Gå til innhold

Hvilke skrivefeil hater du mest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, CaramelDevil skrev:

De som ikke bruker komma, EVER. Og de som ikke bruker avsnitt eller stor bokstav på lange innlegg.

Bruk av engelske ord irriterer meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Florerer av "intriserte" i samlivsforumet.

"Henne har sakt at han nokk ikke er intrisert!!"

Anonymkode: 94711...38f

Jeg leser ofte intrisert som infisert :biggrin: og tenker stakkars!

Anonymkode: c036e...272

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, wintergirl skrev:

Kan du ikke bare gå igjennom alle innlegg jeg har skrevet og rette på dem alle i samme slengen? Selv de mobilen min "retter" på, men som jeg ikke alltid gidder å rette på igjen? 

Nei takk, høres ut som mye arbeid. :)

Anonymkode: 5ad7e...72a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem mascara bruker du? Jeg bruker hun der Chanel mascara.

Men fortsatt ikke like grusomt som de som sier skjøkken...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil bruk av spørrepronomen, og folk som skiver "henne" når det skal stå "hun".

Jeg skriver mye feil selv. Dette er en av grunnene for at jeg i utgangspunktet meldte meg inn her. Gikk ut fra VGS med 6 i bokmål, men etter å ha bodd et tiår utenlands, innser jeg at mye er gått tapt.

I blandt må jeg slå opp enkle ord som "et", "vært", "hvis" ol. da jeg rett og slett ikke husker. :sprettoy: Setningsoppbygging på er også tuvlete for meg merker jeg. Sliter med å "tenke på norsk". Veldig rart, hadde aldri trodd jeg skulle glemme. 

 

Men fra én ting til en annen.Har registrert at flere har pratet om "autokorrekt" her inne på forumet. Finnes det? Det skulle jeg kunne trenge kjenner jeg! :P

Endret av Perle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei takk, høres ut som mye arbeid. :)

Anonymkode: 5ad7e...72a

Så morsom du er.:filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Deprisjon" - for jeg føler meg så kjip av å la meg irritere av det.

"Hvem pizza liker du best" kan jeg fort si for å være søt/provosere faren min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg misliker sterkt veldig mange skrivefeil så klart, men en på toppen av listen for tiden er "Sted, Land". "Jeg skal til Roma, Italia". Dette er en helt unaturlig kommaplassering på norsk, og en direkte ødelggelse basert på det amerikanske "city, state". Vi har nydelige preposisjoner på norsk. Kall komma for komma og preposisjon for preposisjon, som det heter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor, men når folk bruker preposisjoner feil, irriterer jeg meg litt.

"Jeg vil ha sex minst en gang til dagen"

"Jeg drikker minst åtte glass vann til dagen".

Det heter OM DAGEN!!!

Anonymkode: b57c8...81c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg misliker sterkt veldig mange skrivefeil så klart, men en på toppen av listen for tiden er "Sted, Land". "Jeg skal til Roma, Italia". Dette er en helt unaturlig kommaplassering på norsk, og en direkte ødelggelse basert på det amerikanske "city, state". Vi har nydelige preposisjoner på norsk. Kall komma for komma og preposisjon for preposisjon, som det heter. 

Etternavn, Fornavn.... Er helt rett å skrive her i landet. Samme er Roma, Italia. Lillehammer, Oppland.

Kalles for pausekomma.

http://www.godtsprak.no/kommareglene/

Anonymkode: a8901...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etternavn, Fornavn.... Er helt rett å skrive her i landet. Samme er Roma, Italia. Lillehammer, Oppland.

Kalles for pausekomma.

http://www.godtsprak.no/kommareglene/

Anonymkode: a8901...0a3

Det har aldri vært komma i regelmessig bruk på norsk for å spesifisere sted. Det er helt feil, og et resultat av en amerikansiering som følge at at man tror det er rett etter å ha sett litt for mange filmer og TV-serier. Vi ville ikke brukt "Lillehammer, Oppland" på norsk. 

