AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #1 Del Skrevet 26. april 2017 Skal det være komma mellom to hovedsetninger som ikke er bundet sammen av og, eller, for og men? Anonymkode: 84697...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 26. april 2017 #2 Del Skrevet 26. april 2017 Har du prøvd å bruke rettskrivingsprogram på PCen, eller autocorrect på mobil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #3 Del Skrevet 26. april 2017 Jeg mener om det KAN være komma mellom to hovedsetninger som ikke er bundet sammen av og, eller, for og men? TS Anonymkode: 84697...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #4 Del Skrevet 27. april 2017 Tror semikolon blir riktig der. Anonymkode: 95332...04b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #5 Del Skrevet 1. mai 2017 På 26/04/2017 den 19.39, AnonymBruker skrev: Jeg mener om det KAN være komma mellom to hovedsetninger som ikke er bundet sammen av og, eller, for og men? TS Anonymkode: 84697...8b5 Kan du gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe. De fleste stedene der dette er aktuelt, ville jeg som AB under, brukt semikolon. På 27/04/2017 den 10.09, AnonymBruker skrev: Tror semikolon blir riktig der. Anonymkode: 95332...04b Semikolon er absolutt en mulighet hvis setningenes innhold er tett knyttet sammen. Anonymkode: 7138f...c4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #6 Del Skrevet 1. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe. De fleste stedene der dette er aktuelt, ville jeg som AB under, brukt semikolon. Semikolon er absolutt en mulighet hvis setningenes innhold er tett knyttet sammen. Anonymkode: 7138f...c4c Dine egne setninger "Kan du gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe." Eller hvis man omgjør spørsmålet til: "Jeg kan ikke gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe." TS Anonymkode: 84697...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #7 Del Skrevet 1. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dine egne setninger "Kan du gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe." Eller hvis man omgjør spørsmålet til: "Jeg kan ikke gi et eksempel, jeg sliter med å komme på noe." TS Anonymkode: 84697...8b5 Mellom slike setninger er jeg usikker på om det er best å bruke komma eller punktum. TS Anonymkode: 84697...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 1. mai 2017 #8 Del Skrevet 1. mai 2017 Du kan bruke et komma der, men jeg ville heller skrevet punktum mellom to hovedsetninger. Korte setninger er ofte å foretrekke og ser mest "ryddig" ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #9 Del Skrevet 1. mai 2017 4 minutter siden, exictence skrev: Du kan bruke et komma der, men jeg ville heller skrevet punktum mellom to hovedsetninger. Korte setninger er ofte å foretrekke og ser mest "ryddig" ut. Da fikk jeg bekreftet det jeg tenkte. Takk! TS Anonymkode: 84697...8b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 1. mai 2017 #10 Del Skrevet 1. mai 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da fikk jeg bekreftet det jeg tenkte. Takk! TS Anonymkode: 84697...8b5 Bare hyggelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #11 Del Skrevet 2. mai 2017 15 timer siden, exictence skrev: Du kan bruke et komma der, men jeg ville heller skrevet punktum mellom to hovedsetninger. Korte setninger er ofte å foretrekke og ser mest "ryddig" ut. Jeg synes det kommer litt an på. Ofte synes jeg en tekst med mange korte setninger med komma mellom, kan virke litt oppstykket. Men jeg er enig i at begge deler kan brukes. Og et alternativ kan også være semikolon, men den er mer markert enn begge de to andre alternativene. Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første I går kjøpte han seg ny Ferrari; i dag døde han i en bilulykke. - Fra Korrekturavdelingen. Anonymkode: 7138f...c4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 2. mai 2017 #12 Del Skrevet 2. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det kommer litt an på. Ofte synes jeg en tekst med mange korte setninger med komma mellom, kan virke litt oppstykket. Men jeg er enig i at begge deler kan brukes. Og et alternativ kan også være semikolon, men den er mer markert enn begge de to andre alternativene. Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første I går kjøpte han seg ny Ferrari; i dag døde han i en bilulykke. - Fra Korrekturavdelingen. Anonymkode: 7138f...c4c Enig, det kommer an på. Mange korte setninger kan virke oppstykket, men mange lange setninger kan være tunge å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå