Gå til innhold

Studenter under fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sykepleierstudent selv så jeg sier selvsagt ja til alle studenter. Noe annet hadde vært rart. To studenter fra skolen jeg går på var med når jeg var i fødsel. Null problem.

Anonymkode: 69a3c...df6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødsel er ikke den verste smerten et menneske kan gå gjennom uten å dø. Det finnes dessuten smertelindring, smerten er ikke kronisk og smerten resulterer i noe bra. 

Anonymkode: 3aa59...883

 Screenshot_20170303-161750.thumb.png.150c2dca3ca401410c61970de3a383aa.png

Anonymkode: 858a7...d21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med en jordmorstudent under keisersnittet mitt. Ble spurt, og det var helt greit for meg. Hun strevde litt med kateteret da, men det ble jo kontrollert av jordmor før vi gikk opp til operasjon, så var jo ikke noe problem.

På barsel var det en barnepleier-student. Uten henne vet jeg virkelig ikke om jeg hadde fått til ammingen. <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ruccula skrev:

Jeg ønsker ikke at fremmede skal være i nærheten av underlivet mitt, så enkelt er det. Det har jeg store problemer med!

Derimot kan gjerne 40 studenter ta blodprøver av mef hvis de har lyst eller bandasjere armen min, men ikke nnoe med underliv!

Foresten hadde en mannlig sykepleier vært om mulig enda mer uaktuelt.  Det kommer ikke på tale.

Jeg går ikke til mannlige gynokologer heller.

Så hvordan skal en mannlig sykepleier lære?

Anonymkode: 78f73...741

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvordan skal en mannlig sykepleier lære?

Anonymkode: 78f73...741

Han lærer med de pasientene som synes det er helt ok med dette ;) 

Anonymkode: 9262e...6f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvordan skal en mannlig sykepleier lære?

Anonymkode: 78f73...741

TS her. 

Jeg antar han kan lære av noen andre? Alle trenger ikke å la studenter delta. Om man skal dra dette kortet så kan man knurre mor frivillig barnløse, at de ødelegger muligheten for jordmorstudenter å lære...? At noen sier nei er jo helt greit. At noen sier ja er helt greit. 

Det jeg håpte på var at folk ville dele sitt personlige standpunkt og hvorfor de valgte som de gjør eller valgte som de gjorde - samt om noen hadde erfaringer i denne ene eller andre retningen. Ikke at man skal kjølhale alle som har en annen personlig preferanse enn seg selv. 

Ser tråden her har tatt veldig av og tror det vil skremme endel som skal foreta dette valget mer enn nødvendig. Nå er det ikke TS sin plass å bestemme retning til en diskusjon, men dette synes jeg var veldig trist. 

Håper førstegangs som skal ta stilling til om de vil ha studenter eller ei ikke er skremt. Til dere som ikke har født før: det er ikke skrev og underliv i hele fødselen, mesteparten av tiden går med til åpningsfasen hvor du er tildekket 99% av tiden med mindre du er i badekar. Studenter kommer sjelden i flokk og jordmorstudenter kommer aldri i flokk. 

Du kan også si ja til student men be om at det kun er jordmor tilstede ved underlivsundersøkelse som åpning m.m.

Du kan ombestemme deg underveis. 

 

Mvh TS

Anonymkode: 26d20...fd8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvordan skal en mannlig sykepleier lære?

Anonymkode: 78f73...741

Det er ikke mitt problem :)

Vi kan alle bidra med gode ting her i samfunnet, men min kropp og min nakenhet vil jeg ha for meg selv,  jeg kan bidra på en annen måte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Jeg antar han kan lære av noen andre? Alle trenger ikke å la studenter delta. Om man skal dra dette kortet så kan man knurre mor frivillig barnløse, at de ødelegger muligheten for jordmorstudenter å lære...? At noen sier nei er jo helt greit. At noen sier ja er helt greit. 

Det jeg håpte på var at folk ville dele sitt personlige standpunkt og hvorfor de valgte som de gjør eller valgte som de gjorde - samt om noen hadde erfaringer i denne ene eller andre retningen. Ikke at man skal kjølhale alle som har en annen personlig preferanse enn seg selv. 

Ser tråden her har tatt veldig av og tror det vil skremme endel som skal foreta dette valget mer enn nødvendig. Nå er det ikke TS sin plass å bestemme retning til en diskusjon, men dette synes jeg var veldig trist. 

Håper førstegangs som skal ta stilling til om de vil ha studenter eller ei ikke er skremt. Til dere som ikke har født før: det er ikke skrev og underliv i hele fødselen, mesteparten av tiden går med til åpningsfasen hvor du er tildekket 99% av tiden med mindre du er i badekar. Studenter kommer sjelden i flokk og jordmorstudenter kommer aldri i flokk. 

Du kan også si ja til student men be om at det kun er jordmor tilstede ved underlivsundersøkelse som åpning m.m.

Du kan ombestemme deg underveis. 

 

Mvh TS

Anonymkode: 26d20...fd8

Enig med deg! Folk oppfører seg som noen ulver her inne og er ute etter å flå folks meninger. Alt skal vris og vendes på, ikke minst skal det blåses opp i dimensjoner så det nesten høres ut som om man burde blir satt i fengsel for sin kommentar. Tror mye skyldes at folk har personlige og dårlige erfaringer rundt temaet og derfor blir veldig engasjert. Men hadde uansett vært fint om folk kunne oppfører seg her inne og faktisk behandle folk på en ok måte.