Forøvrig er det ingenting i linken du la ved (til en personlig blog) som er i nærheten av å motsi meg. Derimot har jeg en link du kan nytte av. Gå ned til avsnittet som omhandler amerikanske delstater: http://www.korrekturavdelingen.no/kommafeil.htm

 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antbug

Etter at autokorrekten kom har jeg blitt nesten blind for skrivefeil. De er alle steder, og jeg skriver så mye rart selv nå at jeg ikke er den rette til å påpeke andres feil. Det eneste jeg misliker sterkt er når folk skriver på dialekt, for det blir så tunglest hvis man ikke er veldig godt kjent med den. Det skulle jeg ønske de ville slutte med. Er det den norsknorske trassen som får dem til å gjøre det, tro? For det er vel stort sett folk fra nord som insisterer på dialektskriving? Æ gjør no ka fan æ vil, førr tænk!  :klo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, Overrasket skrev:

Det har aldri vært komma i regelmessig bruk på norsk for å spesifisere sted. Det er helt feil, og et resultat av en amerikansiering som følge at at man tror det er rett etter å ha sett litt for mange filmer og TV-serier. Vi ville ikke brukt "Lillehammer, Oppland" på norsk. 

Forøvrig er det ingenting i linken du la ved (til en personlig blog) som er i nærheten av å motsi meg. Derimot har jeg en link du kan nytte av. Gå ned til avsnittet som omhandler amerikanske delstater: http://www.korrekturavdelingen.no/kommafeil.htm

 

Føl gjerne fritt for å komme med andre motargumenter enn at det er en blogg, spesielt med tanke på at du selv linker til noe som like godt er en blogg. Din link inneholder ingenting om pausekomma.

Anonymkode: a8901...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føl gjerne fritt for å komme med andre motargumenter enn at det er en blogg, spesielt med tanke på at du selv linker til noe som like godt er en blogg. Din link inneholder ingenting om pausekomma.

Anonymkode: a8901...0a3

Du maser og maser om pausekomma. Jeg tror du tror du har forstått noe som du egentlig ikke har forstått. Det kan skje de beste. Det er helt unaturlig å skille sted og land med komma på norsk. Feilen er en vederstyggelighet! Rytmen i språket ødelegges. Hvem i alle dager mener i ramme alvor at "Jeg skal reise fra Oslo, Norge til Roma, Italia" har noe med korrekt norsk å gjøre?

Pausekomma er forøvrig mer et kallenavn enn et fagord. Den korrekte betegnelsen er rytmisk kommasetting. Eller bare "komma".  

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Overrasket skrev:

Du maser og maser om pausekomma. Jeg tror du tror du har forstått noe som du egentlig ikke har forstått. Det kan skje de beste. Det er helt unaturlig å skille sted og land med komma på norsk. Feilen er en vederstyggelighet! Rytmen i språket ødelegges. Hvem i alle dager mener i ramme alvor at "Jeg skal reise fra Oslo, Norge til Roma, Italia" har noe med korrekt norsk å gjøre?

Pausekomma er forøvrig mer et kallenavn enn et fagord. Den korrekte betegnelsen er rytmisk kommasetting. Eller bare "komma".  

Og sånn diskuterer unger i dag. Pausekomma er fra det danske riksmålet. Du vet vel at det norske språket stammer fra det danske riksmålet?

Anonymkode: a8901...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20/04/2017 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Og sånn diskuterer unger i dag. Pausekomma er fra det danske riksmålet. Du vet vel at det norske språket stammer fra det danske riksmålet?

Anonymkode: a8901...0a3

Sjøl om du mener å bruke kommaet på den måten du antyder i denne kontektsten må du ha med preposisjon. Man kan nok si "Jeg skal til (sted), i (land)," men "i" må uansett være med.

Anonymkode: 1b8f3...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...