Gå til innhold

Taco i konfirmasjon


Daiquiry

Anbefalte innlegg

En ting er at taco og pentøy er en kombinasjon jeg er lite lysten på å prøve, men taco til 40 stykker? Det høres mer ut som køståing og mas og logistiske utfordringer (hvem skal sørge for påfyll og passe på at kjøttet alltid er varmt?) enn et hyggelig festmåltid. Kall meg sær, men ved sånne anledninger liker jeg å få maten servert ferdig og spiseklar, ikke som byggesett... Jeg ville tatt en prat med konfirmanten om forskjellen på helgekosemat og festmat og om at det man helst vil ikke alltid er den beste løsningen.

Beregn mye av alt og særlig kjøtt, det er alltid det går mest av når folk skal forsyne seg selv. Dette er en anledning hvor jeg heller ville sittet igjen med mye rester enn å risikere å gå tom for noe.

Endret av Daria
Tastefeil...
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Daiquiry skrev:

Men mitt spørsmål er, hvor mye av alt når man er totalt 40 pax? 28 voksne og 12 barn...

Barna skal ikke være så veldig gamle før de spiser like mye som voksne. Og er det like mange kvinner som menn? Og selvsagt bedre med for mye enn for lite som de andre sier.

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Daria skrev:

En ting er at taco og pentøy er en kombinasjon jeg er lite lysten på å prøve, men taco til 40 stykker? Det høres mer ut som køståing og mas og logistiske utfordringer (hvem skal sørge for påfyll og passe på at kjøttet alltid er varmt?) enn et hyggelig festmåltid.

Taco er forholdvis  lett å lage til mange personer. Har i hvert fall aldri vært problemer når jeg har vært med på å lage.

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Daiquiry skrev:

Tenkte å ha: salat, tomat, agurk, mais, løk, jalapenos, paprika, rømme, ost, skjell, lefser (grov og vanlig), medium og sterk salsa, guacamole, samt tre ulike typer kjøtt som sagt. Takk for svar!

Jeg ville prøvd å finne noen tacolefser av god kvalitet også, og eventuelt sånne autentiske små hjemmelagte tortillaer. Uten dem ville jeg lagt litt ekstra effort i guacamolen, hjemmelaget spicy tomat salsa, pico del gallo, refried beans, vannmelon salsa, "grilled corn salad", oppkuttet mango, hjemmelaget forskjellige tacokrydder til kjøttet, eventuelt fisk, ha en grønn salat med blanding av isberg, ruccola, osv, grønn tomat salsa. 

Anonymkode: 2c266...7a2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Det hender seg det blir litt søl på fatet, men klærne klarer man da å holde rene. 

Anonymkode: 2a0b0...cfe

Ja, det er mitt inntrykk også. Og det gikk som sagt helt fint da jeg var i konfirmasjon hvor de serverte taco. 

Tror alle har forståelse for at konfirmanten selv bør få velge hva hun ønsker å spise på sin egen konfirmasjon. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymSjiraff skrev:

Ja, det er mitt inntrykk også. Og det gikk som sagt helt fint da jeg var i konfirmasjon hvor de serverte taco. 

Tror alle har forståelse for at konfirmanten selv bør få velge hva hun ønsker å spise på sin egen konfirmasjon. 

På forumet som dette må man jo forvente at folk gir meningen sin, og utifra likesene er det flere som er enig.

Jeg tror det blir mye søl spesielt med med taco skjellene og rulle tacolefsene/spise maten. Spesilet når det gjelder barn som skal ete dette, blir mye jobb for foreldre som må hjelpe til. Så jeg synes dette er en dårlig ide. på flere måter. 

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Taco er forholdvis  lett å lage til mange personer. Har i hvert fall aldri vært problemer når jeg har vært med på å lage.

Selv syntes jeg taco er ork når det runder mer enn 10 personer. Erfaringen er at folk spiser taco så ulikt at det vanskelig å beregne mengdene som skal til. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På forumet som dette må man jo forvente at folk gir meningen sin, og utifra likesene er det flere som er enig.

