Gå til innhold

I Oslo stryker nesten halvparten på oppkjøring. Er de dumme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nevnes jo noe i artikkelen:

"det er flere fallgruver i et bymiljø enn i landlige omgivelser"

"Øvingsområdet er mindre utfordrende i Finnmark ettersom det er veldig spredt bebygd, og også lengre avstander mellom hver enkel bil – og fotgjenger for den saks skyld"

Det sier seg selv at det er mye enklere å kjøre opp i Utihuttaheiti enn midt i Oslo sentrum.

Og så nevnes det at man kanskje tar lettere på det i Oslo siden man ikke er like avhengig av bil.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorer er blitt veldig strenge og finner på hver enkle "jævle" feil. Og de vil ta mere penger fra "kommende" bilister.

Jeg har hørt at mange trafikkskoler i Oslo har samarbeid med andre i Akershus. Mange bestiller timer i Drøbak, Jessheim området og kjører opp. Og får lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke tatt oppkjøring i Oslo, men jeg bor i en annen storby. Her er det i alle fall slik at det er 50-50 om man får bykjøring eller landeveiskjøring på oppkjøringen, og da pleier landeveiskjøring å være langt lettere og mindre stressende. Jeg var heldig og fikk landeveiskjøring på oppkjøringen og bestod på første forsøk. 
En annen ting kan være at mange ønsker å ha oppkjøringen når man har tid for å unngå å få fravær på skolen, disse tidspunktene er gjerne tidspunkt som formiddagen på en fredag når det er en del trafikk på veiene. Dagsformen har også masse å si. 
Ellers kan det jo være at svært mange ønsker å få lappen til bursdagen og dermed presser kjørelæreren til å sette oppkjøring på denne datoen når man egentlig ikke er klar. 

Anonymkode: 8bcc3...840

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markant større andel kandidater uten norsk kjørekulturell bakgrunn, kombinert med strengere og strengere teorikrav.

Se for deg at du skulle ta kjøreopplæring uten noensinne å ha sittet på med dine foreldre, eller enda værre, kun sittet på med sjåfører som kjører etter andre regler.

(Jepp, mine barn var fucked fra start)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil og stille spørsmål ved hvor mange det er som tar teorikurset? Etter mange spørsmål her inne om nettopp det virker det som om mange dropper teorikurs, og heller sitter med "teroriprøven" eller hva de nå heter alle, og prøver og prøver og kommer nærmest til en fasit hvor de mener de skal klare seg gjennom teori og oppkjøring uten å vite hva de egentlig begir seg ut på. Noen klarer seg nok, men tør ikke si de er flinke for det akkurat. Og mengdetrening er nok et must fra lovlig alder. Og da at ledsager ikke bare "sitter på".

Men for å snu det hele på hodet da, så hadde jeg nok ikke klart teorien selv slik som svaralternativene er formulert i dag😂😂😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistenker at mange prøver å kjøre opp før de egentlig er klare, ikke fordi kjørelæreren anbefaler dem å kjøre opp og bestiller time, men fordi eleven blir utålmodig og tar oppkjøringen litt for tidlig.

Så har du jo dem som egentlig er klare for oppkjøring, men blir dritnervøse fordi sensor er et nytt tilskudd til bilen.
Og de som er helt klare, men som får en kjip sensor som pirker på absolutt alt, eller de som får trekt den kjipeste ruta, da gjerne der alt blir snudd på hodet hver uke fordi de er flinke til å starte nye byggeprosjekter midt i veien ofte i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Vil og stille spørsmål ved hvor mange det er som tar teorikurset? Etter mange spørsmål her inne om nettopp det virker det som om mange dropper teorikurs, og heller sitter med "teroriprøven" eller hva de nå heter alle, og prøver og prøver og kommer nærmest til en fasit hvor de mener de skal klare seg gjennom teori og oppkjøring uten å vite hva de egentlig begir seg ut på. Noen klarer seg nok, men tør ikke si de er flinke for det akkurat. Og mengdetrening er nok et must fra lovlig alder. Og da at ledsager ikke bare "sitter på".

Men for å snu det hele på hodet da, så hadde jeg nok ikke klart teorien selv slik som svaralternativene er formulert i dag😂😂😂 

Teorikurs er da obligatorisk? 