Anonymkode: 129a2...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for et spm.! Stiller du det samme til leger, kirurger, tannleger og sosionomer? Tror du folk velger disse yrkene fordi de liker å se folk har det vondt?

Anonymkode: 78f73...741

Hva er det sosionomer gjør som påfører smerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvordan skal en mannlig sykepleier lære?

Anonymkode: 78f73...741

Han kan la være å bli jordmor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Han kan la være å bli jordmor

Den var...snodig..?

Anonymkode: 69a3c...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg gjerne kunne hatt student med. Ville helst kun hatt en student. Og ville ikke tillat fag-prat mellom studentene og/eller veileder imens. Noen studenter eier ikke helt sosiale antenner og kan finne på å preike fag hele tiden og beskrive det de ser, reflektere, koble det opp mot andre ting osv. Det ville jeg bare blitt nervøs av. Så lenge de forholder seg stille og diskret, ville det gått fint for meg. Og at de hadde gått ut når jeg ba om det. F.eks. i tiden fra man får utdelt fødestue til man er klar for å presse. Det kan jo ta sin tid. Greit å få litt privatliv da og at ikke noen sitter der hele tiden. 
Man er jo nødt å få lære. Tenk hvordan det ville vært om ansatte i helsevesenet kun hadde øvd på dukker før de kom ut i arbeidslivet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den var...snodig..?

Anonymkode: 69a3c...df6

Hvorfor det? Hva skal vi med mannlige jordmødre? En fødsel er privat nok som den er om ikke flere menn skal inn i fødestua. Dessuten har ikke menn konsept for å forstå hvor vondt det er så de kan ikke sette seg inn i situasjonen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor det? Hva skal vi med mannlige jordmødre? En fødsel er privat nok som den er om ikke flere menn skal inn i fødestua. Dessuten har ikke menn konsept for å forstå hvor vondt det er så de kan ikke sette seg inn i situasjonen

Skal vi ikke tillate mannlige fødselsleger da? Nekte barnløse å bli jordmødre?

Anonymkode: 5b6b1...0da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi ikke tillate mannlige fødselsleger da? Nekte barnløse å bli jordmødre?

Anonymkode: 5b6b1...0da

Fødselsleger? Hva gjør de kontra jordmor? Nei barnløse? Alle kvinner har samme underlivet. Er ikke like ekkelt å være så blottlagt ovenfor en kvinne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor det? Hva skal vi med mannlige jordmødre? En fødsel er privat nok som den er om ikke flere menn skal inn i fødestua. Dessuten har ikke menn konsept for å forstå hvor vondt det er så de kan ikke sette seg inn i situasjonen

Dette var så toskete at jeg angrer på at jeg kommenterte. Det meste innen helse er privat.

Anonymkode: 69a3c...df6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Fødselsleger? Hva gjør de kontra jordmor? Nei barnløse? Alle kvinner har samme underlivet. Er ikke like ekkelt å være så blottlagt ovenfor en kvinne

Verken barnløse kvinner eller men vet hvor vondt det er å føde, så du er jo ikke enig med deg selv engang.

Anonymkode: 69a3c...df6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en jordmor student ved min andre fødsel.  Gikk helt fint det. Har selv vært student så er nokså åpen for det.  De får jo tett veiledning av jordmoren og det er stor forskjell på en jordmor student og sykepleie student. Sistnevnte kan være alt fra 19 -60 år og har meget variert erfaring. 

Anonymkode: 1554e...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verken barnløse kvinner eller men vet hvor vondt det er å føde, så du er jo ikke enig med deg selv engang.

Anonymkode: 69a3c...df6

Nei men det er mer flaut å vise hoohaen sin tim en fremmed mann enn en kvinne. Og så er det en liiiten prosentandel som faktisk fpr orgasmefødsler og da må det jo være ennå mer flaut om jordmora er en mann. Det er det jeg fokuserer på. Ang smertene ser jeg for meg at kvinner har mer empati for fødsrlssmerter enn en mann har siden de har akkurat lint ubderliv og vet mer hva vagina tåler og ikke. Og noen kvinner plages med kraftige menssmerter. Så litt mer konsept har de enn en mann har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spm til dere som ikke vil ha studenter ved fødsel. Hva med vanlig sykehus innleggelse? Hvordan tenker dere sykepleiere lærer stell og vask? Bruk av kateter osv ...... hadde dere nektet dette? De fleste sykepleiere er kvinner. Hva med mannlige pasienter, kan de nekte kvinnelige studenter å stelle dem? 

Anonymkode: 78f73...741

Har hatt masse studenter i alle andre situasjoner på sykehus. At jeg nekter enkelte ting er irrelevant. Jeg nekter for eksempel studenter å sette veneflon på meg fordi jeg er ekstremt vanskelig å sette på (sist gang tok det 7 forsøk og avdelingens 3 beste stikkere) og fordi jeg har hatt ekstrem sprøyteskrekk som jeg ikke ønsker å utfordre. 

Nå vil sikkert idiotene i tråden her hyle høyt om at jeg er en grusom person som ikke lar sykepleiere lære seg å stikke de vanskelige pasientene for da blir de best, men siden jeg ikke lar folk misbruke meg så kan jeg ikke si at jeg bryr meg nevneverdig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...