Jeg tror det blir mye søl spesielt med med taco skjellene og rulle tacolefsene/spise maten. Spesilet når det gjelder barn som skal ete dette, blir mye jobb for foreldre som må hjelpe til. Så jeg synes dette er en dårlig ide. på flere måter. 

Anonymkode: e5ee6...d13

Man må selvsagt få si meningen sin. Men det må jo være lov å stille spørsmål til om det er så vanlig å søle på klærne sine som det enkelte i tråden gir uttrykk for.  Og vi som har vært på konfirmasjon med taco sier jo at det gikk helt fint, mens det er de som ikke sier de har vært på en slik konfirmasjon som sier det bare blir tull.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i dåp med Taco en gang.... bare stress.... 

Anonymkode: 02373...4c4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, VinterSnø skrev:

Selv syntes jeg taco er ork når det runder mer enn 10 personer. Erfaringen er at folk spiser taco så ulikt at det vanskelig å beregne mengdene som skal til. 

Det er jo bare å lage litt ekstra. Man kan jo alltid si at det er vanskelig å beregne mengder med mindre man kun gir hver gjest en porsjon uavhengig av om han vil ha mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Taco i konfirmasjon er topp!! 

jeg vill ha beregnet 200 gram kjøtt pr voksen og 100-150 til barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev:

Det er jo bare å lage litt ekstra. Man kan jo alltid si at det er vanskelig å beregne mengder med mindre man kun gir hver gjest en porsjon uavhengig av om han vil ha mer. 

Lager alltid ekstra, og det hjelper ikke. Har laget til 50-100 personer flere ganger og synes bare det er ork og vanskelig å beregne. Men bra for deg at du ikke har den erfaringen da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred, hvor evneveike er dere egentlig som ikke får til å spise middag uten å søle på dere? Får begynne å legge en sånn engangsponcho fra egon i bunadsveska da. Gryteretter og koldtbord var sikkert sykt kult når dere var 15, men det kan tenkes at det begynner å bli noen år siden. Konfirmasjonsdagen er for konfirmanten, ikke gammeltante.

Taco i konf er supert! Spiste det for første gang i konfirmasjonen til søskenbarnet mitt i 1999. Husker det enda som en av de bedre konfirmasjonene jeg har vært i. Lillebroren min hadde også taco i sin konfrimasjon i 2012. Null stress.

Ville beregnet ca 200 gram kjøtt per person. Buffett er supert! Bare lag flere skåler med samme innhold, så slipper man å stå ti stykker og vente på samme maisskål. Syns du har lagd deg ei grei oversikt over innhold. Jeg personlig er veldig glad i syltet rødløk til, men det er vel ikke helt vanlig. Nachoschips er også godt. Og limebåter! For meg er det ikke taco uten lime.

Taco blir bra! Lykke til! Heldig konfirmant ;)

Anonymkode: 5a3dd...ff5

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, VinterSnø skrev:

Lager alltid ekstra, og det hjelper ikke. Har laget til 50-100 personer flere ganger og synes bare det er ork og vanskelig å beregne. Men bra for deg at du ikke har den erfaringen da.

Finnes det noen retter hvor man er garanter å ikke lager for mye eller for lite? Ja, jeg har sittet med tacorester igjen, men aldri sett på det som et stort problem og jeg ville i hvert fall ikke gjort det når det er snakk om konfirmasjon. 

Alltid blitt rester på all mulig mat når jeg har vært i konfirmasjon og hadde all annen mat vært så mye enklere å lage til 50 pers så hadde vel heller ikke catering vært såpass vanlig. 

Endret av AnonymSjiraff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, VinterSnø skrev:

Lager alltid ekstra, og det hjelper ikke. Har laget til 50-100 personer flere ganger og synes bare det er ork og vanskelig å beregne. Men bra for deg at du ikke har den erfaringen da.

