som får is (og frokostblanding med sjokolade visstnok) til frokost faktisk kun får det og ellers spiser sunt?  

Det med frokostblandingen kom etter mitt innlegg da. Men jeg ser virkelig ingen grunn til at foreldre som gir barna is til frokost skal være noe verre på totalen enn vi som gir barna våre is etter middag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten vokst opp sånn. Vi fikk riktignok ikke is til frokost men godteri stod framme mesteparten  av døgnet så det ble mye godteri spising. Min mor er kraftig overvektig.. snakker om bli 45 til 50 ca mens min pappa var slank. Nå er han også overvektig. En del ganger ble  måltider byttet ut mot f.eks boller da moren min  syntes det var så enklere. Det gikk også i pose  sauser og halvfabrikata til middag. Jeg veide rundt 55 kg da jeg begynte  på ungdomskolen. Da jeg gikk ut av vgs veide jeg 95 kg.

Da jeg flyttet ut som 20 åring dro jeg dessverre med meg mye av vanene hjemme fra fordi jeg visste ikke noe om hva som ble regnet som sunn mat. Jeg trodde at pose sauser og brødskiver  hele  tiden var greit fordi det var sånn jeg hadde vokst opp. I 2008 veide jeg 119 kg. Jeg fikk også påvist diabetes 2 noe min mamma har hatt i flere år. 

Det er først de siste årene nå at jeg har begynt å legge om kostholdet. Nå spiser jeg maks 3 brødskiver om dagen med magert pålegg før det meste. Jeg har kuttet ut det meste av pose sauser da jeg lager de fleste sauser fra bunn. Jeg bruker olje istedenfor smør hvis jeg skal steke noe. Jeg spiser mindre potet og ris og skal jeg ha pasta er det fullkorn. Kaker spiser jeg i selskap bare og godteri spiser jeg sjeldent. Jeg er nå nede i 100 kg og er på vei ned.

Jeg delte denne historien da hun du sikrer til ikke forstår hvorfor dette kostholdet kan være skadelig for barns hennes. Å gi is til frokost er noe man gjør til bursdager eller spesielle anledninger.  Barna hennes vil utvikle usunne vaner slik jeg og søstera mi fikk og dra de med seg videre til ungdomsår og i voksen alder. Mest sannsynlig vil barna hennes ende opp overvektige. Det valpefettet du snakker om er bare starten på et langt større problem.

Du kan godt prøve å snakke med venninnen din igjen. Men om hun ikke hører på deg så får du ikke gjort noe. Det er dessverre ikke din sak. Hun må selv ha lyst til å endre vaner. Ikke bare må hun ha lyst men hun må også ha tålmodigheten og forstå hvorfor hun burde endre kostholdet. Kan det være grunnløse bekymringer til at hun gir dem is? Noen foreldre er jo livredde for at barnet skal sulte om de ikke spiser det de får slik at dem før det kun barna vil ha.

Hun har rett i en ting forøvrig. Brødskive med sukret syltetøy blir det samme som å gi de en is til frokost. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Antoinette skrev:

Jeg tenker at hun gir barna sin dårlige vaner og lite energi å gå på utover dagen frem mot lunsj. Hadde nok lett tenkt at hun hadde lav utdannelse og kanskje kom til kort på andre steder ting i livet. 

Men jeg hadde ikke tatt en KG og sendt inn bekymringsmelding til BV. 

Dette har jo ingenting med utdannelse å gjøre. Det er latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har min også fått før! Riktignok når hun hadde halsbetennelse, og nektet å spise annet enn is da.

Om en av mine venninner hadde gitt barna is til frokost ville jeg nok tenkt mitt, og gjerne påpekt at barna trenger sunn mat for å fungere i barnehagen/på skolen, ellers ville jeg nok ikke lagt meg opp i det. 

Å kalle det barnemishandling (som blir gjort på første siden her) er så overdramatisk at jeg gidder ikke ta det seriøst en gang. Optimalt er det jo selvfølgelig ikke, men barnemishandling er det da virkelig ikke. 

Anonymkode: bb448...de7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativet til iskrem er altså brødskive med syltetøy? Hva med grovbrød med leverpostei?

Iskrem og snop bør kun være lørdagskos.

Anonymkode: 48267...dc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alternativet til iskrem er altså brødskive med syltetøy? Hva med grovbrød med leverpostei?

Iskrem og snop bør kun være lørdagskos.

Anonymkode: 48267...dc4

Ja, og syltetøy kun i helgene etter minst en skive med noe annet er spist. Det praktiserer vi, og selvfølgelig er ikke alt annet omsorgssvikt, men null forståelse for kosthold og helse, det er litt bekymringsverdig med tanke på overvekt, tannhelse og gode vaner. Syltetøy og sjokopops er ikke bedre enn iskrem, men det er også kosemat og ikke frokost/vanlig mat.

Anonymkode: 10301...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero

Jeg hadde blitt rimelig forbanna på henne hadde hun vært min venninne. Et sånt kosthold går jo veldig utover barna! Begrunnelsene hennes er idiotiske også. Iskrem er ikke det samme som ordentlig mat og det er ikke bedre at de spiser det enn ingenting! Så klart er det noe annet hvis de er syke eller lignende, men det er foreldrenes ansvar å sette foten ned og sørge for å ivareta ungene selv om de motsetter seg. Jeg forstår virkelig ikke tankegangen til folk som venninna til TS, alle vet i dag at et så dårlig kosthold får konsekvenser, og da må jeg jo lure litt på om de virkelig er så jævlig korttenkte eller om de bare gir blanke i at ungene har det bra? Man skulle da tro at det falt seg naturlig å ønske å utruste ungene så godt som mulig, og ved å fore dem med iskrem og gelé gjør man det stikk motsatte! 