Anonymkode: 8bcc3...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Vil og stille spørsmål ved hvor mange det er som tar teorikurset? Etter mange spørsmål her inne om nettopp det virker det som om mange dropper teorikurs, og heller sitter med "teroriprøven" eller hva de nå heter alle, og prøver og prøver og kommer nærmest til en fasit hvor de mener de skal klare seg gjennom teori og oppkjøring uten å vite hva de egentlig begir seg ut på. Noen klarer seg nok, men tør ikke si de er flinke for det akkurat. Og mengdetrening er nok et must fra lovlig alder. Og da at ledsager ikke bare "sitter på".

Men for å snu det hele på hodet da, så hadde jeg nok ikke klart teorien selv slik som svaralternativene er formulert i dag😂😂😂 

Fantes ikke noe teorikurs da jeg tok lappen for noen få år siden

Anonymkode: d2f04...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkbildet i Oslo er anderledes enn Finnmark. Det er flere biler, flere folk og mer som skjer. Sier seg selv at det er lettere å bestå et sted omtrent tomt for trafikk. 

I tillegg er det mange fler som møter opp til teori som ikke kan språket godt nok, og stryker nok pga det og. Tok teorikurs for tungt kjøretøy for et par år siden, og der strøk samtlige med ikke-vestlig bakgrunn på teoriprøva minst en gang. 

I tillegg trur jeg mange mangler mengdetrening på å kjøre. I Finnmark er man mer avhengig av bil, og slipper kanskje oftere til å kjøre med foreldre? Mens mange i Oslo ikke har bil engang barna kan øve med. 

Anonymkode: 58078...6e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir høyere og høyere krav, og det SKAL det jo være, for trafikkbildet blir mer og mer komplisert. Nå er jeg glad jeg tok lappen for 20 år siden, og ikke i dag, akkurat som jeg den gangen var misunnelig på gamlisene som fortalte om hvor lett og billig det var å ta lappen på 60- og 70-tallet :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teorikurs er da obligatorisk? 

Anonymkode: 8bcc3...840

Nei, det er visst ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fantes ikke noe teorikurs da jeg tok lappen for noen få år siden

Anonymkode: d2f04...7cc

Det fantes vel, men det er ikke påkrevd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, tdm900 skrev:

Nei, det er visst ikke det

Det var jeg ikke klar over. I alle fall dersom man tar kjøretimer hos en kjøreskole så vil teorikurs være påkrevd, men dette er vel kanskje for å få lavere strykprosent? Sikkerhetskurs, mørkekjøring, tunnelkjøring (?), osv er vel påkrevd nå for å komme få kjøre opp.

Anonymkode: 8bcc3...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe helt annet å kjøre opp i en by enn det det er å kjøre opp på landet. Jeg kjørte opp i en av Norges største byer i rushen, og var innom det meste en kommer borti i trafikken. Har et slektning som kjørte opp på et lite sted, hvor de kjørte på forkjørsvei nesten hele oppkjøringen, og tettstedet de kjørte gjennom hadde to veikryss. 

Anonymkode: 96810...b23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorikurs er ikke obligatorisk (heldigvis), mens teoriprøven er selvsagt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, cmd skrev:

Sensorer er blitt veldig strenge og finner på hver enkle "jævle" feil. Og de vil ta mere penger fra "kommende" bilister.

Tjener sensorer penger på å stryke folk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jabx skrev:

Tjener sensorer penger på å stryke folk?

Vegvesen tjener penger på det.

Du merker jo nå. Nå må vi fornye førerkort hvert 10. år eller noe sånn med legeattest. Da må du betale til vegvesen hver gang du skal fornye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, cmd skrev:

Vegvesen tjener penger på det.

Du merker jo nå. Nå må vi fornye førerkort hvert 10. år eller noe sånn med legeattest. Da må du betale til vegvesen hver gang du skal fornye. 

Hvordan tjener de penger på det? Går det i bonus til ansatte i VV slik at de har et ønske om å stryke så mange som mulig?

Andre offentlige etater får ikke inntekter av slikt. For eksempel går penger fra bøter som skrives ut av politiet rett i statskassa og ikke tilbake til politiet selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ganske åpenbart at det er mye vanskeligere å kjøre i en storby enn langt uti gokk hvor det er to gatekryss, tre fotgjengere, og en og annen rein..

Min fetter prøvde kjøre opp 3 ganger i Bergen, og strøk alle tre gangene. Så han dro til en kommune hvor det i "sentrum" var ett lyskryss og ingen rundkjøringer, og der sto han... 

 

Anonymkode: 74190...e24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...