Gå til innhold

Hijab, niqab, burka hva mener du


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes du det er greit å bruke det i Norge? Hvorfor? Hvorfor ikke? 

Anonymkode: cc6bc...bf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns man bør kunne se ansiktet til folk. Derfor syns jeg hijab er innafor, men ikke niqab og burka

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Testosteron skrev:

Jeg syns man bør kunne se ansiktet til folk. Derfor syns jeg hijab er innafor, men ikke niqab og burka

Enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
Akkurat nå, Testosteron skrev:

Jeg syns man bør kunne se ansiktet til folk. Derfor syns jeg hijab er innafor, men ikke niqab og burka

Enig. Det er vel heller ikke lov å sprade rundt med finlandshette. Med det sagt synes jeg dog ingen religiøse plagg hører hjemme i yrker innenfor offentlig sektor. Så uansett om du jobber på et NAV kontor, er sykepleier, politimann eller innehar en administrativ stilling i offentlig sektor, synes jeg du skal legge igjen dine religiøse plagg og ytringer hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Med det sagt synes jeg dog ingen religiøse plagg hører hjemme i yrker innenfor offentlig sektor. Så uansett om du jobber på et NAV kontor, er sykepleier, politimann eller innehar en administrativ stilling i offentlig sektor, synes jeg du skal legge igjen dine religiøse plagg og ytringer hjemme. 

Jeg har ikke problemer med at folk viser at de er muslim. Hvorfor skulle jeg det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryr meg ikke om plaggene. 

Hva folk har på hodet eller i ansiktet er ett fett for meg. 

Det jeg derimot har problemer med er at bruken av disse plaggene begrunnes ut fra moral og sømmelighet. Ikke bare religiøs utøvelse.

Dette er et problem fordi en slik begrunnelse nødvendigvis sier at de som ikke bruker slike plagg ikke har den samme moralen og sømmeligheten. Mange vil nok protestere mot denne slutningen, men det er etter min mening ikke mulig. Fordi det følger logisk av premisset. Uansett hvor mye du vil at 2+2 er 5, spiller det ingen rolle. 2+2 blir alltid 4.

Hva skjer i et miljø hvor de som ikke bruker disse plaggene blir sett på som umoralske og usømmelige? Jo, de blir utestengt, seksuelt trakassert, presset til å vise sin sømmelighet ved å ta seg plaggene osv osv. 

Har selv opplevd dette. Venninner som ikke lenger fikk være venner med meg fordi foreldrene mente jeg ikke var "ærbar". Og jeg vet godt hvorfor de mente det. Vi var 12-13 år og det var ingen annen grunn enn at jeg ikke gikk med hijab. Foreldrene mine fikk også høre det. Men heldigvis ga de ikke etter for presset.

Noen jenter konverterte til og med til islam for å bli respektert. I det hele tatt var det ikke noe godt miljø. 

Så bruk gjerne hijab, niqab, burka for min del, men vær så snill. Ikke begrunn det med moral og sømmelighet.

Anonymkode: 85ba0...df0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab har jeg ikke noe imot, burka og niqab synes jeg er en uting fordi man ikke kan se ansiktet på personen. For meg går det nettopp på det at jeg ikke ser personen. Syntes det var like ubehagelig da jeg var i Vietnam og folk kjørte rundt på mopeder med masker mot forurensning som om jeg ser en dame med niqab her (burka har jeg ikke sett i Norge). 

Dagen etter terrorangrepet i Paris, november 2015 kom det en kunde med niqab inn på jobben min. Denne kunden hadde ingenting med angrepet å gjøre, men man kan ikke si hun hadde mye situasjonsfornemmelse. Hun må gjerne gå i det hun vil, men det er en tid og sted for alt. Så kan man jo si at i Norge så kan man kle seg som man vil, men man kan faktisk ikke det. I hvert fall ikke ut fra sosiale koder og normer. Hvis jeg har lyst til å gå på butikken iført kun bikini så er det ikke sosialt akseptert. Eneste forskjellen på det og burka/niqab er at jeg da viser mer hud og ikke gjemmer meg bak at jeg tror på Gud. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
25 minutter siden, Testosteron skrev:

Jeg har ikke problemer med at folk viser at de er muslim. Hvorfor skulle jeg det? 

Har aldri hevdet at du har det jeg, hvordan klarte du å lese det ut av innlegget mitt..? Jeg sier jeg personlig mener at religion ikke hører hjemme i offentlige yrker. Samma hva slags religion det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Testosteron skrev:

Jeg har ikke problemer med at folk viser at de er muslim. Hvorfor skulle jeg det? 

For eksempel i politiet er hijab et problem. En person som absolutt skal ha religiøse symboler i en i utgangspunktet  nøytral politiuniform (være det et kristent kors eller en hijab), gir inntrykk at man ikke kan stole på deres nøytralitet. 

