Gå til innhold

Dine beste tips for en fin barseltid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Havrekjeksen skrev:

Ps: en trøtt baby som er rolig og du vet han er nære på å sovne.. Stryk lett i panna og mellom øynene. Da lukker han øynene og søvnen kommer ofte lett da. 

Hvorfor ikke bare la babyen sovne selv? :klo:

Anonymkode: 2c86d...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare la babyen sovne selv? :klo:

Anonymkode: 2c86d...ad5

Overtrøtt, overstimulert, kaver litt. Man bysser, trøster, stryker og gjør det aller meste for å få nyfødte til å slappe av og være trygge eller hjelpe dem til å sovne. 

På samme måte hjelper man babyen å rape, man venter ikke til de gjør det selv, fordi man kan unngå ubehag og smerte ved å forsøke å komme behovene i forkjøpet :)

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Havrekjeksen skrev:

Overtrøtt, overstimulert, kaver litt. Man bysser, trøster, stryker og gjør det aller meste for å få nyfødte til å slappe av og være trygge eller hjelpe dem til å sovne. 

På samme måte hjelper man babyen å rape, man venter ikke til de gjør det selv, fordi man kan unngå ubehag og smerte ved å forsøke å komme behovene i forkjøpet :)

Åja. Her hjelper ingenting ;) Har hatt to babyer med hhv kolikk og allergi. Skrike gjorde dem uansett :o 

Ble de trøtte (etter sånn.. 15 timer) så sovna de :D 

Anonymkode: 2c86d...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åja. Her hjelper ingenting ;) Har hatt to babyer med hhv kolikk og allergi. Skrike gjorde dem uansett :o 

Ble de trøtte (etter sånn.. 15 timer) så sovna de :D 

Anonymkode: 2c86d...ad5

Det er grusomt når det står på. Min første hadde kolikk i nesten fem måneder. Yngste er forsatt bare et par uker gammel, så vet ikke om vi får den gleden på ny (men forrige startet det ved ca fire uker). Så du har min fulle sympati. Min lot seg trøste med vogn i bevegelse eller bilkjøring på dagen og i blant med en masse triks på dagen, men kveldene var umulige. 

Men pga første så tror jeg at jeg forsøkte ca alt bortsett fra å hoppe fra taket, noe som ble vurdert noen kvelder :P Det å stryke mellom øynene var noe som ofte virket på min når han ikke gråt, og fikk ham til å sovne istedet for å gråte seg i gang i gjen. Men alle sånne triks er svært individuelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at babyen har to foreldre. Det eneste far ikke kan gjøre er å amme. 

Anonymkode: 06a6b...ae4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på hva du føler du burde gjøre og ikke la deg påvirke av hva "alle andre" sier de gjør i barseltiden. Gjør bare det som passer deg og babyen din og ikke legg for mange planer. Aksepter at de første tre månedene er unntakstilstand når det gjelder det meste. Joda, noen vil sikkert skryte av hvor aktive de har vært, hvor god form de var i, hvor mye babyen sover, hvor fornøyd babyen er og alt de har fått gjort. Det skal du ikke bry deg om. Babyer (og mødre) er forskjellige, noen er enkle og noen er mer krevende og ikke ha det minste dårlig samvittighet om alt du får gjort i løpet av en arbeidsdag er å sitte i sofaen og amme. Blir det for slitsomt, hold ut, hjelp hverandre og husk at det går over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Havrekjeksen skrev:

Det er grusomt når det står på. Min første hadde kolikk i nesten fem måneder. Yngste er forsatt bare et par uker gammel, så vet ikke om vi får den gleden på ny (men forrige startet det ved ca fire uker). Så du har min fulle sympati. Min lot seg trøste med vogn i bevegelse eller bilkjøring på dagen og i blant med en masse triks på dagen, men kveldene var umulige. 

Men pga første så tror jeg at jeg forsøkte ca alt bortsett fra å hoppe fra taket, noe som ble vurdert noen kvelder :P Det å stryke mellom øynene var noe som ofte virket på min når han ikke gråt, og fikk ham til å sovne istedet for å gråte seg i gang i gjen. Men alle sånne triks er svært individuelle. 

