Gå til innhold

Bursdager etter skilsmisse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer litt på hva som er vanlig, og hvordan andre gjør dette.

Jeg og min eksmann skilte oss for ett par år siden. I begynnelsen feiret vi bursdagene til barna sammen med begges familier, hjemme hos meg. Nå derimot har det gått en del tid, barna har vent seg til tilværelsen med skilte foreldre, og han har gått videre og har ny samboer som også er gravid. Hvordan skal vi da løse barnebursdagene i år? Er det fortsatt naturlig å feire sammen? Må jeg da invitere den nye dama hans? Er ikke helt komfortabel med å ha henne i mitt hus.  

Anonymkode: 018be...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi feirer sammen, og alle er velkomne. Det er barnas dag og jeg synes de voksne skal legge sine issues til side den dagen. Om du ikke vil ha henne inn i ditt hus, kan du la ham ordne feiring hjemme hos seg selv, der du og din familie er gjester.

Anonymkode: 536df...224

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer hver for oss. Mye fordi eksens nye dame ikke vil se meg...

For barnet er det helt greit. Vi har så store familier at det blir fullverdige selskaper begge steder.

Anonymkode: 011a9...b84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer hver for oss. men om dere skal feire sammen må du selvfølgelig be henne, hun skal gi dine barn et nytt søsken. 

Anonymkode: e7375...8f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at om det skal feires sammen bør det ikke skje hjemme hos noen. Barnebursdag sammen i ett av hjemmene er en veldig dårlig idé. 

Å gå ut å spise f. eks funker til nød

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med eksen om hvordan dere skal organisere bursdager framover. Og ja, hun bør bli invitert, hun blir mor til dine barns søsken.

Anonymkode: 496ae...e2b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksen min har fått seg ny dame og baby. Vi feirer fortsatt sammen og alle er velkomne. Babyen er jo søskenet tol barnet mitt og moren vil derfor alltid være en del av livet til barnet mitt, så synes det er helt naturlig. 

Anonymkode: 3487f...de7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke invitere samboeren til eksen din blir helt feil. Du sender signaler til barna om at hun ikke er velkommen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer sammen og nye partnere er velkomne. Skjønner at du kan føle det vanskelig men det er ikke deg den dagen handler om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og tilbakemeldinger.

Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan dette skal gjennomføres, da jeg virkelig ikke ønsker å feire med hans nye dame. Og ja, jeg vet det kanskje er smålig av meg, men sånn føler jeg. Kanskje det beste er å feire hver for oss som flere av dere har skrevet. Ønsker jo ikke noe drama eller vonde følelser i bursdagene til barna mine. 

Anonymkode: 018be...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har separate familiebursdager, med hver vår familie (eller annen markering). Selve barnebursdagen (barnehagen, klassen, venner) er felles med begge foreldre tilstede hjemme hos en av oss, der begge bidrar. Nye partnere er ikke tilstede.

Anonymkode: 13454...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker ungene? Det burde være det viktigste her.

Hans nye er, som andre har påpekt, mor til ditt barns søsken. Du vil sannsynligvis måtte forholde deg til henne i uoverskuelig framtid - bursdager, konfirmasjoner, kanskje til og med bryllup og barnedåp med tid og stunder. Det vil være i alles interesse - også din egen - og det vil gjøre livet så mye lettere om dere klarer å omgås noenlunde sivilisert allerede fra starten. Det er snakk om noen få timer, bit tennene sammen og tenk at du gjør det for ungenes skyld.

Jeg har hatt venner som har hatt to konfirmasjonsselskaper, som vurderte å droppe bryllupsfeiring og som opplever hver eneste familiebegivenhet som en belastning på grunn av foreldre som ikke klarer å oppføre seg eller rent fram nekter å omgås hverandre og nye partnere. Vil du virkelig være den som påfører barna dine en sånn belastning fordi du ikke klarer å oppføre deg som et voksent menneske? Hun er ikke part i dette og du klarer greit å omgås eksen, da burde det ikke være så vanskelig.

Endret av Daria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man er venner går det veldig fint å ha et selskap, men så fort det er litt intriger (og det kan være at det bare er den ene parten som ser intrigene) så bør man ha to selskaper. De fleste barn synes det er kjempestas med to bursdager.

Her har mor overtatt alt, hun har bursdagene og hele familien hans. Hun skal opprettholde "tradisjonene"... Så her har vi en enkel bursdag for oss selv.

