Gå til innhold

For gammel til å bli pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge han er sprek synes jeg det er helt OK. Jeg synes egentlig ikke menn burde få barn etter 45-50. Tenk å være 20 år og ha en far som er 80? Eller ikke ha en far, mange dør før de er 80.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er da vel ikke for gammel til å få barn når hun er 34 år? Og heller ikke han?? 

Kjenner et par som ble foreldre når hun var 34 år og han 50. Det går kjempebra. Alder er bare et tall. Føler dere at dere har lyst på et barn til,så bare prøv så lenge dere begge vil.

Anonymkode: b4b1f...d8b

Hallo, alder er mye mer enn et tall når det å bli far som 50-åring gir økt risiko for at barnet blir autisk eller utvikler schizofreni eller bipolar lidelse. For å nevne noe. Da er høy alder hos far = å gamle med barnets helse og livskvalitet. HUN er ikke for gammel ennå, men HAN er definitivt overmoden og bør ikke vurderes som avlsmateriale!

Anonymkode: 7744a...160

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analyser som er gjort av sæd fra friske menn, viser at den endrer seg etter som den blir eldre, og det oppstår feil i DNA-strukturen. Noen studier viser også at barn med eldre fedre har økt risiko for å få ulike former for kreft.
    Genetikere har lenge vært klar over at risikoen for å få barn med alvorlige defekter, øker med farens alder. Dvergvekst, nevrofibromatose, bindevevssykdommer og misdannelser i ansiktsskjelettet og i hender og føtter, er bare blant noen av de kjente sykdommene somforskerne mener kan skyldes dårlig sædkvalitet.

http://www.overgang.no/tema/84/article/item/null/menn-boer-faa-barn-mens-de-er-unge

 

Anonymkode: 7744a...160

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må folk å slutte å dømme ut i fra alder. Er kun et tal! Finnes ingen regel for hvordan et menneske er i en hver alder. En på 46 år kan fint ha god helse og mye energi, til å klare å leve i minst 40 år til. 

Min pappa var 47 da jeg ble født, 49 og 50 da mine søsken kom. Mamma var en god del yngre, og vi har ikke tatt skade av alderen demmers. 

Kjør på TS, dere kommer til å bli flotte foreldre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sjokoladefruen skrev:

Nå må folk å slutte å dømme ut i fra alder. Er kun et tal! Finnes ingen regel for hvordan et menneske er i en hver alder. En på 46 år kan fint ha god helse og mye energi, til å klare å leve i minst 40 år til. 

Min pappa var 47 da jeg ble født, 49 og 50 da mine søsken kom. Mamma var en god del yngre, og vi har ikke tatt skade av alderen demmers. 

Kjør på TS, dere kommer til å bli flotte foreldre. 

Tusen takk for oppmundrende ord. 

TS

Anonymkode: 4209c...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig ingen som klarer å lese det som står i denne tråden?

Anonymkode: c6f9d...089

Joda, men som realist tenker en fort at med ts sine problemer, er mannens alder kanskje det minste problemet hun har i forhold til det å få barn per dags dato, siden hun bekreftet at hans sperm er ok foreløpig.

Anonymkode: df9c6...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men som realist tenker en fort at med ts sine problemer, er mannens alder kanskje det minste problemet hun har i forhold til det å få barn per dags dato, siden hun bekreftet at hans sperm er ok foreløpig.

Anonymkode: df9c6...87b

Spermen er "ok", men til hvilket formål? Godt mulig den er ok nok til å gjøre henne gravid, men også godt mulig den inneholder skumle mutasjoner som barnet vil få lide for.

Er målet å få barn, hvor barnets helse kommer i andre rekke? Eller er målet å få et sunt, friskt og oppegående barn? Hvis det siste er målet så velger man ikke å få barn med en mann som nærmer seg 50 :) 

Anonymkode: 7744a...160

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spermen er "ok", men til hvilket formål? Godt mulig den er ok nok til å gjøre henne gravid, men også godt mulig den inneholder skumle mutasjoner som barnet vil få lide for.

Er målet å få barn, hvor barnets helse kommer i andre rekke? Eller er målet å få et sunt, friskt og oppegående barn? Hvis det siste er målet så velger man ikke å få barn med en mann som nærmer seg 50 :) 

Anonymkode: 7744a...160

Hvis den er testet, er det ganske grundig, så da bør det være greit i dette tilfellet, selv om det du sier er riktig og gjelder de fleste menn i den alderen. 

Anonymkode: df9c6...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2017 den 14.23, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke helt på viddene da. Å unnfange er en ting, å ha lyst til, og orke å følge opp hjemmeboende tenåringer når man er i midten av 60-årene er noe annet.

Mine besteforeldre, foreldre, tanter og onkler (inkl. inngifte) er totalt 16 stk.

2 døde som gamle. En døde før 50. En døde 72. 2 døde mellom 62 og 66. 2 er i 60-årene og har kreft med forventet levetid på 1/2-1 1/2 år.