Ja, helt forferdelig... Men det pågår ikke nå altså :) Har nattevåk, men yngste er 1,5 år. Så skriker ikke hele dagen lenger heldigvis. Men husker det svært godt. 

Godt trikset funket på din:) ja, det blir jo veldig individuelt.. Mine har alltid hatt slikt et temperament også, så det var nytteløst, prøvde alt. Var dog verre med første enn med andre, for med andre så var vi jo herda hihi

Anonymkode: 2c86d...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å komme seg ut i blant alene og snakke med andre voksne om andre ting enn babyer :) Samt venne babyen til at far like gjerne kan være med den som mor. Det er vanskelig for den som ikke har permisjon å sette seg inn i hvordan det er å gå hjemme med baby dag etter dag (man kan fort bli litt "hautullat", synes jeg). Mannen min var forståelsesfull den første måneden da jeg var hjemme med babyen, men det var først etter at han hadde hatt perm selv en uke at han virkelig forsto, sa han.

Anonymkode: e0615...5d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen sier man ikke skal planlegge. Helt uenig! Det er lurt å ha noen planer for barseltiden, men være åpen for at det ikke blir sånn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planla ingenting fordi vi ikke ante hva vi gikk til. Tror det var rett for oss. 

Vi gjorde alt for babyen selvsagt, men utover det gjorde vi bare det vi hadde lyst til, sånn med tanke på besøk og husarbeid o.l. 

Vi fikk ei ganske "snill" lita jente som sov mye den første tiden, da koste vi oss masse sammen som nybakte foreldre og kjærester med gode middager, rent hus og masse energi. Etter en stund ble hun mer krevende og skrek en del før vi fant ut hva hun reagerte på så da ble det mer byssing og soving på skift, joggebukse og full skittentøyskurv. 

Tror ikke vi vil gjøre noe annerledes denne gangen, men bare være åpne og ta det som det kommer. Tilpasse oss underveis. 

Det eneste jeg ikke kan få anbefalt varmt nok er å søke hjelp om dere møter på problemer. Vi slet en del med å få henne til å sove en periode og bysset armene av oss før vi ba HS om hjelp. Hun hadde så utrolig mye nyttig informasjon og hjelp å gi at det virkelig åpnet seg en ny verden for oss! 

Kan også varmt anbefale bæretøy. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FantasDick skrev:

Vi planla ingenting fordi vi ikke ante hva vi gikk til. Tror det var rett for oss. 

Vi gjorde alt for babyen selvsagt, men utover det gjorde vi bare det vi hadde lyst til, sånn med tanke på besøk og husarbeid o.l. 

Vi fikk ei ganske "snill" lita jente som sov mye den første tiden, da koste vi oss masse sammen som nybakte foreldre og kjærester med gode middager, rent hus og masse energi. Etter en stund ble hun mer krevende og skrek en del før vi fant ut hva hun reagerte på så da ble det mer byssing og soving på skift, joggebukse og full skittentøyskurv. 

Tror ikke vi vil gjøre noe annerledes denne gangen, men bare være åpne og ta det som det kommer. Tilpasse oss underveis. 

Det eneste jeg ikke kan få anbefalt varmt nok er å søke hjelp om dere møter på problemer. Vi slet en del med å få henne til å sove en periode og bysset armene av oss før vi ba HS om hjelp. Hun hadde så utrolig mye nyttig informasjon og hjelp å gi at det virkelig åpnet seg en ny verden for oss! 

Kan også varmt anbefale bæretøy. :)

Får jeg spørre hvilke råd dere fikk ifht soving? Har ei lita som kan være våken fra 17-22 før hun endelig bikker😵

Anonymkode: 3f797...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Stol på at dine avgjørelser og magefølelse stemmer for din baby, du kjenner babyen din best :)

- Tør å si nei til besøk, evt. si at nå må besøket gå hjem. 

- Ikke ha for store ambisjoner om aktiviteter, husarbeid, matlaging osv. 

- Tiden går faktisk så fort som folk sier, så husk å nyte de små øyeblikkene :)

- Kjøp inn smertestillende til å ha hjemme, i tilfelle. Naproxen! <3 Og medisinsk grønnsåpe.

- Ta masse bilder, film og skriv i en minnebok/babyens første år-bok etc.

