Gå til innhold

For gammel til å bli pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.3.2017 den 0.26, AnonymBruker skrev:

Menn over 40 har ganske mange mutasjoner i sædcellene som øker risikoen for at kvinnen spontanaborterer, og videre gir eldre fedre økt risiko for fødselsdefekter, fysiske og psykiske sykdommer hos barnet. Barn av eldre fedre har også generelt lavere IQ enn barn av ungre fedre og det er endel som tyder på at dersom man ønsker seg vakre barn så bør man ikke få barn med menn over 40 da disse får "mindre attraktive barn" enn yngre menn. Dette er ikke noe man kan "sjekke for" på samme måte som man kan ta fostervannsprøve og sjekke for downs syndrom. Det er en risiko man tar. 

Det er en hel rekke ulemper med å bli far i voksen alder, for barnet sin del. At menn KAN blir fedre i høy alder betyr absolutt ikke at de BØR. 46 år er en høy alder å bli far i! 

Anonymkode: 7744a...160

Tull. 

Har selv fått et meget intelligent og vakkert barn med mann i høyere alder. 

Anonymkode: 9d2ca...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tull. 

Har selv fått et meget intelligent og vakkert barn med mann i høyere alder. 

Anonymkode: 9d2ca...a13

Det har jeg også, men andelen av barn som har uflaks med genene er altså i gjennomsnitt høyere i gruppen med eldre fedre enn i gruppen med yngre fedre.

Det er det samme med Downs. En eldre mor har høyere risiko, men nesten alle barn født av eldre mødre er likevel normale. Det betyr ikke at risikoøkningen er tull.

Anonymkode: 9be30...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fikk mitt første barn da min mann var 51. Jeg ble gravid på 2. eggløsning etter p-pilleslutt. Mitt barn er foran i utvikling på det meste, veltilpass, trygg og frisk. Og min mann er både frisk, sprek og meget engasjert i sitt barn. Nå er nr 2 på vei, min mann er 55, og jeg ble gravid på første eggløsning etter p-pilleslutt. Vi er kjempelykkelige:-)

Ikke bry deg om hva andre mener - det er hva dere ønsker og hva dere kan tilby barnet som er viktig. Det vil alltid være noen som vil argumentere for det ene eller det andre, og alltid noen som mener at sånn eller sånn bør det være. Drit i det! 

 

 

Anonymkode: 5f495...34a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker søsknene på 18 og 20 å få en til i familien? Når de kanskje får barn selv om ikke så lenge? 🙄🙄 

Anonymkode: 30453...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 16.44, AnonymBruker skrev:

Beklager altså, men innlegget du svarte på er bare faktaopplysninger som er riktige. Der er vel mer enn en kan si om ditt innlegg..

At menn lever i en en eller annen villfarelse om at de og spermen deres ikke går ut på dato er jo deres problem. De kommer ikke rundt fakta om at bilologisk har menn mye det samme tidsperspektiv som kvinner når det gjelder barn om de velger å tenke på hva som er best for barnet og ikke bare seg selv. Menns "overgangsalder" starter ganske likt med kvinner, faktisk litt tidligere siden testosteronet begynner å synke alt fra 30 år. De kan få barn lenger enn kvinner, men det er ikke til det beste for barnet hverken biologisk eller i forhold til å ha en gammel far som gjerne dør fra det før barnet er 18, siden menn dør tidligere enn kvinner. 

Anonymkode: df9c6...87b

Til opplysning og til ergrelse for deg...menn kan ikke bare få barn mye lengre enn kvinner, de kan få barn hele livet...! og all spermen til eldre menn går heller ikke ut på dato siden barn av eldre menn som OFTEST blir helt NORMALE...!

Anonymkode: fb018...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir trist av dette innlegget. Hvorfor er alt fokus på om han er for gammel? Hva med barnet som kanskje ikke rekker å bli voksen før han er død eller at han har noe annet som plager han så han ikke får vært tilstede for barna? 

Jeg har selv en far og mor som var førti da jeg ble født. Har alltid vært klar over at de er eldre. Og da jeg var 20 fikk begge sykdommer. Det er ikke morsomt å få ett sånt ansvar allerede så tidelig. Det er ikke sikkert det skjer selvsagt, men det er økende risiko når han er såpass gammel. 

Ikke lest alle svarene her inne. Men håper du tenker deg godt om. 

Anonymkode: 6b749...321

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.3.2017 den 0.30, AnonymBruker skrev:

Hun er da vel ikke for gammel til å få barn når hun er 34 år? Og heller ikke han?? 

Kjenner et par som ble foreldre når hun var 34 år og han 50. Det går kjempebra. Alder er bare et tall. Føler dere at dere har lyst på et barn til,så bare prøv så lenge dere begge vil.

Anonymkode: b4b1f...d8b

At alder bare er et takk, er selvfølgelig bare tull. Og det vet du særdeles godt selv dersom du tar av den de rosasky-brillebe dine og faktisk ser deg rundt.. 

