Gå til innhold

Hvilke skrivefeil hater du mest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen ganger blir jeg skikkelig irritert når jeg leser det andre har skrevet. Jeg sier aldri noe til personen da jeg mener det er en irriterende kvalitet i seg selv, dessuten skriver av og til feil selv. Hvis noen skriver et innlegg her inne på KG, så syns jeg at det blir for dumt å "rette" på folk med mindre det er relevant. For min del vet jeg at jeg av og til bruker komma feil, og noen ganger når jeg skriver på datamaskin deler jeg sammensatte ord enda jeg vet at de hører sammen. 

Feil andre gjør som jeg misliker er:

- Å bruke "å" istedenfor "og". Jeg syns dette er feil som barn gjør, og voksne som stadig gjør denne feilen er veldig irriterende.

- Når folk skriver "demmes" eller "dems". :klaske: 

 

Hva skrivefeil irriterer deg?

Anonymkode: 5ad7e...72a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vell

Jeg mener, hvor vanskelig kan det være å bli voksen uten å lære seg å skrive det ordet rett?

Anonymkode: af8f3...03d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke, så lenge jeg skjønner hva folk skriver. Flott men perfekt skriftspråk altså, men kommunikasjon er viktigere.

Anonymkode: 48f61...7fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En for enn

Aldrig 

Nokk 

Vere (på bokmål)

Anonymkode: 4647f...9ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Missliker. Jeg leste det nettopp i et annet innlegg, og kjente irritasjonen vokse. De ulike variantene av "bekymret" som dukker opp. 

Jeg irriterer meg stort over de som kan skrive et langt innlegg på f.eks Facebook uten stor forbokstav, uten kommaer og punktum. Det er slitsomt å lese, ingenting annet. Og og å er også forferdelig skrivefeil. For og får likedan. 

Og så har jeg en venninne som skriver "hun" i alle settinger, selv der det skal være "henne". "Skal spørre hun" "Skal være med hun i dag". Æææærh, jeg blir sprø. Skal sies at her vi bor, så sier vi "ho" til hun og henne. Evnt. "hosses" (hennes). Så tenker at det kanskje er derfor hun ikke kan forskjell, da vi stort sett alltid sier "ho" til både hun og henne. 

Anonymkode: c4214...187

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Loki Laufeyson skrev:

"Hvem pizza liker du best "

Eller like gjerne "Hvordan pizza liker du best?"

Anonymkode: a5715...4a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den verste: Feil bruk av pronomenet "hvem". 

Type: Hvem kjole liker du best? 

Deretter kommer haugevis av andre typiske og nesten moderne skrivefeil: feil bruk av ett og et, feil bruk av andre pronomen (spesielt henne), værre, sundt og mange flere. 

 

Anonymkode: 042bd...761

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, irriterer meg nok mest over og/å- feil..

Og kanskje noen ord delings feil.

Anonymkode: 64502...020

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil vedr spørrepronomen. Sprekker nesten av irritasjon hver gang jeg ser det.

Å bruke engelske ord og uttrykk for å virke kul blir bare idiotisk, når man har gode, norske ord for dette. :kjefte:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert over hvor mange som skriver å istedet for og: "å da synes jeg"... trodde ingen over 8 år gjorde det - før jeg havnet her inne da!

Mindre sjokkerende men nesten like irriterende er de/dem feil; "Jeg sa det til de"

Anonymkode: 859d2...97e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er irriterende når folk for Arendal skriver som de snakker fordi de bruker "du" istedenfor "deg".

 "Hyggelig å hilse på du." 

Anonymkode: 5ad7e...72a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Honey Dew skrev:

 

Å bruke engelske ord og uttrykk for å virke kul blir bare idiotisk, når man har gode, norske ord for dette. :kjefte:

Guilty... :fnise: 

Jeg bruker det ikke for å være kul da. Jeg studerer engelsk og har bodd i England. Jeg kommuniserer med andre på engelsk hver eneste dag, så jeg gjør det rett og slett av vane. Noen ganger tenker jeg at det er litt dårlig gjort fordi jeg tenker at alle er like flinke i engelsk, og selv om nordmenn generelt er flinke så er det noen som sliter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater er et sterkt ord, men irriterer vettet av meg over folk som skriver "ett" når de skulle ha skrevet "et". Synes det blir mer og mer vanlig. Hvor vanskelig kan det være?! :angry:

Anonymkode: 75ebd...a6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...