- Der du skal amme/gi flaske, er det kjekt å ha ting du trenger rett i nærheten: vann, mobil, fjernkontroll, et teppe, ammeinnlegg etc.

- Kjøp/lag en del lettvinte middager til de første dagene hjemme fra sykehuset, godt både for mor og far å roe ned og kose dere med den nyfødte, og slippe å lage middag.

- Få far med på laget fra dag én! Leser så mye rart om nybakte fedre. Mannen her er helt super, men jeg måtte få han til å forstå at man er dødssliten etter fødsel, start på amming, blødninger og alt dette. Mannen må diske opp med mat, gjøre husarbeid og være litt tjener de første to ukene etter fødsel, mener jeg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei lita tulle som blir 3 uker i morgen, og har noen lure tips allerede :P Start tidlig med å fylle opp frysern. Plutselig blir babyen født tre uker før termin, også sitter du der og skulle virkelig ønsket at du hadde noe lettvinn mat i fryseren... :P 

Og bæretøy! Jeg går daglig med minien i bæresjal, da hun er  et lite klistremerke :rodmer:, men det er genialt for da har du to armer tilgjengelig, samtidig som mini får nærhet, kos og kroppskontakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange damer som har valgt å få barn med elendige mannfolk.

Her forstod mannen helt av seg selv at han må ta nattevåk, lage mat, vaske og gå tur med hundene. Han er snill, omsorgsfull og kjærlig. 

Var deres menn like håpløse før dere ble gravide??

Anonymkode: e2df3...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange damer som har valgt å få barn med elendige mannfolk.

Her forstod mannen helt av seg selv at han må ta nattevåk, lage mat, vaske og gå tur med hundene. Han er snill, omsorgsfull og kjærlig. 

Var deres menn like håpløse før dere ble gravide??

Anonymkode: e2df3...842

trenger absolutt ikke være håpløse menn, bare litt uforberedte og tankeløse....

Anonymkode: 6bcf1...b33

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips til meg selv til neste gang er hvertfall å være streng når det kommer til besøk. Denne gangen gikk det over stokk og stein da svigerfamilien ikke tok hensyn. Det endte med helt sykt mye barseltårer og at jeg er sur på dem.

Anonymkode: fd192...9bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange damer som har valgt å få barn med elendige mannfolk.

Her forstod mannen helt av seg selv at han må ta nattevåk, lage mat, vaske og gå tur med hundene. Han er snill, omsorgsfull og kjærlig. 

Var deres menn like håpløse før dere ble gravide??

Anonymkode: e2df3...842

Om du sikter til bl.a. meg: Barseltid varer noen få måneder av et langt liv. Jeg velger overhodet ikke mann ut fra hvordan han vil være i akkurat den perioden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips fra meg: Ikke ha dårlig samvittighet om du må ty til ferdigmat til deg selv og mannen. Det et ekstremt hektisk med en liten baby, og da er det helt greit å ta posesuppe til middag, kjøpe brød på butikken og i det hele tatt gjøre det enklest mulig. Jeg liker godt å lage mat selv, men nå med tre små, må jeg iblant si til meg selv at ingen tar skade av ferdig tomatsuppe til middag en gang iblant. Når vi kommer mer ovenpå, kan jeg ta fram oppskriftsboka mi igjen. 

Anonymkode: 2d19b...4b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol

Sov når du kan.

Du må ikke amme for alt i verden, det ER greit å gi mme. 

Ha enkel mat tilgjengelig. 

Bæresjal! 

Unfollow alle perfekt baby-kontoer på Instagram. 

Ta mer høykvalitet bilder. 

Skriv ned når viktige ting skjer. Smil, latter, tann.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godta at babyen bare vil sove på deg og godta at den vil amme konstant. Med å gi etter og ikke irritere seg over dette kan man finne mer ro. Den tiden varer så kort, mim er nå 3 mnd og kan ikke lenger bysses i søvn i bare armene mine lenger. Glad jeg nøyt tiden hvor hav bare sov i armene mine!!! Med nr 1 nøyt jeg det ikke og angra fort den dagen hun ikke lenger klarte å sovne slik.    

Anonymkode: 3061a...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...