Anonymkode: 7afa2...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 23.48, AnonymBruker skrev:

Hvorfor synes du det? Tror di må rekalibrere deg fra 1917 til 2017, folk lever lenger og samfunnsstrukturen tilsier at 35 bortimot er perfekt alder når man vekter alle aldersbetingede faktorer som helse, gjenstående levetid, fruktbarhet, stabilitet i livet, økonomi, modenhet osv. 

Anonymkode: 3fd86...a66

Det er tull. Helse hos mor og barn tilsier at beste tidspunkt å få barn på er i 20 årene. Da er det minst risiko for baby mtp sykdommer.

En kvinne er mest fruktbar mellom 20-25 i de fleste tilfeller. 

Gjenstående levetid? Kødder du? Statistisk sett har en 25 åring 10 år lengre gjenlevelsestid enn en 35 åring dersom vi tar utgangspunkt i at de aller fleste norske kvinner får se sin 75 års dag.. 

Stabilitet? Nja, i forhold til jobb ja. Derimot er skilsmisse statistikken høy og en ustabil hverdag for barn med flytting mellom mor og far er sannsynlig. Så..

TS: selv syns jeg du er i helt OK alder, men at din mann er gammel. Mitt synspunkt som ikke burde ha noe å si for deg..

Lykke til :) Håper det klaffer for dere snart. 

Anonymkode: 7afa2...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker søsknene på 18 og 20 å få en til i familien? Når de kanskje får barn selv om ikke så lenge? 🙄🙄 

Anonymkode: 30453...913

Er du en 18-åring som tror at mors og fars liv er din eiendom til evigheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At alder bare er et takk, er selvfølgelig bare tull. Og det vet du særdeles godt selv dersom du tar av den de rosasky-brillebe dine og faktisk ser deg rundt.. 

Anonymkode: 7afa2...4e0

Men 34 er ikke gammelt. Er mange som får sitt første barn i den alderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Men 34 er ikke gammelt. Er mange som får sitt første barn i den alderen

Det er stadig færre som får barn før fylte 30 år. Den vanligste alderen for kvinner å få barn kommer snart til å bli 35-45 år. Da er det ikke urimelig med fedre i samme alder eller et par år eldre. Menn bør imidlertid aldri innlate seg med kvinner som er mer enn 5 år yngre enn dem selv. Menn over 50 bør følgelig ikke bli fedre da det som regel impliserer at de har etablert parforhold med aldersforskjell som er så stor at det øker risikoen for at kvinnen blir misbrukt i forholdet.

Anonymkode: 02592...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stadig færre som får barn før fylte 30 år. Den vanligste alderen for kvinner å få barn kommer snart til å bli 35-45 år. Da er det ikke urimelig med fedre i samme alder eller et par år eldre. Menn bør imidlertid aldri innlate seg med kvinner som er mer enn 5 år yngre enn dem selv. Menn over 50 bør følgelig ikke bli fedre da det som regel impliserer at de har etablert parforhold med aldersforskjell som er så stor at det øker risikoen for at kvinnen blir misbrukt i forholdet.

Anonymkode: 02592...8d5

Med andre ord: Kvinner er svakelige og blir aldri voksne nok til å kunne ta avgjørelser om egne parforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Maleficenta skrev:

Men 34 er ikke gammelt. Er mange som får sitt første barn i den alderen

Sa jeg noe som helst om det? Nevnte jeg taller 34 noe sted i mitt innlegg? Ikke? 

Det jeg kommenterte var den latterlige påstanden om at tall bare er et tall, uansett om mann er 20 eller 40. At du leser noe annet, må du nesten få utredet for da er det nie galt.

Er så lei av svarene dine i tråder som ikke har noe med innleggene du siterer å gjøre. Synd, for du kommer med jævlig mye bra.. 

Anonymkode: 7afa2...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stadig færre som får barn før fylte 30 år. Den vanligste alderen for kvinner å få barn kommer snart til å bli 35-45 år. Da er det ikke urimelig med fedre i samme alder eller et par år eldre. Menn bør imidlertid aldri innlate seg med kvinner som er mer enn 5 år yngre enn dem selv. Menn over 50 bør følgelig ikke bli fedre da det som regel impliserer at de har etablert parforhold med aldersforskjell som er så stor at det øker risikoen for at kvinnen blir misbrukt i forholdet.

Anonymkode: 02592...8d5

Med tanke på overgangs alderen ved 45+ er det ikke lurt for kvinner å vente med barn til de er blitt 40. Få kan få barn når de er passert den alderen. Fordi fruktbarheten er nedsatt eller ikke tilsstedet ca 10 år før overgangsalderen inntreffer...for menn er det derimot lurt å velge yngre kvinner siden kvinner eldes mye tidligere seksuelt pga overgangsalder..

Anonymkode: fb018...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...