 

 

Anonymkode: 0baab...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må invitere henne hvis dere fortsetter med felles feiring. Er barna gamle nok til å si om de har mest lyst til å feire sammen, eller om det er like greit å feire to ganger? Ellers er ikke holdningen dun den beste i forhold til at barna dine skal ha harmoniske familieforhold til tross for skilsmisse. Kvinnen har vel ikke gjort noe galt, og du bør greie å møte henne på en god måte. Hvis du er pyton, kan hun få en motvilje for det som også kan smitte over på barna dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor. I "alle år" har mine stebarns bursdager (jeg har tre stebarn) vært holdt hjemme hos mor. Jeg har alltid vært invitert, både før jeg ble gravid, under graviditet og etter.... Det kommer konfirmasjoner og andre ting etter hvert, så det er like greit å unngå å lage en sak ut av dette med en gang.... Barnet blir dine barns søsken, enten du er komfortabel med det eller ei. Det beste du kan gjøre for barna dine er å akseptere det og å inkludere det nye barnet... 

All ære til mine stebarns mor for måten hun har håndtert dette på! Vår datter er mer enn velkommen hjemme hos henne og barnas stefar. Dette har gjort alt mye lettere for barna, og det har man ALT å tjene på....

Dersom det skulle bli slutt mellom min samboer og meg vet jeg ihvertfall hvordan jeg ville gjort det.... Og det er på samme måte som vi har løst det til nå med hans eks. Det er null intriger, null stress. At det ikke var litt rart i starten, for meg og garantert for henne, det skal jeg ikke legge skjul på - men det var ikke poenget! Det var ungene som var i fokus.... Og hvis vi aldri hadde prøvd, aldri hadde begynt, hadde det jo aldri blitt en naturlig greie for alle. Jeg er SÅ glad for at vi alle bet tenna sammen og gjorde et forsøk. Jeg tror du har alt å tjene på det! Bli kjent med dine barns stemor - kanskje du til og med kan sette pris på henne etter hvert?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og tilbakemeldinger.

Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan dette skal gjennomføres, da jeg virkelig ikke ønsker å feire med hans nye dame. Og ja, jeg vet det kanskje er smålig av meg, men sånn føler jeg. Kanskje det beste er å feire hver for oss som flere av dere har skrevet. Ønsker jo ikke noe drama eller vonde følelser i bursdagene til barna mine. 

Anonymkode: 018be...6f2

 Vonde følelser blir det jo for barna dine når du velger separat bursdag fordi du ikke vil se nye kjæresten 🙈 Såklart vil barna lure på hvorfor dere ikke feirer som tidligere. 🙄   Det er separate bursdager som er å skape drama og vonde følelser i dette tilfelle..mener nå jeg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi feirer hver for oss! Det er det enkleste:) Vi har en stor bursdag med hele klassen i et lokale også er det en egen "voksenbursdag". Da er vi alltid hver for oss:) Guttungen synes det er stas med mange bursdager han:) 8 år:) 

Anonymkode: 907ef...6c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ulrikke skrev:

Jeg er stemor. I "alle år" har mine stebarns bursdager (jeg har tre stebarn) vært holdt hjemme hos mor. Jeg har alltid vært invitert, både før jeg ble gravid, under graviditet og etter.... Det kommer konfirmasjoner og andre ting etter hvert, så det er like greit å unngå å lage en sak ut av dette med en gang.... Barnet blir dine barns søsken, enten du er komfortabel med det eller ei. Det beste du kan gjøre for barna dine er å akseptere det og å inkludere det nye barnet... 

All ære til mine stebarns mor for måten hun har håndtert dette på! Vår datter er mer enn velkommen hjemme hos henne og barnas stefar. Dette har gjort alt mye lettere for barna, og det har man ALT å tjene på....

Dersom det skulle bli slutt mellom min samboer og meg vet jeg ihvertfall hvordan jeg ville gjort det.... Og det er på samme måte som vi har løst det til nå med hans eks. Det er null intriger, null stress. At det ikke var litt rart i starten, for meg og garantert for henne, det skal jeg ikke legge skjul på - men det var ikke poenget! Det var ungene som var i fokus.... Og hvis vi aldri hadde prøvd, aldri hadde begynt, hadde det jo aldri blitt en naturlig greie for alle. Jeg er SÅ glad for at vi alle bet tenna sammen og gjorde et forsøk. Jeg tror du har alt å tjene på det! Bli kjent med dine barns stemor - kanskje du til og med kan sette pris på henne etter hvert?

Dere er flotte mennesker :)

Anonymkode: 85021...1d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer barnebursdagen sammen (med barna i klassen), og "voksenbursdager" hver for oss. 

Endret av Britt Banditt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ulrikke skrev:

Det kommer konfirmasjoner og andre ting etter hvert, så det er like greit å unngå å lage en sak ut av dette med en gang....

Dette synes jeg var et veldig godt argument. Det er utrolig trist om dere skal ha separate konfirmasjoner også, fordid u ikke klarer å bli vant til situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...