Uff, jeg ble provosert av å tenke på det.. Stakkars unger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om fløteis eller frosne bananer i blender? 

Anonymkode: daa12...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sariou skrev:

Det med frokostblandingen kom etter mitt innlegg da. Men jeg ser virkelig ingen grunn til at foreldre som gir barna is til frokost skal være noe verre på totalen enn vi som gir barna våre is etter middag. 

Synes ikke det hører hjemme å gi barn is etter middag hver dag heller jeg. Selv om å gi det til frokost er hakket verre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en familie i omgangskretsen som har slike vaner. Kanskje ikke is til frokost, men godteri, saft, kjeks, potetgull og/eller is hver dag. Virker ikke som de selv ser hvor usunne vaner de har. Problemet er når man skal sende egne barn på besøk i slike familier, og barna ønsker å besøke hverandre mange ganger i uka... Da blir det plutselig veldig ugreit også for oss i omgangskretsen.

Anonymkode: a32da...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg aldri gjort, da kostholdet barn får med seg hjemmefra skaper vaner som varer livet ut. Jeg kjenner selv en familie som kun serverte kjøtt og ost til tacoen (og null grønnsaker, for det var de ikke vant til å spise) og der er moren kjempediger og barna har en solid porsjon av det man kaller "valpefett". 

Et annet søskenpar jeg kjenner spiste mye hamburgere, pizza, kebab og godteri i oppveksten, da moren var alene om omsorgen og veldig syk så hun orket ikke lage middag til barna. Barna gikk til hamburgerkiosken og kjøpte seg mat støtt og stadig. I dag er barna voksne og syklig overvektige, uføretrygdet og den ene har diabetes. De "liker" fortsatt ikke fisk og grønnsaker. 

Anonymkode: 589bd...629

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bry deg med dine egne saker Ts!

Anonymkode: b7639...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bry deg med dine egne saker Ts!

Anonymkode: b7639...795

Det gjelder omsorgssvikt generelt da, mener du?

Overvekt og usunt kosthold er blant de største samfunnsprobleme vi har. Det koster på samfunnsnivå og fører med seg mye ulykkelighet for overvektige. Undersøkelser (gjennomført i fm studie av pasienter som sto i kø for slankeoperasjon), viste at mange hadde en livskvalitet og var like ulykkelige som terminale kreftpasienter. 

Det er mye bedre å ta tak i vaner mens man er barn, forebygging er lettere enn reparasjon. 

Ts, jeg ville faktisk kontaktet helsesøster ved skolen og sagt at du har en bekymringsmelding som ikke hører hjemme i barnevernet el skolen, men du ikke vet helt hva som godt kan gjøres, bekymringen gjelder noen barns kosthold. Du behøver ikke begynne med hvem det gjelder; enten kan helsesøster sette fokus på dette på generelt grunnlag eller der hun ser det er flere søsken med overvekt. Hun kan også få navn om hun spør, slik at hun kan være ekstra oppmerksom på å ta tema opp ved de vanlige kontrollene. 

 

Anonymkode: 03e06...880

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på Sicilia det er helt normalt å spise is til frokost? 

I Norge er det derimot sannsynlig at foreldrene er langt utpå viddene med livsstil generelt hvis frokosten har sklidd såpass ut at is og gele er typisk morgenmat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi.. Vet nesten ikke hva jeg skal si. Det kan jo ikke være bra for tennene til barna. Dette er jo ikke akkurat næringsrik mat heller. De barna må jo være urolige på skolen. For noen år siden så jeg selv en far som syntes det var helt greit å gi barnet sitt sjokoladeboller til lunsj på skolen. Det barnet slet bl.a med konsentrasjonen i timene for å si det sånn. Dette bidro igjen til at han hadde få venner. Enkelte foreldre skulle ha fått litt veiledning på dette med kosthold. Selv får jeg nesten dårlig samvittighet de få gangene min sønn må spise frokostblanding til frokost fordi jeg har glemt å ta ut brød av fryseren. 

Jeg ville faktisk tatt opp dette med tennene og hvordan de påvirkes når man spiser is og andre søtsaker så ofte. Tror kanskje denne moren vil ha lettere for å ta til seg at det går utover tennene (som de aldri får tilbake). Jeg må jo også si at jeg tror det er de færreste som lar barna spise syltetøy på brødskiven hver dag, nettopp fordi det ikke er spesielt sunt. Nå spiser ikke min gutt syltetøy på brødskiven mer, men han var veldig glad i det før. Da var hvert fall jeg nøye på at han ikke kunne få det hver dag.

Anonymkode: 5e24f...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye verre å spise is enn alle de bedritne frokostblandingene mange foreldre dytter i ungene på morgenen.

Anonymkode: aed1b...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mye verre å spise is enn alle de bedritne frokostblandingene mange foreldre dytter i ungene på morgenen.

Anonymkode: aed1b...f14

At andre foreldre dytter i ungene usunne ting er ingen unnskyldning for å leve usunt selv! Man må ta ansvar selv uten å sutre "jammen andre foreldre gjør jo sånn og sånn"

Anonymkode: 0b8d3...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...