1 hadde også nylig kreft i begynnelsen av 60-årene, det er for tidlig å si om h*n er helbredet, men h*n er i hvertfall sprek nå. Et barn/en tenåring hadde passet veldig dårlig inn i det livet h*n vil ha nå.

 5 til er mellom 60 og 70. 3 av dem er friske, 1 har kronisk forverrende sykdom og vil dø en del før forventet levealder, mens nummer 5 ble uføretrygdet 60 år gammel pga kronisk sykdom som debuterte i 50-årene. 

Nr 15 nærmer seg 60 og er frisk. Nr. 16 er en andrekone som er mye yngre enn resten.

Man vet ikke hva livet bringer, men man har størst sjanse for å beholde helsa til barna er voksne hvis man ikke får barn sent i livet. 

Anonymkode: 9be30...af4

Min bestefar fikk sitt første barn når han var 46, deretter 4 barn til i løpet av de neste 10 år,                                                                  Han ble 92 år.   Rimelig frisk og klar i toppen til det siste.

Så har du god gener er det ingen problem.

Kan også nevne at alle etterkommerne ble helt normale og oppegående mennesker, uten noe unormale helseproblem eller skavanker av noe slag .

Endret av bullehurk
Tilleggsopplysning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn over 40 har ganske mange mutasjoner i sædcellene som øker risikoen for at kvinnen spontanaborterer, og videre gir eldre fedre økt risiko for fødselsdefekter, fysiske og psykiske sykdommer hos barnet. Barn av eldre fedre har også generelt lavere IQ enn barn av ungre fedre og det er endel som tyder på at dersom man ønsker seg vakre barn så bør man ikke få barn med menn over 40 da disse får "mindre attraktive barn" enn yngre menn. Dette er ikke noe man kan "sjekke for" på samme måte som man kan ta fostervannsprøve og sjekke for downs syndrom. Det er en risiko man tar. 

Det er en hel rekke ulemper med å bli far i voksen alder, for barnet sin del. At menn KAN blir fedre i høy alder betyr absolutt ikke at de BØR. 46 år er en høy alder å bli far i! 

Anonymkode: 7744a...160

Det var da voldsomt til generalisering...har du en seriøs dokumentasjon som beviser alt dette, som feks at barn av eldre fedre blir stygge og får lav IQ  ? Så du og flere andre mener at hvis mannen min er 50 år og jeg 34 år, så  bør eller skal vi ikke få lov til å få barn...?  fordi dere tror at det  mest vanlige er at eldre fedre påfører sine barn genetiske skader ?, Men det kan jo ikke stemme for alle de barna som jeg kjenner til og som har veldig gamle fedre er alle sammen oppegående, friske og er uten lyter.. Så da stemmer det jo ikke det at det er det mest vanlige at barn av gamle foreldre automatisk får genetiske skader selv om det selvfølgelig av og til skjer. Men det gjelder jo også for yngre foreldre ...da også yngre kvinner og menn io og får barn med downsyndrom og andre genetiske feil...

Anonymkode: fb018...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 34 og min mann er 46. Jeg har ingen barn, han to barn fra før, 20 og 18, Og lurer på om dere syns at han er for gammel til å få et barn til? Jeg vil gjerne bli mamma. 

Vi har prøvd i et år nå, men ikke fått det til. Jeg har nå begynt på behandling mot barnløshet pga at jeg har pcos. Skulle gjerne ha blitt mamma tidligere, men jeg fant ikke mannen min før for 3 år siden. så det har liksom ikke vært noe mulighet å bli gravid før vi begynte å prøve for 1 år siden.

Han er ellers frisk og rask og ung til sinns og har vendt seg til tanken og vil gjerne bli pappa igjen. Han sliter dog noe med hodepine til tider. (det kommer jo ikke akkurat til å bli bedre med en unge i hus det er jeg jo klar over)

Anonymkode: 4209c...770

Hva er egentlig problemstillingen din i denne tråden? 

Min mann var over 50 da vi fikk våre første barn. 

Anonymkode: 36a9b...288

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til generalisering...har du en seriøs dokumentasjon som beviser alt dette, som feks at barn av eldre fedre blir stygge og får lav IQ  ? Så du og flere andre mener at hvis mannen min er 50 år og jeg 34 år, så  bør eller skal vi ikke få lov til å få barn...?  fordi dere tror at det  mest vanlige er at eldre fedre påfører sine barn genetiske skader ?, Men det kan jo ikke stemme for alle de barna som jeg kjenner til og som har veldig gamle fedre er alle sammen oppegående, friske og er uten lyter.. Så da stemmer det jo ikke det at det er det mest vanlige at barn av gamle foreldre automatisk får genetiske skader selv om det selvfølgelig av og til skjer. Men det gjelder jo også for yngre foreldre ...da også yngre kvinner og menn io og får barn med downsyndrom og andre genetiske feil...

Anonymkode: fb018...c3a

Jeg jobber med barn og unge og har møtt hundevis av de. Nesten alle de med atferdsforstyrrelser, lidelser innen autismespekteret og lærevansker har fedre som er godt over snittet i alder. 