Religiøse symboler har lite å gjøre for eksempel i skolen, det samme i offentlige etater som NAV. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Example skrev:

For eksempel i politiet er hijab et problem. En person som absolutt skal ha religiøse symboler i en i utgangspunktet  nøytral politiuniform (være det et kristent kors eller en hijab), gir inntrykk at man ikke kan stole på deres nøytralitet. 

Religiøse symboler har lite å gjøre for eksempel i skolen, det samme i offentlige etater som NAV. 

Hva med symboler som markerer støtte til homofile, antirasistiske symboler eller gifteringer? Skal f.eks. politifolk få lov til det? Er det greit at politifolk i uniform demonstrerer for eller mot det samme?

Anonymkode: d2c54...263

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med symboler som markerer støtte til homofile, antirasistiske symboler eller gifteringer? Skal f.eks. politifolk få lov til det? Er det greit at politifolk i uniform demonstrerer for eller mot det samme?

Anonymkode: d2c54...263

Politiformen skal og bør være nøytral, så de to førstnevnte symbolene bør ikke brukes av politi. En giftering symboliserer strengt talt ingenting politisk annet enn at man er gift med en mann eller kvinne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

...

Dette er et problem fordi en slik begrunnelse nødvendigvis sier at de som ikke bruker slike plagg ikke har den samme moralen og sømmeligheten.

...

Så bruk gjerne hijab, niqab, burka for min del, men vær så snill. Ikke begrunn det med moral og sømmelighet.

Anonymkode: 85ba0...df0

Dette er et generelt problem langt utover disse plaggene. Det er en tendens til at f.eks. kvinner som soler seg toppløse eller folk som går på nakenstrand eller foretrekker å jobbe nakne i hagen blir ansett som mindre anstendige, mer usømmelige og ha en lavere moral enn andre. Det er også en økende tendens til at folk som er nakne på grunn av manglende sjenanse blir omtalt med seksualiserte begreper som "blottere" o.s.v.

Så kan man jo spørre seg hva usømmelighet, uanstendighet, dårlig moral egentlig er for noe (og hvilken bruk vi har for slike begreper). Har det noe kun med klær å gjøre, har det med seksualmoral å gjøre eller er det avhengig av hvilken seksualmoral vi tillegger folk kledd på spesielle måter? I dag virker det nærmest som om folk er mer liberale til sex enn de er til bekledning. Siden vi har blitt så liberale til sex hvorfor skal vi da ha regler om bekledning? Det er vel mer ingripende å ha sex med noen enn å vise seg lettkledd/naken for noen? I dag opplever vi jenter som har hatt ganske mange seksualpartnere men som ikke tørr sole seg toppløse på stranda. Er det ikke da noe merkelig med våre moralske verdier?

Anonymkode: d2c54...263

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes folk gjerne kan ha dem på, så det er lett å se hvem man er uenige med i samfunnet. 

Det er litt sånn "jeg er for kvinneundertrykkelse", ok! Da ser jeg at jeg ikke er enig med den personen. Og det er jo greit å vite! 

Greit at muslimske kvinner ikke går med svær utringning og miniskjørt, så prater man litt sammen, så viser det seg at de hater kvinner som går med svær utringning og miniskjørt :( Det hadde jo vært et sjokk lissom! 

Anonymkode: 18071...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater religion, så jeg tenker jo mitt. Men folk får gjøre som de vil privat.. hvis man jobber i det offentlige som nevnt her så synes jeg ingen religiøse symboler bør være lov. Vi er ikke noen religiøs stat.

Anonymkode: afc4c...d91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mye av dette sitter jo ikke særlig dypt og er mer mote enn at de legger noe dypere bak. På samme måte som det finnes vestlige jenter med mange sexpartnere som ikke soler seg toppløse er det hijab kledde jenter som bruker mye sminke.

Anonymkode: d2c54...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det er greit å bruke det i Norge? Hvorfor? Hvorfor ikke? 

Anonymkode: cc6bc...bf7

Nei, det er ikke greit. Slike hetteplagg har ingenting i et norsk samfunn å gjøre.

Anonymkode: eec09...b7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ateist tror jeg de fleste vet hva jeg mener når det kommer til slikt plagg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke muslim selv, men jeg syns mange kvinner med hijab er meget vakre. Om folk vil dekke håret sitt - vel, la dem gjøre det. Vi har også hatt kultur for å gå med sjal her i Norge, så det ser jeg faktisk ikke noe problem med. 

Men burka/niqab? Nei. For det første er det en uting å ikke kunne se personen du møter, ei heller kan du vite hva vedkommende bærer under lakenet. For det andre tenker jeg at det må bli et identitetsproblem for begge parter ved f.eks flykontroller. Hvordan skal man vite at det er riktig person som står forran en? Man kan vel ikke beordre noen til å ta av seg et religiøst plagg? Hva gjør man da? 

Ja til hijab, nei til alt det andre. Vi bor i Norge, og store laken kan de bære i hjemlandet sitt. 

Anonymkode: bd398...1ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...