Du har tydeligvis ikke laget taco til flere mennesker,og vi andre har heller ikke erfaring hvordan det er å spise taco ;) 

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par hundre gram kjøtt per pers bruker å bli passelig. Jo flere gjester jo bedre stemmer det, er min erfaring :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, hypes skrev:

Tøv. Hvordan er taco verre enn jegergryte og loff? Eller koldtbord for den saks skyld?

Et flott initiativ spør du meg! Ikke minst er det konfirmantens spesielle dag. Jeg synes det er flott at moren lar henne bestemme, enda det er utradisjonelt. Men originalt :) Og originalitet er noe man skal oppmuntre til spør du meg. 

Enig! Tenkte det samme, gryteretter er helt vanlig å servere i konfirmasjon, og det er ikke noe mer søl med taco enn med gryte. Har fått servert taco både i konfirmasjon og i andre finere selskaper, like suksess hver gang! Ingen ødelagte klær på verken voksne eller barn! :) Syns det er svært bra at konfirmanten får bestemme maten, siden det var innenfor rimelighetens grenser! På mange konfirmasjonsundervisninger, oppfordrer lederne til å ikke la seg presse til overdådige menyer, for det kan fort "ruinere" økonomien, i alle fall dersom man ikke har mulighet til å lage maten selv. (Konfirmasjon koster uansett hvordan man vrir på det) Vet at de flere steder prøver å dempe på forventningene til både mat og gaver. Ja, det er en stor festdag med konfirmanten i sentrum, og det er svært så hyggelig, men det trenger likevel ikke koste skjorten! Mat til så mange gjester som TS skal ha, vil uansett koste en del, og så kommer kaker og drikke og diverse i tillegg. Jeg hadde blitt svært glad for tacoservering, det er sikkert denne konfirmantens favoritt rett, og i tillegg er det en rett som alle kan forsyne seg av, med noe man liker. Perfekt for både barn og voksne! :) Og TS ang mengden kjøtt, spør i en kjøttdisk i en butikk (du trenger ikke kjøpe der og da, men spør, så får du en ca oversikt), da får du godt svar på hvor mye du bør beregne til hver person! Med alt tilbehøret, så kan du sikkert trekke fra litt av det som anbefales i vanlige middager, og trekke fra litt i mengden mht barna. Er svært enig at man bør heller oppmuntre til orginalitet, enn å prate ned om det! Har sett i flere tråder på kg, der mat i brylluper og større selskaper har fått mye negativitet, bare fordi det var litt utenom det vanlige. I det virkelige liv, har jeg erfart å blir servert orginale og/eller uventede ting, både i matveien og mht gjennomførelse av selskapene. Dette har blitt mottatt svært bra av samtlige gjester, og heller blitt en svært positiv snakkis enn det motsatte! :) Noen er nok litt skeptiske, og tenker kanskje at de ønsker å gjøre en ny vri i eks konfirmasjon, men så lar de være, fordi det ikke "sømmer seg" å servere ditt eller datt, og de frykter reaksjoner til gjestene. Som oftest er man selv sin egen største kritiker! ;) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, VinterSnø skrev:

Lager alltid ekstra, og det hjelper ikke. Har laget til 50-100 personer flere ganger og synes bare det er ork og vanskelig å beregne. Men bra for deg at du ikke har den erfaringen da.

Det er også mye jobb med taco synes jeg, man må kutte opp en del grønnsakene, gucamole som skal holde seg fresk, lompene som blir kalde også skal man kanskje fylle på mer, hvor man blir stående på kjøkkene en stund å kutte opp.

Er en tidskrevende rett å lage, spesilet når det er så mange, nei da er det lettere med grytterett. Ta er maten ferdig på forhånd, null stress og jobbing i selskapet.

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt 300 gram kjøtt pr person. 

Anonymkode: a5e91...c13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Taco i konfirmasjon..... Nei!

Anonymkode: 03b8d...1af

Hvis konfirmanten ønske det, hvorfor ikke?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...