 

Background A robust association between advancing paternal age and schizophrenia risk is reported, and genetic changes in the germ cells of older men are presumed to underlie the effect. If that is so, then the pathway may include effects on cognition, as those with premorbid schizophrenia are reported to have lower intelligence. There are also substantial genetic influences on intelligence, so de novo genetic events in male germ cells, which accompany advancing paternal age, may plausibly influence offspring intelligence.

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.730.4626&rep=rep1&type=pdf

Advancing paternal age is associated with increased risk of psychiatric and academic morbidity, with the magnitude of the risks being as large or larger than previous estimates. These findings are consistent with the hypothesis that new genetic mutations that occur during spermatogenesis are causally related to offspring morbidity.

 

The older the dad, the uglier the children: Genetic mutation research confirms

http://www.techtimes.com/articles/4728/20140324/the-older-the-dad-the-uglier-the-children-genetic-mutation-research-confirms.htm

 

"We found a significant negative effect between paternal age and people's facial attractiveness," Fieder said. "The age of the father at conception is not only a determinant of the risk for certain diseases but also predicts facial attractiveness." 

Anonymkode: 7744a...160

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig problemstillingen din i denne tråden? 

Min mann var over 50 da vi fikk våre første barn. 

Anonymkode: 36a9b...288

Så fint at du ikke ser noe problemstilling i det, for det gjør egentlig ikke jeg heller. Ville bare høre litt hva andre mener om det er for sent eller ikke. 

Ikke det at jeg kommer til å ombestemme meg for vi har jo bestemt oss likevel ;) 

TS

Anonymkode: 4209c...770

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spermen er "ok", men til hvilket formål? Godt mulig den er ok nok til å gjøre henne gravid, men også godt mulig den inneholder skumle mutasjoner som barnet vil få lide for.

Er målet å få barn, hvor barnets helse kommer i andre rekke? Eller er målet å få et sunt, friskt og oppegående barn? Hvis det siste er målet så velger man ikke å få barn med en mann som nærmer seg 50 :) 

Anonymkode: 7744a...160

Hmmm.....du virker ikke så oppegående, hvor gammel er faren din?

Anonymkode: 1a6ad...090

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig ingen som klarer å lese det som står i denne tråden?

Anonymkode: c6f9d...089

Kan hende det er mange lesere her som hadde en eldre far...:fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm.....du virker ikke så oppegående, hvor gammel er faren din?

Anonymkode: 1a6ad...090

Er det noe jeg er så er det oppegående, jeg kan til og med lese forskningsartikler.  :) Hva med deg, ble du satt til verden av to fossiler? :fnise:

Anonymkode: 7744a...160

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir litt sjokkert over svarene i denne tråden. Begynne å fraråde noen å få barn pga alder - noen forskningsrapporter viser noe, andre viser noe annet. Tenk om jeg skulle fraråde alle som selv har, eller har familiemedlemmer med f.eks. kreft, depresjon, alkoholisme, dysleksi, alkoholproblemer, å få barn? Slikt kan jo være arvelig! Hva med folk som ikke har fast jobb, er ikke det en litt for stor sjanse å ta, dere bør IKKE få barn, altså. Forskning viser også at barn av foreldre med lav utdanning og i lavtlønnede yrker selv har stor sjanse for å havne i samme situasjon. Disse har også større sjanse for å få psykisle lidelser og bli uføre. Finn frem prevensjonen! Foreldre som får barn unge, har større sjanse for skilsmisser, og at barna må oppleve brudd. Dette er traumatisk for dem, altså bør ikke unge voksne få barn. :ironi:

TS, kjør på, det er mange på barnehagen og skolen til barna våre med godt voksne foreldre, både som første og andre kull, det går helt fint!

Anonymkode: de1c2...6ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sent å få flere barn når mannen er 46 år og har to voksne barn fra før, men det er uansett opp til dere. Vi venter nr 2 nå og mannen blir 40 år noen mnd etterpå. Han mener selv det er nok pga alder og jeg er enig i det. Selv er jeg noen år yngre, men fortsatt ikke ung i mine øyne til å fortsette å få barn.

Anonymkode: 2e8a9...60b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 34 og min mann er 46. Jeg har ingen barn, han to barn fra før, 20 og 18, Og lurer på om dere syns at han er for gammel til å få et barn til? Jeg vil gjerne bli mamma. 

Vi har prøvd i et år nå, men ikke fått det til. Jeg har nå begynt på behandling mot barnløshet pga at jeg har pcos. Skulle gjerne ha blitt mamma tidligere, men jeg fant ikke mannen min før for 3 år siden. så det har liksom ikke vært noe mulighet å bli gravid før vi begynte å prøve for 1 år siden.

Han er ellers frisk og rask og ung til sinns og har vendt seg til tanken og vil gjerne bli pappa igjen. Han sliter dog noe med hodepine til tider. (det kommer jo ikke akkurat til å bli bedre med en unge i hus det er jeg jo klar over)

Anonymkode: 4209c...770

Testet sæden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Peter007 skrev:

Testet sæden? 

Som nevnt tidligere i tråden, Ja og de fant ikke noe å utsette på svømmerne hans 

Anonymkode: 4209c...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...