Gå til innhold

Kommaregler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal det være komma mellom to hovedsetninger som ikke er bundet sammen av og, eller, for og men?

Anonymkode: 84697...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener om det KAN være komma mellom to hovedsetninger som ikke er bundet sammen av og, eller, for og men?

 

TS

Anonymkode: 84697...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26/04/2017 den 19.39, AnonymBruker skrev:

Jeg mener om det KAN være komma mellom to hovedsetninger som ikke er bundet sammen av og, eller, for og men?

 

TS

Anonymkode: 84697...8b5

Kan du gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe. De fleste stedene der dette er aktuelt, ville jeg som AB under, brukt semikolon.

På 27/04/2017 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Tror semikolon blir riktig der.

Anonymkode: 95332...04b

Semikolon er absolutt en mulighet hvis setningenes innhold er tett knyttet sammen. 

Anonymkode: 7138f...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe. De fleste stedene der dette er aktuelt, ville jeg som AB under, brukt semikolon.

Semikolon er absolutt en mulighet hvis setningenes innhold er tett knyttet sammen. 

Anonymkode: 7138f...c4c

Dine egne setninger "Kan du gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe." Eller hvis man omgjør spørsmålet til:  "Jeg kan ikke gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe." 

 

TS

Anonymkode: 84697...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dine egne setninger "Kan du gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe." Eller hvis man omgjør spørsmålet til:  "Jeg kan ikke gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe." 

 

TS

Anonymkode: 84697...8b5

Mellom slike setninger er jeg usikker på om det er best å bruke komma eller punktum.

TS

Anonymkode: 84697...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke et komma der, men jeg ville heller skrevet punktum mellom to hovedsetninger. Korte setninger er ofte å foretrekke og ser mest "ryddig" ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, exictence skrev:

Du kan bruke et komma der, men jeg ville heller skrevet punktum mellom to hovedsetninger. Korte setninger er ofte å foretrekke og ser mest "ryddig" ut.

Da fikk jeg bekreftet det jeg tenkte. Takk! 

TS

Anonymkode: 84697...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da fikk jeg bekreftet det jeg tenkte. Takk! 

TS

Anonymkode: 84697...8b5

Bare hyggelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, exictence skrev:

Du kan bruke et komma der, men jeg ville heller skrevet punktum mellom to hovedsetninger. Korte setninger er ofte å foretrekke og ser mest "ryddig" ut.

Jeg synes det kommer litt an på. Ofte synes jeg en tekst med mange korte setninger med komma mellom, kan virke litt oppstykket. Men jeg er enig i at begge deler kan brukes.  Og et alternativ kan også være semikolon, men den er mer markert enn begge de to andre alternativene.

Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første

  • I går kjøpte han seg ny Ferrari; i dag døde han i en bilulykke.

- Fra Korrekturavdelingen. 

Anonymkode: 7138f...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det kommer litt an på. Ofte synes jeg en tekst med mange korte setninger med komma mellom, kan virke litt oppstykket. Men jeg er enig i at begge deler kan brukes.  Og et alternativ kan også være semikolon, men den er mer markert enn begge de to andre alternativene.

Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første

  • I går kjøpte han seg ny Ferrari; i dag døde han i en bilulykke.

- Fra Korrekturavdelingen. 

Anonymkode: 7138f...c4c

Enig, det kommer an på. Mange korte setninger kan virke oppstykket, men mange lange setninger kan være tunge å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...